Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
5D kontra 1Ds Mark III
Fra : Bjarne

Dato : 17-06-08 02:10

Hvad ville årsagen til sådan en opgradering være, jeg har hørt så
meget godt for og så meget imod.

Jeg overvejer om jeg skal opgradere og lidt af den grund jeg er lidt
feinsmækker eller hvad det hedder. Og jeg vil bare gerne have noget
grej jeg kan stole 100% på når jeg tager billeder. Jeg vil gerne have
et highend allround kamera.

Hvad får man af ekstra tekniske finurligheder på et 1ds end et 5D...
Jeg er dog ganske overbevist om at billedkvaliteten dog ikke ændres
væsentligt. Men er nu også mest uden efter ubestridt professionel
funktionalitet.

Nogle deciderede erfaringer her i gruppen med dette skifte?

mvh
Bjarne

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-06-08 20:13

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg overvejer om jeg skal opgradere og lidt af den grund jeg er lidt
> feinsmækker eller hvad det hedder.

Det lyder simpelt: gør det hvis du har pengene og ikke kommer til at
fortryde værditabet.

> Og jeg vil bare gerne have noget
> grej jeg kan stole 100% på når jeg tager billeder.

Kan man ikke det med 5D ?
De gange jeg har brugt 5D har det levet op til forventningerne - selvom jeg
foretrækker min 1Ds mkII.

> Jeg vil gerne have
> et highend allround kamera.

Det kan jeg godt forstår, og det får man ubetinget med 1Ds mkIII - der
findes, efter min mening, ikke noget pt. som bedre matcher den beskrivelse.

> Hvad får man af ekstra tekniske finurligheder på et 1ds end et 5D...

Det kan man langt hen af vejen se ud af specifikationerne, f.eks.
* Bedre autofokus
* Angiveligt bedre holdbarhed og tætning mod fugt og støv
* Højere billedhastighed
* Bedre skærm
* Live view
osv.

> Jeg er dog ganske overbevist om at billedkvaliteten dog ikke ændres
> væsentligt.

Der burde være tydelig forskel.

> Men er nu også mest uden efter ubestridt professionel
> funktionalitet.

Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener, men det er sjovere at bruge et fedt
kamera.

> Nogle deciderede erfaringer her i gruppen med dette skifte?

Ja - du kan jo se indlægget
http://groups.google.com/group/dk.fritid.foto/browse_frm/thread/0a2ec0c4195201b4/dd28da7c042fdfd8?#dd28da7c042fdfd8
fra Hans Kruse som netop gik fra 5D til 1Ds mkIII

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Per

Dato : 17-06-08 20:49

Ufatteligt!

Fra : BigMac

Dato : 18-06-08 04:55

"Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse
> Ufatteligt!

hvad svare du på Per ??

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-06-08 07:38

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> "Per" <ihate@spam.com> skrev i en meddelelse
>
> hvad svare du på Per ??

Sikkert at det er ufatteligt at man kan stille spørgsmålet. Det er ikke en
urimelig antagelse at forudsætningen for at kunne få udbytte af et skifte
som det foreslåede nok er en fototeknisk kunnen på et niveau, der
overflødiggør spørgsmålet.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Per

Dato : 18-06-08 21:51

> [...]
> urimelig antagelse at forudsætningen for at kunne få udbytte af et skifte
> som det foreslåede nok er en fototeknisk kunnen på et niveau, der

Nemlig ja. Utroligt man kan overveje et kamera til 60k uden at vide mere om
det.

Fra : jagge

Dato : 18-06-08 22:49

Per <ihate@spam.com> wrote:

> Nemlig ja. Utroligt man kan overveje et kamera til 60k uden at vide mere om
> det.

Damn sådan et indlæg stinker af ondt i røven. Hvis han har guldet til
det så fred være med det.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-06-08 06:14

jagge skrev:

> Damn sådan et indlæg stinker af ondt i røven. Hvis han har guldet til
> det så fred være med det.
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Der er vel ingen, der har udtrykt at have noget imod at folk anskaffer
sig hvad de har lyst til, men blot udtrykt undren over det noget
fjollede spml., som stiller selv føler grund til at søge at
retfærdiggøre....

Giver det anledning til fækale associationer hos nogen, kunne det
skyldes uafviklet pottetræning hos pågældende

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Bjarne

Dato : 18-06-08 05:02

> [...]
> urimelig antagelse at forudsætningen for at kunne få udbytte af et skifte
> som det foreslåede nok er en fototeknisk kunnen på et niveau, der

Vissevasse, ingen spørgsmål er overflødige, desto dummere spørgsmål
man stiller desto flere svar kan man opnå og herved evt opnå svar på
ting man ikke vidste man søgte. Heraf spørgsmålet om opgraderingen.
Mine kunder er meget glade for det jeg laver, så jeg søger et svar på
hvad jeg personligt vil opnå ved en opgradering, som jeg er ganske
vist på jeg gør i august.
Jeg synes det er meget uaktuelt og decideret nedladende at pådutte mig
slige svar som du kommer med, du er sikkert misundelig på mit valg af
udstyr, det kan jeg jo trøste mig med.
Jeg suger alt den information jeg kan komme til og du er selvfølgelig
velkommen til at synes om det hvad du vil, og vil du dele nogle
erfaringer i stedet for primitiv nedgørelse så er du selvfølgelig også
velkommen til det.

Tak skat

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-06-08 16:32

Bjarne wrote:

> Vissevasse, ingen spørgsmål er overflødige, desto dummere spørgsmål
> man stiller desto flere svar kan man opnå og herved evt opnå svar på
> ting man ikke vidste man søgte. Heraf spørgsmålet om opgraderingen.

Jeg giver et bud på hvorfor 'Per' skrev ufatteligt. Personligt er jeg sådan
set inderligt ligeglad med forskellen mellem de 2 kameraer.

> Mine kunder er meget glade for det jeg laver, så jeg søger et svar på
> hvad jeg personligt vil opnå ved en opgradering, som jeg er ganske
> vist på jeg gør i august.

Jamen, det er dog herligt.

> Jeg synes det er meget uaktuelt og decideret nedladende at pådutte mig
> slige svar som du kommer med, du er sikkert misundelig på mit valg af
> udstyr, det kan jeg jo trøste mig med.

Hvordan i alverden får du dog den ide?
Jeg undrer mig blot over at man som 'feinsmækker' som du så smukt udtrykker
det, kan stille et så utroligt spørgsmål.

EOD

vh

Fra : jagge

Dato : 18-06-08 22:48

> Vissevasse, ingen spørgsmål er overflødige, desto dummere spørgsmål
> man stiller desto flere svar kan man opnå og herved evt opnå svar på
> ting man ikke vidste man søgte. H

Ignorer det. Der er altid folk der vil komme med sådanne semiplatte
indlæg. Der er nogen der mener at man i særlig grad skal gøre sig værdig
til den slags udstyr. Det er typisk dem der også skriver til newbies at
de nok er "bedre tjent" med et digicam istedet for et dslr, hvis de
kommer til at stille et "dumt" spørgsmål i grupper som denne.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bjarne

Dato : 18-06-08 05:05

On 17 Jun., 21:12, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:
> [...]
> http://groups.google.com/group/dk.fritid.foto/browse_frm/thread/0a2ec....
> fra Hans Kruse som netop gik fra 5D til 1Ds mkIII

Hej Mogens,

tak for svaret, der har været en del debat om de to kameraer og mange
påstår hårdnakket at der ikke er forskel i kvaliteten, men det er nu
også med "redskabet" jeg er interesseret i.
Men brugbare svar, jeg vil hellere have et svar for meget end noget
jibber jabber...

mvh
Bjarne

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-06-08 17:00

Bjarne wrote:

> [...]
> også med "redskabet" jeg er interesseret i.
> Men brugbare svar, jeg vil hellere have et svar for meget end noget

Jeg har lige været offline, da jeg har været i Italien. Mht. 5D vs. 1Ds mk3,
så er det rigtigt, som Mogens skrev at jeg rapporterede om mit syn omkring
forskellene kort tid efter at jeg opgraderede. Jeg har nu brugt 1Ds mk3
siden dengang og kan kun bekræfte, hvad jeg skrev dengang. Jeg bruger stadig
5D'eren og når jeg er på tur har jeg typisk et objektiv på hvert kamera og
hvis jeg ikke har tid til at skifte eller det kun drejer sig om et par
billeder, så bruger jeg gerne 5D'eren.

Forskelle er der i billedkvalitet. Opløsningen er jo næsten dobbelt så stor
og det ses!

Hvis jeg skal opsummere de ting jeg sætter mest pris ved 1Ds mk3 ift. 5D, så
er det flg.

- billedkvaliteten mht. opløsning, skarphed, dynamisk område og
detaljegengivelse er ganske enkelt fantastisk.
- støjperformance er rigtig god og er i praksis bedre end 5D.
- autofocus er superhurtig og meget præcis. 5D er også meget præcis med slet
ikke så hurtig.
- live view er særdeles nyttig til finjustering af fokus i
landskabsbilleder, når der anvendes stativ.
- LCD skærmen er rigtig god på trods af at opløsningen meget gerne måtte
være større. Men den er langt tydeligere end på 5D.
- batterikapaciteten er fremragende og holder til mange gange flere billeder
på en opladning end 5D.
- betjening er let at gå til fra 5D og de to kameraer kan benyttes sammen
uden for mange fejlgreb pga. forskelle i betjening.

Så hvis du har pengene og du ikke vil ærgre dig over at skulle betale så
mange penge for et kamerahus, så har det min varmeste anbefaling.

Siden sidste omtale er der kommet en firmwareopdatering, der bla. gør det
muligt at anvende joystikket til valg af fokuspunkt og det fungerer meget
bedre end jeg havde ventet. Specielt til portrætter er det en meget nyttig
funktion og det er meget hurtigt at vælge fokuspunkt. Dog er det lidt
kringlet at nå joysikket med tommelfingeren, når man skyder vertikalt.

5D er stadig et fremragende kamera og er ikke på samme måde, som min 20D
henvist til hylden, da jeg opgraderede sidste gang. Jeg ser 1Ds mk3 som et
kamera, der kan holde i mange år fremover og ikke foreløbig blive sat i
skyggen af nye kameraer. Canon 1Ds mk2 er jo stadig et rigtigt godt kamera
på trods af næsten 4 år på bagen.

Mht. et valg lige nu, så er det klart må være en afløser til 5D på trapperne
og hvis du kan vente, så ville det jo være smart at vælge på basis af at
have set, hvad denne afløser vil byde på. Men der er ingen tvivl om at den
bliver ikke nogen konkurent til 1Ds mk3.

En ting bør du være klar over og det er at man skal være endnu mere
omhyggelig med lukkertid, brug af stativ og MLU for at opnå glæde af den
høje opløsning. Desuden naturligvis den bedste optik nødvendig for at fuld
glæde af kvaliteten i sensoren. I min samling har jeg kun et problemobjektiv
og det er Canon 16-35 f/2.8 mk2, som ikke helt lever op til mine krav,
desværre.

Jeg har kalibreret både min 5D og 1Ds mk3 med en colorchecker og bruger
denne indstilling til Lightroom. Dog er standardinstillingen i LR bedre for
portrætter.

Nogen har kommenteret at jeg var ukritisk overfor 1Ds mk3. Jeg kan kun
sige -- de ved ikke hvad de taler om.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Michaelbs

Dato : 22-06-08 18:58

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har kalibreret både min 5D og 1Ds mk3 med en colorchecker og bruger
> denne indstilling til Lightroom. Dog er standardinstillingen i LR bedre
> for portrætter.

hvad bragte kalibreringen frem af talværdier i LR kalibrerings modulet (5D)?

Standardindstillingen bedre for portrætter? hvorfor det?
I Lightroom 1.x er standardprofilen komplet håbløs efter min mening. (Jeg
har ikke tjekket LR 2's standardprofil.)

Hvad bragte mødet med mr. Reichmann med sig af nye opdagelser for dig?

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-06-08 22:53

Her er værdierne http://www.pbase.com/hkruse/image/99070284/original

> Standardindstillingen bedre for portrætter? hvorfor det?
> I Lightroom 1.x er standardprofilen komplet håbløs efter min mening. (Jeg
> har ikke tjekket LR 2's standardprofil.)

Det jeg har fået at vide, er at profilen i ACR og i Lightroom ikke er
direkte output fra et kalibreret eksemplar af det givne kamera, men en
justeret profil bla. mht. farvebalance af hudfarver. Det er noget Adobe gør.
Det er den info jeg har fra en af Michaels folk. Så vidt jeg har forstået
kommer der support for egentlige icc profiler i ACR og Lightroom, men at det
ikke nåede at komme med i Lightroom 2 beta versionen. Jeg rejste nemlig
spørgsmålet om hvordan en kalibrering kunne ske udelukkende på de parametre,
der er i kalibreringsdelen i ACR/LR, da jeg ville forvente det skulle være
en egentlig kurve for at være nøjagtig for hvert kameraeksemplar. Men i så
fald ville det også blive vanskeligere at kalibrere.

> Hvad bragte mødet med mr. Reichmann med sig af nye opdagelser for dig?

Mange interesante ting, som der fører for vidt at komme ind på her.

Fra : Michaelbs

Dato : 23-06-08 10:16

> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in
> message news:485e92b5$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> Her er værdierne http://www.pbase.com/hkruse/image/99070284/original

Meget interessant. Hos mig giver de værdier et dejligt neutralt
udgangspunkt. Måske med en marginal hældning mod rød/magenta hudtoner (på
visse mennesker).
Men et neutralt udgangspunkt, som det er let at gå videre med og det er
skønt. Den manglende kontrast er det jo let at kompensere for fx.

Det skyldes min uvidenhed men jeg undrer mig over at WB temperatur og tint
er medtaget i kalibreringen. Hvordan kan det egentlig være? WB må vel
afstemmes efter lyskilden art?

> Mange interesante ting, som der fører for vidt at komme ind på her.

Håber at det er noget du vil dele i en selvstændig tråd så.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-06-08 10:39

> [...]
> Men et neutralt udgangspunkt, som det er let at gå videre med og det er
> skønt. Den manglende kontrast er det jo let at kompensere for fx.

Men husk at hvert kamera er forskelligt. Her er værdierne for mit 1Ds mk3
http://www.pbase.com/hkruse/image/99070285 og her er de tilsvarende værdier
for Michael Reichmanns 1Ds mk3:
Shadow tint 0, Red hue -22 sat +29, Green hue -22 sat -22, Blue hue +4
sat -3
Og Jeff Schewe's 1Ds mk3:
Shadow tint 0, Red hue -21 sat +25, Green hue -22 sat -22, Blue hue +3
sat -2
Deres værdier var dog optaget under mere kontrollerede forhold i et studie,
hvor mit er taget i sollys. Du kan nemt selv lave en kalibrering med en
colorchecker, som kan købes her http://www.rawworkflow.com/ og med brug af
http://fors.net/chromoholics/.

> Det skyldes min uvidenhed men jeg undrer mig over at WB temperatur og tint
> er medtaget i kalibreringen. Hvordan kan det egentlig være? WB må vel
> afstemmes efter lyskilden art?

Det husker jeg ikke, men det er kun de parametre, der findes under
kamerakalibrering i ACR og Lightroom, som skal bruges.

> Håber at det er noget du vil dele i en selvstændig tråd så.

Det har ikke direkte planer om, men kan da sige, at jeg bla. fik en kritik
af mine landskabsbilleder
http://www.pbase.com/hkruse/my_best_landscape_pictures af både Jack Dykinga
http://www.dykinga.com/Welcome.html under workshoppen og af Michael under et
møde i hans studie i downtown Toronto. Det var interessant og det lærte jeg
noget af. Jeg vil dog sige at kritikken var overvejende positiv. Men ellers
var der mange detaljer i sådan en workshop og snakken med de andre
deltagere, som var interessant og nyttig. Jeg fik også en del råd omkring
mine egne planer om at holde workshops.

Fra : Michaelbs

Dato : 23-06-08 11:23

> [...]
> sat -3
> Og Jeff Schewe's 1Ds mk3:
> Shadow tint 0, Red hue -21 sat +25, Green hue -22 sat -22, Blue hue +3

Hvert kamera er forskellig ja, men se alligevel hvor tæt værdierne ligger på
hinanden i ovennævnte eksempel!

> Deres værdier var dog optaget under mere kontrollerede forhold i et
> studie, hvor mit er taget i sollys. Du kan nemt selv lave en kalibrering
> [...]

Det må jeg nok få taget mig sammen til en dag.

> Det husker jeg ikke, men det er kun de parametre, der findes under
> kamerakalibrering i ACR og Lightroom, som skal bruges.

Ok. Mente jeg nok. Det var bare fordi at både WB og exposure, contrast mm
var med i dine links. Troede der måsek var tale om en samlet pakke, hvor
kalibreringen også omfattede exposure, contrast og de andre ting og her
forstod jeg ikke at WB også var med.

> [...]
> og snakken med de andre deltagere, som var interessant og nyttig. Jeg fik
> også en del råd omkring mine egne planer om at holde workshops.

okidoki.

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-06-08 14:10

> Hvert kamera er forskellig ja, men se alligevel hvor tæt værdierne ligger
> på hinanden i ovennævnte eksempel!

Det er samme tendens i afvigelsen, hvad der får mig til at sige, at
forskellige 1Ds mk3 (eller andre for den sags skyld) formentlig har en
fordeling af disse værdier, der ligner, men hvor stor afvigelserne er
igennem populationen af et givet kamera har jeg ikke nogen idé om. Hvad det
indikerer er, at den største del af afvigelsen skyldes den måde Adobe har
justeret ACR kalibreringen. Det siges at være Thomas Knoll, der gør det.

Iøvrigt anbefales det at lave en kalibrering for tungsten lys også. Det har
jeg dog ikke gjort da det er af mindre interesse for mig. Måden
kalibreringen foregår på kan jo læses på Tom's website, men det er også
gennemgået i ACR
http://www.luminous-landscape.com/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=177

Fra : Bjarne

Dato : 22-06-08 15:26

> [...]
> portrætter.
>
> Nogen har kommenteret at jeg var ukritisk overfor 1Ds mk3. Jeg kan kun

Tak for denne. Det er super, det er lige den slags erfaring som jeg er
efter, jeg skal bruge den meget til portræt, events, bryllup etc...
5D'eren er fremragende, men når det presser på med tid og kompromisløs
fotografering kan jeg mærke jeg lige bliver nødt til at tage det et
skridt videre.
Jeg flytter snart til estados unidos, så bliver det jo lidt
billigere

mvh
Bjarne

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-06-08 23:02

Bjarne wrote:
> [...]
> 5D'eren er fremragende, men når det presser på med tid og kompromisløs
> fotografering kan jeg mærke jeg lige bliver nødt til at tage det et

Jeg glemte en ting, som jeg af og til benytter en del og det er auto iso. Ja
det hedder det ikke i Canon sproget, men kombinationen af et antal
parametre, så som iso safety shift, shutter speed range, aperture range
giver tilsammen auto iso. Nu da vi er ved det så bliver jeg forbavset hver
gang jeg ser i 1ds mk3 søgeren efter at set i 5D søgeren. Den er så meget
større og klarere at det ganske slående.

> Jeg flytter snart til estados unidos, så bliver det jo lidt
> billigere

Ja, det er en ganske slående forskel og prisen vil givetvis falde noget, når
den første bølge af køb er overstået. Måske vil de andre full frame kameraer
med høj opløsning fra Nikon og Sony betyde et yderligere prisfald, hvad jeg
dog tvivler på. Held dog lykke derovre.
Mvh,
Hans