Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon - Samme modlysblænde på forskellige ~
Fra : lauridsen@gmail.com

Dato : 11-06-08 00:48

Jeg har et Canon EOS 400D, med de 2 kit-objektiver 15-55 og 55-200,
samt et 50mm EF 1,8 II. Jeg har en modlysblænde til førstnævnte, og
vil også gerne have en til de 2 andre. Når jeg kigger på butikker på
nettet, ser det ud til at jeg skal bruge forskellige modlysblænder,
selv om de 2 sidste objektiver har samme filterdiameter. Er det
korrekt, eller findes der en "all-round" modlysblænde, som jeg kan
bruge i stedet? Ikke så meget for at spare penge, som for at spare
plads i fototasken (som jeg godt kan se nu er købt for lille).

Henrik

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-06-08 08:29

<lauridsen@gmail.com> wrote in message

> Er det
> korrekt, eller findes der en "all-round" modlysblænde, som jeg kan
> bruge i stedet?

For at virke bedst muligt skal modlysblænden dække en vinkel svarende til
objektivets billedvinkel.
Det vil sige at ideelt set afhænger modlysblændens geometri både af
brændvidde og sensorens størrelse.

Derfor vil forskellige objektiver (typisk) bruge forskellige modlysblænder.
Der er (som altid) undtagelser - f.eks. bruger Canon 16-35/2.8L (mkI) og
17-40/4.0L samme modlysblænde, fordi den korte brændvidde er næsten
identisk. Men der er ikke meget praktisk gevindst ved det i forhold til
plads i fototasken, fordi det formodentlig er sjældent at man slæber rundt
på de 2 objektiver samtidig.
Der er også den krølle på netop de objektiver, at for 1.3x og 1.6x crop
kameraer er man bedre tjent med modlysblænden fra 24/1.4L, som dækker bedre
og fylder mindre i tasken.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-06-08 13:38

<lauridsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> bruge i stedet? Ikke så meget for at spare penge, som for at spare
> plads i fototasken (som jeg godt kan se nu er købt for lille).

Du kan bare købe en proff. modlysblænde (kompendie), den kan indstilles
efter objektivets brændvidde.

http://www.av-hardware.no/index.php?main_page=product_info&cPath=5_142&p
roducts_id=425&zenid=ede959e0366f8abf6e6b15e86ad6b19b

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-06-08 10:05

> [...]
>
> http://www.av-hardware.no/index.php?main_page=product_info&cPath=5_142&p
> roducts_id=425&zenid=ede959e0366f8abf6e6b15e86ad6b19b

Det var jo for at spare plads, ikke!

Er et kompendie praktisk på et zoomobjektiv, nej vel!

Er et kompendie praktisk at bruge uden for studiet, nej vel!

Jeg har alle objektiver i tasken monteret med originale/optimale
modlysblændere og et UV filter, MEN ingen frontdæksler.
På den måde er det hurtigt og nemt at skifte objektiv.
Min mangeårige erfaring har vist at det er når man står og fedter med
dæksler og modlysblændere at der er størst risiko for at tabe de dyre glas
på dørken!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-06-08 18:52

lauridsen@gmail.com skrev:
> [...]
> bruge i stedet? Ikke så meget for at spare penge, som for at spare
> plads i fototasken (som jeg godt kan se nu er købt for lille).

Du kan på samme kamera (samme crop faktor) sagtens benytte en
modlysblænde på en længere brændvidde end angivet, men jo længere, jo
mindre effekt.
Men: Min dedikerede 85 mm modlysblænde fungerer med adapterring fint på
min 50 mm p gr a crop faktor 1,5....måske kan du finde lignende
kombination til din Canon

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : lauridsen@gmail.com

Dato : 12-06-08 04:54

Tak for svarene. Jeg havde ikke selv tænkt over at brændvidden og
vinklen på modlysblænden skulle passe sammen, men det giver god
mening. Jeg finder mig en større fototaske

Henrik

Fra : _

Dato : 12-06-08 14:12

<lauridsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Tak for svarene. Jeg havde ikke selv tænkt over at brændvidden og
vinklen på modlysblænden skulle passe sammen, men det giver god
mening. Jeg finder mig en større fototaske

Henrik

Sætter jeg modlysblænden til mit 100-400 på mit 10-22, får jeg mærkelige
billeder