/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mystik omkring VW Golf IV styretøj
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 04-07-08 19:20


Golf IV, årg. 2000 m. ESP og servostyring.

Efter hurtig opbremsning og lidt hårdt højresving ind til
Benzinstation opstod der mystiske ændringer i styretøj.
- Rattets stilling havde ændret sig ca. 30 grader til venstre, og
efter nogen tids kørsel lyste lampen for fejl i ESP.

En kontrol viste at sporing var ændret fra neutral til 7 mm Toe In
(spidsning), og at ændringen gjaldt V. forhjul.

Svingarme - som for øvrigt er meget kraftige, styrekugler og
triangelophæng viser ingen tegn på skader. Det er som om,
at tandstangen er blevet strakt.

Efter nogen dages almindelig kørsel meldes der ingen fejl omkring
ESP, men det var nu også kun ved hurtig motorvejskørsel
den meldte fejl.

Mon nogen herinde har oplevet lignende?

For et par uger siden var en VW Vento til eftersyn. Føreren
bemærkede at rattet i denne på tilsvarende vis havde
ændret stilling. - Også her var sporingen helt forkert.

V.H.
Palle



 
 
ShutEye (04-07-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 04-07-08 21:00

> Svingarme - som for øvrigt er meget kraftige, styrekugler og
> triangelophæng viser ingen tegn på skader. Det er som om,
> at tandstangen er blevet strakt.

Må jeg være fri. Der er ikke noget på en golf IV der er kraftigt ...



Ukendt (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-07-08 21:13

"ShutEye" <no@no.no> skrev :

>Må jeg være fri. Der er ikke noget på en golf IV der er kraftigt ...

hmmmmm.... har du kigget på vægten ?


--
Jan_stevns

JBH (04-07-2008)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 04-07-08 23:08


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:i11t64h3dpi8hvre499smp5c0nt7sefk59@news.tele.dk...
> "ShutEye" <no@no.no> skrev :
>
>>Må jeg være fri. Der er ikke noget på en golf IV der er kraftigt ...
>
> hmmmmm.... har du kigget på vægten ?
>
>

LOL..




alexbo (04-07-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-07-08 23:21


"Palle Bugtrup" skrev

> En kontrol viste at sporing var ændret fra neutral til 7 mm Toe In
> (spidsning), og at ændringen gjaldt V. forhjul.

Du skulle nok have valgt teknikgruppen hvis du vil undgå de sjove svar.

Den første tanke er at fjederbenet har givet sig i monteringboltene, så vidt
jeg husker sidder de i lange huller for camberjustering.
Er de ikke helt faste kan benet "knække" ved hård belastning, og bremsning
og højresving samtidig presser venstrehjulet hårdt ind mod bilen.

mvh
Alex Christensen



Ukendt (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-08 07:17


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:486ea2f4$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>

> Den første tanke er at fjederbenet har givet sig i monteringboltene, så
> vidt jeg husker sidder de i lange huller for camberjustering.
> Er de ikke helt faste kan benet "knække" ved hård belastning, og bremsning
> og højresving samtidig presser venstrehjulet hårdt ind mod bilen.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
Det var på de tidligere modeller - på 4'eren sidder fjederbenet i en
klembøsning ned i "klumpen".

mvh
Torben Madsen



alexbo (05-07-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-07-08 09:55


"Torben Madsen" skrev

> Det var på de tidligere modeller - på 4'eren sidder fjederbenet i en
> klembøsning ned i "klumpen".

Ja så huskede jeg forkert alligevel, jeg har ellers tit bandet over den
justeringsmetode, men det har så ikke været 4'eren.

mvh
Alex Christensen



Palle Bugtrup (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 05-07-08 12:30


"Torben Madsen" <tmSNABELAvw-madsen.dk> skrev i en meddelelse
news:486f11da$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:486ea2f4$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>
>> Den første tanke er at fjederbenet har givet sig i monteringboltene, så
>> vidt jeg husker sidder de i lange huller for camberjustering.
>> Er de ikke helt faste kan benet "knække" ved hård belastning, og
>> bremsning og højresving samtidig presser venstrehjulet hårdt ind mod
>> bilen.
>>
>> mvh
>> Alex Christensen
>>
> Det var på de tidligere modeller - på 4'eren sidder fjederbenet i en
> klembøsning ned i "klumpen".
>
> mvh
> Torben Madsen
> Tak for svar indtil nu. - Jeg skal nok finde årsagen, og jeg vil så melde
> tilbage.
- Man skulle tro, at andre havde oplevet tilsvarende.

Go' weekend,
Palle



alexbo (05-07-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-07-08 16:26


"Palle Bugtrup" skrev

>> Tak for svar indtil nu. - Jeg skal nok finde årsagen, og jeg vil så
>> melde tilbage.

Nu har du ikke skrevet noget om de andre styretøjsmål, navnlig camber.
Bliver venstre hjul trykket ind mod bilen, vil det dels give den større
spidsning, men også en større camber.

mvh
Alex Christensen





Palle Bugtrup (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 05-07-08 21:04


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:486f9631$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Palle Bugtrup" skrev
>
>>> Tak for svar indtil nu. - Jeg skal nok finde årsagen, og jeg vil så
>>> melde tilbage.
>
> Nu har du ikke skrevet noget om de andre styretøjsmål, navnlig camber.
> Bliver venstre hjul trykket ind mod bilen, vil det dels give den større
> spidsning, men også en større camber.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
> Sådan en Golf kører med 1/2 grad negativ camber Alex, - et mål som jo
> ikke er justerbart.
Der må være et eller andet som har givet efter for belastningen. Men jeg
vil finde ud af det snarest.

På en Ford har jeg set bærekuglen i bunden af benet bøjet, men denne
havde været involveret i et trafikuheld.

Palle



alexbo (05-07-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-07-08 21:25


"Palle Bugtrup" skrev

> Sådan en Golf kører med 1/2 grad negativ camber Alex, - et mål som jo
> ikke er justerbart.
> Der må være et eller andet som har givet efter for belastningen.

Ja derfor kunne det være af betydning for diagnosen at vide om camberen er
ændret.
Hvis f.eks. den nederste bærearm giver efter vil camber blive større, giver
fjederbenet efter bliver den mindre.
Har camberen ikke ændret sig må det være noget i styretøjet.
Er camberen målt?

mvh
Alex Christensen



Palle Bugtrup (06-07-2008)
Kommentar
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 06-07-08 13:39

>
> Ja derfor kunne det være af betydning for diagnosen at vide om camberen er
> ændret.
> Hvis f.eks. den nederste bærearm giver efter vil camber blive større,
> giver fjederbenet efter bliver den mindre.
> Har camberen ikke ændret sig må det være noget i styretøjet.
> Er camberen målt?
>
> mvh
> Alex Christensen
>
Jeg vender lige tilbage, når jeg ved noget mere.

Palle



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste