Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
gammel ringblits på nikon d80
Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 16:26

Hej NG.

Er der nogen der kan hjælpe mig med om jeg kan sætte en nikon AS-14 blits på
en nikon d80.

Jeg har kigget på http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
Uden at blive klogerer.
Evt andre link jeg kan kigge på før jeg prøver.

AS-14 kassen driver en SB-21 ringblits.

Evt. hvilke ben skal jeg måle på for at finde triggerspændingen.

Mvh Allan

Fra : ab©

Dato : 11-06-08 16:39

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kan hjælpe mig med om jeg kan sætte en nikon AS-14 blits
> på en nikon d80.
>
> AS-14 kassen driver en SB-21 ringblits.
>
> Evt. hvilke ben skal jeg måle på for at finde triggerspændingen.

Efter hvad jeg har kunnet finde ud af, får kombinationen AS-14 / SB-21B via
standard ISO-fod ? Jeg ville ikke være nervøs for at "trykke den af" sammen
med en D80´er.

Omvendt forstår jeg ikke helt dit spørgsmål vedr. "hvilke ben", hvis der er
tale om en standard-fod ?

ab©

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 16:53

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammen med en D80´er.
>
> Omvendt forstår jeg ikke helt dit spørgsmål vedr. "hvilke ben", hvis der

Det var også dumt skrevet af mig med hvilket ben.
Det hedder vel kontakt eller terminal ?
Der er fire prikker på blitsen, og 4 på kamaraskoen.
det var for at måle spændingen AS-14 kassen sender ind i kamaraet.
Jeg vil jo gerne lege, med de gamle ting, men helst ikke ødelægge noget af
det nye

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 17:00

> [...]
> det var for at måle spændingen AS-14 kassen sender ind i kamaraet.
> Jeg vil jo gerne lege, med de gamle ting, men helst ikke ødelægge noget

Hæhe 5 for der er jo lige stellen yderst,

Det kunde være jeg skulle Goggle på standart iso blits

Mvh Allan

Fra : ab©

Dato : 11-06-08 20:17

> Hæhe 5 for der er jo lige stellen yderst,
>
> Det kunde være jeg skulle Goggle på standart iso blits
>
> Mvh Allan

Det var via en Googling, at jeg faldt over denne
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/flash/sb21macro/index.htm
hvor det ser ud som om din blitz-sko kun har én kontakt / midterkontakten ?
Den med ben contra forbindelser var jeg helt med på

Iflg. Google / Dpreview
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD200/page2.asp
har f.eks. Nikon D200 standard ISO-519 sko + ISO-518 "Hot-shoe"

ab©

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 14:22

> [...]
> http://www.dpreview.com/reviews/NikonD200/page2.asp
> har f.eks. Nikon D200 standard ISO-519 sko + ISO-518 "Hot-shoe"

Tak for hjælpen.
Jeg målte ingen steder over 6 V og tog chancen.
Det virker fint, men manuelt.
Da der aligevel skal bruges en masse tid på opstilling med ringblits og
macro, så gør det ikke det store at det foregår manuelt.

Mvh Allan