Here we go again.
Fra : Ukendt

Dato : 04-07-08 18:42

Sidder og bladrer i det nye nummer af Motor. Gruppetest med tre
"sparegrise"-stationcars. Fint nok. Det er knap så fint, når bilerne i
test bruger 30% mere brændstof end normtallene siger.
Renault Clio, Pug 207, Skoda Fabia Greenline - præsterede godt 17,
godt 16 og godt 18 km/l. Normtallene var 22,2 - 22,2 og 24,4.
Og så kommer de gyldne ord - "hvis man gør sig umage, kan man nå hhv.
19, 18-19 og ca. 20 km/l" i de tre biler.
Jamen hvad kan normtallene så bruges til? Jeg kører sq ikke
superøkonomikørsel om end jeg har tillagt mig en kørestil, som
formodentlig er mere økonomisk end gennemsnitsdanskeren. Jeg kan uden
problemer få både Puntoen og Xsaraen til at gå væsentlig længere end
normtallet ved de daglige 2x70 km til Hørsholm. Men i et økonomiløb
ville jeg blive grint ud, vil jeg tro - de folk kan bare det gylle.
Jeg ville ønske, nogen ville låne mig sådan et fartøj en uges tid -
evt. i forbindelse med noget test, så "jeg" fik lov til at kunne
sammenligne "mit" forbrug med normtallet under samme forhold, som den
daglige "gryde" bydes. Det kan formodentlig alle der kører langt
dagligt gøre, så der burde være rige muligheder for fx. FDM at få en
"seriøs" test af økonomien.
Det ville være en forandring i forhold til en brændstoføkonomi, der i
mine øjne antyder, at testkørerne kører efter princippet "fuld gas -
bremsen i". Jeg skal den onde hyleme være meget ond ved Puntoen hvis
jeg skal få den under 15 km/l og det er jo reelt hvad den ville komme
i en FDM-test, hvis normtallene kan sammenlignes. (den har 20,4 i
normtal)
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 18:51

> [...]
>jeg skal få den under 15 km/l og det er jo reelt hvad den ville komme
>i en FDM-test, hvis normtallene kan sammenlignes. (den har 20,4 i

Lån mig Puntoen så skal jeg få den ned på 11. Intet problem. Hvordan?
Ren stop'n'go i Kolding, lidt hurtige acc., brug af oliefyr mv.

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-08 18:57

On Fri, 04 Jul 2008 19:50:48 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Lån mig Puntoen så skal jeg få den ned på 11. Intet problem. Hvordan?
>Ren stop'n'go i Kolding, lidt hurtige acc., brug af oliefyr mv.

Oliefyr - nope! Lidt hurtig - jo, hvis du kører den til 4000 hver
gang så måske - men'eh...den gider ikke ret meget over 3000 ) Den
er en doven hund, som skal have lov at luske sig gennem tilværelsen,
får den lov til det kvitterer den med at være meget behersket i sit
forbrug )

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 19:11

> [...]
>er en doven hund, som skal have lov at luske sig gennem tilværelsen,
>får den lov til det kvitterer den med at være meget behersket i sit

Jeg har en fantastisk evne til at få biler rigtig langt ned i forhold
til andre.

Enten har jeg en god (dårlig?) evne eller også pynter folk på deres
forbrugstal (siger ikke du gør, men tænker lidt generelt.).

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-08 19:20

On Fri, 04 Jul 2008 20:10:45 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Enten har jeg en god (dårlig?) evne eller også pynter folk på deres
>forbrugstal (siger ikke du gør, men tænker lidt generelt.).

Jamen OK. Onsdag morgen holdt jeg med 997.0 på triptælleren og skulle
bruge 43 l diesel. Og der var en del motorvej med i posen.
Men kan være, jeg kan få biler til at gå langt )

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 22:19

>Men kan være, jeg kan få biler til at gå langt )

Kan jeg også når jeg gider.

Men jeg kan dælme også få dem i knæ uanset hvor langt de ellers er sat
til at gå på literen :)

Fra : OZ3BTO

Dato : 05-07-08 19:24

> Kan jeg også når jeg gider.
>
> Men jeg kan dælme også få dem i knæ uanset hvor langt de ellers er sat
> til at gå på literen :)

En skam at jeg har solgt sunnyen

Uanset hvor svinsk jeg har kørt i den med/uden trailer så har jeg aldrig
haft den under 12km/l

Fra : .J.S...

Dato : 04-07-08 22:47

<Ivan Madsen> wrote in message
> [...]
> daglige "gryde" bydes. Det kan formodentlig alle der kører langt
> dagligt gøre, så der burde være rige muligheder for fx. FDM at få en

Ja deres egene tal kan ikke bruges til en pind, kørslen indeholdt en del
motorvejs kørsel skriver de f.eks et sted...

De burde ha en standard rute de kørte med alle biler. Ikke sikkert det blev
helt som normtal , men i det mindste kunne man så sammenligne deres
målinger.

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-08 23:34

On Fri, 4 Jul 2008 23:47:09 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

> [...]
>
>De burde ha en standard rute de kørte med alle biler. Ikke sikkert det blev
>helt som normtal , men i det mindste kunne man så sammenligne deres

Det er muligt deres tal er sammenlignelige test imellem....men jeg
bliver lidt pissed, når jeg ser en 24,4 km/l bil gå lige godt 18 km/l.
For det vil betyde, at min Punto i deres hænder vil køre 15 km/l
svarende til "tæsk og tæsk" døgnet rundt stort set Og nej - de
ville aldrig få lov at låne Pluto )

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 04-07-08 23:47

> [...]
> For det vil betyde, at min Punto i deres hænder vil køre 15 km/l
> svarende til "tæsk og tæsk" døgnet rundt stort set Og nej - de

En anden mulighed kan være, at bilfabrikkerne er blevet bedre til at få
bilerne til at køre langt på testbænken - men knap så gode til at få dem til
det i virkeligheden.
Min helt uvidenskabelige erfaring siger mig at 5-10 år gamle biler kommer
meget tættere på opgivelserne end nye.
Min '99 Xantia 1,8i gik ca. 11 km/l når jeg pendlede til arbejde - den var
opgivet til 11 km/l.
Min '04 C3 1,4 HDI var opgivet til ca. 23 km/l, men kom ALDRIG over 19 km
(ikke én gang). Normalt lå den omkring 16-17.
Min '06 Fiesta ST 2,0 var opgivet til 13,5. Den kom aldrig over 10 km/l,
selv ved blød kørsel. Typisk lå den omkring 8 km/l.
Min '07 320d kom vist aldrig over 15 km/l på en tank. Den var opgivet til
ca. 18 svjh.
Min nuværende '02 330IX A går ca. 9,4 km/l på en tur til DK - det harmonerer
også meget godt med opgivelsen (9,4 km/l)
Min mors Mitsubishi '06 Colt 1,3 kørte ca. 17-18 km/l ved pendling mellem
Århus og Silkeborg. Kan ikke huske opgivelsen, men det er vist deromkring.

Jeg tror at de er blevet temmeligt dygtige på papiret, men knap så dygtige i
virkeligheden.

/Kasper Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-07-08 00:09

"Kasper Hansen [Bruxelles]" skriver:

> [...]
> det i virkeligheden.
> Min helt uvidenskabelige erfaring siger mig at 5-10 år gamle biler kommer

Min Golf III var opgivet til 12,7 km/l (sådan cirka), den gik ca 13
km/l. Hvis jeg tog mig sammen kunne den på en lang tur går 15 km/l.

Min Golf V står til knapt 20 km/l og det har den overholdt de 75kkm vi
har kørt i den. Presser jeg citronen og kører pænt går den 25 km/l

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-07-08 00:45

>har kørt i den. Presser jeg citronen og kører pænt går den 25 km/l

Inkluderer det 130 på motorvej og ture med modvind?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-07-08 06:11

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Inkluderer det 130 på motorvej og ture med modvind?

Selvfølgelig ikke.

Det var for at berette at ny eller gammel bil, er lige let/besværlig af
få til at gå langt på literen.

Fra : KASO

Dato : 05-07-08 11:22

> "Martin Johansen [6000]" skriver:

> Selvfølgelig ikke.
>
> Det var for at berette at ny eller gammel bil, er lige let/besværlig af
> få til at gå langt på literen.

Måske....

Bil er ihvertfald blevet tungere og tungere - og så får køkørsel langt
større indflydelse på det samlede forbrug, da igangsætninger koster mere end
tidligere.

Jeg har de seneste tankfulde kørt 17,5-18 km/l - bilen er opgivet til 17.2
km/l - så jeg mener heller ikke, at normtallene er uopnåelige.

Fra : OZ3BTO

Dato : 05-07-08 19:28

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har de seneste tankfulde kørt 17,5-18 km/l - bilen er opgivet til 17.2
> km/l - så jeg mener heller ikke, at normtallene er uopnåelige.

Kommer an på bilen.. Selv 2 ens biler kan køre forskellig km/l pga. forskel
i slidtagen dækvalg o.l.

Min egen er opgivet til 12.xkm/l ved blandet kørsel.. Selv ved ren landevejs
kørsel kommer den ikke over 11km/l motorvej = max 10km/l

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-07-08 14:20

On 4 Jul., 23:47, ".J.S..." <mr_nob...@nowhere.com> wrote:
> [...]
>
> De burde ha en standard rute de kørte med alle biler. Ikke sikkert det blev
> helt som normtal , men i det mindste kunne man så sammenligne deres

Jeg kan godt følge dig, men det ville betyde at alle modeller skal
transporteres fra nær og fjern for at køre den samme tur. Der vil
sikkert også være uligheder i form af temperatur, vindforhold og andre
vejerfænomener som kan påvirke forbruget.

Med venlig hilsen Kim

Fra : .J.S...

Dato : 05-07-08 21:54

"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:f3b1b312-8f10-4efb-aa51-> De burde ha en standard rute de kørte med
> [...]

>sikkert også være uligheder i form af temperatur, vindforhold og andre
>vejerfænomener som kan påvirke forbruget.

Ja det er da muligt de i paksis rejser ud i verden for at prøve en bil, og
så kan de jo ikke køre en kendt rute.

Ved heller ikke hvordan sådan en normtest foregår.
De kører jo nok på helt flad bane, og sørger for at bilen er drifts varm
først og lignende som det er svært at opnå i praxis.

mvh/JS

Fra : Kim Kristensen

Dato : 05-07-08 14:23

On 5 Jul., 00:46, "Kasper Hansen [Bruxelles]"
<newsgro...@FJERNpostmand.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg tror at de er blevet temmeligt dygtige på papiret, men knap så dygtige i

De sidste tre biler jeg kan huske/registreret forbrug på, har alle
kunne gå længere på literen end norm-tallet. Den ældste fra 97 og den
nyeste fra 2006, så der er nye/nyere biler der kan.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-08 11:27

"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
> [...]
> To biler og tre hunde.
> http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
> Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Jeg synes nu ikke ,at det kun er negativt når fabrikkerne er rigelige
optimistiske i deres opgivelser. Det hjælper jo én selv, når staten regner
afgifter ud - både ved import og grøn afgift.
Jeg følger altid Jeremy Clarkson´s råd om, at bruge opgivelserne for by
kørsel som en tommelfingerregel til at regne ud hvor langt en bil kører ved
blandet kørsel.
Venligst Lasse K.