Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program til organisering af billeder
Fra : Anders Sørensen

Dato : 12-06-08 16:24

Jeg leder efter et godt program til Windows til at organisere billeder
med.

Jeg forestiller mig at man skal kunne kategorisere billederne efter
tags, f.eks hvis et billede er tagged med 3 forskellige tags, skal det
kunne vises i alle 3 kategorier.

Når billederne skal tagges, kunne det være smart, hvis man selv kunne
oprette kategorier på forhånd. Når de ønskede billeder så er markeret
kan man sætte kryds i de kategorier billedet hører under.

Findes der et sådant program?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-06-08 16:50

Anders Sørensen wrote:
> [...]
> oprette kategorier på forhånd. Når de ønskede billeder så er markeret
> kan man sætte kryds i de kategorier billedet hører under.

Ja, LightRoom fra Adobe. Ud over at organisere billeder er det
fantastisk til at lave billedbehandling, specielt hvis man fotograferer
i raw format. Ud over det er der et webmodul, et printermodul og et
modul til at lave slideshows. Når man laver billedbehandling ændrer den
IKKE i det originale billede, men gemmer oplysninger om behandlingen.
Når man så exporterer til f.x. et galleri, udføres behandlingen der.

Søgefunktionen i biblioteksmodulet tillader at søge på "alt", fra
kamera, objektiv, tidspunkt, emne etc. Og man opbygger efterhånden et
sæt "tags", der kan være organiseret i hierarkier. Unders sport kan man
have motorsport, boldspil, vandsport. boldspil kan man dele i store og
små bolde, og under store bolde kan det være fodbold og håndbold. Under
små bolde kan det være bordtennis og alm tennis. Kun ens egen fantasi
sætter grænser.

Har Du GPS tags på billederne, kan stedet findes direkte på google-earth.

-og nej det er ikke freeware, shareware, beerware eller gratis.
Men du kan downloade en testversion fra Adobe.com

Bo //

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-08 18:31

Anders Sørensen skrev bl.a.:

> Findes der et sådant program?

Ja, da...
AC Dsee
http://www.acdsee.com/

Jeg bruger version 5 og er meget tilfreds.

Claus

Fra : emj

Dato : 12-06-08 21:08

Anders Sørensen skrev:

> [...]
>oprette kategorier på forhånd. Når de ønskede billeder så er markeret
>kan man sætte kryds i de kategorier billedet hører under.

Photoshop elements som har en indbygget organisizer, som kan præcis
det du ønsker. Samtidig er Photoshop et suverænt godt
billedbehandlingsprogram. Pris omkring 500 kr.

Hilsen emj

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-06-08 03:02

"Anders Sørensen"
> [...]
> oprette kategorier på forhånd. Når de ønskede billeder så er markeret
> kan man sætte kryds i de kategorier billedet hører under.

http://www.camerabits.com/site/index.html
Super fint, men dyrt..

FastStone - gratis, hurtigt, men til dit formål nok
for begrænset..

Men tjek på sites som cnet, der er mange muligheder.
-max-

Fra : Anders Sørensen

Dato : 18-06-08 06:20

On Thu, 12 Jun 2008 17:23:46 +0200, Anders Sørensen
<anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> [...]
>oprette kategorier på forhånd. Når de ønskede billeder så er markeret
>kan man sætte kryds i de kategorier billedet hører under.

Tak for forslagene.
Disse programmer, gemmer de kategorierne så de kan søges i Windows'
eget søgesystem, eller kan der kun søges i det program som har
indekseret billederne?

Fra : ab©

Dato : 18-06-08 16:18

"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i en
meddelelse news:qk6h549oqh0hfd1btp4e6m1a8e7qcv995q@4ax.com...

> Tak for forslagene.
> Disse programmer, gemmer de kategorierne så de kan søges i Windows'
> eget søgesystem, eller kan der kun søges i det program som har
> indekseret billederne?

Der er også XnView - http://www.pcworld.dk/download/13/1462 hvor du netop i
selve programmet kan søge i beskrivelsen uanset hvor billederne ligger på
din PC - f.eks. kan man søge på sport / solnedgang / Berlin o.s.v. alt
efter, hvad du i forvejen har indsat i billedbeskrivelsen.

ab©

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-06-08 21:03

Anders Sørensen wrote:

> Tak for forslagene.
> Disse programmer, gemmer de kategorierne så de kan søges i Windows'
> eget søgesystem, eller kan der kun søges i det program som har
> indekseret billederne?

Lightroom, som jeg foreslog bruger en SQL database. Lightroom kan finde
billerne, men hvis du har mod på det, skulle det vel være muligt at
skrive programmer, der søger. Hvorfor er det interessant ?

Bo //

Fra : Anders Sørensen

Dato : 18-06-08 21:27

On Wed, 18 Jun 2008 22:02:59 +0200, Bo Bjerre <bo@FJERNESsarek.dk>
wrote:

>Lightroom, som jeg foreslog bruger en SQL database. Lightroom kan finde
>billerne, men hvis du har mod på det, skulle det vel være muligt at
>skrive programmer, der søger. Hvorfor er det interessant ?

Jeg kan/gider ikke skrive et program til det.
Hvis jeg gemmer billederne på f.eks. en NAS, synes jeg det er smart
hvis jeg også på andre computere kan finde frem til billederne, uden
at skulle lave det samme arbejde med kategorisering igen. Så ville det
være nemt hvis Windows' søgning kunne finde dem.