Hvad er så det vigtigste for en god benzinøkonomi, at fronten på
campingvognen er "skrå" eller bagendens udformning?
Hvad menes der med at en skarpt afskårne bagende gir en "ren" hvirvel. Den
"bløde-halvrunde" taglinie må vel få et trekantet slip i forhold til den
"skarpe" (flat tag med lodret bagende). Eller det er måske ikke sådan
naturlovene skal forståes.
hilsen Peter
"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:484e9ad8$0$4455$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Roy Øyan" <roy.oyan.fjerndette@online.no.invalid> skrev i en meddelelse
> news:u0ms44d636edtdlo9oug0sqd8js3tvthd3@4ax.com...
>> On Mon, 9 Jun 2008 23:20:29 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:
>>
>>>Hej NG!
>>>
>>>Hvilken udformning af bagenden på en campingvogn er mest hensigtmæssig
>>>m.h.t. at vinden "slipper" på den bedste måde?
>>>
>>>Ældre modeller (bl.a. Sprite) havde en "blød-rund" taglinie, hvor man nu
>>>til
>>>dags mest ser en "retvinkel" (90 grader) dog med et "rundt hjørne". Hvad
>>>giver den bedste benzinøkonomi?
>>>
>> Rent aerodynamisk skal du studere en fisk
>> Fiskeformen er blant de beste aerodynamiske som finnes.
>>
>> Så for CV er kansje de gamle "Egg-vognene" de beste?
>> Ulempen blir da innvendig bruks-areal med buede vegger og tak...
>
>
> Det med fisken er måske ikke så tosset.
>
> Især når den ser sådan her ud - er det næsten "spiseligt" . Også til
> campingvogn eller autocamper?
>
>
http://www.dr.dk/Videnskab/Videnskab/2006/03/13105959.htm
>
> Jeg husker fra gamle dage, hvor man sagde at god aerodynamik gir biler
> der er meget sidevindsfølsomme.
>
> Noget med, at den firkantede skarpt afskårne bagende gir en "ren" hvirvel
> bag bilen. Og så er der noget med, at den firkantede bagende gir en
> placering af vindens trykcenter i luften bag bilen så det ikke påvirker
> retningsstabiliteten. Og det skulle vistnok ikke rigtig være foreneligt
> med god aerodynamik.
>
> Den ideelle facon skulle være dråbe - med en lang stadig tyndere hale.
> Hvis i husker de først Saab var de meget inspireret af dråben men man
> sagde dengang, at de efter kabinens skulle ha haft en 6 meter lang
> "udtynding" for at være optimale. Saaberne var nok også de første der var
> meget obs. på forholdene under bunden på bilen.
>
> Mercedes kuffertfisken viser, at der også er håb for de firkantede. Men i
> forbindelse med bil og campingvogn skal der vist også ses på helheden.
>
> Lastbilerne gør en del (?) tja.. ude af fronten - men jeg har aldrig set
> tiltag på bagsmækken. Men nogle busser har en "anderumpe" på bagkanten
> af taget, der gør hvad?
>
> Og så kender vi også spoilere, en lille vinge på stationcars der sender
> luften ned af bagsmækken, men det er måske mere for at holde den ren for
> vejsnavs.
>
> Jeg kikkede engang på det her. Kender vi typen?
>
>
>
http://www.littleguy.dk/historien-filosofi.asp
>
>
> Mvh
>
>
>