Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse af digitale fotos
Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 18:36

Hej,

Jeg står foran at skulle fremkalde omkring 200 digitale fotos, og har i den
forbindelse et par spørgsmål. Billederne er alle i enten 1024x768, 1280x960
eller 1600x1200 og i 72 DPI. Dermed er de alle i formatet 3:4 og jeg har
derfor tænkt mig, at få dem fremkaldt hos Pixum.com i størrelsen 11x14,6 cm.

Jeg er imidlertid i tvivl om hvorvidt billederne (særligt dem i 1024x768) er
tilstrækkelige til at få fremkaldt i 11 cm, samt om det vil være en fordel
at beskære samtlige billeder så de er i formatet 2:3 og kan fremkaldes i
10x15 cm. Bør jeg vælge en anden størrelse til billederne i 1024x768 (f.eks.
10x13,3 cm) og er det nødvendigt at ændre i DPI inden billederne sendes til
Pixum online?

På forhånd tak.

Fra : Kim

Dato : 01-07-08 19:58

"KG" <NOSPAM> skrev i meddelelsen

> Jeg står foran at skulle fremkalde omkring 200 digitale fotos, [KLIP]

Hmm... Hvordan fremkalder man digitale billeder ?
Printer man dem ikke bare ?

Mvh, Kim

Fra : Peter Holm

Dato : 01-07-08 21:11

Kim wrote:
> "KG" <NOSPAM> skrev i meddelelsen

> Hmm... Hvordan fremkalder man digitale billeder ?
> Printer man dem ikke bare ?
>

> Mvh, Kim

prøv en gang at Google på ordet fremkalde. så vil du se, at ordet i dag
betyder netop det, som KG refererer til.

Peter

Fra : Max

Dato : 01-07-08 21:18

Hej KG

> Jeg er imidlertid i tvivl om hvorvidt billederne (særligt dem i
> 1024x768) er tilstrækkelige til at få fremkaldt i 11 cm, samt om det
> vil være en fordel at beskære samtlige billeder så de er i formatet

Min mening er at det er så billigt at få fremkaldt billeder idag at man
heldigvis har råd til at prøve sig frem.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-08 00:46

> Min mening er at det er så billigt at få fremkaldt billeder idag at man
> heldigvis har råd til at prøve sig frem.

Well, hvis jeg kan spare 200 kr og 200 ubrugelige billeder ved at spørge her
i gruppen foretrækker jeg den fremgangsmåde.

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 02-07-08 08:58

"KG" <NOSPAM> skrev i en meddelelse

> Well, hvis jeg kan spare 200 kr og 200 ubrugelige billeder ved at spørge
> her i gruppen foretrækker jeg den fremgangsmåde.

Ja... man skal jo tænke på miljøet i dag.

Fra : ab©

Dato : 01-07-08 22:20

"KG" <NOSPAM> skrev i en meddelelse

> ... eller 1600x1200 og i 72 DPI....

Skal et billede på 1600x1200 printes ud i 72 DPI - bliver resultatet ca. 22"
x 17" (eller ca. 56 cm x 42 cm) ?

ab©

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-08 00:49

> Skal et billede på 1600x1200 printes ud i 72 DPI - bliver resultatet ca.
> 22" x 17" (eller ca. 56 cm x 42 cm) ?

Det skalerer Pixums maskiner så det bliver printet i formatet 11x14,6 cm. Er
dog lidt i tvivl om hvorvidt det er nødvendigt at ændre på DPI for nogle af
billederne inden de uploades til Pixum for et bedre resultat.

Fra : _

Dato : 02-07-08 01:07

> Det skalerer Pixums maskiner så det bliver printet i formatet 11x14,6 cm.
> Er dog lidt i tvivl om hvorvidt det er nødvendigt at ændre på DPI for
> nogle af billederne inden de uploades til Pixum for et bedre resultat.

Ved du hvad DPI er - eller rettere hvad det bruges til?

Fra : Michaelbs

Dato : 02-07-08 08:12

> [...]
> Er dog lidt i tvivl om hvorvidt det er nødvendigt at ændre på DPI for
> nogle af billederne inden de uploades til Pixum for et bedre resultat.

Du skal ikke ændre på DPI eller skalere om.

Til orientering:

72dpi er til skærmbrug. Til print kræves meget mere..2-300dpi.

Jeg forstå ikke problemet? du kan vælge 10cm eller 11cm hos Pixum på den
korte led. De skærer så på den lange led, så det passer med dine
billeder..altså hvis du ikke når over 10 X 15cm, hvilket du ikke gør med det
format.
Så du vælger bare 10 eller 11cm og så sørger de for resten. Du skal ikke
resize eller tænke på dpi. Så længe filerne bare ikke er for små. De
anbefalede pixedimensioner for de forskellige papirstørrelser fremgår af
Pixums hjemmeside.

mvh Michaelbs

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-08 17:15

> [...]
> resize eller tænke på dpi. Så længe filerne bare ikke er for små. De
> anbefalede pixedimensioner for de forskellige papirstørrelser fremgår af

Tak for svar :)

Fra : ab©

Dato : 02-07-08 09:10

> [...]
> Er dog lidt i tvivl om hvorvidt det er nødvendigt at ændre på DPI for
> nogle af billederne inden de uploades til Pixum for et bedre resultat.

Så er det jo bare ikke 72 DPI længere

"_" <_akadut@akadut.xx> skrev i en meddelelse

> Ved du hvad DPI er - eller rettere hvad det bruges til?

Ja, "dut-dut" - man kan have sine tvivl :-/

ab©