Undervandsfoto's
Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 18-06-08 21:40

Hej alle sammen

Så fik jeg endelig lagt de bedste billeder online fra min liveaboard tur
i Juni 2008.

Jeg modtage med glæde konstruktiv kritik.
Specielt gerne med hensyn til vinkel i forhold til motivet, samt
beskæring af billederne.
Og alt det andet der med sikkerhed kan forbedres.

Galleriet kan findes her:
http://www.dykkeren.dk/Galleriet/Red%20Sea/Liveaboard%20-%20Juni%202008/index.html

Eller via min blog på www.Dykkeren.dk

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : kent@wreckdiver.dk

Dato : 18-06-08 15:03

On 18 Jun., 22:40, Soren 'theDiver' Reinke <so...@REMOVEreinke.dk>
wrote:
> [...]
> beskæring af billederne.
> Og alt det andet der med sikkerhed kan forbedres.

Hej.

Jeg vil ikke sige så meget andet end jeg synes de er rigtig flotte.

Hvad kamera bruger du?

Hilsen Kent.

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 18-06-08 22:15

kent@wreckdiver.dk wrote:

> Hej.
>
> Jeg vil ikke sige så meget andet end jeg synes de er rigtig flotte.

Mange tak :)

> Hvad kamera bruger du?

Et Nikon D200 i et Ikelite hus + Ikelite DS125 flash.
Jeg har enten brugt et 12-24mm objektiv, eller 60mm makro.

Fra : JL

Dato : 18-06-08 15:41

wrote:
> Jeg modtage med glæde konstruktiv kritik.

Hej,

jeg synes de det er nogle ok billeder.. jeg synes dog at der er lidt
problemer med skarpheden på nogle af dem, er det udskæringer af større
billeder eller har du ikke givet den noget skarphed i
efterbehandlingen?

Der er flere der har problemer med dybdeskarpheden bla. den her, måske
hvis du havde brugt en højere blænde havde du fået hele planten med.
http://www.dykkeren.dk/Galleriet/Red%20Sea/Liveaboard%20-%20Juni%202008/slides/DSC_5820-Edit.html

mvh
Jonas

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 18-06-08 22:57

JL wrote:

> Hej,
>
> jeg synes de det er nogle ok billeder.. jeg synes dog at der er lidt

Mange tak.

> problemer med skarpheden på nogle af dem, er det udskæringer af større
> billeder eller har du ikke givet den noget skarphed i
> efterbehandlingen?

De fleste er crop'et, og der er lagt lidt skarphed på i photoshop.

Er det dybdeskarpheden du tænker på ? Jeg roder stadigvæk med at få
dybdeskarpheden til at gøre som jeg gerne vil

> Der er flere der har problemer med dybdeskarpheden bla. den her, måske
> hvis du havde brugt en højere blænde havde du fået hele planten med.
> [...]

Helt enig, desværre fik jeg indtrykket da jeg havde taget billedet og en
3-4 andre at de bare ikke ville blive skarpe så jeg dykkede videre.
Først herhjemme opdagede jeg at det faktisk var blevet ganske godt.

Jeg tror jeg må tage på en 'få dybdeskarpheden på plads' liveaboard :)

Mange tak for dit input.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-06-08 08:00

"JL"
Soren 'theDiver' Reinke wrote:
> [...]

Der er flere der har problemer med dybdeskarpheden bla. den her, måske
hvis du havde brugt en højere blænde havde du fået hele planten med.

Den lille dybdeskarphed er da egentlig smuk - en smags sag måske.

Enig - en del ser ud til at være meget beskåret og er nok mere
grynede (noise?) end man kunne ønske/forvente, udstyret taget
i betragtning- måske er det mere et udtryk for dårlig jpg
komprimering og eller hårdhændet behandling i PS.?

Du skyder vel i RAW.?

Lyslægningen er lidt for direkte, det kan godt gøret mere
kreativt, igen er det nok en smags sag. -max-

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 19-06-08 15:58

-max- wrote:

> [...]
>
> mvh
> Jonas
>
> Den lille dybdeskarphed er da egentlig smuk - en smags sag måske.

Det er en af de fede ting ved fotografering osv. Spørger man 10
mennesker får man oftest 10 svar :)

> [...]
> i betragtning- måske er det mere et udtryk for dårlig jpg
> komprimering og eller hårdhændet behandling i PS.?

Jeg tror det er mit gallery program som er får hård ved billederne, men
jeg er ved at undersøge sagen.

> Du skyder vel i RAW.?

Yeps, udelukkende.

> Lyslægningen er lidt for direkte, det kan godt gøret mere
> kreativt, igen er det nok en smags sag. -max-

Det har du nok ret i.

Kunne jeg lokke dig til at komme med et par konkrete forslag på nogle af
billederne ?

På forhånd tak.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-06-08 08:07

"Soren 'theDiver' Reinke"

> [...]

Det har du nok ret i.

Kunne jeg lokke dig til at komme med et par konkrete forslag på nogle af

Uhm jae - det er jo det der er humlen - jeg er ikke UW billedmager.

Nu har jeg kigget dine, Renes og Kennets billeder (fedt med så mange
UW fotografer) - de billeder jeg bedst kan li er dem der leger med lys
og komposition, og så er det ligegyldigt om de er skudt med et Oly8080
Canon G- eller Nikon d200. Så der er fælles regler for overvands og
undervands fotografering. Det handler om at visualisere.. Uhmm.

Flere har klaget over dybdeskarpheden, se der er det jo nok en
fordel med et digicam. På den anden side er det ofte begynderens
store klage, når de skifter fra digicam til dslr, at billederne ikke er
så skarpe, problemet er nærmere at man skal tænke mere over
hvad man laver og udnytte -dof- kreativt, det tager tid. Det andet
er at man også udskifter den indbyggede flash med noget man
selv kan styre, det skal sku også lige læres. Og begge de teknikker
handler om at kombinere teknisk indsigt med kreative overvejelser.
Læg dertil composition, timing og erfaring omkring motiv valget, så
begynder det at ligne noget.

De få gange jeg har dykket har handlet mere om at se nogle farvede
fisk og lave nogle bobler, jeg har haft mit 1ds2 med undervands. Det
fungerer også glimrende i en EWA-Marine pose, med flash og bly
opnår jeg helt fin balance. Men som andre har været inde på er det
ikke sagen at svømme rundt i en fun diver gruppe og knipse løs til
højre og venstre, mens man holder et øje på de andre buddies,
der suser forbi over og under, og en divemaster der har lavet ruten
800 gange og derfor er på udkig efter noget nyt og sjældent, (højt tempo)..
Fotografering kræver lidt tålmodighed og at man er i en gruppe der
forstår den side af sagen, flere fotografer vil jeg tro er en stor fordel..?

Mit gæt er man lige skal igennem en periode hvor man knipser
alt der dukker op i søgeren, og hen ad vejen blir man mere
afklaret mht. hvad og hvordan man vil have sine billeder. Det
er altid godt at se hvad andre laver og gætte hvordan de har
opnået resultaterne - learn by looking and doing -
www.uwpmag.com/ -max-

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 21-06-08 22:18

-max- wrote:
> [...]

> Canon G- eller Nikon d200. Så der er fælles regler for overvands og
> undervands fotografering. Det handler om at visualisere.. Uhmm.

Kan du lokkes til at forklare hvad du mener med at 'lege med lys' f.eks.
med et link til et par billeder hvor du mener det er gjort godt ?

Du ved eksempler er en fed måde at lære på. Men du har helt ret, når jeg
evaluere mine billeder og ikke mindst hvordan de er taget, har jeg nok
en tendens til at havde flashen over kameraet, det må give nogle gode
effekter med f.eks. fra siden osv ? Eller har jeg misforstået dig lidt ?

Tror jeg skal havde en længere flash arm.

> [...]
> er så skarpe, problemet er nærmere at man skal tænke mere over
> hvad man laver og udnytte -dof- kreativt, det tager tid.

Jeg må helt klart prøve at lege med det.

> [...]
> handler om at kombinere teknisk indsigt med kreative overvejelser.
> Læg dertil composition, timing og erfaring omkring motiv valget, så

Hjælp hvor for du det til t lyde nemt :)

> [...]
> ikke sagen at svømme rundt i en fun diver gruppe og knipse løs til
> højre og venstre, mens man holder et øje på de andre buddies,

Det med en fun diver gruppe har du dælme ret i. Der er nok en god grund
til at mange af de gode fotografer jeg kender, har en tendens til at
dykke rundt alene, og så kan man synes hvad man vil om det.

> der suser forbi over og under, og en divemaster der har lavet ruten
> 800 gange og derfor er på udkig efter noget nyt og sjældent, (højt
> tempo)..

hehe, personligt når jeg guider svømmer jeg langsomt, da jeg specielt
leder efter småting :)

Men du har helt ret, mange har djævelsk travlt.

> Fotografering kræver lidt tålmodighed og at man er i en gruppe der
> forstår den side af sagen, flere fotografer vil jeg tro er en stor
> fordel..?

På en måde ja, man er sikker på alle passer sig selv, om det så
sikkerhedsmæssigt er smart er en helt anden sag.

> [...]
> er altid godt at se hvad andre laver og gætte hvordan de har
> opnået resultaterne - learn by looking and doing -

Så sandt, så sandt.

Mange tak for dit input :)

> www.uwpmag.com/ -max-

Keep up the good work.

Fra : Mikkel Noe

Dato : 18-06-08 23:00

Hej Søren

Jeg synes dine billeder er ret fede.
DSC 5892 kan dog godt trænge til en gang 'spot healing' i Photoshop -
Et super let værktøj mod backscatter (hvis man har tid - det tager tid
- lang tid *s*).
DSC 5186, 5236 og 5274 kunne godt blive bedre kompositorisk, hvis du
havde kunnet placere din model lidt bedre ift korallerne - trukket
vedkommende lidt længere ud i det blå, så der ikke var et overlap -
Eller måske være lidt mere opmærksom på, hvad overlappet gør... Og så
iøvrigt udstyret dem med en lygte (klassisk og tacky... Men det virker
*s*)
MEN jeg ved, at det er svært med de der modeller - de fatter sjældent,
hvad man vil have dem til at gøre
DSC 5987 - vragsilouetten er PISSEfed!... Super stemningsfuld!

Og så lige et spørgsmål ud i gruppen. Er der andre herinde, der skal
med på Dave Bennets fotoworkshop til november i Rødehavet (med
Alexander Mustard og Casper Tybjerg)?
Jeg har sikret mig en plads - for lææænge siden (der har været udsolgt
længe) og glæder mig som en sindsyg! Det ku' jo være hyggeligt om der
var andre fritid.dykkere med

VH Mikkel

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 19-06-08 15:54

Hej Mikkel

> Jeg synes dine billeder er ret fede.

Mange tak

> DSC 5892 kan dog godt trænge til en gang 'spot healing' i Photoshop -
> Et super let værktøj mod backscatter (hvis man har tid - det tager tid
> - lang tid *s*).

hehe, jeg har gemt din posting samt alle de andre med response
vedrørende ændringer, når jeg har tid/lyst vil jeg helt klart gennemgå
dem, og vise i mit galleri hvad der er gjort osv.

Jeg takker for dit forslag.

> DSC 5186, 5236 og 5274 kunne godt blive bedre kompositorisk, hvis du
> havde kunnet placere din model lidt bedre ift korallerne - trukket
> vedkommende lidt længere ud i det blå, så der ikke var et overlap -

Helt enig, men puha det er ikke nemt
Det skal dog siges ingen af dem var model'er det var bare de andre på
turen. Jeg eksperimenterer stadigvæk. Men jeg vil helt klart forsøge at
lokke en til at være model i fremtiden. :)

> Eller måske være lidt mere opmærksom på, hvad overlappet gør... Og så
> iøvrigt udstyret dem med en lygte (klassisk og tacky... Men det virker
> *s*)

God ide, det er noteret.

> MEN jeg ved, at det er svært med de der modeller - de fatter sjældent,
> hvad man vil have dem til at gøre

HAHA det har du så sandeligt ret i :)

> DSC 5987 - vragsilouetten er PISSEfed!... Super stemningsfuld!

Mange mange tak. Da jeg tog billedet tvivlede jeg stærkt på det ville
blive brugbart, da sigten var ret dårlig. Hvilket også er grunden til
jeg ikke forsøgte at få hele skibet med.
Næste gang vil jeg dælme prøve at få det hele med, selvom sigten er
dårlig, jeg blev selv meget overrasket over billedet.

> Og så lige et spørgsmål ud i gruppen. Er der andre herinde, der skal
> med på Dave Bennets fotoworkshop til november i Rødehavet (med
> Alexander Mustard og Casper Tybjerg)?

Hyyl, vræææl, snøøft :(

Da jeg opdagede der var sådanne en tur, var den desværre allerede
udsolgt. Jeg ville ellers sindsygt gerne havde været med.

> Jeg har sikret mig en plads - for lææænge siden (der har været udsolgt
> længe) og glæder mig som en sindsyg! Det ku' jo være hyggeligt om der
> var andre fritid.dykkere med

Jeg glæder mig meget til at høre om dine oplevelser.

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 19-06-08 06:34

"Soren 'theDiver' Reinke" <soren@REMOVEreinke.dk> skrev i en meddelelse
[...]

----

Meget fine billeder du viser her, Søren, men det er vi jo ved at være vant
til fra din hånd af.

DSC_5887 skiller sig ud, selvom jeg gerne havde set hele skuden i
billedrammen. Det har det der eventyr-look over sig, som jeg forbinder med
dykning. Linket skulle være her.
http://www.dykkeren.dk/Galleriet/Red%20Sea/Liveaboard%20-%20Juni%202008/slides/DSC_5887-Edit.html

MVH
Thomas

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 19-06-08 15:55

www.tsp-photo.com wrote:

> Meget fine billeder du viser her, Søren, men det er vi jo ved at være vant
> til fra din hånd af.

Wow tak tak :)

> DSC_5887 skiller sig ud, selvom jeg gerne havde set hele skuden i
> billedrammen. Det har det der eventyr-look over sig, som jeg forbinder med
> [...]

Helt enig, desværre var sigten dårlig og jeg forventede faktisk ikke at
det blev brugbart, derfor prøvede jeg desværre ikke at få hele vraget med :(

Fra : Johnny Christensen

Dato : 19-06-08 10:07

> [...]

>af billederne.
>Og alt det andet der med sikkerhed kan forbedres.

Udmærkede billeder som udgangspunkt.
Men jeg kan se at du overlader styringen helt til dit kamera, det er synd
for hvis du begyndte at selv tage kontrollen så ville du kunne forbedre
mange af dine billeders udtryksform.
Program automatik laver det samme hver gang. Blitz styringen fungerer også
til sit formål - giver et gennemsnitligt puf lys, til et gennemsnitligt
billede.
Auto hvidbalance sørger også for at det ser gennemsnitligt ud.
Prøv at smide de "hjælpsomme" autofunktioner ud, så skal du bare se hvad der
sker. Start med at lære dit kamera at kende til bunds, allerede her på land.
Skyd en million billeder af kedelige blomster, lamper eller hvad man ellers
lige har i nærheden. Brug A prioritering for at lære effekten af
dybdeskarphed. S prioritering for at lære bevægelses uskarphed. Manuel
hvidbalance for at se hvilke farvetoner der tilføjes eller fjernes. Afprøv
eksponerings modes - normal, softer, vivid, more vivid, portrait og custom
(i særdeleshed custom!!). Brug eksponerings kompensation - lys er ikke altid
det samme og lysmålere bliver undertiden snydt. Load det i computeren for at
lave en ordentlig evaluering - man kan reelt ikke dømme ud fra D200 skærmen.
Kompositions mæssige kunne du måske have succes ved at skyde fisk forfra,
det giver et interessant billede. D200 har en fremragende funktion via
"grid" hvis du slår den til, at det nemmere at arrangere hovedelementerne i
det gyldne snit - hvis billedet har gavn af at virke harmonisk. Lad dog være
med at gøre det hele tiden, så bliver billederne bare forudsigelige.
Når du bruger blitz, skal du ikke være bange for langsomme lukketider. Hav
blitz synkroniseringen til at stå på rear flash som standart. Det er
hurtigere at ændre den indstilling 1-2 gange i løbet af en dykkertur, hvor
du faktisk har fordel af en front curtain flash. Frem for den anden vej
rundt.

Der er massevis af muligheder for at trylle bedre billeder frem, prøv bare
at tage kameraet med en tur ind i Københavns neonlys, omkring skumringstid.
Det er fremragende øvelse.

mvh
Johnny

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 21-06-08 22:12

Johnny Christensen wrote:
> "Soren 'theDiver' Reinke" <soren@REMOVEreinke.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Søren

Hej Johnny

Undskyld det sene svar, men der skulle grubles lidt over dit input, som
jeg takker mange gange for.

> [...]

> Men jeg kan se at du overlader styringen helt til dit kamera, det er synd
> for hvis du begyndte at selv tage kontrollen så ville du kunne forbedre

Jeg er langsomt ved at forsøge, men jeg må hellere springe helt ud af
skabet :)

> Program automatik laver det samme hver gang. Blitz styringen fungerer også
> til sit formål - giver et gennemsnitligt puf lys, til et gennemsnitligt
> billede.

Ok, troede egentligt automatikken var blevet bedre end bare til
gennemsnitligt.

> Auto hvidbalance sørger også for at det ser gennemsnitligt ud.

Hvis balancen bruger jeg reelt slet ikke på kameraet, jeg stiller den i
photoshop bagefter.

> [...]
> lige har i nærheden. Brug A prioritering for at lære effekten af
> dybdeskarphed. S prioritering for at lære bevægelses uskarphed.

Har du nogle gode tekniker/motiver til at øve sig på ? Det synes jeg
nemlig er svært, at finde situationer hvor det ene eller andet vil gavne.

> [...]
> eksponerings modes - normal, softer, vivid, more vivid, portrait og custom

Da jeg altid fotograferer i raw, giver det så nogen mening ? hvis jeg
har forstået det korrekt, har det kun en effekt i jpg billederne som
kameraet behandler for mig.

> Brug eksponerings kompensation - lys er ikke altid

Tænker du på at give f.eks. +1ev (eller hvad det nu lige hedder) ?

> [...]
> Kompositions mæssige kunne du måske have succes ved at skyde fisk forfra,

Okay, må prøves.

> det giver et interessant billede. D200 har en fremragende funktion via
> "grid" hvis du slår den til, at det nemmere at arrangere hovedelementerne i
> det gyldne snit - hvis billedet har gavn af at virke harmonisk.

Lol, den funktion har jeg overset :) tak.

> Lad dog være
> med at gøre det hele tiden, så bliver billederne bare forudsigelige.

hehe, good point.

> [...]
> du faktisk har fordel af en front curtain flash. Frem for den anden vej

Okay det må prøves.

Kan du kort forklare hvornår den ene eller andet type flash sync er god ?

> Der er massevis af muligheder for at trylle bedre billeder frem, prøv bare
> at tage kameraet med en tur ind i Københavns neonlys, omkring skumringstid.
> Det er fremragende øvelse.

Det lyder som en fremragende ide, det vil jeg gøre snarest.

Endnu engang tak for alle dine tips.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 24-06-08 09:45

>Ok, troede egentligt automatikken var blevet bedre end bare til
>gennemsnitligt.

Ikke hvis du vil til at rigtig lege med udtryksformerne. Du kan jo
selvfølgeligt vælge at bruge bagerste komandohjul til at tvinge blænde op og
ned (i P* automatik) i forhold til kameraets førstevalg. Men personligt
syntes jeg ikke rigtigt om den løsning. Så er det nemmere at styre
dybdeskarpheden fuldstændigt i A eller M.

>Hvis balancen bruger jeg reelt slet ikke på kameraet, jeg stiller den i
>photoshop bagefter.

OK

>Har du nogle gode tekniker/motiver til at øve sig på ? Det synes jeg nemlig
>er svært, at finde situationer hvor det ene eller andet vil gavne.

Det starter egentlig her på land, med nogle helt simple øvelser. Der finder
du f.eks. ud af hvilken dybdeskarphed dine forskellige blændetal giver (på
de forskellige objektiver). Lille dybdeskarphed ( stor blænde = lille tal)
kan bruges til at samle opmærksomheden mere om selve hovedmotivet. Den
rydder op i en rodet baggrund.
http://johnnychristensen.com/photo_2313105.html

Kontra et billede hvor du gerne vil vise hele miljøet hvor hovedmotivet
befinder sig, der bruger man en større dybdeskarphed.
http://johnnychristensen.com/photo_2119382.html

Bevægelses uskarphed.
http://johnnychristensen.com/photo_2119381.html
Taget på 1/13 sek med 300mm objektiv

eller mangel på samme.
http://johnnychristensen.com/photo_2313109.html
Taget på 1/4000 sek med samme 300mm objektiv

Det afprøver du mange gange, så du ved hvilke situationer du har gavn af de
forskellige værktøj.

> [...]

>forstået det korrekt, har det kun en effekt i jpg billederne som kameraet

Det har du ret i, men det giver dig samtidig mere arbejde foran
computerskærmen og dermed mindre tid til at skyde billeder.
Prøv at lege lidt med custom, så opdager du undervejs hvad kameraet kan
fange og bliver derfor glad ved med at forfine det aktuelle motiv indtil den
sidder lige i skabet.

>Tænker du på at give f.eks. +1ev (eller hvad det nu lige hedder) ?

Nemlig, det kan du enten gøre manuelt med +- knappen, eller du kan skyde en
sekvens med kamerats bracketing indstilling. Der er D200 hurtigere at få til
at udføre det, end D300 er, via BKT knappens tilgængelighed.

Minus 1,5 EV
http://johnnychristensen.com/photo_1567067.html

Minus 2 EV
http://johnnychristensen.com/photo_2143626.html

Plus 1 EV
http://johnnychristensen.com/photo_2115191.html

Plus 0,3-0,6 EV svjh
http://johnnychristensen.com/photo_2115158.html

> [...]
> i det gyldne snit - hvis billedet har gavn af at virke harmonisk.

>Lol, den funktion har jeg overset :) tak.

Det er rigtig god funktion, på mine andre kameraer skal man desværre skifte
matskive for at få samme funktion.

> [...]

>Okay det må prøves.

>Kan du kort forklare hvornår den ene eller andet type flash sync er god ?

Rear curtain sync, når du har behov for at suge naturligt lys ind i
billedet, men gerne vil have en opskarpene virkning på hovedmotivet.
http://johnnychristensen.com/photo_2119118.html

Front curtain når du (en sjælden gang) har behov for at selve det bevægelige
element i billedet bliver en anelse uskarpt.
http://johnnychristensen.com/photo_1914642.html
Jeg har en blitz rettet direkte op i vandoverfladen for at man kan se
vandets uro og en anden blitz forsigtigt ned i sandbunden for at minimere
lysforskellen mellem det kraftige højlys og sandrevlerne.
Højlyset leveres af en makkers 50w HID som reflekteres tilbage fra
vandoverfladen i venstre hjørne.

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 25-06-08 00:11

Johnny Christensen wrote:
> "Soren 'theDiver' Reinke" <soren@REMOVEreinke.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke hvis du vil til at rigtig lege med udtryksformerne. Du kan jo

Ahh det har du selvfølgelig ret i.

> [...]
> syntes jeg ikke rigtigt om den løsning. Så er det nemmere at styre
> dybdeskarpheden fuldstændigt i A eller M.

Okay det må jeg lege lidt med.

> [...]
> Taget på 1/4000 sek med samme 300mm objektiv
>
> Det afprøver du mange gange, så du ved hvilke situationer du har gavn af de

Lyder som en god ide, jeg ved godt hvad de forskellige indstillinger
gør, synes bare det er svært lige lynhurtigt at vurdere hvornår man har
brug for hvad. Men øvelse gør helt sikkert mester :)

Flot billede med kanonen der skyder.

> Det har du ret i, men det giver dig samtidig mere arbejde foran
> computerskærmen og dermed mindre tid til at skyde billeder.

Okay, nu er jeg forvirret.

Jeg troede raw, var det rå output fra sensoren, uden kameraet lavede
billedbehandling.

Men hvis jeg forstår dig korrekt, er dette ikke tilfældet.

> Prøv at lege lidt med custom, så opdager du undervejs hvad kameraet kan
> fange og bliver derfor glad ved med at forfine det aktuelle motiv indtil den
> sidder lige i skabet.

ok.

> Nemlig, det kan du enten gøre manuelt med +- knappen, eller du kan skyde en
> sekvens med kamerats bracketing indstilling. Der er D200 hurtigere at få til
> at udføre det, end D300 er, via BKT knappens tilgængelighed.

Det har jeg leget en del med for at prøve at lave HDR billeder :)

> Minus 1,5 EV
> [...]

Ser dælme godt ud :)

> Det er rigtig god funktion, på mine andre kameraer skal man desværre skifte
> matskive for at få samme funktion.

okay, så er jeg glad for jeg har D200'eren :)

Tak, det må jeg straks gøre.

> Rear curtain sync, når du har behov for at suge naturligt lys ind i
> billedet, men gerne vil have en opskarpene virkning på hovedmotivet.
> http://johnnychristensen.com/photo_2119118.html

Ahh tak for forklaringen.

> [...]
> lysforskellen mellem det kraftige højlys og sandrevlerne.
> Højlyset leveres af en makkers 50w HID som reflekteres tilbage fra

Ser flot og lidt spooky ud :)

> Det lyder som en fremragende ide, det vil jeg gøre snarest.
>
> Endnu engang tak for alle dine tips.

Jeg takker igen :)

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-06-08 09:27

>Okay, nu er jeg forvirret.

>Jeg troede raw, var det rå output fra sensoren, uden kameraet lavede
>billedbehandling.

>Men hvis jeg forstår dig korrekt, er dette ikke tilfældet.

Raw er alt den data som din billedsensor har opfanget, men billedet som du
ser på skærmen er stadig behandlet med kameraets aktuelle indstilling. Dvs
at i normal er der en vis mængde kontrast og farvemætning. Softer er vist
mere neutral. Vivid har højere farvemætning. More Vivid har en overdrevet
farvemætning og en markant kontrast. Portrait gør sig godt til naturlige
hudtoner. Custom tillader dig bedre selv at indstille farvetype, skarphed,
kontrast, farvemætning og finjustering af hue (fra grøn til noget rødligt
toning)

På computeren har du adgang til ALT billededata, men det første billede du
ser på skærmen er et resultat af kameraets indstilling. Dvs at hvis du
indstiller kameraet til dine aktuelle krav, kan du nøjes med at åbne
billedet i din fortrukne fotosoftware, evt fjerne lidt støv og så gemme det
i et almindligt format såsom jpeg eller tiff.

Fordelen er når du har skudt store mængder af billeder på en arbejdsdag,
nøjes du med at plukke de ud hvor situationen er _helt_ rigtig og så er
resultatet klar til anvendelse.
Hvis du ikke har sorteret løbende under ferien, så betyder det måske 2-3000
billeder som skal ordnes bagefter. Der er energien til at arbejde muligvis
ikke så høj :D

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 25-06-08 09:44

Johnny Christensen wrote:

> [...]
> billedet i din fortrukne fotosoftware, evt fjerne lidt støv og så gemme det
> i et almindligt format såsom jpeg eller tiff.

Ahh, okay ja så giver det jo mening at rode med det alligevel :)

Jeg takker.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-06-08 07:40

>Ahh, okay ja så giver det jo mening at rode med det alligevel :)

Jeg kommer lige i tanke om...
En af de ting der gav mig grå hår i begyndelsen da jeg skiftede til digital
kamera, var farvestyringen.
Der fandt jeg ud af at der var ingen vej uden om, når man er kritisk, at
lave et kalibreret workflow. Jeg bruger en GretagMacbeth Eye One til
skærmkalibrering. Det er sandsynligvis ikke den bedste på markedet, men det
fungerer fint til almindlig magasinbrug (DYK, Sportsdykkeren osv osv). I dk
koster den ca 2500,- jeg købte samme pakke i USA for 1200,-
Jeg laver en kalibrering hver 14 dage, så ligger det indenfor den tolerance
som jeg finder accaptabelt.

mvh
Johnny

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 14:48

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 14:48

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 19-06-08 07:36

hej

jo nogen flotte motiver men som det er nævnt så prøve med større
dybdeskarpheden og evt ligge mere stille så kameraet kan fokuser
bedre. jeg synes også din blizt skyder lidt for hårdt på nogen af
billederne eller er det sket i redigering f.eks koraller på nogen
billederne er blevet meget hvide (udbrændt).

vrag billede havde været perfekt hvis du havde gjort solen mindre
dominere, du ved som en solkugle, men det er bare min smag

som en har forslået, slå auto fra og prøv dig frem manualet, jeg gik
væk fra auto for et år siden og det er meget bedre så skal man selv
tænke over billede istedet for at skyde efter hver fisk man ser.

hilsen

René
galleri på www.kskdyk.dk/galleri/rene/index.html

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 19-06-08 16:00

reneandersen74@gmail.com wrote:
> hej
>
> jo nogen flotte motiver men som det er nævnt så prøve med større

tak.

> dybdeskarpheden og evt ligge mere stille så kameraet kan fokuser
> bedre.

Det vil jeg helt klart prøve næste gang jeg er afsted.

> jeg synes også din blizt skyder lidt for hårdt på nogen af
> billederne eller er det sket i redigering f.eks koraller på nogen
> billederne er blevet meget hvide (udbrændt).

Tak for info, det vil jeg lige undersøge lidt nærmere.

Jeg har diffuser på.

> vrag billede havde været perfekt hvis du havde gjort solen mindre
> dominere, du ved som en solkugle, men det er bare min smag

Ahh good point, det må jeg lige prøve.

> som en har forslået, slå auto fra og prøv dig frem manualet, jeg gik
> væk fra auto for et år siden og det er meget bedre så skal man selv
> tænke over billede istedet for at skyde efter hver fisk man ser.

hehe :)

Det er bestemt også min plan, forsøgte ligeså stille på denne tur at
køre med blænde prioritering.

Måske kan du svare på en ting, når jeg gør det, tilter flash styring
100% billederne er tit underbelyst :( men måske skal jeg bare styre
flash'en manuelt også.

> hilsen
>
> René
> galleri på www.kskdyk.dk/galleri/rene/index.html

WOW imponerende billeder du har taget, jeg har tilladt mig at bookmarke
siden, så jeg kan studere den senere.

Fra : Henning Brodersen

Dato : 19-06-08 16:04

<reneandersen74@gmail.com> skrev i en meddelelse

>galleri på www.kskdyk.dk/galleri/rene/index.html

Smukke, smukke billeder; men jeg har flere gange/steder undret mig over
manglende tekst/navne/oplysninger.
Selv synes jeg, at en stor del af fornøjelsen er, at finde frem til hvad jeg
har fotograferet.
Henning Brodersen
www.hbrodersen.dk

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 19-06-08 16:10

Henning Brodersen wrote:

> <reneandersen74@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Smukke, smukke billeder; men jeg har flere gange/steder undret mig over
> manglende tekst/navne/oplysninger.

Ups det må jeg også hellere lige gøre ved mine billeder :)

> Selv synes jeg, at en stor del af fornøjelsen er, at finde frem til hvad
> jeg har fotograferet.

Helt enig.

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 19-06-08 07:39

hej

glemte en ting, har du diffuser på din blizt??

hilsen

René

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 14:48

Hejsa.
Det er nogle dejlige billeder du der har begået, flotte og facinerende.
Jeg lider af samme lyst når vi dykker, men har så absolut ikke jeres evner
(kommer måske engang)
Jeg har et enkelt spørgsmål,
Jeg har et lille Canon Ixus (fint lille UV kamera til begynder leg) og vil
høre om der findes en eller anden form for ekstern blits til UV, Canon har
ikke noget, eller trik til at forbedre lysforhold (andet end lige tage en
gadelygte med ned
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 19-06-08 16:04

Ole "Toggal" Juhl wrote:
> [...]

Mange tak.

> Jeg lider af samme lyst når vi dykker, men har så absolut ikke jeres evner

Om jeg har evnerne vil jeg være op til andre at bedømme. Men jeg har
bare skudt løst og langsomt begyndt at fundere over hvad jeg gør. Kan
selv se det bliver bedre med tiden.

Så kravl i dragten og hop i vandet :)

> [...]
> ikke noget, eller trik til at forbedre lysforhold (andet end lige tage en

Puha der må jeg være dig svar skyldig.

Jeg havde oprindeligt et Olympus 7070, men netop da jeg gerne ville
havde extern flash valgte jeg at bruge lidt (læs mange) penge på mit
Nikon D200 + ikelite flash og hus.

Hvis du ser her:
http://www.dykkeren.dk/Galleriet/Gran%20Canaria/2005%20August/index.html

De er alle taget med det olympus og den's interne flash.
Mange af dem har det der blå skær osv. men jeg synes f.eks.
http://www.dykkeren.dk/Galleriet/Gran%20Canaria/2005%20August/slides/P8270115.html
Er blevet ganske nydeligt.

Ingen af billederne er efterbehandlet i det galleri.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 12:53

Prøv at se her:

www.inon.dk

Mvh.

Ken Bordig

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en
meddelelse news:485a6375$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Jens G

Dato : 19-06-08 15:40

On Wed, 18 Jun 2008 22:40:13 +0200, Soren 'theDiver' Reinke
<soren@REMOVEreinke.dk> wrote:

> [...]
>beskæring af billederne.
>Og alt det andet der med sikkerhed kan forbedres.

Det er nogle flotte billeder.
Som andre har skrevet, ville en større dybdeskarphed nok være godt.

Min absolutte favorit er:
http://www.dykkeren.dk/Galleriet/Red%20Sea/Liveaboard%20-%20Juni%202008/slides/DSC_5887-Edit.html

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 19-06-08 16:05

Jens G wrote:

> Det er nogle flotte billeder.

Mange tak.

> Som andre har skrevet, ville en større dybdeskarphed nok være godt.

Helt enig, det er klart mit næste projekt at få styr på den del af det.

> Min absolutte favorit er:
> http://www.dykkeren.dk/Galleriet/Red%20Sea/Liveaboard%20-%20Juni%202008/slides/DSC_5887-Edit.html

Helt enig. Det blev ufatteligt meget bedre end forventet da det blev taget.

Fra : N/A

Dato : 19-06-08 15:54

Fra : N/A

Dato : 19-06-08 15:54

Fra : KB

Dato : 19-06-08 16:02

Hej Søren.

Flotte billeder. Jeg har jo som du ved samme kamera og har gjort mig nogle
erfaringer med sættet. Jeg ville gå over i M og sætte blænde og
lukkehastighed selv hvis jeg var dig.
Det ville nok afhjælpe nogle af de lidt uskarpe billeder - specielt
klovnefiskene der aldrig står stille :). Selv kører jeg med en 105mm VR og
aldrig med en lukketid under 1/125 - gerne lidt hurtigere - blitzene skal
nok sørge for rigelig med lys. Jeg skyder selvfølgelig i RAW og lader derfor
whitebalance stå på AUTO men ISO sætter jeg altid til 100 - nogle gange til
200 hvis jeg bliver nødt til det. D200 er jo ikke ligefrem en ørn når det
kommer til støj og høj ISO.

Håber du kunne bruge transportkassen.

Mvh.
Kenneth

www.kbuw.dk

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 19-06-08 16:09

KB wrote:

Hej Kenneth

> Flotte billeder.

Mange tak.

> Jeg har jo som du ved samme kamera og har gjort mig
> nogle erfaringer med sættet. Jeg ville gå over i M og sætte blænde og
> lukkehastighed selv hvis jeg var dig.

Det lyder som en god ide, men jeg må nok hellere øve mig på landjorden
først :)

> Det ville nok afhjælpe nogle af de lidt uskarpe billeder - specielt
> klovnefiskene der aldrig står stille :).

Så sandt så sandt,

> Selv kører jeg med en 105mm VR
> og aldrig med en lukketid under 1/125 - gerne lidt hurtigere - blitzene
> skal nok sørge for rigelig med lys.

Det objektiv har jeg også overvejet at anskaffe, men min plan er først
at blive bedre til at fotografere i ikke automatisk mode.

> Jeg skyder selvfølgelig i RAW og
> lader derfor whitebalance stå på AUTO men ISO sætter jeg altid til 100 -
> nogle gange til 200 hvis jeg bliver nødt til det.

Samme her :)

> D200 er jo ikke
> ligefrem en ørn når det kommer til støj og høj ISO.

Det har du ret i, men jeg har ikke lige klejnerne til D300 :)

> Håber du kunne bruge transportkassen.

Helt bestemt :) Den bliver flittigt brugt når jeg rejser rundt herhjemme.

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 19-06-08 09:52

hej

jeg lader blitzen skyde auto i nogen prøve skud hvor jeg også tjekker
motiv,afstand,solen, blitzen stilling, hvordan den opfører sig (hvis
det er et dyr) og i de skud, kan jeg også justere blitzen alt efter
hvad blænde/lukketid der er bedst og en god ting er at gøre det hele
før man nærmer sig det man vil tage billeder af, hvis du kigger på det
med søkoen hvor den rejser sig, der har du kun et forsøg

en bog jeg rigtigt godt kan anbefalde er

www.amazon.com/Essential-Guide-Digital-Underwater-Photography/dp/1876381051

jeg tager den med hver gang jeg rejser, så er der også lidt at læse på
flyve turen og så er du varmet op inden du hopper i vandet så du ikke
spilder de først dyk med at genopfriske.
der står det hele du gerne vil vide (127sider) og det er skrevet så
alle kan forstå det og med der er eksempler af alle de ting han
beskriver, du vil ikke kunne undvære den og slet ikke når den er så
billige
der er også lave nr 2 for mere advance fotografer.

hilsen

René

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 21-06-08 20:48

> [...]
> før man nærmer sig det man vil tage billeder af, hvis du kigger på det
> med søkoen hvor den rejser sig, der har du kun et forsøg

Tak for tippet, det må prøves.

> [...]
> billige
> der er også lave nr 2 for mere advance fotografer.

En bog kan man altid bruge, den er hermed bestilt. Men advanced bogen
kan jeg ikke finde på amazon. Kan du ?

Fra : N/A

Dato : 23-06-08 15:08

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 19-06-08 09:59

On 19 Jun., 17:03, "Henning Brodersen" <henningS...@hbrodersen.dk>
wrote:

> [...]
> manglende tekst/navne/oplysninger.
> Selv synes jeg, at en stor del af fornøjelsen er, at finde frem til hvad jeg

det er desværre tiden der gør jeg ikke har anført mere tekst, synes
der går nok tid med at sortere og rediger når jeg kommer hjem med alle
de billedere og laver også lidt film fra tureren

hilsen

René

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 20-06-08 06:21

On 20 Jun., 13:53, "Ken Bordig" <kenSNABELAbordig.dk> wrote:
> [...]
>
> Mvh.
>
> Ken Bordig
>
> "Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en

kig også på http://www.unterwasserkamera.at/shop/catalog/

de har alt til UW foto.

hilsen

René

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-06-08 13:25

<reneandersen74@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Mvh.
>
> Ken Bordig
>
> "Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en

Øv - der er så lidt liv i billedsnak gruppen, man ku håbe
udstyr og handel kunne blive i nogle af de andre grupper
der er beregnet til den slags - der skal så lidt til at drukne
de få loyale skribenter- her-.. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 15:12

Tak for tip,

Der er et par spændende,
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-06-08 15:54

I al fredswommelighed - må vi ikke bede jer om ikke at bruge
billedsnakgruppen til udstyrssnak?

vh
Jan

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 20-06-08 14:10

hej

har prøve at lave lidt feedback på nogen af dine billeder ( ikke at
det er den rigtige måde, da det kommer an på smag)

billede 1.
mere dybdeskarphed, mindre blitz. god vinkel

billede 2.
god blitz og blænde er 11 men enten har den bevæget sig eller du har
ryste på hånden siden den er lidt uskarp.
men kan godt lide det nederste del er uskarp, det giver bedre fokus på
emnet og får den til at træde frem.

billede 3.
godt billede, blitzen er svær at styrer da fiskens skæl skyder tilbage

billede 4.
den med skildpadden ville jeg nok have taget en profil mere forfra
eller evt nede fra da det ser ud som om du har solen i ryggen, hvis du
vil tage fra den vinkel så evt så man kan se mere af den og med mere
dybdeskarphed. din blitz står forkert da der er kommet backscratter,
den skal ikke skyde lige men lidt ved siden af så det kun er det
yderste der rammer, på den måde undgår du backscratter.
baggrunden er lidt kedelig så vil jeg personligt fortrække en helt blå
baggrund.

billede 5.
mindre blitz og lidt mere skarphed.

billede 6.
jeg ville nok beskær billede så man ikke ser den udbrændte koral til
venstre. ellers god farve, mere skarphed.

billede 7.
godt billede især at den ene side er skarp og den anden sløret. har du
skudt det sådan med vijle?

har desærre ikke tid til flere.

har lagt mærke til at på alle din billeder står din eksponerede til ev
0. hvis du fast sætter den til at undereksponerede ev -1 så bliver
dine billeder ikke så nemt udbrændte og du får flere redigerings
muligheder bagefter da tolancen til hvid er størrer. + baggrunden
bliver dejlig blå så motivet træder mere frem som f.eks med dit vrag
billede.

håber det kan bruges men husk det er min mening og ikke nødvendigvis
den rigtigte, jeg spørg stadig folk til råds omkring mine egne
billeder

mvh

René

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 23-06-08 15:07

reneandersen74@gmail.com wrote:
> hej
>
> har prøve at lave lidt feedback på nogen af dine billeder ( ikke at
> det er den rigtige måde, da det kommer an på smag)

Jeg takker for dit feedback.

> billede 1.
> mere dybdeskarphed, mindre blitz. god vinkel

Helt enig, mere dybdeskarphed havde hjulpet en del, men min flash og
blænde prioritering driller mig endnu. Men der arbejdes på det :)

> billede 2.
> god blitz og blænde er 11 men enten har den bevæget sig eller du har
> ryste på hånden siden den er lidt uskarp.

Så må det være min alzheimer :) eftersom hvis den havde bevæget sig
havde den været væk. Christmastree wors forsvinder på et splitsekund
hvis du forstyrrer dem.

> men kan godt lide det nederste del er uskarp, det giver bedre fokus på
> emnet og får den til at træde frem.

tak :)

> billede 3.
> godt billede, blitzen er svær at styrer da fiskens skæl skyder tilbage

Ja og de dumme fisk flytter sig hele tiden :)

> billede 4.
> den med skildpadden ville jeg nok have taget en profil mere forfra

Helt enig, men krikken gad bare ikke lade mig komme ind foran den.

> [...]
> den skal ikke skyde lige men lidt ved siden af så det kun er det
> yderste der rammer, på den måde undgår du backscratter.

Det med flashen har du helt ret i, det vil jeg huske til næste gan.

> baggrunden er lidt kedelig så vil jeg personligt fortrække en helt blå
> baggrund.

Helt enig.

> billede 5.
> mindre blitz og lidt mere skarphed.

Ok

> billede 6.
> jeg ville nok beskær billede så man ikke ser den udbrændte koral til
> venstre. ellers god farve, mere skarphed.

Godt forslag, det må jeg lige lege lidt med, kunne man f.eks. fange
korallen med lasso i photoshop, og dæmpe den lidt, så den ikke er så
fremtrædende ?

> billede 7.
> godt billede især at den ene side er skarp og den anden sløret. har du
> skudt det sådan med vijle?

Nu kunne jeg jo godt sige ja, men det er nok ikke hele sandheden.

Jeg ville forsøge at få mere dybdeskarphed i billedet, men ikke
specifikt den opnåede effekt :)

Hvad med beskæringen af billedet, kunne jeg gøre noget bedre der ? Jeg
mener originalen har mere anemone med.

> har desærre ikke tid til flere.

Det er bare helt okay, jeg takker for dit input.

> [...]
> muligheder bagefter da tolancen til hvid er størrer. + baggrunden
> bliver dejlig blå så motivet træder mere frem som f.eks med dit vrag

Cool, det vil jeg da prøve næste gang.

> håber det kan bruges men husk det er min mening og ikke nødvendigvis
> den rigtigte, jeg spørg stadig folk til råds omkring mine egne
> billeder

Det kan helt sikkert bruges, jeg gemmer alle disse meninger, lokalt, og
kigger på dem og leger med billederne og skriver notater til mig selv.

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 21-06-08 05:45

hej

du kan også kigge på www.fotostart.dk og bruge det forum til at
uploade dine bedste billeder så er det lidt letter at kommenter dine
billeder.

en god ting ved siden er at andre kan download dine billeder og
uploade dem igen med deres redigerings forslag.

de har en undervands kategori.

hilsen

René

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 23-06-08 15:07

> [...]
>
> en god ting ved siden er at andre kan download dine billeder og
> uploade dem igen med deres redigerings forslag.

Tak for tippet, det må jeg da lige prøve :)

Fra : N/A

Dato : 21-06-08 20:48

Fra : N/A

Dato : 21-06-08 20:48

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 21-06-08 22:52

hej

jeg bestillte den fra www.underwater-bookshop.com/product_info.php?products_id=377
der er sikkert andre bøger der frister når du får kigge på siden.

her er et link til ham der har skrevet bogen http://www.michaelaw.com/masite2006/index.htm

her er linket www.uwpmag.com til et gratis pdf uwfoto blad, det gode
er at for hver billede de viser fra andre fotografer så står der i
bunden af billede hvilken indstilleringer de har skudt billede med, så
der kan du lurer nogen fiduser af med lukketid/blænde/ev+ -/blitz

hilsen

René

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 23-06-08 15:08

> [...]
> bunden af billede hvilken indstilleringer de har skudt billede med, så
> der kan du lurer nogen fiduser af med lukketid/blænde/ev+ -/blitz

uwpmag kender jeg godt, glimrende blad :)

Jeg endte med at bestille bøgerne fra australien lige før jeg så denne
posting :) Glæder mig til at læse dem og lære en masse ting.

Fra : N/A

Dato : 23-06-08 15:07

Fra : JL

Dato : 25-06-08 05:06

On 25 Jun., 10:27, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> Hvis du ikke har sorteret løbende under ferien, så betyder det måske 2-3000
> billeder som skal ordnes bagefter. Der er energien til at arbejde muligvis
> ikke så høj :D

Til gengæld kan man nøjes med at skulle tage stilling til færre
indstillinger når man tager billedet, det ser jeg klart som en fordel
for nybegyndere og undervands fotografer. Blænde, brændvidde,
lukkertid, ISO, fokus punkt, lys måler, komposition. Det er i forvejen
mange ting man skal overveje.

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-06-08 12:31

"JL" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>for nybegyndere og undervands fotografer. Blænde, brændvidde,
>lukkertid, ISO, fokus punkt, lys måler, komposition. Det er i forvejen

Dyk på en god gas og hav nok overskud til at man kan tage informerede
beslutninger. Rutine hjælper betydeligt på præstations angst.
Præstations pres gør at du skal yde et bedre resultat end hvad du hidtil har
gjort.
Resultat = bedre billeder, som ikke er så primitive.

Men det er rigtigt, der er mange ting at holde styr på under vand.

Fra : JL

Dato : 25-06-08 05:09

On 25 Jun., 10:43, Soren 'theDiver' Reinke <so...@REMOVEreinke.dk>
wrote:
> Ahh, okay ja så giver det jo mening at rode med det alligevel :)

Hvis man er doven eller ikke har så meget tid at bruge på store
mængder billeder kan man bruge Picasa's "jeg føler mig heldig"
funktion..

mvh
Jonas

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 25-06-08 14:48

JL wrote:

> Hvis man er doven eller ikke har så meget tid at bruge på store
> mængder billeder kan man bruge Picasa's "jeg føler mig heldig"
> funktion..

Nej tak.

Synes absolut ikke det er anvendeligt til mig. Der er sikkert mange der
godt kan lide det, men til mit behov er det ganske ubrugeligt.

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 14:48