Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aftenshowet - test
Fra : Ukendt

Dato : 13-06-08 21:28

Så i Aftenshowet i forgårs ?
Testede 3 cameraer.
1 DSLR, 1 compact Ixus og en cameratelefon.

Fotografen var overrasket over så gode billeder
Ixus'en tog. ER der så lille forskel når det kommer
til stykket og største forskel er de muligheder,
linserne gir' på et spejlrefleks mht. kreativitet ?
Den basale kvalitetesforskel er måske bemærkelsesværdig
lille ? Canon er jo et stort mærke og kan levere varen, faktisk
'overalt' ? Også i compactklassen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-08 21:34

Eque <-> wrote:

> [...]
> Den basale kvalitetesforskel er måske bemærkelsesværdig
> lille ? Canon er jo et stort mærke og kan levere varen, faktisk

ikke helt. Udover objektivernår får du med et DSLR også bedre
performance ved højre ISO, større buffer når du skyder burst, mulighed
for at skyde i raw. I højt solskin er der måske ikke så stor forskel,
men ligeså snart du bevæger dig væk fra ideal betingelserne så begydner
forskellene at vise sig.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-08 21:41

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at skyde i raw. I højt solskin er der måske ikke så stor forskel,
> men ligeså snart du bevæger dig væk fra ideal betingelserne så begydner

Ja selv Ixus'erne har nu DigicIII og burde dermed være ret hurtige.
Men OK, kan godt se det med støjtallene osv. når det er mørkt
og så RAW muligheden. Så det er vel fint, de færreste som køber
et compact kamera aner der er noget der hedder RAW, burst
og ISO-støj indendøre.
Så det må nok konstateres, at et compact kamera faktisk
kan levere en god kvalitet, som ofte vil matche et spejlrefleks,
når der er alm. lysforhold. Bemærkelsesværdigt.

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 14-06-08 07:08

"Eque" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den basale kvalitetesforskel er måske bemærkelsesværdig
> lille ? Canon er jo et stort mærke og kan levere varen, faktisk

Som Thomas siger, så vil forskellene virkelig træde frem, når du presser
udstyret. Det afhænger også en del af, hvilke øjne der ser på billederne, og
hvad billederne skal bruges til. Udskriver du et 30x40cm billede fra
kameraerne, så er jeg ikke i tvivl om, at du nok skal se forskel, selv på en
solskinsdag. Dermed ikke sagt, at kompaktkameraer ikke tager gode billeder.
Til det de er designet til, vil de ofte være et rigtig godt valg (her tænkes
på, at de er nemme at have med og billedkvaliteten er rigtig god til 10x15,
13x18). Og så er IXUS ikke engang det bedste kompakt IMHO.
Men spejlreflekset giver dig langt flere kreative muligheder, som du også
selv siger. Du har mere kontrol over dybdeskarpheden, en ting som jeg ikke
ville undvære. Du har muligheden for at tage billeder i burst, hvor der er
mere end 2 billeder i sekundet (ja, jeg ved at der findes en Casio FX-1 der
tager 60 billeder i sekundet). Du har lavere støj ved høj ISO. Muligheden
for at skifte objektiv efter formål.
Men man kan sige, at skal man ikke bruge de ting til noget, så skal man da
vælge et kompaktkamera, hvorfor slæbe på mere end højest nødvendigt?

MVH
Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-06-08 09:30

Eque skrev:
> [...]
> Den basale kvalitetesforskel er måske bemærkelsesværdig
> lille ? Canon er jo et stort mærke og kan levere varen, faktisk

Det har "altid" været sådan, at vælger du de rette optageforhold, kan du
med ultra billigt udstyr tage tilnærmelsesvist lige så gode billeder som
med dyrt ditto, når der ikke er krav om store forstørrelser.
Men prøv bare at tage et billede i høj solskin hvor der også er dybe
skygger - eller som de andre nævner, i svagt lys - så vil du opdage.

http://olelarsen.eu/84/index.html