Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D300 og batterigreb
Fra : Jan

Dato : 11-06-08 16:38

hejsa.

Sidder lige her med min nyindkøbte D300 mums og for at min lille hånd
føler at den har bedre fast, skal der et batterigreb på, men jeg er lidt i
tvivl om hvor mange af Nikons batterier skal der i ?. Skal der altid være et
i kamerahuset og et eller to i batterigrebet, eller kan man "nøjes" med to i
batterigrebet og intet i kamerahuset ??

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 17:44

"Jan" <jea"fjern"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et i kamerahuset og et eller to i batterigrebet, eller kan man "nøjes" med
> to i batterigrebet og intet i kamerahuset ??

Mit gæt er at du kan nøjes med to i grebet...
Det er i hvert fald tilfældet med mit D200!

Fra : Soeren

Dato : 11-06-08 21:59

On Wed, 11 Jun 2008 17:37:46 +0200, "Jan"
<jea"fjern"@vip.cybercity.dk> wrote:

>i kamerahuset og et eller to i batterigrebet, eller kan man "nøjes" med to i
>batterigrebet og intet i kamerahuset ??

Du kan "nøjes" med eet i batterigrebet og intet i kameraet.
Det gør jeg.

(I D200 kan man gøre det samme)

Mvh
Søren C

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 06:06

"Soeren" <Soren@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan "nøjes" med eet i batterigrebet og intet i kameraet.
> Det gør jeg.
>
> (I D200 kan man gøre det samme)
>
> Mvh
> Søren C

Hej Søren!

Det er korrekt, men så ryger en af fordelene med batterigrebet...
I øvrigt kan grebet til D300 bruge en-el4a, som er det batteri der sidder i
D3.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-06-08 08:12

Tonni wrote:

> Det er korrekt, men så ryger en af fordelene med batterigrebet...

Den væsentligste fordel ved sådan et greb er, at det gør
højkantsbilleder meget lettere. Om der er eet eller to batterier er lidt
ligegyldigt, når der er 1.500-2.000 billeder på en opladning. Du skal
alligevel skifte kort og have en pause ind imellem. Og ligger
reservebatteriet i fototasken, vejer det ikke i kameraet.

Bo //

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 12-06-08 19:09

"Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er 1.500-2.000 billeder på en opladning. Du skal alligevel skifte kort
> og have en pause ind imellem. Og ligger reservebatteriet i fototasken,

Hvis du bruger objektiver med stabilisering (de længere typer, hvor der
flyttes betydeligt med glas), så vil du pludselig være glad for at have alt
det power du kan få, det tager fat i batterierne under praktisk brug.

MVH
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-06-08 19:44

www.tsp-photo.com wrote:

> Hvis du bruger objektiver med stabilisering (de længere typer, hvor der
> flyttes betydeligt med glas), så vil du pludselig være glad for at have alt
> det power du kan få, det tager fat i batterierne under praktisk brug.

I Hornborga skød jeg (D200) 1.100 billeder på eet batteri med en 300/2.8
VR/AFS og bagefter var der strøm nok til at overføre til PC'en

Bo //

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 12-06-08 22:14

> I Hornborga skød jeg (D200) 1.100 billeder på eet batteri med en 300/2.8
> VR/AFS og bagefter var der strøm nok til at overføre til PC'en

Havde du VR aktiveret

Jeg har været i Hornborga i skjul sammen med Jesper Nielsen. Hans D200 døde
efter en 3-400 billeder med dobbelt batteri ved brug af 200-400/4 VR.
Dengang var der mere liv i D70'eren end der var i D200'eren.

Bare pjat. Nu bruger jeg så også Canon, men min 400/2,8 IS tager godt nok
fat i strømmen. Batterierne i D300 er klart bedre end dem min halvgamle 5D
har. Men jeg købte batterigrebet til 5D alene pga. 400'erens strømforbrug,
jeg kunne mærke en betydelig reducering i mængden af billeder på hvert
batteri efter den.

Jeg har også prøvet kameraer der døde efter 10 billeder i kulden. Og der var
tale om fuldt funktionelle nyopladede batterier.

Jeg kan kun sige, at jeg ville vælge at få alle de batterier i kameraet som
jeg kunne få.

MVH
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-06-08 23:03

www.tsp-photo.com wrote:
> "Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> skrev i en meddelelse

> Havde du VR aktiveret
Ja...

> Jeg har været i Hornborga i skjul sammen med Jesper Nielsen. Hans D200 døde
> efter en 3-400 billeder med dobbelt batteri ved brug af 200-400/4 VR.
> Dengang var der mere liv i D70'eren end der var i D200'eren.
-slå skærme fra, lad være med at trykke hele tiden. Man kan godt kigge i
søgeren og bruge manuel fokus, så længe man ikke har noget direkte mål
at skyde efter. Men det handler nok om en lidt nærig stil. Jeg havde
ellers taget et externt blybatteri på 7Ah med, men fik ikke brug for det.

> [...]
>
> Jeg har også prøvet kameraer der døde efter 10 billeder i kulden. Og der var
> tale om fuldt funktionelle nyopladede batterier.

Lyder ikke behageligt. Jeg har ikke oplevet det. På skiferien i februar
holdt det samme batteri hele turen (ca 500 skud), selv om det var koldt.
Kameraet boede i toplommen på min rygsæk.

> Jeg kan kun sige, at jeg ville vælge at få alle de batterier i kameraet som
> jeg kunne få.

Med de erfaringer forstår jeg dig. Mit nye kamera har kun mulighed for
eet batteri, så der er problemet løst. Jeg skal nok huske laderen når
jeg tager 3 uger til Island senere på året...

Bo //

Fra : Soeren

Dato : 12-06-08 20:37

On Thu, 12 Jun 2008 07:05:57 +0200, "Tonni"
<hauge*snabel*hardware*dryp*dk> wrote:

>Det er korrekt, men så ryger en af fordelene med batterigrebet...
>I øvrigt kan grebet til D300 bruge en-el4a, som er det batteri der sidder i
>D3.

Ja det er jeg klar over, men jeg har ikke brug for hastighedsgevinsten
ved det store batteri og jeg har aldrig skudt et af de små tør.

Mvh Søren C

Fra : Jan

Dato : 12-06-08 11:18

Hejsa.

Ok, det lyder dejligt hvilket et skal det så være hvis man skal op på 8
fps, skal man skifte til D3 batteriet, med dertilhørende ny oplader, og skal
der så to styk i eller ??

Har læst om at man også skal bruge en BL 3 afdækning , skal den sættet i
kamerahuset ?

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 12-06-08 12:25

> [...]
> skal der så to styk i eller ??
>
> Har læst om at man også skal bruge en BL 3 afdækning , skal den sættet i

Hastigheden på 8 Fps kan kun opnåes ved at isætte et stk ENEL 4A.
Det er pga batteriets meget større kapacitet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jan

Dato : 12-06-08 12:28

Hejsa.

Hvad med to stk
Kender du noget til en BL3 afdækning, hvad skal den evt bruges til ?

Venlig hilsen

Jan

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 12-06-08 19:08

> [...]
>>
> Hastigheden på 8 Fps kan kun opnåes ved at isætte et stk ENEL 4A.
> Det er pga batteriets meget større kapacitet.

Og husk, de 8 FPS opnåes kun, hvis du holder dig til 12-bit billeder. I
hvert fald, hvis den opfører sig som den gør uden batterigreb.

MVH
Thomas

Fra : Beeblebrox

Dato : 14-06-08 21:19

Frodo Nifinger wrote:
> Hastigheden på 8 Fps kan kun opnåes ved at isætte et stk ENEL 4A.
> Det er pga batteriets meget større kapacitet.

*eller* ved 8 stk AA batterier...

-C

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side // UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk>

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-06-08 19:46

Jan wrote:
> [...]
> fps, skal man skifte til D3 batteriet, med dertilhørende ny oplader, og skal

Der kan kun være eet batteri, ligesom i D3. Kapaciteren er stort set den
samme som i en Bosch slagboremsakine

Bo //

Fra : Jan

Dato : 12-06-08 21:58

Hejsa..

Tak for svar, så er det ved at dæmre for mig, så altså investere i et ENEL
4A og tilhørende lader..

Kender du noget til om man skal bruge en BL3 til noget, mere så jeg får
bestilt det hele med

Venlig hilsen

Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-06-08 23:08

Jan wrote:
> [...]
> 4A og tilhørende lader..
>
> Kender du noget til om man skal bruge en BL3 til noget, mere så jeg får

nej, ikke hørt om. Jeg har ikke en D300, men en D200 uden vertikalgreb,
og en D3, hvor "grebet" ikke kan afmonteres.

En anden må vejlede dig her...

Bo //

Fra : ab©

Dato : 14-06-08 08:43

> ... Kender du noget til om man skal bruge en BL3 til noget, mere så jeg
> får bestilt det hele med

Der er en forklaring her:

http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/ProductDetail.page?pid=4782

ab©