Beredskab til oprydning på motorvejene
Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-08 19:36

Nu var vi jo lige haft to ulykker der har lukket motorveje i hendholdsvis 7
og 8 timer - Det er godt nok længe ...

Nogen der har nogen holdning til om det simpelthen ikke kan køres hurtigere
eller det er metoder, materiel eller andet der mangler for at kunne rydde op
i en fart ?

Der kommer jo en ganske stor pose penge ind fra motorfolket - både i
registreringsafgift og løbende afgift på både køretøjer og brændstof så
noget burde der jo også være til oprydning ...

Er det vejdirektoratet der styrer oprydninger på motorvejsnettet eller den
nærmeste politistation ?
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-08 19:44

On Thu, 3 Jul 2008 20:35:46 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>eller det er metoder, materiel eller andet der mangler for at kunne rydde op

Det er nok det faktum, at vi ikke har de midler til rådighed, som der
åbenbart er i Amerika - der ses selv store begivenheder ikke ud til at
tage specielt lang tid (men nu er min research baseret på Discovery,
så bær over med mig, hvis jeg skulle tage fejl - det virker bare som
om de har uanede ressourcer at poste ud i biljagter, oprydning mv)

>Der kommer jo en ganske stor pose penge ind fra motorfolket - både i
>registreringsafgift og løbende afgift på både køretøjer og brændstof så
>noget burde der jo også være til oprydning ...

Joe - det kan du da have ret i, men jeg hørte lige her til morgen, at
man ikke vil bruge vikarer i tilfælde af sygemelding i det
københavnske brandvæsen (de kan være særdeles velbemandede - men alene
tanken om at man pga. halsbetændelse må vente et kvarter på at slukke
en brand giver mig kvalme)

--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-07-08 20:30

Anders Majland wrote:
> [...]
>
> Nogen der har nogen holdning til om det simpelthen ikke kan køres
> hurtigere eller det er metoder, materiel eller andet der mangler for

Nu var der jo (IMHO) tale om 2 "unormale" ulykker, den ene med 250 svin og
en lastvogn der var "filtret" sammen med autoværnet, den anden med en "stor
pose" mel og en del jernplader der blev spredt ud over vejen.
Men jeg gi'r dig da ret i, at sådan et knudepunkt som storebæltsforbindelsen
burde kunne have været ryddet hurtigere.

> Der kommer jo en ganske stor pose penge ind fra motorfolket - både i
> registreringsafgift og løbende afgift på både køretøjer og brændstof
> så noget burde der jo også være til oprydning ...

Ja der kommer mange penge ind, men de går jo ikke ubeskåret til vejnettet,
der er mange udstrakte hænder, inden restbeløbet når til vejnettet, desværre

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 03-07-08 22:52

> Er det vejdirektoratet der styrer oprydninger på motorvejsnettet eller den
> nærmeste politistation ?
> --
Ansvaret for Storebælt er delt mellem Nyborg og Slagelse - eller var inden
kommunalreformen.
Nu er det Sydsjælland og Lolland Falsters Politi (med base her i Næstved)
samt Fyns Politi (med base i Odense) der styre løjerne på broen.
I praksis er der dog mandskab og materiel i henholdsvis Slagelse
(indsatslederen fra politiet kører med udgangspunkt herfra, lægebil
stationeret her) og Korsør (hvor Falck har et broberedskab) der rykker ud i
første omgang.

Ved en ulykke som den med grisene skal man i første omgang frem. Det må max
tage 30 min for indsatsleder og lægevogn fra Slagelse.
Så skal man spærre af og omdirrigere trafik, danne sig et overblik over
ulykkesstedet samt redde eventuelle menneskeliv i fare.
Det tager meget hurtigt en time ekstra - f.eks. hvis der er fastklemte der
skal frigøres først.

Så skal der tilkaldes transport til både de levende dyr og de døde. Samt
formentlig en dyrlæge.
Begge dele kan tilkaldes mens man redder menneskeliv, så de er formentlig
fremme omkring det tidspunkt hvor man er klar til at begynde oprydningen.
Lad os sige at man 1½ time efter ulykken kan påbegynde den egentlige
oprydning.
Hvis tidsrammen (de 7 timer det tog) skal holdes er der nu 5½ time tilbage.
Det er 1,3 minut pr. gris - og så skal man lige have filtret lastvognen ud
af autoværnet når de er flyttet.´
Der skal i den forbindelse og tages hensyn til at man ikke "bare" kan fjerne
en sektion af autoværnet på broen i forsøget på at flytte lastbilen.
Det har sikkert ikke været for nemt at komme til med det relativt tunge
materiel der skal til - det tager også ekstra tid.

Alt i alt synes jeg faktisk det er ganske flot klaret.

Kunne det være gået anderledes?
Med flere folk kunne man måske have flyttet grisene endnu hurtigere, men
tror der er grænser for hvor mange man kunne "komme til" på stedet.
Mere materiel - nææh. Det redningsmateriel der skulle til var svjv fremme og
i brug som det skulle.

Lidt det samme gør sig gældende for den ulykke på den jyske motorvej.
Havde det "bare" været biler var det gået hurtigere. Men så var der lige
melet og jernpladerne

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Borge

Dato : 04-07-08 07:16

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tror der er grænser for hvor mange man kunne "komme til" på stedet.
> Mere materiel - nææh. Det redningsmateriel der skulle til var svjv fremme

Dit indlæg rammer hovedet på sømmet, hvis man skulle hae et beredskab der
kan løfte disse sjældne opgaver, så ville det koste skatteyderne en
bondegård. Man skulle f.eks. lave ekstraspor til redningskøretøjer så de
kunne komme hurtigt frem osv osv.
Og selvom man gjorde dette, ville der på et tudspuntk ske en ulykke med de
redningskøretøjer der var på vej til ulykkes stedet også ville det tage
endnu længere tid.

Jeg synes vores redningsfolk, både beredskab og falck m.v. gør et godt
stykke arbejde.

At man i sjældne tilfælde kan løbe ind i en 7 timers kø er selvfølgelig
surt, men en gang i mellem kommer man ud for ting i livet der er uden for
ens egen kontrol og som man ligeså godt kan acceptere.

Mvh Borge

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 09:00

> [...]
> kan løfte disse sjældne opgaver, så ville det koste skatteyderne en
> bondegård. Man skulle f.eks. lave ekstraspor til redningskøretøjer så de

Som jeg læser Ole's indlæg er det ikke det at komme frem og førstehjælp der
tager tiden. Det er den efterfølgende oprydning (grise/jern/mel) - og at det
ikke rigtigt er til at gøre hurtigere ved den slags uheld.

/A

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 04-07-08 13:32

> Som jeg læser Ole's indlæg er det ikke det at komme frem og førstehjælp
> der tager tiden. Det er den efterfølgende oprydning (grise/jern/mel) - og
> at det ikke rigtigt er til at gøre hurtigere ved den slags uheld.

Så er det læst korrekt

Der kan garanteret trækkes nogen undtagelser op af hatten.
F.eks. kan et lastbiluheld uden personskade men "kun" med spærring af vej
tage noget tid hvis man skal vente på at der kommer en sværvogn frem.

Sværvognsgrupperne hos Falck ligger spredt (der er ikke på hver station), så
der kan være noget reel ventetid før materiellet kommer frem.
F.eks. er jeg ret sikker på at det sværvognsmateriel der bliver brugt på
broen kommer fra Falck i Ringsted (der faktisk overtog sværvognsgruppe fra
Falck i Slagelse pr. 1-1 2008).
Det har dog - synes jeg - hjulpet noget på responstiden at også Dansk
Autohjælp nu har sværvogne. Så er der ikke altid lige så langt til den
nærmeste.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 15:17

> Sværvognsgrupperne hos Falck ligger spredt (der er ikke på hver station),
> så der kan være noget reel ventetid før materiellet kommer frem

Kunne være forsvaret skulle have haft nogle "store" helikoptere... Vægten af
en lastbil med læs er vel omtrent som en kampvogn - og de kan da vist godt
airliftes ....

/A

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 05-07-08 02:18

> Kunne være forsvaret skulle have haft nogle "store" helikoptere... Vægten
> af en lastbil med læs er vel omtrent som en kampvogn - og de kan da vist
> godt airliftes ....

Men det er nok problematisk hvis lastvognen er mere eller mindre skilt ad
som følge af uheldet.
Og så skal fabrikkerne til at bygge lastbilerne så der er løftebeslag.
Ellers en besnærende idé

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-08 17:36

Anders Majland skrev den 04-07-2008 16:17:

> Kunne være forsvaret skulle have haft nogle "store" helikoptere...
> Vægten af en lastbil med læs er vel omtrent som en kampvogn - og de kan
> da vist godt airliftes ....

Se, så er vi ved at nærme os noget rigtigt dyrt isenkram.

Så vidt jeg ved koster det mange tusinde kroner i timen at have en
helikopter startklar i døgndrift. Gad vide hvad merudgiften på en
brobillet vil blive ved at have "nok" helikoptere klare.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-07-08 21:13

> [...]
> helikopter startklar i døgndrift. Gad vide hvad merudgiften på en
> brobillet vil blive ved at have "nok" helikoptere klare.

Nu er det jo tydeligvis tankespind fra min side ... Og en enkelt helikopter
ville ikke kun kunne dække storebælt men "hele" Danmark. Skulle der være ide
i det så ville det jo kræve at der var noget fornuftigt at sætte den til når
der ikke var den slags større redningarbejder.

Men tanken er ikke ny - For et par år siden sad jeg fast i trafikken på
motorringvejen om københavn hvor en lastbil havde "overset" en
vejindsnævring og så taget en ridetur på beton'en = Samtlige aksler var
knækkede. Jeg sad i en taxa på vej til lufthavnen og kunne se at trods jeg
var taget afsted i "god tid" så var det ikke helt tids nok .... Lastvognen
blev afair løftet op på en blokvogn og så transporteret derfra....

Eller hvad med en bjergningsvogn på bælter ...
http://www.danskpanser.dk/Artikler/Ny_bjaergningsvogn_under_indforelse.htm

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 07-07-08 03:45

> Eller hvad med en bjergningsvogn på bælter ...
> http://www.danskpanser.dk/Artikler/Ny_bjaergningsvogn_under_indforelse.htm
Og så er vi vel bare tilbage til problematikken om at være hurtigt fremme
ved ulykkesstedet

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Anders Majland

Dato : 07-07-08 21:34

> Og så er vi vel bare tilbage til problematikken om at være hurtigt fremme
> ved ulykkesstedet

Bjergningskøretøjet skal jo blot nå frem når de den førstehjælpen er
afsluttet - og det er jo et lille land vi er i ...