Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LR 1.4 export til subfolders...
Fra : Peter

Dato : 02-07-08 07:31

Jeg hartidligere hør at det var muligt at exportere billeder til respektive
subfolders,
men funktionen kan jeg ikke finde i LR 1.4, man skal hvergang bladre det
hele igenenm for at finde
*den* folder man ønsker at xportere billederne til, det virker meget tungt
og er for mig de
mest tidkrævende del at workflowet.

Findes der en enkel løsning?

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-08 09:35

"Peter" <pgh@wer.nn> wrote in message
> [...]
> hele igenenm for at finde
> *den* folder man ønsker at xportere billederne til, det virker meget tungt

Der er en liste over de sidst anvendte foldere i dialogen. Det er den lille
pil ved slutningen af filnavnet. Du kan også lave nogle presets i eksport
dialogen. Jeg har presets til forskellige størrelser eksport med resizing og
i Lightroom 2 beta indeholder de selvfølgelig også output sharpening. Jeg
har kun brugt LR 2 beta de sidste par måneder og er glad for output
sharpening funktionen, så jeg undgår turen rundt om PS CS3 for den simple
sag, så det kan anbefales at bruge den i stedet.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Peter

Dato : 02-07-08 10:28

> [...]
> for output sharpening funktionen, så jeg undgår turen rundt om PS CS3 for
> den simple sag, så det kan anbefales at bruge den i stedet.

OK, mange tak Hans, problemer størst når man har billeder fra mange
forskellige (navngivne)
foldere som man ønsker exporteret til respektive subfoldere.

Fra : Michaelbs

Dato : 02-07-08 11:07

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> for output sharpening funktionen, så jeg undgår turen rundt om PS CS3 for
> den simple sag, så det kan anbefales at bruge den i stedet.

Hvordan er outputsharpening kvaliteten i forhold til Photoshops forskellige
muligheder?
Ved du om den påfører sharpening efter resize eller før. Fx Imageprocessor i
Bridge udfører eksempelvis sharpening actions før resize og det kan jo være
det samme.
Hvis det også er tilfældet i LR2 er det imo ubrugeligt.

Heldigvis kan man i Bridge bruge Dr. Browns scripts, som tillader actions
EFTER resize. Man bestemmer selv. I hans 1-2-3 service kan man lave 3
forskellige outputs/størrelser/filtyper samtidigt og endda lade dem
gennemspille hver sin action.
Jeg bruger det meget.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-08 12:32

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> [...]
> være det samme.
> Hvis det også er tilfældet i LR2 er det imo ubrugeligt.

Jeg synes output sharpening er bedre end smart sharpen, som jeg har brugt
tidligere. Specielt ved detaljerede ting med masser af højlys. F.eks.
trægrene eller græs ser meget bedre ud med LR2 sharpening. Jeg har slet ikke
tænkt på den mulighed at der kunne laves sharpening før resize, da det ingen
mening giver. Jeg har ikke noget link, der definitivt siger det er sådan,
men jeg skulle blive meget forbavset om det ikke er sådan. Michael Reichmann
er alfa tester på Lightroom og jeg ved at han ville protestere højlydt om
det ikke var sådan Ihvertfald synes jeg det fungerer rigtigt godt og
algoritmerne skulle være taget fra Photokit Sharpener og altså noget af det
bedste der findes indenfor output sharpening. Capture sharpening fik jo
allerede en overhaling i Lightroom 1.1, tror jeg det var.

Jeg bruger ikke Bridge længere.

Fra : Michaelbs

Dato : 02-07-08 13:15

> [...]
> Michael Reichmann er alfa tester på Lightroom og jeg ved at han ville
> protestere højlydt om det ikke var sådan

Det lyder godt. Ja, det var en helt tosset feature ved Image Processor, at
den altid påførte actions FØR resize.

Min web sharpening metode er ikke smart sharpen men 3 gange usm med
værdierne 50 - 0.2 - 0. Evt 50 - 0.3 - 0. Dette på et lag i luminosity mode,
hvor der ikke skarpnes på helt mørke områder under 32 og helt lyse områder
over 224.
Jeg har ikke set bedre metode.

> [...]
> indenfor output sharpening. Capture sharpening fik jo allerede en
> overhaling i Lightroom 1.1, tror jeg det var.

Ja Photokit Sharpener er perfekt til print men ikke helt perfekt til web,
synes jeg. Men det glæder mig alligevel meget at høre at det er tilfældet,
at LR2 bruger dette system.
Så vil jeg til at bruge LR2 til at lave jpg filer.

> Jeg bruger ikke Bridge længere.

Nej det er også en stinker i forhold til LR men Dr. Browns Scripts er nu
meget effektive, når man laver et stort output og der skal foretages nogle
actions og automatiserede rutiner.
Jeg sidder lige med ca 700 billeder fra et bryllup jeg har skudt og bruger i
den forbindelse disse scripts efter at have lavet manuelle justeringer på
hvert billede i LR.

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-08 13:44

> [...]
> i den forbindelse disse scripts efter at have lavet manuelle justeringer

Er du også startet som bryllupsfotograf?

Se et eksempel på forskellen mellem min gamle metode med PS CS3 smart
sharpen fra Lightroom til den nye output sharpening. Den gamle her
http://www.pbase.com/hkruse/image/87394193/original og den nye her
http://www.pbase.com/hkruse/image/99572330/original.

Ja, det kan jeg godt se idéen i det du laver med så mange billeder, men så
er det vel også en masse andet end bare sharpening? Iøvrigt brugte jeg ikke
Bridge til at resize, da jeg brugte den. Jeg havde actions der resizede
først og derefter lavede sharpening.

Webmodulet i LR har også fået tilføjet output sharpening, men jeg har ikke
rigtigt leget med det endnu, da jeg uploader individuelle JPG filer til min
Pbase site, som så står for præsentationen.

Fra : Michaelbs

Dato : 02-07-08 13:56

> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in
> message news:486b715f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> Er du også startet som bryllupsfotograf?

Kun bestillingsarbejder.

> Se et eksempel på forskellen mellem min gamle metode med PS CS3 smart
> sharpen fra Lightroom til den nye output sharpening. Den gamle her
> [...]

Interessant. Det ser ud som om den nye går lidt mere agressivt til værks
uden i øvrigt at skabe mere støj. Hele billedet lysnes i den nye
version...kun et resultat af sharpening proceduren?
Hvilken setting kørte du med? low, medium eller high?

> Ja, det kan jeg godt se idéen i det du laver med så mange billeder, men så
> er det vel også en masse andet end bare sharpening?

Ja, klart.

> Iøvrigt brugte jeg ikke Bridge til at resize, da jeg brugte den. Jeg havde
> actions der resizede først og derefter lavede sharpening.

Det samme her.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-08 14:03

> [...]
> version...kun et resultat af sharpening proceduren?
> Hvilken setting kørte du med? low, medium eller high?

Beklager, jeg checkede kun den version jeg havde på min HD. Det var ikke den
samme som den på Pbase for den gamle version.

Så her er sammenligningen igen: Gammel
http://www.pbase.com/hkruse/image/99573140/original og ny

Fra : Michaelbs

Dato : 02-07-08 14:20

> Så her er sammenligningen igen: Gammel
> http://www.pbase.com/hkruse/image/99573140/original og ny
> http://www.pbase.com/hkruse/image/99572330/original.

Ja her er den gamle version så betydeligt mere sharpnet end den nye. Alle
kanter er trukket meget skarpere op på den gamle version - mørke og lyse
kanter - uden at det i øvrigt er en kvalitetbedømmelse. Det er bare meget
kraftigere. Kan du huske hvilken setting du stillede den nye på? Ikke High,
vel? Forhåbentligt ikke.

Det synes imidlertid at være en væsensforskellig sharpening metode, der
ligger til grund i den nye:
Læg mærke til det store vindue i sidebygningen under tårnet med det røde
tag. Altså ikke vinduet i tårnet men i sidebygningen lige under. Der er et
stort vindue. Når man skifter mellem det gamle og det nye billede er det som
om vinduets indre dimensioner er blevet væsentligt bredere på den nye
version. Som om skodderne er trukket mere fra. Meget pudsigt.

I det her tilfælde klæder det billedet at være knap så aggresivt sharpnet,
så jeg foretrækker den nye version. Ved andre billeder kan det være
anderledes.

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 02-07-08 14:35

Michaelbs skrev:

> [...]
> lyse kanter - uden at det i øvrigt er en kvalitetbedømmelse. Det er bare
> meget kraftigere. Kan du huske hvilken setting du stillede den nye på?

Nu har jeg rodet rundt i LR beta 2 for at finde outputsharpning. Jeg kan
finde noget til print, men hvor finder jeg sharpening til output af jpegs?

--
Robert

Fra : Robert Piil

Dato : 02-07-08 14:38

Robert Piil skrev:

> Nu har jeg rodet rundt i LR beta 2 for at finde outputsharpning. Jeg kan
> finde noget til print, men hvor finder jeg sharpening til output af jpegs?

Argh! Så kiggede jeg lige én gang til på exportdialogen, og så sprang
den i øjnene.

Men der er ingen output sharpening i web-delen, korrekt?

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 02-07-08 14:40

Robert Piil skrev:

> Men der er ingen output sharpening i web-delen, korrekt?

....og det var der så også, men ikke i Simpleviewer-delen, som er den jeg
bruger.

....og nu skal jeg nok holde op med at tale med mig selv.

--
Robert

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-08 14:44

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> Argh! Så kiggede jeg lige én gang til på exportdialogen, og så sprang den
> i øjnene.
>
> Men der er ingen output sharpening i web-delen, korrekt?

Jo, det er der. Du skal lige scrolle ned til den.

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-08 14:49

> [...]
> kanter - uden at det i øvrigt er en kvalitetbedømmelse. Det er bare meget
> kraftigere. Kan du huske hvilken setting du stillede den nye på? Ikke

Jeg bruger altid high til den lille størrelse og dfet synes jeg giver et
godt resultat. Til min skærmstørrelse (2560x1600) bruger jeg medium.

> [...]
> som om vinduets indre dimensioner er blevet væsentligt bredere på den nye
> version. Som om skodderne er trukket mere fra. Meget pudsigt.

Netop og jeg har endda ikke brugt en særlig agressiv sharpening i smart
sharpen. Jeg kan godt grave mere frem om det, men for mig er alt om smart
sharpen historik.

> I det her tilfælde klæder det billedet at være knap så aggresivt sharpnet,
> så jeg foretrækker den nye version. Ved andre billeder kan det være
> anderledes.

Jeg synes det fungerer godt og alle mine nyere billeder (siden ca. Maj
måned) er lavet på den måde. Du kan jo f.eks. tage et kig på de nye
Abruzzobilleder.

Fra : Michaelbs

Dato : 02-07-08 15:22

> Jeg synes det fungerer godt og alle mine nyere billeder (siden ca. Maj
> måned) er lavet på den måde. Du kan jo f.eks. tage et kig på de nye
> Abruzzobilleder.

I rest my case

Forrygende flotte billeder og de er ganske rigtigt sharpnet til UG med kryds
og slange.
Det glæder mig også at du er en anelse mere konservativ med vibrance/sat
slideren.
Billederne virker lidt bedre afbalanceret med mere tryk på
langtidsholdbarheden og mindre på imponatoreffekten. Klædeligt.
Er det noget af det du har tage med dig fra Michael R. sammenkomsten?

Det ser mageløst ud i Abruzzo. Jeg har ikke planlagt ferien endnu og bliver
helt interesseret. Hvordan rejste du og indlogerede dig? Nogen tips du kan
give?

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-08 16:07

> Forrygende flotte billeder og de er ganske rigtigt sharpnet til UG med
> kryds og slange.

Tak for det.

> Det glæder mig også at du er en anelse mere konservativ med vibrance/sat
> slideren.

Jeg er gået over til en anden standardimport indstilling og det giver nok et
andet slutresultat. Det er flg.
blanks 0, clarity +33, vibrance 20, saturation 0, point curve linear,
sharpening amount 39, radius 1, detail 68, masking 69 og så camera
calibration for enten 5D eller 1Ds mk3.

I en del tilfælde har jeg reduceres saturation af den grønne farve, som let
bliver dominerende og luminance af blå når der er lidt diset.

> Billederne virker lidt bedre afbalanceret med mere tryk på
> langtidsholdbarheden og mindre på imponatoreffekten. Klædeligt.
> Er det noget af det du har tage med dig fra Michael R. sammenkomsten?

Nej, egentlig ikke men nok mere et resultat af finjustering af hvordan
billederne fra 1Ds mk3 ser bedst ud. Jeg justerer nu billederne fra 5D på
næsten samme måde. Jeg har også brugt Photomatix på en del af billederne,
hvor det dynamiske område var så stort at det var svært at lave i Lightroom.
1Ds'eren har en magisk evne til at fylde histogrammet ud fra top til bund.

> Det ser mageløst ud i Abruzzo. Jeg har ikke planlagt ferien endnu og
> bliver helt interesseret. Hvordan rejste du og indlogerede dig? Nogen tips
> du kan give?

Det meste er taget i Gran Sasso, som nævnt på siden. Jeg boede på et hotel
lige udenfor L'Aquila et par km fra motorvejen, hvor man så kunne køre op i
Gran Sasso på kort tid og komme ud på bjergvejene. Jeg fløj til Rom med SAS
og lejede en bil. En Punto er en god størrelse i bjergene (jeg blev dog
opgraderet til en Peugeot 307 CC, som ikke var ueffen i bjergene med taget
slået ned ). Ellers er det i det område jeg vil lave workshops til
efteråret.

Fra : Michaelbs

Dato : 02-07-08 18:48

> [...]
> blanks 0, clarity +33, vibrance 20, saturation 0, point curve linear,
> sharpening amount 39, radius 1, detail 68, masking 69 og så camera

"blanks 0" hvad er det? exposure compensation?
Jeg mener også at du er gået fra strong eller medium contrast til point
curve linear?
Heller ikke en dårlig ide efter min mening.
De der curves presets er lidt voldsomme.
clarity på +33 virker af meget, men det er nok fordi jeg så tit fotograferer
mennesker, hvor man skal være varsom med clarity.

> I en del tilfælde har jeg reduceres saturation af den grønne farve, som
> let bliver dominerende og luminance af blå når der er lidt diset.

God ide. Særlig blå syntes jeg havde en tendens til at krybe for meget ind i
skyggeområderne.

> [...]
> hvor det dynamiske område var så stort at det var svært at lave i
> Lightroom. 1Ds'eren har en magisk evne til at fylde histogrammet ud fra

Det er skønt. Desværre er 1ds III definitivt uden for min økonomiske
rækkevidde.
mht Photomatix har jeg anskaffet mig en meget prist Ben Wilmore HDR DVD, som
jeg glæder mig til at studere, når tiden er til det:
http://www.digitalmastery.com/content/view/211/104/

mvh Michaelbs

Fra : Robert Piil

Dato : 02-07-08 19:21

Michaelbs skrev:

> "blanks 0" hvad er det? exposure compensation?

Mon ikke det er en tastefejl, så der skulle stå blacks 0?

> clarity på +33 virker af meget, men det er nok fordi jeg så tit
> fotograferer mennesker, hvor man skal være varsom med clarity.

Ja, det ville mange af mine billeder ikke holde til.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-08 20:06

> Mon ikke det er en tastefejl, så der skulle stå blacks 0?

selvfølgelig

> Ja, det ville mange af mine billeder ikke holde til.

Det undrer mig, har du virkelig prøvet?

Fra : Robert Piil

Dato : 02-07-08 21:07

Hans Kruse skrev:

> Det undrer mig, har du virkelig prøvet?

Ja, lige så snart der er ansigter på, synes jeg ikke clarity over 15-20
stykker gør noget godt.

--
Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-08 22:14

> Ja, lige så snart der er ansigter på, synes jeg ikke clarity over 15-20
> stykker gør noget godt.

Nej, men det er jo heller ikke den typiske anvendelse for clarity.

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-07-08 20:06

> "blanks 0" hvad er det? exposure compensation?

blacks selvfølgelig

> [...]
> clarity på +33 virker af meget, men det er nok fordi jeg så tit
> fotograferer mennesker, hvor man skal være varsom med clarity.

Clarity +33 er ikke så meget på mange motiver, ofte kan der bruges mere.

> mht Photomatix har jeg anskaffet mig en meget prist Ben Wilmore HDR DVD,
> som jeg glæder mig til at studere, når tiden er til det:
> http://www.digitalmastery.com/content/view/211/104/

Lad os nærmere om det.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-07-08 11:12

Affødt af denne tråd spørger jeg om hvordan man "bedst" sharpner
billeder i LR? Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde ud af at gøre det
ordentligt og vælger at eksportere til PSD og åbne i PS og lave en
smartsharpen i stedet.

Hvad gør du i LR?

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-08 11:17

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote in message
> [...]
> billeder i LR? Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde ud af at gøre det
> ordentligt og vælger at eksportere til PSD og åbne i PS og lave en

Som sagt så bruger jeg nu kun Lightroom Beta 2 og der er output sharpening
indbygget i eksport funktionen. Prøv at se senere i tråden, hvor det er
diskuteret og vist.