Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Capture NX
Fra : Ole Larsen

Dato : 03-07-08 09:02

Fulgte med dimsen, så det skulle prøves - især p gr a
active d-lightning og auto crom. abb. korrektion -
men kors hvor den bruger cpu-kraft. Min Pentium 4, 3,2 GHz
(one core/2 logical processors/64 bits), Prescott går i knæ:
Kører 100% i laang tid for selv det simpleste.

Er det i det hele taget realistisk at få den til at køre raw justeringer
og konvertering i sammen fart som PS ACR og hvor meget processor skal
der til?
http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Gert Nielsen

Dato : 03-07-08 09:42

> [...]
> og konvertering i sammen fart som PS ACR og hvor meget processor skal der

Det kører ganske fint på en meget mindre maskine. Det er RAM den bruger
(forbruger!)
Det er helt det samme med PictureProject, hvor nogen af funtionerne også
findes.
Nikon er bedre til at lave apparater - end software.
Min gamle Dell 2,4GHz kunne først køre programmerne efter opgradering til
2Gb.

Hvor meget fri RAM har du?
Gert

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-07-08 10:08

Gert Nielsen skrev:
> [...]
> Nikon er bedre til at lave apparater - end software.
> Min gamle Dell 2,4GHz kunne først køre programmerne efter opgradering til

Tja, jeg er ved at tro, at der er fejl i install. Den kører nogenlunde
på den bærbare (Vista), men er ca 30 sek. om en exp just på blot 0,2 på
den stationære. Har 3 GB ram (XP) hvoraf den bruger ca 1,3, men den
bruger 100% cpu i de 30 sek

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Gert Nielsen

Dato : 03-07-08 10:48

> [...]
> den bærbare (Vista), men er ca 30 sek. om en exp just på blot 0,2 på den
> stationære. Har 3 GB ram (XP) hvoraf den bruger ca 1,3, men den bruger

Du har vel ikke Nikon View på maskinen?
Man kan ikke have begge installeret på samme tid.
Gert

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-07-08 13:19

Gert Nielsen skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Du har vel ikke Nikon View på maskinen?
> Man kan ikke have begge installeret på samme tid.
> Gert

Nope - og reinstall efter afinstall og flere ccleaner-rensninger ændrede
ikke noget

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Gert Nielsen

Dato : 03-07-08 14:42

> Nope - og reinstall efter afinstall og flere ccleaner-rensninger ændrede
> ikke noget

Det gør det sjældent.

Det er nok ikke programmet at investere i - for dig
Der er i hvert fald noget galt på din maskine - set med Capture NX øjne.
Her kørte det rimeligt, men langt fra så godt som Capture One.
Gert

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 07-07-08 22:18

On Thu, 3 Jul 2008 11:47:54 +0200, "Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk>
wrote:

>----- klip-----<
>>
>Du har vel ikke Nikon View på maskinen?
>Man kan ikke have begge installeret på samme tid.
>Gert

Selvfølgeligt kan man det! Programmerne har jo helt forskellige
funktioner og fungerer fortræffeligt sammen på mine maskiner; når jeg
bruger dem. Det er jo så viist indrettet, at du kan kalde Capture NX
fra Nikon View NX; en uhensigtsmæssig feature, hvis programmerne ikke
kunne eksistere sammen.
Men jeg bruger nu næsten udelukkende Lightroom og Photoshop CS3.

mvh

sk

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-08 18:16

Ole Larsen wrote:
> [...]
>
> Er det i det hele taget realistisk at få den til at køre raw
> justeringer og konvertering i sammen fart som PS ACR og hvor meget

Lyder mystisk. Jeg har aldrig hørt om problemer med Capture NX.
Jeg bruger selv version 1.3 flittigt og elsker det program.
Det tager kun brøkdele af sekunder at ændre i billederne hos mig. Også RAW
(eller NEF som Nikon kalder det).
Min pc er en 3,0 GHz Dual Core E8400, Asus P5K bundkort og 2 Gb ram og Win
XP Home. Har et GF7900GS grafikkort PCIe og en SATA-300 Samsung F1 harddisk.

Men som du nok ved, så er mindstekravene fint opfyldt hos dig. Capture NX
kræver min.:
PIII 1,0 GHz (dog P4 2,0 anbefalet)
Win Vista eller XP eller 2000
512 Mb ram i Vista, 256 Mb i XP (dog 1 Gb anbefalet)
200 Mb harddiskplads
16-bit farver 800x600

Hvis du har mulighed for at installere NX på en anden pc, så ville jeg prøve
det. Om ikke andet så for at se hvordan den opfører sig.

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-07-08 18:46

Rolle skrev:

> [...]
>
> Hvis du har mulighed for at installere NX på en anden pc, så ville jeg prøve
> det. Om ikke andet så for at se hvordan den opfører sig.

Ja, jeg synes også det lyder ekstremt - på den bærbare kører det helt
pænt, men ikke hurtigt

http://olelarsen.eu/84/index.html