Dykning i Kroatien / istrien / Porec ?
Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 15-06-08 20:49

hej Alle jeg skal med Familien på ferie perie i Kroatien / istrien / Porec
vi skal bo på camping på Camping Lanterna,

så jeg vil jo gerne ud og dykke lidt, og gerne grag, så er der nogle af jer
der har været der der kan komme med nogle gode råd og tips.

gode dykker center i nærheden og gode dykker mål, noget specieldt jeg skal
være opmærksom på.

jeg vil også godt have gode råd til dragt valg, her hjemme dykker jeg i
Tørdragt, laminat dragt, er det bedst at tage den med og så bare bruge noget
tyndt tøj under den, ellers har jeg en 3mm dragte med lange arme og ben, men
bliver den ikke for tynd ?
eller skal jeg bare leje en der nede ?

og til sidst er der noget jeg kan snorkle efter der nede, ved kysten ?

mvh Morten

Fra : Steffen Munch

Dato : 16-06-08 08:10

Dette kunne måske være en mulighed
http://scuba-valdaliso.de/

Mvh
Steffen

--
Med venlig hilsen / Best regards
Steffen Munch

Fra : Steffen Munch

Dato : 16-06-08 08:18

Var i Pula sidste år i efterårs ferien, og da var hele vandsøjlen 22 grader
0-40 m
De dykkere vi mødte dykkede i tørdragt idet det ellers var for koldt mente
de, (de skulle prøve at dykke her i norden)
Men kan du få en dag fri kan jeg stærkt anbefale at tage til øen KRK.
Flotte vrag, væg, huledyk og kanon sigt 30-50 m.
Stedet vi besøgte var hos
http://www.neptun-silo.com/index.php?menu=1.0&lang=eng

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-06-08 08:40

"Morten Dall Darmer" <morten@divedata.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ben, men bliver den ikke for tynd ?
> eller skal jeg bare leje en der nede ?
>
> og til sidst er der noget jeg kan snorkle efter der nede, ved kysten ?

Hej Morten

Der ligger (lå i 2000!) et godt dykkerenter i Rovinj ved Villas Rubin.
ca 30 km syd for Porec. De har en stor kompressor og 2 store både.
De sejler til flere af vragene bl.a. Baron Gautsch, som er et
must see, når man dykker i det nordlige Kroatien.

mht dragt, vil jeg anbefale en tørdragt med tynd underdragt eller en 6-7 mm
våddragt.
Selv om vandet er varmt i overfladen, så bliver det koldt på dybden.

Når man dykker på 5-10 m vand, kan man især kigge efter små tiarmede
sprutter
og hvis man kommer lidt dybere, kan man se meget store langebende
"edderkoppe" krabber.
Der er mange muligheder for vægdyk, hvis man er til sådant.

Prøv også et natdyk på 5-15 m , der er rigtig meget at se på.

Søren Arnvig

Fra : TTGH

Dato : 21-07-08 14:33

Lidt erfaring fra Kroatien.
Er lige kommet hjem fra kroatien og har gjort mig nogle erfaringer.

Ville have lavet nogle strand dyk med min søn så vi havde slæbt 2 sæt
udstyr med." Man må kun dykke i Kroatien med dykkercenter eller i
Kroatisk klub. Hvis man bliver taget i at dykke privat koster det en
bøde på ca. 2400 kr.!"

I et dykkercenter fik jeg oplyst at alle seriøse centre laver tjek dyk
på alle dykkere, før man får lov at dykke uden at holde en divemaster
i hånden. Og en andet skulle man bare købe et "Diving license" til ca.
100 kr. og så kunne man dykke, men stadig i center.

Dykkede selv i tørdragt trilaminat med tyndt langærmet under tøj under
og det var fint ned til de ca. 25 m. jeg var på og jeg frøs ikke.

Ellers 3 fine dyk jeg havde, kom desværre ikke på vrag pga. dårligt
vejr.

/Tue