Foto
IBM760 5420
Teil 3020
50mm Nikon og FM
Fra : Jan

Dato : 03-07-08 19:32

hej

Er der nogle Nikon "Nørder " her der kan fortælle mig hvilken 50mm Nikon
objektiv, en Nikon FM kamera var "født" med, om man så må sige.
Altså hvilken serie har samme alder, Nikon AI, E eller ....

--

mvh.
Jan Damkjær

Fra : abacus

Dato : 03-07-08 12:45

On 3 Jul., 20:32, "Jan" <J...@thorpost.dk> wrote:> hej> > Er der nogle
Nikon "Nørder " her der kan fortælle mig hvilken 50mm Nikon>
objektiv, en Nikon FM kamera var "født" med, om man så må sige.> Altså
hvilken serie har samme alder, Nikon AI, E eller ....> > --> > mvh.>
Jan Damkjær> huginsvej 19> 7800 SkivePrøv at starte her
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_FMHar en ggang fundet manualen til
fm på nettet, men kan ikke lige huske hvor, hvis jeg finder stedet
poster jeg adressen.MVHNiels

Fra : Jens G

Dato : 03-07-08 20:52

On Thu, 3 Jul 2008 20:32:12 +0200, "Jan" <Jdd@thorpost.dk> wrote:

> [...]
>objektiv, en Nikon FM kamera var "født" med, om man så må sige.
>Altså hvilken serie har samme alder, Nikon AI, E eller ....

Mon ikke det er E?

Jeg har et EM og et FE, og de var begge med E. Jeg synes jeg kan huske
at FM kunne købes samtidigt(start firserne).

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-07-08 21:07

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> skrev :

>Jeg har et EM og et FE, og de var begge med E. Jeg synes jeg kan huske
>at FM kunne købes samtidigt(start firserne).

Det var jo op til kunden selv at vælge optik

Men jeg vil mene, at en Nikkor 50/1,8 var det mest almindelige.

http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm/index.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/images/FMBig.jpg

Men naturligvis var der nogen der ville spare, derfor blev
E-optikken naturligvis tit sat på udstillingsmodellen.
--
Kerim

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-07-08 21:01

"Jan" <Jdd@thorpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nikon objektiv, en Nikon FM kamera var "født" med, om man så må sige.
> Altså hvilken serie har samme alder, Nikon AI, E eller ....

Hej

Nikon E optik solgtes mest til nikons billigere huse EM osv.

Mest sandsynligt er det at du har en Nikkor 50mm 1,8 Ai, måske en 2,0, hvis
det var et tidligt hus!

Men det står på optikken!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-08 23:47

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nikon E optik solgtes mest til nikons billigere huse EM osv.
>
> Mest sandsynligt er det at du har en Nikkor 50mm 1,8 Ai, måske en 2,0,

Har både to FM og en FE, Den ene FM samt FE'en er født med 50/2 Mens den
anden er født med 1.8 Begge to AI...

2.0 var sansynligvis i produktion til 79, hvor produktionen af 1.8 startede
ca jan 78...

Se i øvrigt:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#50slow

Håber dette hjælper!