Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
5d eller 1Ds mkII
Fra : Ukendt

Dato : 18-06-08 11:39

hej

Går meget og overvejer et fullframe kamera, men ved ikke rigtigt om jeg skal
vælge et 5D eller en brugt 1Ds mkII.

hvad siger i der har kendskab/ brugt begge.

mvh Jan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-06-08 12:16

"Jan" <jddxxxthorpost.dk> wrote in message
> hej
>
> Går meget og overvejer et fullframe kamera, men ved ikke rigtigt om jeg
> skal vælge et 5D eller en brugt 1Ds mkII.

Begge er rigtigt gode kameraer.
Hvis du har pengene og ikke fortryder værditabet, så vælg 1Ds mkII.
Hvis du køber 5D risikerer du at blive i tvivl om det havde været bedre med
en 1Ds mkII.

En alternativ løsning er at vente på 5D mkII, 3D, 6D eller hvad der nu
kommer. Den vil givetvis få nogenlunde samme opløsning som 1Ds mkII, bedre
høj ISO støj, alt det nye med bedre skærm, LiveView, anti-støv osv. og koste
mellem en 5D og en brugt 1Ds mkII.
Men det er jo den sædvanlige: hvis man venter får man mere for pengene, men
ingen billeder i mellemtiden.

> hvad siger i der har kendskab/ brugt begge.

Jeg brugte 5D noget inden jeg købte en brugt1Ds mkII.

5D har 2 væsentlige fordele:
* billigere
* mindre og lettere
og et par små fordele:
* lidt større buffer som holder til længere _tid_
* lidt bedre skærm
samt den potentielle fordel af filerne er mindre og derfor fylder mindre og
kræver mindre af computeren.

Bortset fra det er 1Ds mkII et bedre kamera - fuldstændig som man vil
forvente, f.eks.:
* Højere opløsning og nogenlunde samme høj ISO støj
* Bedre søger
* Hurtigere
* Bedre autofokus
* Mere holdbart
* Jeg foretrækker betjeningen - måske fordi jeg er mest vant til den

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 18-06-08 12:26

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> * Bedre autofokus
> * Mere holdbart
> * Jeg foretrækker betjeningen - måske fordi jeg er mest vant til den

Hvor meget betød den bedre AF i praksis? Er det noget man virkelig mærker?

mvh Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-06-08 13:20

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvor meget betød den bedre AF i praksis? Er det noget man virkelig mærker?

Det er et godt spørgsmål.
Den har flere fokus punkter og jeg syntes den fokuserer hurtigere.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per

Dato : 18-06-08 21:57

> Bortset fra det er 1Ds mkII et bedre kamera - fuldstændig som man vil
> forvente, f.eks.:
> * Højere opløsning og nogenlunde samme høj ISO støj

Kan man vælge ISO3200 på den?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-06-08 22:08

"Per" <ihate@spam.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Kan man vælge ISO3200 på den?

Ja - som på 5D er ISO 3200 muligt, når det udvidede område vælges.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 18-06-08 23:06

> "Per" <ihate@spam.com> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Ja - som på 5D er ISO 3200 muligt, når det udvidede område vælges.

> [...]

Man kan endda vælge ISO... ved at underbelyse med en blænde

mvh Michaelbs

Fra : BigMac

Dato : 19-06-08 06:01

> Man kan endda vælge ISO... ved at underbelyse med en blænde
>
> mvh Michaelbs
*lol*

Fra : Michaelbs

Dato : 19-06-08 08:52

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:485986bc$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> Man kan endda vælge ISO... ved at underbelyse med en blænde
>
> mvh Michaelbs

Og der skulle have stået: Man kan endda vælge ISO 6400 ved at underbelyse
med en blænde

mvh Michaelbs

Fra : Per

Dato : 19-06-08 13:06

> Og der skulle have stået: Man kan endda vælge ISO 6400 ved at underbelyse
> med en blænde
>
> mvh Michaelbs

Kan man så også vælge ISO 128000 ved at underbelyse to ;?... (*hint,
sarkamse*)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-06-08 13:28

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Og der skulle have stået: Man kan endda vælge ISO 6400 ved at underbelyse
> med en blænde

Jep - men det giver ikke yderligere information.

En sensor har en karakteristisk egenskab, som kaldes "unity gain"
http://www.clarkvision.com/imagedetail/digital.sensor.performance.summary/index.html#unity_gain
hvorover der ikke hentes yderligere information ved at øge ISO.
For Canon 5D er det angiveligt ISO 1600, hvilket er ret godt. Det overgåes
af Canon 1D mkIII med ISO 1800 og Nikon D3 med ISO 3200

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-08 07:32

Hvad med ISO støj mellem 5D og 1D mkII, er det ikke 5d der er bedst der
eller er der dødt løb.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-06-08 09:37

> Hvad med ISO støj mellem 5D og 1D mkII, er det ikke 5d der er bedst der
> eller er der dødt løb.

Jeg kan ikke huske at have lavet en omhyggelig sammenligning.
Mit indtryk er at der er nogenlunde dødt løb mellem 5D og 1Ds mkII, og 5D er
bedre end 1D mkII (fordi der er flere pixel).
Husk at det er nemt at fjerne støj - det svære er at fjerne støj og beholde
detaljer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen