Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er det mine filtre der ødelægger det for
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 03-07-08 19:45

Hej,

Jeg har købt nogle HOYA UV-Filter til mine optikker. Men når jeg tager
billeder hvor der er skarp lys mod mig (sol, bil/mc lygter etc.) så får
jeg en eller 2 farve-ringe i billedet.

Jeg er sikker på det er mine filtre som er årsagen, men er det:

1) Fordi de er noget bras
2) Fordi det er en forkert type

???

Et par eksempler findes her:
http://gallery.lojmann.se/main.php?g2_itemId=1965

Venlig hilsen,

Thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-07-08 19:57

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg er sikker på det er mine filtre som er årsagen, men er det:

Tag dem af og prøv...

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 03-07-08 20:11

Mogens Hansen wrote:
> "Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Tag dem af og prøv...

:) Det var også min første tanke - men det fortæller mig ikke om

1) Jeg skal bruge UV-filtre, men nogle af bedre kvalitet
2) Jeg skal bruge en anden type filtre

Men uden filtre, får jeg ikke denne kedelige effekt, så vil blot vide om
en anden type (eller filtre der koster lidt mere) ikke giver mig den
kedelige effekt...

/T

Fra : Jan

Dato : 03-07-08 20:24

> [...]
>
> Men uden filtre, får jeg ikke denne kedelige effekt, så vil blot vide om
> en anden type (eller filtre der koster lidt mere) ikke giver mig den

Et dyrerefilter der er coated bedre vlle sikkert også være uden den efekt
f.eks. B&W eller et original Canon Protect, hvis det er canon du bruger.
Husk på du ikkebehøver UV filter hvis du kun tager digital, da chippen ikke
er følsom for ultraviolet lys som filmene er.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-07-08 20:32

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Men uden filtre, får jeg ikke denne kedelige effekt, så vil blot vide om
> en anden type (eller filtre der koster lidt mere) ikke giver mig den
> kedelige effekt...

Jo flere stykker glas i det optiske system, des større sansynlighed for
flare.
Jeg har set uheldige fænomener fra billigere Hoya filtre, og de forsvandt
når vi prøvede med et af mine B+W filtre.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Finn Emsby

Dato : 03-07-08 20:35

Hej Thomas.

Uanset, så er der ingen dyrere UV filtre der kan klare dette fænomen, sådan
gør det på alle mine.
Jeg tager dem som regel af når jeg laver modlysbilleder, de er kun købt for
ikke at ødelægge
et Canon 12.000 kroners objektiv.

Hvis jeg skal lege med den form for lys, så bruger jeg POL-filter, de kan
drejes som om man går
med polariserende briller på.

mvh/
Finn

Fra : martin

Dato : 03-07-08 20:36

> Et par eksempler findes her:
> http://gallery.lojmann.se/main.php?g2_itemId=1965

Det skyldes som sagt modlyset, altså at sollyset rammer direkte på din
forreste linse.

Sørg for at bruge en korrekt modlysblænde på dit objektiv, og hvis det ikke
hjælper på det, så prøv at tage en papskive, din hånd, en bog eller noget
andet og hold op så det forhindrer lyset i at ramme forreste linseelement.

Du vil kunne se resultatet direkte i din søger.

Martin Kaltoft

Fra : Michaelbs

Dato : 03-07-08 22:04

"martin" <kaltoft1231@-gmail-spam.com.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> linseelement.
>
> Du vil kunne se resultatet direkte i din søger.

Godt råd..
Man kan også bruge flare kreativt. Altså prøve at få flare til at spille
sammen med motiv og komposition i stedet for at prøve at undgå flare.

mvh Michaelbs

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-07-08 21:12

In article <486d1e2e$0$90269$14726298@news.sunsite.dk>,
Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> wrote:

> Jeg er sikker på det er mine filtre som er årsagen, men er det:

Alt hvad du sætter foran objektivet forringer dine billeder, så smid
dine filtre i skaldespanden.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - 3650 Ølstykke - 47 17 56 22 - 40 33 69 40
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-07-08 21:42

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev :

>Alt hvad du sætter foran objektivet forringer dine billeder,

Eksempel:

http://www.niels-ebbesen.net/billeder/mig.gif
--
Kerim

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 03-07-08 21:59

Kerim Ellentoft wrote:

> Eksempel:
>
> http://www.niels-ebbesen.net/billeder/mig.gif

HAHA, det er altså ondt at lave sådanne noget når jeg har munden fuld af
Cola :)

Har du nogen anelse om hvor lang tid det tager at rense ens keyboard og
skærm ? (Bare roligt der skete ikke noget)

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-07-08 10:09

> Alt hvad du sætter foran objektivet forringer dine billeder, så smid
> dine filtre i skaldespanden.

Nils, hvis du starter med at skrue filtre af dit kamera nu, kan du så være
færdig inden Jul.
Du får nok fyldt "Skaldespanden", da hovedparten af dine billeder er
forringet.

Jeg tror nu at der er mere "psykisk" at filtrene ødelægger billederne, da
der ofte er 20 stykker glas i en zoom i forvejen!

I direkte modlys kan filtre dog forstærke "flare", men at give filtrene
skylden for alt genskind og reflekser er ikke i orden.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 04-07-08 10:12

Leif Langgaard skrev:

> Jeg tror nu at der er mere "psykisk" at filtrene ødelægger billederne, da
> der ofte er 20 stykker glas i en zoom i forvejen!

Enig, hvordan kan man også undvære et ND-filter?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-08 11:04

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Enig, hvordan kan man også undvære et ND-filter?

Nej, det kan man ikke, hvis du taler om f.eks. vandbilleder, hvor man skal
have lang eksponeringstid. Der findes dog nogle kameraer med lav ISO, som
f.eks. Canon's dslr som kan gå ned til ISO 50. Se f.eks. her
http://www.pbase.com/hkruse/image/97971026/original, men det er ikke altid
nok med den ekstra blænde det svarer til.

Hvis du taler om graduerede ND filtre, så kan man undegå disse. Der er
masser af teknikker hertil, såsom HDR og Photoshop behandling af flere
eksponeringer.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-07-08 10:47

"Leif Langgaard"
> [...]
> stykker glas i en zoom i forvejen!
>
> I direkte modlys kan filtre dog forstærke "flare", men at give filtrene skylden for alt

Uhmm - hvis nu du læste hvad folk skrev - så skriver folk jo
ikke at filtre ødelægger billederne, men netop forstærker den
tendens objektiver har til at flare og ghoste i modlys, imo er
der ingen grund til at gøre livet vanskeligere end nødvendigt,
det tager fanme lang tid at klone reflekser væk i billeder hvor
de ikke fungerer "kreativt" - Imo er det en god ting at det er
gået op for flere at filtre ikke fremmer kvaliteten, den "løgn"
har været svær at aflive, så mangler vi bare "løgnen" om
at man skal beskytte sit frontglas med filtre. Bruger man
sit udstyr med almindelig sund fornuft er ricikoen for at
beskadige frontglasset minimal og mindre end at man laver
anden skade på sit udstyr. Så kampen mod filter pusherne
fortsætter, den håber jeg du kan se lidt fornuft i. Det er imo
trist at se folk punge ud til et filter der koster mere end deres
kit objektiv.. -max-

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-07-08 11:17

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Uhmm - hvis nu du læste hvad folk skrev - så skriver folk jo
> ikke at filtre ødelægger billederne,

Tolk det som du vil, men læs lige trådens emnelinie først

"Er det mine filtre der ødelægger det for mig?"

God weekend!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-07-08 11:53

"Leif Langgaard"
> "-max-" >>

> Tolk det som du vil, men læs lige trådens emnelinie først
>
> "Er det mine filtre der ødelægger det for mig?"

> [...]

Jøøøø - du har jo ret Jeg var så fokuseret på folks
indlæg at jeg helt overså emnelinien - snup en snaps
på min regning -max-

Fra : AndersH

Dato : 04-07-08 14:36

> [...]

> fortsætter, den håber jeg du kan se lidt fornuft i. Det er imo
> trist at se folk punge ud til et filter der koster mere end deres

Jeg er en af dem som sælger filtre, men kun hvis kunderne ønsker det.. Det
er selvfølgelig lækkert at have lidt mer-salg, og tjene 50-100kroner på
sådan et filter..Men jeg prøver ikke at sige til folk at se skal købe det,
for det er det ikke værd på standard objektiver...

I de tre år jeg har stået i fedtbiksen har jeg set 3-4 personer komme ind
med et objektiv som har været tabt, hvor det kun var filteret som var gået i
stykker, og som bare skulle skrues af.. Frontglas havde ingen skade taget,
men i det ene tilfælde var noget internt slået løs, og så kunne den ikke
lave ordentlig skarpe billeder... Sådan er det.. Så lidt har det da hjulpet
nogle.. Men ikke vildt mange..

Og jeg har aldrig set en ridse i et frontglas på et objektiv.. Bagpå nede
ved fatningen har jeg set, men aldrig fronten. Måske kommer folk bare ikke
ind, eller også sker det bare ikke.... Og nu hvor jeg er i sådan en stilling
her, har jeg da også bevist forsøgt at ridse nogle gamle objektiver, som
alligevel bare skulle smides ud (defekte, som ikke virkede) bare for at se
hvor let det var.. Et gammelt Pentax 50mm var stort set umuligt at ridse..
Hverken med nøgler, skruetrækkere eller knive! Intet jeg forsøgte kunne
ridse... Om det er sådan på alle nye objektiver ved jeg ikke.. Har ikke
forsøgt mig på andet

Mvh Anders

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-08 13:44

"AndersH" <anders@andersh.sletdette.dk> wrote in message

> [...]
> knive! Intet jeg forsøgte kunne ridse... Om det er sådan på alle nye
> objektiver ved jeg ikke.. Har ikke forsøgt mig på andet

Det er da et godt bevis men mon ikke coatningen alligevel ville blive
lidt tilredt?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-07-08 06:40

"Thomas Løjmann Jørgensen"
> [...]
> billedet.
>
> Jeg er sikker på det er mine filtre som er årsagen, men er det:

Hvorfor har du købt filtre ?

De fleste har fundet ud af at filtre ikke er fremmende
for billedkvaliteten, om de så koster 2000 kr vil du
være mere udstat for flare, ghost og andre sjove ting.

Men de eksempler du poster ville have haft den slags
reflekser også selvom du ikke havde brugt filter, måske
ikke så udpræget, men der er meget få objektiver der
kan håndtere den slags direkte modlys. Brug modlys-
blænde, og som andre har foreslået, en form for skygge,
hånden et stykke pap eller... For at undgå at lyset rammer
lige på front glasset.

Tjek at der ikke er smuds og støv på frontglasset, inden
du tager modlys billeder, i almindelig lys betyder det ikke
meget om der er lidt støv, så lad være med at bliv helt
panisk med at pudse.. Køb en mikrofiber klud den klarer
det meste, glem alt det smarte vådrens, blæser og pensel
hejs, det er ikke besværet værd, på sigt gør det mere skade
end gavn - imo -

Folk argumenterer gerne for filtre med at de vil beskytte
deres dyrebare glas, den slags dumhed er et resultat af
fotohandlernes glæde ved at sælge de ubrugelige glasstykker,
og producenternes farvestrålende brochurer med manipulerede
billed eksempler..

Der er foreslået polfilter - i dine eksempler havde det ikke haft
nogen større effekt, og det havde bestemt medført mere flare
ghost og refleks. Læs om effekten af polfiltre på nettet -
"polarizing filter" og gør op med dig selv om det er en effekt
du har brug for - og/eller køb et billigt og leg med det, kvalitets
forskellen mellem billig og hundedyrt vil være til at overse, så
spar de penge. Behovet for polfiltre er meget mindre idag hvor
de fleste fotograferer digitalt, end det var tidligere med film.
-max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-07-08 08:29

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i meddelelsen

Jeg er helt enig i at filtre som beskyttelse er overflødige. Jeg tager
rigtig mange billeder i det vel nok nærmest mest problematiske miljø - i
Råbjerg Mile og gerne under forhold, hvor sandet hvisler om ørerne.

> [...]
> det meste, glem alt det smarte vådrens, blæser og pensel
> hejs, det er ikke besværet værd, på sigt gør det mere skade

Enig - bortset fra det med penslen. Jeg skal ikke have noget af at gnide med
en klud på mine objektiver /før/ evt sandkorn er penslet væk.

vh
Jan
--
"Den der ikke ved noget tvivler aldrig."
Galleri: http://jan.boegh.net/Album/index.html

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-07-08 09:10

"Jan Bøgh"

> [...]
>
> Enig - bortset fra det med penslen. Jeg skal ikke have noget af at gnide med en klud på
> mine objektiver /før/ evt sandkorn er penslet væk.

Der skal sku ikke gnides og gnubbes, min "avancerede" helt "proff"
metode går ud på at vifte det væk med kluden der ikke sidder fast,
dernæst med let hånd fange det der sidder lidt fast, og hvis der er
stædige pletter ala insekter der har parret sig, pudser jeg lidt let,
mikrofiber kluden er effektiv, overflødigør penslen, imo.. Ligsom
man lige rusker penslen fri for støv, samme teknik med kluden,
inden man sætter den til glasset.

Mht filtre - det er imponerende hvordan et helt fnugfrit frontglas
og bagsiden and et filter i løbet af kort tid er dækket af fnug og
støv, så der er 3 flader der skal pudses, specielt filtret skal være
rent, så det er bare bøvlet med filtre og mere skade end gavn..)-max-

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-07-08 11:11

-max- wrote:
> [...]
> mikrofiber kluden er effektiv, overflødigør penslen, imo.. Ligsom
> man lige rusker penslen fri for støv, samme teknik med kluden,

OK. I øvrigt er det en interessant erfaring, at mit 17-70 kitobjektiv
efterhånden knaser noget (formentlig pga. indtrængende sand), hvorimod de
mere pro objektiver 70-200/2.8 og 17-35/2.8 tilsyneladende er forseglet
ganske glimrende. Har dog overvejet i fremtiden at hive en stor plastpose
med hul ved objektivet sat fast på modlysblænden så man kommer til at ligne
en gammeldags kanonfotograf, når man fotograferer.

vh

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-08 11:10

"Jan Bøgh" <nospan@nowhere.nul> wrote in message

> Enig - bortset fra det med penslen. Jeg skal ikke have noget af at gnide
> med en klud på mine objektiver /før/ evt sandkorn er penslet væk.

Jeg kan heller ikke se, der er noget problem med at pensle skidt væk. Man
skal jo bare i alle tilfælde være lidt forsigtig med glasset, som du siger.
Det ældste objektiv i min samling er en 24-70 fra 2004 og den har ikke et
eneste synligt "ar" fra masser af rensninger både med pensel, klud og med
væske for at fjerne indtørrede rande fra vand, der er pisket ind på det.

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-07-08 12:41

Hans Kruse wrote:
> [...]
> den har ikke et eneste synligt "ar" fra masser af rensninger både med
> pensel, klud og med væske for at fjerne indtørrede rande fra vand,

Jeg har faktisk rigtig meget glæde af
http://www.amazon.com/gp/product/images/B00006JN3G/ref=dp_image_0/104-8598737-5908766?ie=UTF8&n=502394&s=photo
som jeg altid har med ude. Findes i flere brands.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-08 13:13

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Jeg har faktisk rigtig meget glæde af
> http://www.amazon.com/gp/product/images/B00006JN3G/ref=dp_image_0/104-8598737-5908766?ie=UTF8&n=502394&s=photo
> som jeg altid har med ude. Findes i flere brands.

Ja, jeg har en tilsvarende. Den er glimrende.

Fra : Søren Friberg

Dato : 04-07-08 17:42

Jan Boegh skrev:

> Jeg har faktisk rigtig meget glæde af
> http://www.amazon.com/gp/product/images/B00006JN3G/ref=dp_image_0/104-8598737-5908766?ie=UTF8&n=502394&s=photo
> som jeg altid har med ude. Findes i flere brands.

Hvor mon den kan købes i DK?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-08 17:46

> Hvor mon den kan købes i DK?

Min tilsvarende er en Lenspen Pro og jeg mener jeg købte den i en fotobutik
i København. Jeg foretrækker nu at bruge min blæsebold med pensel på og så
rensevæske med klud, når der er rande efter f.eks. vand, der er tørret ind
på frontlinsen.

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-07-08 14:07

Hans Kruse wrote:
> [...]
> fotobutik i København. Jeg foretrækker nu at bruge min blæsebold med
> pensel på og så rensevæske med klud, når der er rande efter f.eks.

Jeg betragter den nu også som 'feltudstyr'. Bruger den aldrig herhjemme,
hvor jeg sværger til pensel og josephpapir:
http://shop.sflab.dk/coins/Ebusiness.nsf/product?openagent&id=078635&lang=1
Men det er i virkeligheden ikke fordi jeg pudser mine glas særligt ofte.

vh
Jan

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 04-07-08 12:05

-max- wrote:
> "Thomas Løjmann Jørgensen"

> Hvorfor har du købt filtre ?
Som så mange andre - bare for at beskytte... Blev nok 'grebet af
stemningen' og hev pengene op... Af skade bliver man klog og bla bla bla :)

Jeg kan se på det hele, at jeg bare skal skruge dem af igen og skyde dem
af, til nogel 'der har brug for dem'... Det må jeg prøve så.

Jeg har modlysblænder til mine optikker, ud over mit 50mm nikon. Jeg må
ud at have fat i en, lader til at det kun er HR-2 som passer...

Tak for alt jeres feedback, jeg begynder at forstså mere og mere,
grundet dette forum og Bryan Peterson's bøger :)

/Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 12:33

>grundet dette forum og Bryan Peterson's bøger :)

Satans.. nu får jeg helt lyst til at hive alle hans bøger frem igen og
lægge mig ud i solen og læse

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-08 11:15

> [...]
> jeg en eller 2 farve-ringe i billedet.
>
> Jeg er sikker på det er mine filtre som er årsagen, men er det:

Som andre har sagt, så smid de filtre langt væk. Det er slet ikke nødvendigt
med sådanne filtre. En fornuftig modlysblænde bør altid være monteret på dit
objektiv. Det beskytter mod "forkert" lys, som reducerer kontrast og
beskytter så også mod at glasset skulle ramme noget, der kunne skade det.
Jeg har aldrig haft skader på frontglasset. Mit ældste objektiv er fra 2004
er brugt et utal af gange og der er aldrig sket noget.

Så tag filtrene af og prøv igen og tag dem aldrig på igen.

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-07-08 13:05

Hans Kruse wrote:

> frontglasset. Mit ældste objektiv er fra 2004 er brugt et utal af

Hold da op - har du kun nye objektiver?
Jeg har objektiver, der er 20 år gamle og som heller ingen ridser har på
frontlinsen, men til gengæld er resten bestemt brugt. F.eks. ligner min
300/2.8 noget, der har været brugt som våben i nærkamp - det eneste, der
ikke er ridset er objektivet.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-08 13:20

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Hold da op - har du kun nye objektiver?

Jamen, ved du ikke jeg er nybegynder?

> [...]
> frontlinsen, men til gengæld er resten bestemt brugt. F.eks. ligner min
> 300/2.8 noget, der har været brugt som våben i nærkamp - det eneste, der

Canon's EF system er fra sidst i 80'erne, så det er begrænset, hvor gamle
jeg kunne have været, hvis vi ser bort fra dem, der kan monteres med
adapter. Det sidste ville jeg dog ikke se bort fra, hvis jeg kunne finde et
perfekt objektiv i området 15-20mm. Men det er jo en anden snak.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-07-08 15:51

Hans Kruse wrote:
> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
>
> Jamen, ved du ikke jeg er nybegynder?

Nogen begyndere gør fremskridt. Andre er begyndere selv om de har
fotograferet i 35 år

Godt gået, Hans

Bo //

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-07-08 14:05

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> frontlinsen, men til gengæld er resten bestemt brugt. F.eks. ligner min
> 300/2.8 noget, der har været brugt som våben i nærkamp - det eneste, der

Nej, linserne

Jeg har denne 35mm Nikkor der er meget slidt, men velfungerende,
modlysblænden er slidt så meget at der mangler ca. 2mm. af den. Den optikken
var ny i starten af 70'erne

www.myupload.dk/showfile/r60062c84f6.JPG

God weekend!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-07-08 17:12

Leif Langgaard wrote:

> Nej, linserne

Åhhh nej - det er trivielt......men ok, der er en smiley.

> www.myupload.dk/showfile/r60062c84f6.JPG

Smukt syn - lækkert med lidt patina. Personligt eeeelsker jeg også
slidsporene på min kanon.

> God weekend!

I lige måde

Jan

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big

Fra : Ole Steen Bornak

Dato : 06-07-08 08:51

Thomas Løjmann Jørgensen <lojmann@lojmann.dk> skrev:
> [...]

SE NEDENSTÅENDE PÅ SIDE 133 - 134.