Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
18/50 vs 24/70 på Canon 400D
Fra : lauridsen@gmail.com

Dato : 19-06-08 02:15

Jeg er på udkig efter en erstatning for min 18-55 kitzoom til
ovenstående. Jeg har fået anbefalet 18-50 MM 2,8 EX DC /Sigma/Canon,
men nu har jeg også læst en anmeldelse af Sigma AF 24/70 f/2.8 EX ASP
DG MACRO CA og det lyder også godt, og koster stort set det samme. Jeg
kunne godt tænke mig jeres vurdering af, om jeg i forbindelse med
rejsefotos (typisk byferier) kommer til at savne de ekstra vidvinkel
mm som førstnævnte giver?

Fra : Kurt Lund

Dato : 19-06-08 09:43

<lauridsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Kort og Godt ja det vil du.

Mvh
Kurt

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 19-06-08 11:58

<lauridsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Det kommer an på så meget, selv om mange gerne vil have det til at lyde som
om vidvinkel er vejen til himlen.

Jeg har et crop-kamera ligesom dig, og jeg har nævnte sigma 24-70....fordi
rigtig mange mente at man ikke kunne undvære vidvinkel, ville jeg se hvad
der var at komme efter, og købte derfor også en tokina 12-24...men jeg
bruger den stort set kun når jeg skal have lavet nogle billeder hvor ting
ser lidt større ud end de er...den er sjov, men jeg bruger den ikke ret tit,
og jeg ville hellere undvære den (selv om det er helt ned til 12mm) end
området 50-70, som jeg bruger meget.

Så min konklusion er at det komme meget an på hvilke slags billeder du vil
lave.....hvor tit har du dit nuværende objektiv drejet om på 18mm og ville
ønske at der var mere?..og hvad med den anden ende....hvis det altid er
samme ende det er galt i, se det jo nemt at vælge

mvh
Jacob

Fra : jagge

Dato : 19-06-08 13:47

> rejsefotos (typisk byferier) kommer til at savne de ekstra vidvinkel
> mm som førstnævnte giver?

Ja det vil du komme til. Jeg har en god ven som har købt 24-70 version
til sit canon da han regner med at gå fullframe på et tidspunkt, men han
savner det nederste område meget.

Specielt til byferie er det oplagt synes jeg.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 20-06-08 07:56

> [...]
> kunne godt tænke mig jeres vurdering af, om jeg i forbindelse med
> rejsefotos (typisk byferier) kommer til at savne de ekstra vidvinkel

Jeg havde i et halvt års tid 20mm som min bredeste vidvinkel på 350D, det
blev jeg dog også træt af og købte en 15-30mm og nu en 10-20mm.

Hvis du bare er _lidt_ til landskaber så kan du ikke leve med 24mm som din
bredeste vidvinkel...
Hvis du kan spare op til en vidvinkel med tiden kan du måske godt leve med
24mm midlertidigt..!

Der findes iøvrigt også to glimrende objektiver fra Tamron; 17-50mm f/2,8 og
28-75mm f/2,8 som måske kan fås lidt billigere men ihvertfald er lige så
gode. Jeg har selv en 28-75mm (og en kammerat har 17-50mm'ern)

Brian

Fra : lauridsen@gmail.com

Dato : 20-06-08 01:49

On Jun 19, 2:47 pm, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> [...]
> savner det nederste område meget.
>
> Specielt til byferie er det oplagt synes jeg.

Jeg checkede de billeder jeg har taget med exposureplot, og kunne se
at de fleste er taget enten ved 18 eller 55 mm. Om det så ville betyde
noget for mig hvis mindste brændvidde var 24mm ved jeg ikke.

Grunden til at jeg er lidt forelsket i førnævnte Sigma er at
anmeldelserne er rigtig gode, samt at det også kan bruges på full-
frame kameraer (hvis jeg skulle få sådan et engang).

Et andet spørgsmål - hvordan "rangeres" 3. parts producenterne af
objektiver (Sigma, Tamron, Tokina etc)?

Fra : jagge

Dato : 20-06-08 08:56

<lauridsen@gmail.com> wrote:

> Grunden til at jeg er lidt forelsket i førnævnte Sigma er at
> anmeldelserne er rigtig gode, samt at det også kan bruges på full-
> frame kameraer (hvis jeg skulle få sådan et engang).

Jeg forstår godt din måde at tænke på MEN jeg er overbevist om at det
ikke holder, medmindre du har konkrete planer om at købe fullframe
allerede nu. Jeg ville prioritere en god løsning nu, fremfor en mulig
god løsning senere. Det argument var præcis det min ven brugte men han
fik ikke lige det fullframe så hurtigt som forventet.

> Et andet spørgsmål - hvordan "rangeres" 3. parts producenterne af
> objektiver (Sigma, Tamron, Tokina etc)?

Du kan ikke "rangere" dem. Du skal sammenligne de aktuelle objektiver
fra de forskellige fabrikanter. De laver alle både fremragende og ringe
objektiver. Det samme gør sig foriøvrigt gældende for originale
objektiver.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : lauridsen@gmail.com

Dato : 24-06-08 06:36

On Jun 20, 9:55 am, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> [...]
> god løsning senere. Det argument var præcis det min ven brugte men han
> fik ikke lige det fullframe så hurtigt som forventet.

Du har nok ret. En anden ulempe ved 24-70'eren er at den er noget
tungere end 18-50'eren. Den vejer så vidt jeg kan se 715 gram, hvilket
er en slat, når det er tænkt til feriebrug, hvor jeg går med kameraet
hele dagen.

Henrik