BMW diesel?
Fra : Mark

Dato : 05-07-08 11:23

Hej,

Hvorfor den store prisforskel på 118d, 120d og 123d, da motorene
tilsyneladende har samme størrelse, boring, slaglængde, kompression m.m.?

/Mark.

Fra : KASO

Dato : 05-07-08 11:44

"Mark" <no.mail@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Hej,
>
> Hvorfor den store prisforskel på 118d, 120d og 123d, da motorene
> tilsyneladende har samme størrelse, boring, slaglængde, kompression m.m.?
>
> /Mark.

Der kan være forskel på turbo, intercooler og visse dele kan være
forstærkede i de kraftige modeller, men hovedparten af prisforskellen kommer
utvivlsomt fra et ønske om at diffentiere de 3 modeller - ganget med danske
afgifter.

Fra : Mark

Dato : 05-07-08 12:03

"KASO" skrev i meddelelsen

> [...]
> forstærkede i de kraftige modeller, men hovedparten af prisforskellen
> kommer utvivlsomt fra et ønske om at diffentiere de 3 modeller - ganget

Ja, der er sikkert for 155.000 Kr. mere ladetryk og intercooler i 123d,
fremfor i en 118d.
Måske også lidt kraftigere bremser og forstærket undervogn...

Men en anden chip i en 118d og den må være identisk med en 120d. Der vil så
være ca. 50.000 Kr. sparet efter chiptuning og indkøb af et nyt skilt

/Mark.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 05-07-08 12:19

"Mark" <no.mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men en anden chip i en 118d og den må være identisk med en 120d. Der vil
> så være ca. 50.000 Kr. sparet efter chiptuning og indkøb af et nyt skilt

Pas nu på at man ikke rammer et identitetskifte. (afgiftsmæssigt)

Kent Nielsen

Fra : Mark

Dato : 05-07-08 12:28

"Kent Nielsen" skrev i meddelelsen:

> Pas nu på at man ikke rammer et identitetskifte. (afgiftsmæssigt)

Ja, det er nok bedst at droppe skiltet

/Mark.

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 05-07-08 22:28

> Men en anden chip i en 118d og den må være identisk med en 120d. Der vil
> så være ca. 50.000 Kr. sparet efter chiptuning og indkøb af et nyt skilt

118d og 120d er ganske rigtigt samme motorblok - men det er altså ikke samme
turbo, indsugning osv.
En chip på 118d gør den omtrent lige så kraftig som en 120d. Men en 120d med
chip får altså næsten 200hk.

Der er ingen der siger at prisforskellen retfærdiggøres i
produktionsudgifterne. Priserne er sat efter hvad man kan få for dem. De har
tydeligvis ikke noget problem ved at sælge 120d/320d, på trods af
forskellen.

Mvh. Kasper Hansen

Fra : Mogens

Dato : 06-07-08 21:55

"Mark" <no.mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, der er sikkert for 155.000 Kr. mere ladetryk og intercooler i 123d,
> fremfor i en 118d.

Prisdiffen er kunstig skabt grundet afgiften - i virkeligheden er der jo
"kun" tale om ca. 50.000 kr...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-07-08 13:15

"Mark" <no.mail@mail.dk> wrote in news:486f4b8d$0$15899
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvorfor den store prisforskel på 118d, 120d og 123d, da motorene
> tilsyneladende har samme størrelse, boring, slaglængde, kompression m.m.?

Der er sikkert flere forklaringer. Lur mig om ikke de større motorvarianter
også er bedre udstyret. Teknisk er der sikkert også andre forbedringer end
motoren. Gearkasse, bremser og undervogn lyder som mulige kandidater.

Endelig er der den store synder: Marketing. De fleste bilfabrikker benytter
sig af muligheden for at sprede udgifterne til f.eks motorudvikling uens
over en modellinie. De kraftigere varianter prissættes forholdsvis højere,
og til gengæld kan man så have en billig modelvariant i programmet.

Forvent ingen logik i bilpriser.

Fra : Ivar

Dato : 05-07-08 13:22

Mark skrev:

> Hvorfor den store prisforskel på 118d, 120d og 123d, da motorene
> tilsyneladende har samme størrelse, boring, slaglængde, kompression m.m.?

Det er mere reglen end undtagelsen, at prisforskellen for forskellige
motorstørrelser er uden relation til forskellen i
produktionsomkostninger. Det er ren salgstænkning.

Man ser også ofte at billigste model mangler noget elementært
ekstraudstyr, så man "tvinges" til at købe en dyrere model. Den
billigste model er reelt kun til, for at kunne sætte en lav pris
på annoncerne.
Et eksempel, jeg har lagt mærke til, er Kia Picanto. Billigste model
er meget billig, men mangler nogle ting man forventer i dag. Næste
model koster betydeligt mere, og flytter bilen op i en prisklasse,
hvor der mange alternativer. Billigste model har ikke indfarvede
kofangere, så den er let at kende. Man ser den stort set aldrig,
selvom det altid er dennes pris, man kan se i annoncerne.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan: