Rygning i bil , kan det luftes helt ud
Fra : KimH

Dato : 05-07-08 17:27

Vi har en VW Polo 1,9 TDI årg. 2002 med Klimaautomatik , og der har aldrig
været røget i bilen
Vi har så et par bekendte som er rygere , og er tit ude på ferie og kører
sammen med dem nok ca. hver 14 dg. og som så altid foregår i deres bil
,fordi i den må der ryges
Men vi ville også gerne køre en gang imellem og så er det jeg vil spørge ,
kan der i grunden ske noget ved at der lige bliver røget i bilen en gang
imellem , Kan det luftes/renses ud , så bilen bliver helt frisk igen ?
Jeg har klimaanlæg i bilen og kan se at man ikke må køre med recirkulation
ved rygning , da det vil give en vedvarende lugt af røg , som ikke kan
fjernes.

Mvh. KimH

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-08 17:35

On Sat, 5 Jul 2008 18:27:24 +0200, "KimH" <kimho@c.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har klimaanlæg i bilen og kan se at man ikke må køre med recirkulation
>ved rygning , da det vil give en vedvarende lugt af røg , som ikke kan

Var det ikke muligt at henlægge rygning til "pit-stops"?
Ellers sørg for, at der ved rygning er en rude åben, så røgen trækker
den vej ud - luft bilen ud efter "smøg-turen" og lad en skål eddike
overnatte i bilen bagefter, så er der nok ikke så meget tilbage.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-07-08 18:03

KimH skriver:

> Men vi ville også gerne køre en gang imellem og så er det jeg vil spørge ,
> kan der i grunden ske noget ved at der lige bliver røget i bilen en gang
> imellem , Kan det luftes/renses ud , så bilen bliver helt frisk igen ?

Ikke helt.

Vi er 4 gutter der kører på kanotur 1 gang om året. Det er gerne en
4-600 km oppe i Sverige. 2 er rygere og 2 er ikke rygere, men for ikke
at forpeste luften i bilen mere end den er i forvejen af "mandehørm", så
holder vi ind til siden og tager rygepauser.

Ellers er eddiken i underkoppen ret effektiv, den har vi brugt en del
gange i vores stue, når vi har haft rygere på besøg.

Klasu
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-08 10:18

>Ellers er eddiken i underkoppen ret effektiv, den har vi brugt en del
>gange i vores stue, når vi har haft rygere på besøg.

Gør som os andre - send dem udenfor i kulden hvis de absolut skal
ødelægge deres liv.

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 14:28

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :

>Gør som os andre - send dem udenfor i kulden hvis de absolut skal
>ødelægge deres liv.

Øhmmm.... du skal nok nøjes for at tale for jer selv ;)

Jeg sender ikke folk udenbfor hvis de vil ryge, eller foretage sig
andre skadelige ting

--
Jan_stevns

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-08 16:29

>Øhmmm.... du skal nok nøjes for at tale for jer selv ;)

Næh - sådan er det i min/vore omgangskreds.

Dem der ryger står udenfor.

>Jeg sender ikke folk udenbfor hvis de vil ryge, eller foretage sig
>andre skadelige ting

Det gør jeg. Det er mit hjem og mine (stadig) fine hvide vægge - det
skal ikke ændres fordi folk opfører sig dumt (og ja jeg mener det er
dumt at ryge). Bemærk jeg har ikke kaldt nogen dumme..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-07-08 17:18

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Gør som os andre - send dem udenfor i kulden hvis de absolut skal
> ødelægge deres liv.

De få rygere der efterhånden er tilbage i vores omgangskreds gør det
helt af dem selv.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tom

Dato : 06-07-08 18:57

> "Martin Johansen [6000]" skriver:

> De få rygere der efterhånden er tilbage i vores omgangskreds gør det
> helt af dem selv.

Tja jeg blev godt nok overrasket sidst jeg var til en 70 års fødselsdag i et
forsamlingshus. Der begyndte folk (ca halvdelen, så at ryge ved bordet som
jeg husker alt for godt tidl). Så der er i hvert fald mange for hvem et
"vink med en vognstang" stadig ikke er nok.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-07-08 19:10

Tom skriver:

> [...]
> jeg husker alt for godt tidl). Så der er i hvert fald mange for hvem et
> "vink med en vognstang" stadig ikke er nok.

De få rygere der har været er næsten alle stoppet med at ryge, pånær 1 -
og han må heller ikke ryge indendørs derhjemme (konen er stoppet med at
ryge), en anden er officielt stoppet med at ryge, men når han "går tur"
kan der ryge en enekelt indenbords - men konen (og sådan set vi andre)
må ikke vide det......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Thomsen

Dato : 08-07-08 14:48

> [...]
> ryge), en anden er officielt stoppet med at ryge, men når han "går tur"
> kan der ryge en enekelt indenbords - men konen (og sådan set vi andre)

Og han tror der ikke er nogen der kan lugte det :)

Per

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 19:49

> [...]
>jeg husker alt for godt tidl). Så der er i hvert fald mange for hvem et
>"vink med en vognstang" stadig ikke er nok.

Det er sq også for ringe at man i 2008 ikke fatter reglerne omkring
rygning,var selv til en fest for et år siden,i et forsamlingshus,og
der gik folk pænt udenfor og røg.
gubbi

Fra : -= JF =-

Dato : 06-07-08 20:06

gubbi skrev:

> Det er sq også for ringe at man i 2008 ikke fatter reglerne omkring
> rygning

Fatter reglerne?
Til en privat fest er det værtsparret der sætter reglerne, og hvis de
synes at der skal ryges er den ikke længere!

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 20:16

>Fatter reglerne?
>Til en privat fest er det værtsparret der sætter reglerne, og hvis de
>synes at der skal ryges er den ikke længere!

Der var tale om et forsamlingshus.

gubbi

Fra : -= JF =-

Dato : 06-07-08 20:23

gubbi skrev:

> Der var tale om et forsamlingshus.

Ja - og der mener du ikke at man holder private fester?

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 17:20

>Ja - og der mener du ikke at man holder private fester?

Jo,det gør man da men jeg mener at der gælder samme regler som for
værtshuse mm,men det kan da godt vær jeg er gal på den.

gubbi

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 22:48

Sikke et værtspar.
De elsker deres venner, og dog ????
Lad dem dog og vær ikke så sippet..der
er altid fordele og ulemper ved familie og venner.

Fra : Dlo

Dato : 10-07-08 20:46

Husk i skal være søde ved rygerne, de holder ikke så længe

Tidligere storyger, og ikke den "frelste" type......i mit hus må man også
gerne ryge !

Mvh
Dirk

Fra : -= JF =-

Dato : 05-07-08 18:22

KimH skrev:

> gang imellem , Kan det luftes/renses ud , så bilen bliver helt frisk igen ?

Det kan godt lade sig gøre - og hvis det er et spørgsmål om at der
bliver røget et par smøger i bilen, så forsvinder det såmænd helt af sig
selv.

Men som andre foreslår, vil jeg da også foreslå at holde rygepauser i
stedet...

--
Mvh. John

Fra : preben nielsen

Dato : 05-07-08 18:40

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i meddelelsen

> Det kan godt lade sig gøre - og hvis det er et spørgsmål om at der bliver
> røget et par smøger i bilen, så forsvinder det såmænd helt af sig selv.

Det kan da kun en ryger påstå !?!

Det vil altid kunne lugtes bagefter !... og tricket med at have et åbent
vindue samtidig virker også kun over rygeres næser.

-p

Fra : -= JF =-

Dato : 06-07-08 09:38

preben nielsen skrev:

> Det kan da kun en ryger påstå !?!
Det kan da kun en total tåbe påstå !?!

> Det vil altid kunne lugtes bagefter !... og tricket med at have et åbent
> vindue samtidig virker også kun over rygeres næser.
Du kan altid fjerne ethvert spor af tobaksrøg, og du behøver såmænd bare
at spørge ethvert klargøribgscenter - Men du virker på mig som en
forstenet anti-ryger (i modsætning til ikke-ryger), så det tror du jo
nok ikke på... Fred med det!

Inden du igen kommer med dit 'rygere kan ikke lugte noget som helst' -
jeg er ikke-ryger.

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 09:48

Der vil ALTID sidde nikotin på steder, du ikke kan rengøre.
Eks. i ventilationskanaler, sprækker, dybt i sædet og i kroge
som er svært fremkommelig.
Så efter en dag i solen med 55 graden indendøre,
vil du altid kunne ane en 'duft' af TOBACCOW..))
-synd for bilen.

Fra : Tom

Dato : 06-07-08 10:11

"Eque" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> som er svært fremkommelig.
> Så efter en dag i solen med 55 graden indendøre,
> vil du altid kunne ane en 'duft' af TOBACCOW..))

100% enig og det fjerner eddike sgu ikke, men den sure stank fra eddiken kan
måske for en kort tid "overgå" duften af morgensur røgduft.
Har selv haft flere rygerbiler og min næse fejler desværre intet, så stanken
fra cigaretter forbliver for altid i bilen og det kan ikke vaskes ud af
bilen mere, ej heller efter ÅR uden røg, det forbliver i bilen. Jeg vil
ALDRIG mere eje en rygerbil

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 22:46

Tænk så på, hvordan indmaden ser ud i elektronikken i hjemmene
hvor der ryges..

Mangt en PC har jeg set, hvor støvet indvendigt er BRUNT.))
For en ikke-ryger, er udblæsningen fra en varm PC
disse dage som tilhører en ryger ekstremt kvalmende
og kan gi' "rå hals"...føj..

Fra : KimH

Dato : 06-07-08 15:04

"Eque" <-> skrev i meddelelsen
> [...]
> som er svært fremkommelig.
> Så efter en dag i solen med 55 graden indendøre,
> vil du altid kunne ane en 'duft' af TOBACCOW..))

Men der er vel forskel på om der bliver røget i en bil dagligt eller om det
kun sker 10 dage om året
Jeg synes både jeg har fået svar på at man kan godt ryge i bilen uden lugten
vil hænge vedvarende og også at bilen tager skade af røg første gang der
ryges i den.
Når man har gæster på besøg i hjemmet , og der ryges , kan man jo nemt
fjerne lugten , ved bare at lufte ud , og efter et par dage kan man ikke
lugte det mere.
Jeg er ikke ryger

Mvh. Kim H

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 15:15

On Sun, 6 Jul 2008 16:04:21 +0200, "KimH" <kimho@c.dk> wrote:

> [...]
>Når man har gæster på besøg i hjemmet , og der ryges , kan man jo nemt
>fjerne lugten , ved bare at lufte ud , og efter et par dage kan man ikke

Jeg tror bare du har misforstået noget.

Folks hjem og folks bil er to vidt forskellige ting.

Det er forholdsvis ufarligt at kritisere mænds familie og hjem, men at
kritisere deres bil og måden de kører den på, er direkte livsfarligt.

Sådan er det også i mit erhverv. Folk skal s'gu ikke bare vade op i
mit "hjem" med fodtøj på. De skal heller ikke smække stængerne op på
instrumentpanelet, så forruden dugger af sokkeøllet.

Men de må gerne ryge, hvis de ikke sviner med aske og skodder.

Vi er så forskellige allesammen.

>--

>Jeg er ikke ryger

>--

Lucky Strike..........Åh nej, jeg mente lucky you. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-07-08 15:19

Eque skriver:

> [...]
> som er svært fremkommelig.
> Så efter en dag i solen med 55 graden indendøre,
> vil du altid kunne ane en 'duft' af TOBACCOW..))

Sludder og vrøvl.

Hvis der er normal ventillation i bilen, føres der udefrakommende luft
ind i bilen og dermed kommer der ingen røg ned i ventillationskanalerne.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 10:05

On Sun, 06 Jul 2008 10:37:45 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

> [...]
>nok ikke på... Fred med det!
>
>Inden du igen kommer med dit 'rygere kan ikke lugte noget som helst' -

helt korrekt,så slap jeg da for at skrive det.

/gubbi

Fra : OZ3BTO

Dato : 05-07-08 19:13

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har klimaanlæg i bilen og kan se at man ikke må køre med recirkulation
> ved rygning , da det vil give en vedvarende lugt af røg , som ikke kan

Et åben vindue menes der ryges kan som reglen gøre tricket evt. en skål
eddike i bilen et døgns tid efter ferieturen.. Virker i taxaerne

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 11:51

> [...]

>Jeg har klimaanlæg i bilen og kan se at man ikke må køre med recirkulation
>ved rygning , da det vil give en vedvarende lugt af røg , som ikke kan

Ja så blev denne tråd bombarderet af perfide anti rygere,tag jer
sammen,der findes trods alt rigtig mange rygere som passer utroligt
meget på hvor de ryger,og som overholder ikke rygernes regler til
punkt og prikke.

gubbi

Fra : Tom

Dato : 06-07-08 12:38

<gubbi> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammen,der findes trods alt rigtig mange rygere som passer utroligt
> meget på hvor de ryger,og som overholder ikke rygernes regler til

Hvad mener du med at tage sig sammen?
Det har da ALDRIG nogen sinde være en "ret" at pådutte andre passiv rygning.
Det er bare skønt at vi er kommet dertil hvor vi er i dag, selv om man måtte
lovgive for at komme så langt.

On Topic.
Rygerbiler lugter stadig, men dem kan man så vælge at lade være med at købe
:)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 12:58

On Sun, 6 Jul 2008 13:38:27 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>Det er bare skønt at vi er kommet dertil hvor vi er i dag, selv om man måtte

Manden stillede et spørgsmål og lige med det samme så skyder alle anti
rygerne op af jorden,med alle deres tåbelige kommentarer omkring
rygere,og det gør man kun fordi der er ingen i denne verden som tør
bare at forsvare rygere en lille smule,nej de er helt lovligt bytte
for folk som dig,prøv at slappe lidt af,ja rygning er en rigtigt
dårlig vane og der skal gøres alt muligt arbejde for at få folk til at
stoppe både for deres eget helbred men også for deres omgivelser,det
skal der ikke være i tvivl om,til gengæld hvis der er en som har købt
en bil og vælger at ryge i den er det vel hans egen sag,og hvis den så
falder i værdi ja så er det hans tab,og man kan bare lade være med at
købe den.

gubbi

Fra : Tom

Dato : 06-07-08 18:51

<gubbi> skrev i en meddelelse

> [...]
> en bil og vælger at ryge i den er det vel hans egen sag,og hvis den så
> falder i værdi ja så er det hans tab,og man kan bare lade være med at

Personligt er jeg temmelig ligeglad med om folk ryger eller ej. Jeg NYDER
bare at jeg nu kan slippe for det på min arbejdsplads og når jeg går i en
restaurant, bus og lign. Jeg har godt nok inhalleret MEGET passiv røg i de
år hvor man skulle være underlagt rygernes laster.
Jeg har ikke det fjerneste imod at folk ryger, bare JEG kan slippe for det.
Jeg er også ligeglad med om rygere føler sig forfulgte osv. de har gennem
årene selv brændt broerne og tvunget lovgivning frem fordi det ikke gik
frivilligt.
At en bil taber i værdi pga rygning er mig også udvedkommende, jeg har lært
af mine fejlkøb at jeg uanset pris ikke skal have en rygerbil mere. Og der
er ikke det produkt jeg ikke har prøvet for at slippe for røglugten. Det
hele har været særligt slemt når solen står lige ind på bilen en varm
sommerdag.
Jeg kan ingenlunde bekræfte at lugten kan fjernes og for en ikke ryger med
sin lugtesans i orden, er det bare øv at stige ud i en bil der er røget i,
det får hele bilen til at virke "træt" og gammel.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-08 12:56

> [...]
>sammen,der findes trods alt rigtig mange rygere som passer utroligt
>meget på hvor de ryger,og som overholder ikke rygernes regler til

Og alligevel føler du dig trådt på...

Tsk..

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 13:52

>Og alligevel føler du dig trådt på...
>
>Tsk..

Nej jeg føler mig ikke trådt på,syntes bare ikke at det har noget at
gøre med det spørgsmål der blev givet.Han skulle nok bare ha købt en
ikke ryger bil,men han har nok presset prisen netop fordi det var en
ryger bil tja så må man igang med at vaske,det kan jo næsten fjernes
helt,men nok kun næsten.

gubbi

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-08 14:23

> [...]
>ikke ryger bil,men han har nok presset prisen netop fordi det var en
>ryger bil tja så må man igang med at vaske,det kan jo næsten fjernes

Han har jo fået svar på det han spurgte om, så er der vel ikke noget
i vejen for at føre diskutionen videre?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 14:44

On Sun, 06 Jul 2008 15:22:34 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Han har jo fået svar på det han spurgte om, så er der vel ikke noget
>i vejen for at føre diskutionen videre?

>--

Det har du ret i.

Jeg benytter mig også af enhver lejlighed til at lufte min indre
svinehund overfor de anderledes.

Jeg er så lidt anderledes. Jeg går ikke efter rygerne, men er helt
vild med at være efter dem med underbid og stritører.

Og de fede må vi heller ikke glemme. De har det ca. lige så svært med
de overflødige kilo, som rygerne har det med at komme ud af
afhængigheden, men det er skideskægt at være efter dem, alle de skide
afvigere fra normen.

Hold kæft hvor vi morer os! .o((

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-08 16:26

> [...]

>Jeg er så lidt anderledes. Jeg går ikke efter rygerne, men er helt
>vild med at være efter dem med underbid og stritører.

Jeg har det så lidt anderledes.. jeg er slet ikke efter rygerne.. Jeg
er efter RØGEN.

>Hold kæft hvor vi morer os! .o((

Jeg er ihvertfald begyndt at more mig en del mere efter rygning blev
forbudt indendøre på restaurenter mv.

Fra : preben nielsen

Dato : 06-07-08 16:04

"gubbi" skrev i meddelelsen
> [...]

> sammen,der findes trods alt rigtig mange rygere som passer utroligt
> meget på hvor de ryger,og som overholder ikke rygernes regler til

Hvorfor nu gå efter manden istedet for bolden ? :)

Hvorfor er det så svært for rygere at håndtere, at deres laster kan lugtes
og ikke kan skjules ? Der har i denne tråd ikke været (meget) angreb på
rygere - bare en diskussion af røgen og dens egenskaber

Jeg har haft en mor, som røg en smule i smug, og som troede, at bare hun
viftede røgen væk og åbnede vinduer, så opdagede ingen det. .... vi lod
hende blive i troen, men ALLE kunne lugte det.

-p

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 16:17

On Sun, 6 Jul 2008 17:04:03 +0200, "preben nielsen"
<prel@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>viftede røgen væk og åbnede vinduer, så opdagede ingen det. .... vi lod
>hende blive i troen, men ALLE kunne lugte det.

Og i dagens aviser kan du læse, at ikke-rygerne også vil have rygning
forbudt på udendørs restauranter, da de har oplevet at rygerne af og
til får "bedre" borde udendørs, end ikke-rygerne!!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-08 16:27

>Og i dagens aviser kan du læse, at ikke-rygerne også vil have rygning
>forbudt på udendørs restauranter, da de har oplevet at rygerne af og
>til får "bedre" borde udendørs, end ikke-rygerne!!

Fantastisk. Så kan det være vi andre kan sidde udenfor og NYDE vores
mad istedet for at blive forpestet af ham ved siden af der storpulser.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-07-08 16:49

On Sun, 06 Jul 2008 17:27:02 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Fantastisk. Så kan det være vi andre kan sidde udenfor og NYDE vores
>mad istedet for at blive forpestet af ham ved siden af der storpulser.

>--

Jamen hvor jeg dog forstår dig.

Hvis jeg ikke husker helt forkert, kørte du for ikke så længe siden
omkring 2000 km., for at komme ned og indtage din føde klods op og ned
ad indtil flere biler der piskede rundt uden hverken katalysator eller
partikelfilter.

Jeg mener endog at kunne huske at du har udtrykt endeløs jubel over
denne oplevelse.

Det er selvfølgelig noget heeeeeelt andet, og det skal jeg slet ikke
blande mig i osv. osv.

Men det skal ikke forhindre mig i at mene, at du tilhører de sidste
dages hellige.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 17:04

> [...]
>blande mig i osv. osv.
>
>Men det skal ikke forhindre mig i at mene, at du tilhører de sidste

Hold da op Folmer,jeg er ved at kvæles af grin,du har sq en herlig
humor.

gubbi

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-08 22:19

>Hold da op Folmer,jeg er ved at kvæles af grin,du har sq en herlig
>humor.

Ja hvis han havde ramt rigtig så var det da okay humor.. men han er
desværre langt ved siden af ;) Ligesom næsten samtlige andre rygere
der "misforstår mig".

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-08 22:19

>Jamen hvor jeg dog forstår dig.

Jeg tvivler. Ud af nedenstående har du faktisk misforstået mig
komplet. Men omvendt har jeg heller ikke forklaret det til bunds
endnu.

> [...]
>omkring 2000 km., for at komme ned og indtage din føde klods op og ned
>ad indtil flere biler der piskede rundt uden hverken katalysator eller

Jep generer mig ikke.

>Jeg mener endog at kunne huske at du har udtrykt endeløs jubel over
>denne oplevelse.

Ja - er ikke helt stoppet endnu.

>Det er selvfølgelig noget heeeeeelt andet, og det skal jeg slet ikke
>blande mig i osv. osv.

Det er nemlig noget helt andet.

Det er _lugten_ og "effekten" i min hals jeg ikke bryder mig om. Det
kunne lige så godt være en kostald eller andet der "tændte" mig af.

JEg er komplet ligeglad med det helbredsmæssige der i hvad angår mig
selv. Biler "og hvad dertilhører" generer mig ikke. Det generer mig
heller ikke at gå på gaden og indånde det.