Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uskarpe produktbilleder
Fra : Morten Jacobsen

Dato : 23-06-08 11:39

I vores firma har jeg opgaven at fotografere vores produkter.

Billederne bruges primært til web og offsettryk.
Jeg har problemer med at få hele produktet i fokus/skarpt.

Tager vi et eksempel på et foto taget af fronten på en notebook hvor skærmen
er slået op. Her kan jeg oftest få tastaturet skarpt men så er det galt med
et af hjørnerne på skærmen, som står uskarpt. Indtil nu har jeg fixet det i
photoshop, men der kommer flere og flere produkter og tidspresset er ved at
være for stort. Så det billede jeg tager, skal gerne kunne bruges som det
er.

Nogle der har nogle fif?

Produkterne er Desktop PC'er og notebooks.
Udstyr til rådighed:
Canon D350
Objektiv 18-55
Objektiv 55-200
Objektiverne er nogle standard der fulgte med kameraet.

Et "lystelt" EZCube på ca. 100x100x100cm
3 tungsten lamper på vel 200w (meget varme og meget skarpe)

Mvh

Morten

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-08 11:56

Morten Jacobsen <rys_slet_@it.dk> wrote:

> Nogle der har nogle fif?

<http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field>

/thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-06-08 12:39

"Thomas von Hassel"

> <http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field>
>
> /thomas

Kanon godt link, den er gemt. -max-

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-06-08 12:48

-max- <max@bamarzone.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel"

> Kanon godt link, den er gemt. -max-

jep .. jeg ved godt folk siger wikipedia er noget skrammel, men i visse
tilfælde, som f.eks. diverse tekniske emner er den kanon god ...

/thomas

Fra : MW

Dato : 23-06-08 13:18

"Morten Jacobsen" <rys_slet_@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et "lystelt" EZCube på ca. 100x100x100cm
> 3 tungsten lamper på vel 200w (meget varme og meget skarpe)

Du vil nok få færre problemer med et kamera som Canons G9 (lille
sensorformat)

mvh
MW

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-06-08 14:05

Morten Jacobsen skrev bl.a.:

> I vores firma har jeg opgaven at fotografere vores produkter.
> Billederne bruges primært til web og offsettryk.
> Jeg har problemer med at få hele produktet i fokus/skarpt.
> Nogle der har nogle fif?

Fiffet er nok at stå 4-5 år i lære som fagfotograf. Der lærer man om bl.a.
om dybdeskarphed ved forskellige afstande og brændevidde. Det er nemlig her,
hunden er begravet....

Claus

Fra : Per, Herringe

Dato : 23-06-08 14:28

I meddelelse: 485f9fc9$0$90265$14726298@news.sunsite.dk
skrev Claus Tersgov bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> Fiffet er nok at stå 4-5 år i lære som fagfotograf. Der lærer man om
> bl.a. om dybdeskarphed ved forskellige afstande og brændevidde. Det
> er nemlig her, hunden er begravet....
>
> Claus

Hvis du ikke har tid til det, kan du styre blænden og indstille til mindre
blændeåbning. Hvis tiderne bliver for lange bruger du bare et stativ

--
MVH Per, Herringe

http://picasaweb.google.com/p.herholdt/Fugle

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-06-08 15:46

Per, Herringe skrev bl.a.:

> Hvis du ikke har tid til det, kan du styre blænden og indstille til
> mindre blændeåbning. Hvis tiderne bliver for lange bruger du bare et
> stativ

Det ved jeg alt om, jeg har ingen problemer med at eksponere korrekt.

Men tak for rådet

Claus

Fra : Per, Herringe

Dato : 23-06-08 18:52

I meddelelse: 485fb739$0$90263$14726298@news.sunsite.dk
skrev Claus Tersgov bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> Det ved jeg alt om, jeg har ingen problemer med at eksponere korrekt.
>
> Men tak for rådet
>
> Claus

Jeg tænker ikke så meget på korrekt eksponering, men på den mindre
blændeåbning der giver den større dybdeskarphed.

Fra : Per, Herringe

Dato : 23-06-08 18:55

I meddelelse: 485fe2d3$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Per, Herringe bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> I meddelelse: 485fb739$0$90263$14726298@news.sunsite.dk

> Jeg tænker ikke så meget på korrekt eksponering, men på den mindre
> blændeåbning der giver den større dybdeskarphed.

Og det behøver man vel ikke stå i lære 5 år for at få at vide

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-06-08 20:38

Per, Herringe wrote:

> Og det behøver man vel ikke stå i lære 5 år for at få at vide

-det kommer vel an på om det er noget, man får at vide den sidste dag

Bo //

Fra : Morten Jacobsen

Dato : 24-06-08 11:01

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> om dybdeskarphed ved forskellige afstande og brændevidde. Det er nemlig

Det ville jeg også meget gerne, efter at have fået lov at lege lidt med
fotografering synes jeg faktisk det er meget spændende og fantastisk
indviklet..

Men jeg har ikke tiden til det, så måske engang om 25 år når jeg går på
pension...
-
Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-06-08 21:38

Morten Jacobsen skrev bl.a.:

> Det ville jeg også meget gerne, efter at have fået lov at lege lidt
> med fotografering synes jeg faktisk det er meget spændende og
> fantastisk indviklet..

Nej, det er netop IKKE indviklet.

Det æstetiske er en sag for sig selv, men det tekniske er altså ret simpelt.
Dybdeskarphed er udelukkende et spørgsmål om at bruge en tommestok og så
kigge på sin linse eller dens datablad. Det er simpel matematik..

Der er ingen grund til at gøre det til en indviklet videnskab....

Claus

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-06-08 23:06

Claus Tersgov wrote:

> Nej, det er netop IKKE indviklet.
>
> Det æstetiske er en sag for sig selv, men det tekniske er altså ret simpelt.
> Det er simpel matematik..

Ja:

http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field#Derivation_of_the_DOF_formulas

-men det virker, også selv om man ikke forstår det til bunds

På alle de objektiver jeg har, er der en skala, der viser
dybdeskarpheden relativt til den valgte afstandsindstilling og den
valgte blænde. Det er et godt udgangspunkt. Altså væk med automatikken.
Vælg blænde, stil afstanden og check billederne. Er kameraet koblet til
en PC, kan man ret hurtigt komme til fornuftige resultater.

Bo //

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-08 16:46

>Fiffet er nok at stå 4-5 år i lære som fagfotograf. Der lærer man om bl.a.
>om dybdeskarphed ved forskellige afstande og brændevidde. Det er nemlig her,
>hunden er begravet....

Enig.. men det behøver ikke tage 4-5 år.. jeg kan efter 6 måneder på
fritidsbasis uden problemer få den DoF jeg ønsker.

Læse øve, læse, øve. Så er den der ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-08 18:03

On Thu, 03 Jul 2008 17:45:51 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Enig.. men det behøver ikke tage 4-5 år.. jeg kan efter 6 måneder på
>fritidsbasis uden problemer få den DoF jeg ønsker.

Det skal ikke forståes som at jeg kan det på et fotokursus, men blot
at forståelsen for DoF ikke behøver tage 4-5 år på skolebænken

Jeg ved dog ikke helt om det var det du mente?

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 15:42

"Morten Jacobsen" <rys_slet_@it.dk> wrote in message
> [...]
> fixet det i photoshop, men der kommer flere og flere produkter og
> tidspresset er ved at være for stort. Så det billede jeg tager, skal gerne

Du kan prøve at kigge her http://www.heliconsoft.com/heliconfocus.html
Ifølge beskrivelsen kan man samle flere billeder hvor fokus ligger
forskelligt til et billede, hvor alt er skarpt.
Det ser overbevisende ud, jeg har dog ikke selv prøvet det.

Mvh Sven

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-06-08 18:40

> [...]
>
> Et "lystelt" EZCube på ca. 100x100x100cm
> 3 tungsten lamper på vel 200w (meget varme og meget skarpe)

Lad os tage dit eksempel med en notebook og antage at du lige akkurat vil
have den indenfor billedfeltet. Jeg gjorde et lille forsøg med min lille
laptop med 12" skærm. Med 50mm brændvidde på full frame (og ca. 31mm på 350D
APS-C format) havde jeg en afstand på ca. 65cm ind til det sted på
keyboardet, der repræsenterer hyperfocal afstanden. Hvis man så regner på
det med http://www.dofmaster.com/dofjs.html, så får jeg at for at dække
dybden (afstanden) mellem den forreste kant af laptoppen til bagerste hjørne
med en afstand på ca. 30cm skal blænden ned på f/19! Det ødelægger
opløsningen temmelig meget, som det ses her
http://luminous-landscape.com/tutorials/resolution.shtml, hvor du kan se at
en APC-C sensor f/16 får reduceret opløsningen til max 3MP. I princippet
hjælper det ikke med en mindre sensor, da diffraktionen rammer ved meget
lavede blændeværdier. Jeg vil foreslå dig at prøve med de softwareløsninger,
der er nævnt hvor man fletter flere billeder sammen for at opnå større
dybdeskarphed. Ovennævnte problem er af fysisk art og har ikke noget at gøre
med dit kamera eller objektiver. Det hjælper ikke at købe et dyrere kamera.
Du bør også være opmærksom på at ved grænsen af dof er billedet ikke rigtigt
skarpt længere. Hvis kravet er at billedet skal være skarpt op tåle tryk, så
tror jeg ikke det vil holde.

Der er dog en anden løsning, som måske kan hjælpe dig her og det er
anvendelse af et t/s objektiv (se f.eks. her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/nikon_24_pc.shtml) og
tilsvarende kan fås til Canon. Dette hjælper KUN, hvis dybdeskarphen i så
tilfælde ikke skal være så stor. Et skøn i eksemplet med min laptop, så
ville dof kravet blive reduceret fra ca. 30cm til ca. 20cm og det ville i så
tilfælde fordoble den mulige opløsning til ca. den opløsning som din 350D
har. Men det er en forholdsvis dyr løsning og jeg ville hellere gå efter den
nævnte softwareløsning.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Morten Jacobsen

Dato : 24-06-08 10:58

> [...]
> så tilfælde fordoble den mulige opløsning til ca. den opløsning som din
> 350D har. Men det er en forholdsvis dyr løsning og jeg ville hellere gå

Tak for input, jeg vil forsøge mig med softwareløsningen.

Jeg har indtil nu fundet ud af jeg opnår det bedste resultalt med en blænde
på 16, hvor jeg så lader kameraet styre resten og ja jeg bruge naturligvis
stativ. Sætter jeg blænde tallet ret meget højere synes jeg der kommer for
meget ISO støj i billedet. Men det kan så igen være indstillinger...

-
Morten

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-06-08 11:10

> [...]
> naturligvis stativ. Sætter jeg blænde tallet ret meget højere synes jeg
> der kommer for meget ISO støj i billedet. Men det kan så igen være

Nu skriver du ikke hvilke indstillinger du bruger, men du bør bruge Av
indstilling, skyde i RAW og bruge ISO 100. Sæt så MLU (mirror lockup --
custom function 12) og timer så eventuelle rystelser fra at trykker på
udløserknappen for håbentlig har dæmpet sig på de to sekunder det tager. Det
bedste er som andre har sagt at bruge en kabeludløser. Du kan forsøge dig
med f/16 - f/20, men skal selvfølgelig være meget omhyggelig med hvor der
fokuseres. Manuel fokus vil give dig den største kontrol, men der er du
handikappet af dit kamera, som ikke har live view. Det ville være meget
nemmere med et kamera med live view, hvor du kan zoome ind og sætte fokus
præcist hvor du vil go samtidig checke dybeskarpheden. En Canon 450D eller
40D ville klare det.

Fra : Morten Jacobsen

Dato : 24-06-08 11:35

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Nu skriver du ikke hvilke indstillinger du bruger, men du bør bruge Av
> indstilling, skyde i RAW

Ja

og bruge ISO 100.

Ja

Sæt så MLU (mirror lockup --
> custom function 12)
Øhh hvordan gør jeg det?

og timer så eventuelle rystelser fra at trykker på
> udløserknappen for håbentlig har dæmpet sig på de to sekunder det tager.
> Det bedste er som andre har sagt at bruge en kabeludløser.

Jeg bruger selvudløseren.

> [...]
> præcist hvor du vil go samtidig checke dybeskarpheden. En Canon 450D eller

Hmm, 450D er det ikke afløseren for 350D, måske chefen kunne bruge et 350D
derhjemme.
Så kunne firmaet få et nyt

MJ

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-06-08 11:52

> Sæt så MLU (mirror lockup --
> Øhh hvordan gør jeg det?

I menyen er der et punkt for custom functions.

> og timer så eventuelle rystelser fra at trykker på
>
> Jeg bruger selvudløseren.

Ja, og når du har MLU aktiveret, så ændres tiden fra 10 sekunder til 2
sekunder og med lukkertider under1/15-1/30s giver det er skarpere billede,
da spejlet ikke giver den lille rystelse af billedet, da det allerede er
slået op med MLU.

> Hmm, 450D er det ikke afløseren for 350D, måske chefen kunne bruge et 350D
> derhjemme.
> Så kunne firmaet få et nyt

Ja, det er den seneste model i serien 300D, 350D, 400D...se her
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page34.asp

Fra : MW

Dato : 24-06-08 21:37

> [...]
> slået op med MLU.

> Ja, det er den seneste model i serien 300D, 350D, 400D...se her

Det løser bare ikke problemet med den utilstrækkelige skarpheddybde

mvh
MW

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-06-08 23:42

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> wrote in message

> Det løser bare ikke problemet med den utilstrækkelige skarpheddybde

Det er klart at er skarphedsdybden for lille hjælper det ikke. Kun at
optimere situationen hvor skarphedsdybden er tilstrækkelig. Vi fik jo ikke
helt afklaret om dof var for lille eller ej selvom mit indlæg var gearet til
at få det afklaret, så var svaret ikke præcist.

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-06-08 18:43

"Morten Jacobsen" <rys_slet_@it.dk> wrote in message

> Tak for input, jeg vil forsøge mig med softwareløsningen.

Se mit indlæg om dybdeskarphed fra i dag.