/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Hvilken ende "slipper" luften bedst ? :-)
Fra : Peter


Dato : 09-06-08 22:20

Hej NG!

Hvilken udformning af bagenden på en campingvogn er mest hensigtmæssig
m.h.t. at vinden "slipper" på den bedste måde?

Ældre modeller (bl.a. Sprite) havde en "blød-rund" taglinie, hvor man nu til
dags mest ser en "retvinkel" (90 grader) dog med et "rundt hjørne". Hvad
giver den bedste benzinøkonomi?

hilsen
Peter



 
 
Roy Øyan (10-06-2008)
Kommentar
Fra : Roy Øyan


Dato : 10-06-08 11:34

On Mon, 9 Jun 2008 23:20:29 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

>Hej NG!
>
>Hvilken udformning af bagenden på en campingvogn er mest hensigtmæssig
>m.h.t. at vinden "slipper" på den bedste måde?
>
>Ældre modeller (bl.a. Sprite) havde en "blød-rund" taglinie, hvor man nu til
>dags mest ser en "retvinkel" (90 grader) dog med et "rundt hjørne". Hvad
>giver den bedste benzinøkonomi?
>
Rent aerodynamisk skal du studere en fisk
Fiskeformen er blant de beste aerodynamiske som finnes.

Så for CV er kansje de gamle "Egg-vognene" de beste?
Ulempen blir da innvendig bruks-areal med buede vegger og tak...

Sten Bo (10-06-2008)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 10-06-08 16:16


"Roy Øyan" <roy.oyan.fjerndette@online.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:u0ms44d636edtdlo9oug0sqd8js3tvthd3@4ax.com...
> On Mon, 9 Jun 2008 23:20:29 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:
>
>>Hej NG!
>>
>>Hvilken udformning af bagenden på en campingvogn er mest hensigtmæssig
>>m.h.t. at vinden "slipper" på den bedste måde?
>>
>>Ældre modeller (bl.a. Sprite) havde en "blød-rund" taglinie, hvor man nu
>>til
>>dags mest ser en "retvinkel" (90 grader) dog med et "rundt hjørne". Hvad
>>giver den bedste benzinøkonomi?
>>
> Rent aerodynamisk skal du studere en fisk
> Fiskeformen er blant de beste aerodynamiske som finnes.
>
> Så for CV er kansje de gamle "Egg-vognene" de beste?
> Ulempen blir da innvendig bruks-areal med buede vegger og tak...


Det med fisken er måske ikke så tosset.

Især når den ser sådan her ud - er det næsten "spiseligt" . Også til
campingvogn eller autocamper?

http://www.dr.dk/Videnskab/Videnskab/2006/03/13105959.htm

Jeg husker fra gamle dage, hvor man sagde at god aerodynamik gir biler der
er meget sidevindsfølsomme.

Noget med, at den firkantede skarpt afskårne bagende gir en "ren" hvirvel
bag bilen. Og så er der noget med, at den firkantede bagende gir en
placering af vindens trykcenter i luften bag bilen så det ikke påvirker
retningsstabiliteten. Og det skulle vistnok ikke rigtig være foreneligt med
god aerodynamik.

Den ideelle facon skulle være dråbe - med en lang stadig tyndere hale. Hvis
i husker de først Saab var de meget inspireret af dråben men man sagde
dengang, at de efter kabinens skulle ha haft en 6 meter lang "udtynding"
for at være optimale. Saaberne var nok også de første der var meget obs. på
forholdene under bunden på bilen.

Mercedes kuffertfisken viser, at der også er håb for de firkantede. Men i
forbindelse med bil og campingvogn skal der vist også ses på helheden.

Lastbilerne gør en del (?) tja.. ude af fronten - men jeg har aldrig set
tiltag på bagsmækken. Men nogle busser har en "anderumpe" på bagkanten af
taget, der gør hvad?

Og så kender vi også spoilere, en lille vinge på stationcars der sender
luften ned af bagsmækken, men det er måske mere for at holde den ren for
vejsnavs.

Jeg kikkede engang på det her. Kender vi typen?


http://www.littleguy.dk/historien-filosofi.asp


Mvh




Peter (10-06-2008)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 10-06-08 21:46

Hvad er så det vigtigste for en god benzinøkonomi, at fronten på
campingvognen er "skrå" eller bagendens udformning?

Hvad menes der med at en skarpt afskårne bagende gir en "ren" hvirvel. Den
"bløde-halvrunde" taglinie må vel få et trekantet slip i forhold til den
"skarpe" (flat tag med lodret bagende). Eller det er måske ikke sådan
naturlovene skal forståes.


hilsen Peter


"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:484e9ad8$0$4455$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Roy Øyan" <roy.oyan.fjerndette@online.no.invalid> skrev i en meddelelse
> news:u0ms44d636edtdlo9oug0sqd8js3tvthd3@4ax.com...
>> On Mon, 9 Jun 2008 23:20:29 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:
>>
>>>Hej NG!
>>>
>>>Hvilken udformning af bagenden på en campingvogn er mest hensigtmæssig
>>>m.h.t. at vinden "slipper" på den bedste måde?
>>>
>>>Ældre modeller (bl.a. Sprite) havde en "blød-rund" taglinie, hvor man nu
>>>til
>>>dags mest ser en "retvinkel" (90 grader) dog med et "rundt hjørne". Hvad
>>>giver den bedste benzinøkonomi?
>>>
>> Rent aerodynamisk skal du studere en fisk
>> Fiskeformen er blant de beste aerodynamiske som finnes.
>>
>> Så for CV er kansje de gamle "Egg-vognene" de beste?
>> Ulempen blir da innvendig bruks-areal med buede vegger og tak...
>
>
> Det med fisken er måske ikke så tosset.
>
> Især når den ser sådan her ud - er det næsten "spiseligt" . Også til
> campingvogn eller autocamper?
>
> http://www.dr.dk/Videnskab/Videnskab/2006/03/13105959.htm
>
> Jeg husker fra gamle dage, hvor man sagde at god aerodynamik gir biler
> der er meget sidevindsfølsomme.
>
> Noget med, at den firkantede skarpt afskårne bagende gir en "ren" hvirvel
> bag bilen. Og så er der noget med, at den firkantede bagende gir en
> placering af vindens trykcenter i luften bag bilen så det ikke påvirker
> retningsstabiliteten. Og det skulle vistnok ikke rigtig være foreneligt
> med god aerodynamik.
>
> Den ideelle facon skulle være dråbe - med en lang stadig tyndere hale.
> Hvis i husker de først Saab var de meget inspireret af dråben men man
> sagde dengang, at de efter kabinens skulle ha haft en 6 meter lang
> "udtynding" for at være optimale. Saaberne var nok også de første der var
> meget obs. på forholdene under bunden på bilen.
>
> Mercedes kuffertfisken viser, at der også er håb for de firkantede. Men i
> forbindelse med bil og campingvogn skal der vist også ses på helheden.
>
> Lastbilerne gør en del (?) tja.. ude af fronten - men jeg har aldrig set
> tiltag på bagsmækken. Men nogle busser har en "anderumpe" på bagkanten
> af taget, der gør hvad?
>
> Og så kender vi også spoilere, en lille vinge på stationcars der sender
> luften ned af bagsmækken, men det er måske mere for at holde den ren for
> vejsnavs.
>
> Jeg kikkede engang på det her. Kender vi typen?
>
>
> http://www.littleguy.dk/historien-filosofi.asp
>
>
> Mvh
>
>
>



Sten Bo (11-06-2008)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 11-06-08 15:03


"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
news:484ee7fe$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvad er så det vigtigste for en god benzinøkonomi, at fronten på
> campingvognen er "skrå" eller bagendens udformning?
>
> Hvad menes der med at en skarpt afskårne bagende gir en "ren" hvirvel.
> Den "bløde-halvrunde" taglinie må vel få et trekantet slip i forhold til
> den "skarpe" (flat tag med lodret bagende). Eller det er måske ikke sådan
> naturlovene skal forståes.
>
>
> hilsen Peter
>
>
,

Det her er altså lommeuld.

Jo - det det går på, som det også ses i Mercedes organic, forøvrigt et
design der genkendes i en masse småbiler. faldende taglinie og derefter flad
afskåret bagende.

Som jeg husker forklaringerne bl.a i nogle FDM blade år siden, gik det
derefter på at få luften til at slippe køretøjet lettest muligt med færreste
antal kaotiske turbulenser bag bilen. Man set det på nogle biler hvor
bagenden efter en faldende taglinie er skåret af så den, set fra siden
nærmest ligner det her 7 - (altså ikke tallet) . Problemet i det er ofte
at vinklen taget falder med, er for stor og længden for kort, så der
alligevel dannes turbulenser forkerte steder.

Google kom med denne spændende side.

http://www.iet.aau.dk/~lar/education/aod/aerodynamic%20design%20aod%202004.pdf



Men jeg syn ikke, at der hurtigt set er analyseret så meget på finesser på
bagenden. Mere på den totale facon.

Mvh



Per (16-06-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 16-06-08 17:08

Prøv at se på en cykelhjelm med spids bagende.
Det er nok den bedste form man kan have for ikke at få hvirvler. Men en
sådan afslutning af en CV er nok ikke mulig i praksis, da denne udformning
ikke er så praktisk.

Hilsen Per A.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste