Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop CS2 og Canon Raw.CR2-filer
Fra : Erik Andersen

Dato : 15-06-08 22:31

Har lige købt Canon EOS 40D og sidder så med problemet, at jeg ikke kan
indlæse RAW-filer .CR2 i Photoshop CS2 (windows).
Er der nogle løsninger på det?

Mvh Erik

Fra : henrik hyre

Dato : 15-06-08 16:00

On 15 Jun., 23:30, "Erik Andersen" <erik-ander...@tdcadsl.dk> wrote:
> Har lige købt Canon EOS 40D og sidder så med problemet, at jeg ikke kan
> indlæse RAW-filer .CR2 i Photoshop CS2 (windows).
> Er der nogle løsninger på det?
>
> Mvh Erik

Opdater RAW-modul hos Adobe.

mvh.
Henrik

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 15-06-08 23:04

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev :

>Har lige købt Canon EOS 40D og sidder så med problemet, at jeg ikke kan
>indlæse RAW-filer .CR2 i Photoshop CS2 (windows).

Det lader til, at du skal opdatere til CS3.

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html
--
Kerim

Fra : Erik Andersen

Dato : 16-06-08 08:52

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Det lader til, at du skal opdatere til CS3.
>
> http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html
> --
> Kerim
Det er også det som jeg er kommet til, men det kan da ikke være meningen at
man skal hen og ofre en formue på en opdatering til CS3 fordi Canon har
lavet en ny RAW.CR2.
Henrik Hyre skriver at jeg bare skal opdatere RAW.modul hos Adobe - det har
jeg gjort (mener jeg, men måske ikke rigtigt), men den vil stadig ikke
kendes ved filtypen i CS2.
Hvad gør i andre?
Mvh Erik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-06-08 09:07

Erik Andersen <erik-andersen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> jeg gjort (mener jeg, men måske ikke rigtigt), men den vil stadig ikke

Du kan overveje at bruge Adobe DNG converter og konvertere dem til DNG.
CS2 med den nyeste ACR til CS2 burde kunne åbne DNG filerne.

/thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-06-08 09:08

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er også det som jeg er kommet til, men det kan da ikke være meningen
> at man skal hen og ofre en formue på en opdatering til CS3 fordi Canon har
> lavet en ny RAW.CR2.

Jo - der er penge i det for Adobe.
CS2 kan (formodentlig) det som stod i specifikationen - og 40D er ikke
nævnt.

> Henrik Hyre skriver at jeg bare skal opdatere RAW.modul hos Adobe - det
> har jeg gjort (mener jeg, men måske ikke rigtigt), men den vil stadig ikke
> kendes ved filtypen i CS2.

CR2 er ikke eet filformat.
Praktisk taget hver Canon (og andre fabrikater for den sags skyld) DSLR
model har sit eget RAW filformat - fordi sensorne er forskellige.
Nogle få forskellige modeller (f.eks. D60 og 10D, 1D mkII og 1D mkIIN, 400D
og 1000D) har parvis samme sensor, men jeg ved ikke om RAW filerne er
forskellige.

> Hvad gør i andre?

Bruger Adobe Lightroom som RAW converter og Photoshop CS(1) til resten.
Dertil kommer at jeg bruger lidt ældre DSLR modeller.
Derudover spekulerer jeg sommetider på at opgradere til CS3 men venter nok
på CS4 som nærmer sig.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 16-06-08 22:50

Erik Andersen wrote:
> Det er også det som jeg er kommet til, men det kan da ikke være
> meningen at man skal hen og ofre en formue på en opdatering til CS3
> fordi Canon har lavet en ny RAW.CR2.

Du kan også kjøpe Photoshop elements versjon 4 eller 5, som har støtte for
den nyeste RAW konverteren.
--
AsleB;Oslo

Fra : Henning

Dato : 18-06-08 04:06

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> "Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

klip
> Det er også det som jeg er kommet til, men det kan da ikke være meningen
> at man skal hen og ofre en formue på en opdatering til CS3 fordi Canon har
> lavet en ny RAW.CR2.
klip

Vel er det træls men at klandre Adobe for at Canon bruger nye formater i
hvert camera er vel uretfærdig.

Tror du bare skal have lidt tålmodighed så kommer der en opdatering.

EOS 450 er med i den sidste opdatering så mon ikke et "gammelt" kamera som
40D er med også.

Hent opdateringen på:

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3896

mvh Henning

Fra : Henning

Dato : 18-06-08 04:25

"Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvert camera er vel uretfærdig.
>
> Tror du bare skal have lidt tålmodighed så kommer der en opdatering.

Dit kamera var med i tidligere opdateringer.

KAN det være meningen at du IKKE selv skal følge lidt med og hente den
opdatering til CS3 som Adobe forlængst har lavet fordi Canon har lavet et
nyt camera med et nyt RAW format.

mvh Henning

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-06-08 10:48

"Henning" <anders@nd.dk> skrev :

>Hent opdateringen på:

Som ikke er kompatibel med Photoshop CS 2.

Den sidste til CS 2 er ver. 3.7, der ikke har understøttelse for
Canon EOS 40D.
--
Kerim