Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvestyret browser: Firefox 3 frigivet
Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-06-08 05:30

Fra : Michaelbs

Dato : 18-06-08 09:26

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen
news:48588f51$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.mozilla.com/en-US/
> http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9311-9478
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Gode nyheder. Vågn så op Microsoft!
NB: Betaversionen var nu også farvestyret. Det krævede bare en mindre
justering at aktivere det.

mvh Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-06-08 09:30

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Gode nyheder. Vågn så op Microsoft!
> NB: Betaversionen var nu også farvestyret. Det krævede bare en mindre
> justering at aktivere det.

Ok - det var jeg ikke klar over.
Der skal også lidt justering til i Firefox 3, men det står beskrevet i
linket til Rob Galbraith - og så virker det.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 18-06-08 12:24

> [...]
> Der skal også lidt justering til i Firefox 3, men det står beskrevet i
> linket til Rob Galbraith - og så virker det.

Hos mig virker farvestyringen umiddelbart. Men det må være fordi den har
installeret sig oven i betaversionen, som jeg allerede havde justeret?

mvh Michaelbs

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-06-08 14:37

"Mogens Hansen">
> "Michaelbs"
> [8<8<8<]
>
> Ok - det var jeg ikke klar over.
> Der skal også lidt justering til i Firefox 3, men det står beskrevet i linket til Rob
> Galbraith - og så virker det.
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Man kan undre sig - hvorfor den ikke er er farvestyret som default,
en interessant prioritering..?
Er vild med Firefox, med og uden farvestyring.. -max-

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 18-06-08 10:15

Michaelbs wrote:

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

Fedest så slipper man for den elendige safari browser hvis man ønsker
farvestyring.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : .J.S...

Dato : 18-06-08 14:43

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message
> http://www.mozilla.com/en-US/
> http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9311-9478

En ting som undrer mig med det farvestyring er at man overhovedet skal tænke
på den slags i applikationer.

Det burde vel ligge på grafikdriver niveau så det virkede i et hvilket som
helst program ?

mvh/JS

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-06-08 14:47

..J.S... <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

> [...]
> på den slags i applikationer.
>
> Det burde vel ligge på grafikdriver niveau så det virkede i et hvilket som

tja, velkommen til Mac anno ca. 1993 ..

/thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-06-08 14:51

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> tja, velkommen til Mac anno ca. 1993 ..

Det er vel stadig en 2 delt proces, således at hver applikation skal læse og
bruge den farveprofil der ligger billedfilen ?
Er Microsoft Internet Explorer til Mac farvestyret ?

Operativsystem og grafikdriver kan så sikre at farvene vises rigtigt, når
skærmen er kalibreret.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-08 14:57

> [...]

> Det er vel stadig en 2 delt proces, således at hver applikation skal læse og
> bruge den farveprofil der ligger billedfilen ?

jep

> Er Microsoft Internet Explorer til Mac farvestyret ?

det mener jeg faktisk den var ... for 10 år siden .. der er ikke noget
der hedder Internet Explorer mere til mac.

> Operativsystem og grafikdriver kan så sikre at farvene vises rigtigt, når
> skærmen er kalibreret.

naturligvis

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-08 13:50

Thomas von Hassel skrev:

> tja, velkommen til Mac anno ca. 1993 ..

Som vel nogenlunde svarer til ICM fra MS i 1995.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-06-08 14:45

> Som vel nogenlunde svarer til ICM fra MS i 1995.

måske .. men det kræver jo at der er nogen der bruger det ... og den
måde det blev/er implementeret i Mac OS har bare gjort det nemt for
udviklere at udnytte ..

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-06-08 08:10

Thomas von Hassel skrev:

> måske .. men det kræver jo at der er nogen der bruger det ... og
> den måde det blev/er implementeret i Mac OS har bare gjort det
> nemt for udviklere at udnytte ..

Ingen tvivl om, at farvestyringen var og stadig er længere fremme i
OS X end i Windows, men det er efter min mening kun fordi at flere
programmer er farvestyrede til OS X. Mulighederne for at lave det på
Windows-siden, har været der næsten lige så længe. Det hedder så bare
ICM i stedet for ColorSync.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-06-08 08:10

Mogens Hansen skrev:

> Det er vel stadig en 2 delt proces, således at hver applikation
> skal læse og bruge den farveprofil der ligger billedfilen ?

Ja og ikke mindst kende den profil, som beskriver skærmen, så der
kan ske en oversættelse fra billedfilens farvenumre til skærmens.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-06-08 20:30

> http://www.mozilla.com/en-US/
> http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9311-9478

Cool. Det er downloadet, venter dog med at installere indtil min
skærmkalibrator ankommer.

Hvordan virker det? Når man slår farvestyringen til, bruger den så samme
farveprofil som min monitor gør?
Jeg har kørt på en Dell 2407wfp-hc i et godt stykke tid. samtidig med at jeg
købte skærmen bestilte jeg en Huey Pro hos Color confidence.. Desværre var
den bare defekt, så den blev sendt tilbage, og her i mandags gav jeg op over
ventetiden på den nye (den var ikke på lager) og slog til, på Color.C.'s
tilbud om ombytning til Eye-One Display LT. som i teorien burde være bedre..
Men hvad ved jeg om sådan noget, det er ikke lige fordi vi danske
fotohandlere bliver tilbudt sådan nogle i tide og utide.. Glæder mig dog til
at modtage den

Det kan for resten anbefales at købe 24" eller evt. større, hold kæft hvor
er det fedt at se/redigere fotos på :)

Mvh Anders

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-06-08 21:07

"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Cool. Det er downloadet, venter dog med at installere indtil min
> skærmkalibrator ankommer.

Du kan roligt installere den med det samme. Du får halvdelen af farvestyring
på den måde - se nedenfor.

> Hvordan virker det? Når man slår farvestyringen til, bruger den så samme
> farveprofil som min monitor gør?

Der er 2 elementer i farvestyring:
* Kalibrering af skærmen, så computeren ved hvordan farver vises.
* Læsning af farveprofil fra billedfilen, så programmet ved hvilken farve
en given pixel skal vises som. Det er denne del f.eks. farvestyrede browsere
som Firefox 3 og Safari kan.

> Jeg har kørt på en Dell 2407wfp-hc i et godt stykke tid.

Den skulle være ret god.
Dell har lige for tiden tilbud på efterfølgeren 2408WFP (som vist bruger
samme panel som 2407WFP) som er sat ned til kr. 4650, hvilket er rimeligt
billigt for noget af det bedste 24" der findes til billedbehandling.
Man kan se en test af 24" skærme på
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3302
Man kan se at den er rundt regnet lige så god som HP3065 30" skærmen som jeg
bruger til dagligt.

> [...]
> her i mandags gav jeg op over ventetiden på den nye (den var ikke på
> lager) og slog til, på Color.C.'s tilbud om ombytning til Eye-One Display

Det tror jeg er en god ide.
Jeg bruger Huey (Standard) og er udemærket tilfreds. Men jeg har oplevet en
anden Huey som ikke virkede korrekt, og hørt om andre som har haft
problemer. Det er lidt bekymrende hvis der er hyppige kvalitetsproblemer.

[8<8<8<]
> Det kan for resten anbefales at købe 24" eller evt. større, hold kæft hvor
> er det fedt at se/redigere fotos på :)

Jeps

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-06-08 17:53

> [...]
> * Læsning af farveprofil fra billedfilen, så programmet ved hvilken farve
> en given pixel skal vises som. Det er denne del f.eks. farvestyrede

Skal lige have det skåret ud i neon og bukket i vådt pap
Har alle billeder indbygget en farveprofil? Altså hvis jeg gemmer et billede
redigeret på min farveprofil, lavet af min skærmkalibrator, vil du/i så få
vist billedet på den måde min farveprofil siger det sal se ud?

> Den skulle være ret god.

Jeg er fin tilfreds, det er en lækker skærm. Den er bare meget grøn og rød,
grønne farver er HELT anderledes end andre skærme jeg har set. Billeder står
dog virkelig flot på den

> [...]
> http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=3302
> Man kan se at den er rundt regnet lige så god som HP3065 30" skærmen som

Jeg fik min til 4400. Er rimelig tilfreds med den pris.

> [...]
> en anden Huey som ikke virkede korrekt, og hørt om andre som har haft
> problemer. Det er lidt bekymrende hvis der er hyppige kvalitetsproblemer.

Efter jeg fik min og satte den til, fik jeg en helt rød skærm.. For pokker
den var rød, virkelig elendigt.. Tog billeder af det, og sendte til
ColorConfidence, og de mente også at den var defekt.. Så nu venter jeg bare
på den nye :)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-06-08 20:58

"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Har alle billeder indbygget en farveprofil?

Formodentlig ikke alle.
Man har mulighed for at angive hvilken farveprofil (f.eks. AdobeRGB og sRGB)
en JPEG fil skal gemmes som i f.eks. Photoshop.

> Altså hvis jeg gemmer et billede
> redigeret på min farveprofil, lavet af min skærmkalibrator, vil du/i så få
> vist billedet på den måde min farveprofil siger det sal se ud?

Nej.

Der indgår 2 profiler:
* Den som billedfilen er gemt som
* Den som skærmkalibratoren har lavet

Nede i billedfilen har en pixel en RGB farve, f.eks. R=0, G=255 og B= 0 er
"helt grøn". Man hvilken farve "helt grøn" er er bestemt af filens farverum
(f.eks. AdobeRGB). I AdobeRGB vil den være mere grøn end i sRGB.
Man kan forestille sig at farven R=0, G= 230, B=0 i AdobeRGB er den samme
som R=10, G=255, B=10 i sRBG (værdierne er garanteret forkerte, men det er
ligemeget). For at programmet skal vise de 2 farve-værdier ens, skal der
laves en korrigering ud fra farveprofilen inden det beder grafikkortet om at
vise farven.
Se f.eks.
http://en.wikipedia.org/wiki/AdobeRGB
http://en.wikipedia.org/wiki/SRGB_color_space

På skærmen skal farven gerne vises som det var tiltænkt.
Hvis skærmen kan vise et større farverum en AdobeRGB, kan det være at
grafikkortet skal sende et signal som hedder R=20, G=200, B=15 for at få den
rigtige farve.

Håber det gjorde det tydligere.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-06-08 21:10

Mogens Hansen skrev:

> Håber det gjorde det tydligere.

Ja, det var tydeligt og godt svaret ,så os der var med på en "lytter"
lige fik noget ud af det. Tak for det.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-06-08 14:43

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det var tydeligt og godt svaret ,så os der var med på en "lytter" lige
> fik noget ud af det. Tak for det.

Enig. Tak Mogens.. og undskyld jeg kom til at sende dig en mail privat, det
var en fejl. :)

Mvh Anders

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-06-08 16:04

"Anders Houmark" <sunsitenews@fjerndette.andersh.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> undskyld jeg kom til at sende dig en mail privat, det var en fejl. :)

Det er bare i orden - det sker af jævnligt.
Jeg foretrækker svar i gruppen, med mindre det er specifikt privat, da fejl
kan blive rettet, flere vinkler kan blive luftet og flere får glæde af det.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-06-08 09:30

> [...]
> Jeg foretrækker svar i gruppen, med mindre det er specifikt privat, da
> fejl kan blive rettet, flere vinkler kan blive luftet og flere får glæde

Fuldstændig enig, det kommer flere til gavn.. Og så er det nemmere senere
hen at google efter det.