Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lightroom, Photoshop og farvestyring.
Fra : Jan Boegh

Dato : 23-06-08 16:59

Der er nok et eller andet, jeg ikke har fattet, men jeg kan ikke forstå
følgende:
Jeg bruger Lightroom 1.4 og Photoshop CS3 på en maskine med kalibreret skærm
med indlæst farveprofil under Vista.
Når jeg i Lightroom ser et billede, eksporterer det som jpg med sRGB som
profil og åbner billedet i f.eks. Apple Safari er det, jeg ser i LR og det,
jeg ser i Safari i fin overensstemmelse. Men højreklikker jeg på billedet i
LR og vil editere det i Photoshop er der ikke længere overesstemmelse -
altså der ser anderledes ud i Photoshop end i lightroom. Gemmer jeg det så
igen fra Photoshop og ser psdfilen i LR er der igen fuld overesstemmelse
mellem det oprindelige billede i LR og PSDfilen. Det virker som om det CS3,
der ikke håndterer farveprofilen korrekt. Hvad pokker gør jeg forkert?

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-06-08 17:36

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [...]
> overesstemmelse mellem det oprindelige billede i LR og PSDfilen. Det
> virker som om det CS3, der ikke håndterer farveprofilen korrekt. Hvad

Opsætning af PS CS3 har jeg beskrevet heri
http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/farvestyring.html. Jeg har fuld
overensstemmelse mellem udseende i Lightroom og i PS CS3. Dog vil jeg sige
at ved eksport fra Lightroom til JPG i sRGB er kun passende
overensstemmelse. Jeg finder at konverteringen ofte giver et lidt lysere og
lidt mindre kontrastfyldt billede. Men det er jo pga. konvetering til et
mindre farverum, så det må vi jo leve med indtil videre.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-06-08 09:15

Hans Kruse wrote:
> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Opsætning af PS CS3 har jeg beskrevet heri
> http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/farvestyring.html.

Jeg har skam allerede i forvejen din glimrende side i mine bookmarks, og min
PS CS3 er sat op som du beskriver.

Og forskellen er tydelig - uanset om jeg vælger at editere fra LR via en
kopi eller om jeg åbner raw-filen gennem ARC og CS3.

se:
http://jan.boegh.net/Album/AdHoc/slides/farveprofiler.html

Fra : Michaelbs

Dato : 24-06-08 09:56

> se:
> http://jan.boegh.net/Album/AdHoc/slides/farveprofiler.html
>
> vh
> jan
>
> --

Det er ikke den klassiske, at du er kommet til at sætte Photoshop til at
vise proof-colors?
det er vist ctrl+y så vidt jeg lige husker.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-06-08 10:14

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> Det er ikke den klassiske, at du er kommet til at sætte Photoshop til at
> vise proof-colors?
> det er vist ctrl+y så vidt jeg lige husker.

Jo, men proofing skal aktivt sættes for hvert billede, der åbnes i PS fra
LR. Jeg har lige prøvet det.

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-06-08 10:12

> [...]
>
> Og forskellen er tydelig - uanset om jeg vælger at editere fra LR via en
> kopi eller om jeg åbner raw-filen gennem ARC og CS3.

Det er underligt. Det er ganske tydeligt, som du siger. Her er et eksempel
fra min opsætning http://www.pbase.com/hkruse/image/99167588/original. Det
er et screen shot, som man kan se og det gør at farvene ikke ser 100% ud som
jeg ser dem på skærmen (hvorfor har jeg ikke helt forstået endnu ..), men
forskelle ville man klart se. Det jeg har gjort her, er at editere billedet
fra Lightroom ved ctrl-E og er det samme som du gør sådan som jeg forstår
det. Jeg bruger Lightroom 2 beta og Windows XP Pro.

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-06-08 10:31

Hans Kruse wrote:

> Det er underligt. Det er ganske tydeligt, som du siger. Her er et
> eksempel fra min opsætning
> http://www.pbase.com/hkruse/image/99167588/original.

Og det er sådan, jeg forventede, at det skulle se ud.

Jetg gad vide om det har noget med Vista og Spyder2 i forbindelse med PS,
for det må være et Photoshopproblem, da Safari og LR også ser ud til at
håndtere farverne ens. Og når jeg gemmer en fil fra Photoshop er lat også
OK - det er kun /inde/ i PS problemet er. Men det er jo sådan set også galt
nok.

Men ejg må hellere prøve at se, hvordan det ser ud, hvis ikke jeg loader
Spyderprofilerne. Så burde jeg kunne se om det er dem, PS har problemer med.

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-06-08 10:38

> [...]
> håndtere farverne ens. Og når jeg gemmer en fil fra Photoshop er lat også
> OK - det er kun /inde/ i PS problemet er. Men det er jo sådan set også

Jeg tænkte det samme, men det kan vel ikke være et generelt problem, da
f.eks. Michael så ville have set på hans opsætning, som også er Vista, LR og
PS CS3 og Spyder2 Pro så vidt jeg ved.

Jeg har også adderet og sat som aktivt den profil, som Spyder2 generer i
Windows farvestyringen. Jeg er ikke klar over om det egentlig er nødvendigt.
Ligthroom og PS burde vel samle profilen op på samme måde, men at der kunne
være en forskel kunne det jo tyde på.

Fra : Søren Friberg

Dato : 24-06-08 11:34

Hans Kruse skrev:

Noget lidt andet, men vil ikke lave en ny tråd. Ved du hvornår den
kommer i færdig version og en ca. pris?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-06-08 11:46

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote in message

> Noget lidt andet, men vil ikke lave en ny tråd. Ved du hvornår den kommer
> i færdig version og en ca. pris?

Du mener vel Lightroom 2. Ja den skulle komme engang i august så vidt jeg
husker. Jeg har ikke set nogen opgraderingspris.

Fra : Søren Friberg

Dato : 24-06-08 11:48

Hans Kruse skrev:

> Du mener vel Lightroom 2. Ja den skulle komme engang i august så vidt jeg
> husker. Jeg har ikke set nogen opgraderingspris.

Ja og tak.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-06-08 07:24

Hans Kruse skrev:

> Det er et screen shot, som man kan se og det gør at farvene ikke
> ser 100% ud som jeg ser dem på skærmen (hvorfor har jeg ikke
> helt forstået endnu ..)

Windows farvestyrer ikke sine screenshots, så du skal tildele
'Monitor RGB' (din skærms farveprofil) til screenshottet for at
få en visning, som svarer til det du så, da du tog screenshottet.

--
Hilsen
Madsen