Bind så det lort FAST!
Fra : ShutEye

Dato : 02-07-08 08:43

Hejsa

Ja så var det min tur til at opleve folks manglende evner til binde knuder.

På vej hjem fra kbh endelig sluppet fri af kø-kørslen og op i fart på
holbækmotorvejen - vel ved 17-tiden.
Nærmer mig en gammel volvo (der kører i højre spor, alt ok der) der har
trailer på slæb og erfarer, på en temmelig ufed måde, at den kører med de
der store ruller af glasuld i traileren.

Fandeme om der ikke lige pludselig hopper en af de skide ruller af traileren
så den befinder sig LIGE foran vores bil, undviger men har ikke meget plads
for der er en på vej forbi mig i tredje spor, men det går lige.
Får med hidsig dytten og fagter ud af soltaget gjort damen i volvoen klart
at hun har tabt noget, hun blinker og stopper i nødsporet.

Håber ikke der var andre der fik problemer for rullen lagde sig fint til
rette i tredje spor på langs.

Hvorfor skal man på nærmest daglig basis høre om/opleve tabt gods på
motorvejen?
Det kan sguda ikke være så svært at surre lortet ordenlig fast?

mv (og lettere forskrækket) h

Ole

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-07-08 02:22

On Jul 2, 9:43 am, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:
> Hvorfor skal man på nærmest daglig basis høre om/opleve tabt gods på
> motorvejen?
> Det kan sguda ikke være så svært at surre lortet ordenlig fast?

Jeg bruger altid god tid på at gøre mine ting fast, både med stroppe
og net eller pressing.
Jeg har aldrig tabt noget og jeg kører meget med trailer med mange
forskellige ting.
Det er dovenskab og uvidenhed at folk ikke gør det ordentlig.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : ShutEye

Dato : 02-07-08 09:52

>Jeg bruger altid god tid på at gøre mine ting fast, både med stroppe
>og net eller pressing.
>Jeg har aldrig tabt noget og jeg kører meget med trailer med mange
>forskellige ting.

Og tak for det :)

>Det er dovenskab og uvidenhed at folk ikke gør det ordentlig.

Må det være :\

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-07-08 09:23

ShutEye wrote:

> Hvorfor skal man på nærmest daglig basis høre om/opleve tabt gods på
> motorvejen?
> Det kan sguda ikke være så svært at surre lortet ordenlig fast?
>
> mv (og lettere forskrækket) h

Helt enig. Og os MC-ister har ekstra meget i klemme

--
vh
Torben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-07-08 02:43

On Jul 2, 10:23 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Helt enig. Og os MC-ister har ekstra meget i klemme

Kan godt forestille mig at det vil være ret så ubehageligt at ramme en
lægte, en stige eller en skovl på MC

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-07-08 12:58

Christian B. Andresen wrote:

> Kan godt forestille mig at det vil være ret så ubehageligt at ramme en
> lægte, en stige eller en skovl på MC

Næh - andre trafikanters mangel på omtanke er livsfarlig på MC. Mange
situationer der kun ville koste buler og stolthed for 2 biler kan blive
fatale hvis den ene part er en MC.

Små lastvogne med trillebør på ladet får mig altid helt op på mærkerne -
som regel er det (meste) surret - med tyndt garn så vidt jeg kan
bedømme. Murerspande, arbejdshandsker o.l. undtaget efter grøftekanterne
at dømme :-/

Vejen til genbrugsstationen en forårsweekend afslører dog at private er
værre endnu.

--
vh
Torben

Fra : Kåre

Dato : 02-07-08 13:39

> Næh - andre trafikanters mangel på omtanke er livsfarlig på MC. Mange
> situationer der kun ville koste buler og stolthed for 2 biler kan blive
> fatale hvis den ene part er en MC.

Tankevækkende at 9 ud af 10 motorcyklister alligevel vælger at hjerne afsted
i zig-zag bevægelser ud og ind mellem bilerne...men de må jo åbenbart ikke
være så bange alligevel ?

Jeg siger ikke at DU gør det. Det er bare en konstatering af de faktiske
omstændigheder jeg oplever.

Kåre

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-08 13:48

> [...]
> åbenbart ikke være så bange alligevel ?
>
> Jeg siger ikke at DU gør det. Det er bare en konstatering af de faktiske

Ja, for de fleste af dem der kører ordenligt ser du ikke ...

Ligger de i køen foran eller bagved dig og følger trafikken kan du af gode
grunde ikke se dem og de indgår ikke i din personlige statistik ...

Hvis du vil lave statistik så stil dig istedet op på en bro og se på
trafikken på en strækning... Kunne f.eks være en af broerne lige inden fløng
vestgående om eftermiddagen... Det sker at jeg der bliver overhalet af en
motorcyklist mellem rækkerne, men det er ved at være længe siden, og sidst
var det en betjent uden udrykning ....

Ja gu er der da også motorcykler der kører åndsvagt, men antallet er imho
ikke i nærheden af dit postulat ...

Men det er "sjovt" at observere hvordan trafikken er forskellig på
forskellige tidspunkter af døgnet. I kbh i morgenmylderet kører de fleste
som en flok lemminger sløvt afsted med stop-n-go. Sidste på aftenen/nat så
er der anledes gang i den. Så er trafiklys kun vejledende og hvis man
endeligt stopper, så triller man da alligevel langt ud i krydset inden...
Nogen der husker taxa chaufføren på tv der kun fik en advarsel for gentagne
gange at køre ud i krydset for rødt ? Sådanne kan man opleve hver aften
(også uden taxa skilte)

Hvor jeg vil hen - Det er ikke nok kun at se på en en strækning eller et
tidspunkt for at kunne sige noget generelt om trafikanters opførsel ...

Fra : Bruno

Dato : 03-07-08 18:42

Anders Majland wrote:

> [...]
>
> Hvor jeg vil hen - Det er ikke nok kun at se på en en strækning eller et
> tidspunkt for at kunne sige noget generelt om trafikanters opførsel ...

Enig - eksempelvis har jeg svært ved og genkende din beskrivelse af de
vejledende trafiklys. Ikke at der fjolser, men så slemt er det altså ikke.

Mvh
Bruno

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 03-07-08 19:22

On Thu, 03 Jul 2008 19:42:01 +0200, Bruno <x@c.d> wrote:

>Enig - eksempelvis har jeg svært ved og genkende din beskrivelse af de
>vejledende trafiklys. Ikke at der fjolser, men så slemt er det altså ikke.

Der er mange - rigtig mange - der tager den over for gult og rødt på
Vibenshus Runddel - også i dagtimerne.

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-07-08 13:53

Kåre wrote:
> [...]
> være så bange alligevel ?
>
> Jeg siger ikke at DU gør det. Det er bare en konstatering af de faktiske

Så kører vi forskellige steder. 9 ud af 10 jeg ser i hovedstadsområdet
kører pænt - men den sidste idiot ødelægger det for os andre, så din
opfattelse er fremherskende. Der er såmænd ikke meget forskel i
sammensætningen af MC-ister og bilister når det kommer til stykket. Tænk
lidt over at de 9 du ser er dem der maser sig frem - det store flertal
ser du aldrig, fordi i kører med samme hastighed. Brian i Civic'en ser
du heller ikke meget til fordi hans fremkommelighed er så meget
dårligere end en MC's.

I øvrigt er jeg jævla træt af at det "argument" bringes op hver gang
MC-sikkerhed bringes op. Hvad er pointen? Skal man ikke forsøge at gøre
trafikken mere sikker _fordi_ nogle kører farligt?

--
vh
Torben

Fra : Kåre

Dato : 02-07-08 14:23

> [...]
> MC-sikkerhed bringes op. Hvad er pointen? Skal man ikke forsøge at gøre
> trafikken mere sikker _fordi_ nogle kører farligt?

Jaja, hvis ikke en lille provokation kan skabe lidt debat

OK, jeg laver gerne mit postulat om så: 5 ud af 10 som overhaler mig med
betydelig hastighedsoverskridelse, og ligner en der er ude at lege, er en
motorcykel.
Når man så tænker på at der kun er 1 motorcykel pr 10 biler (rent gætteri),
så ...

Men nok om det...

Kåre

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-07-08 15:11

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> motorcykel.
> Når man så tænker på at der kun er 1 motorcykel pr 10 biler (rent

Jeg holdt den anden dag i et kvarters tid mellem 2 små byer i nærheden af
Varde og målte hastighed. Så godt som alle biler kørte under 100 (maks
tilladt på stedet er 80).

De 3 eneste motorcyklister der kørte forbi - i samlet flok - kørte omkring
120.
--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-08 18:20

> [...]
> tilladt på stedet er 80).
>
> De 3 eneste motorcyklister der kørte forbi - i samlet flok - kørte omkring

Og havde de tre været fra nimbus klubben så havde de måske kørt 70

Igår kørte jeg forbi to af politiets hastighedskontroller - En fotofælde
mellem randers og ebeltoft og en manuel laserkontrol på strandvejen i kbh.
Ved sidstnævnte holdt jeg et stykke derfra med udsigt til dem der fik en
"snak". Der var ingen motorcyklister imellem de stoppede de ~10min.

Pointe - der kan være langt fra en observation til en generel statistik ...

Langt de fleste trafikanter kører fornuftigt det meste af tiden - men det er
de få der skiller sig uheldigt ud man får øje på ...

Fra : TWL

Dato : 03-07-08 15:51

Per Henneberg Kristensen wrote:

<snip>
> [...]
> (maks tilladt på stedet er 80).
>
> De 3 eneste motorcyklister der kørte forbi - i samlet flok - kørte

Øh - siger du så ikke at alle biler + 3 motorcykler kørte for stærkt ?

mvh Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-07-08 07:26

"TWL" <tw-lichtFJERN@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> Per Henneberg Kristensen wrote:
>>
> <snip>

> Øh - siger du så ikke at alle biler + 3 motorcykler kørte for stærkt ?

Jeg siger at motorcyklisterne kørte stærkest.

Fordom bekræftet!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-07-08 20:44

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg siger at motorcyklisterne kørte stærkest.
>
> Fordom bekræftet!

Og så for at det ikke skal være løgn - har lige kørt på ovennævnte sted. Jeg
blev overhalet af en motorcykel, der nåede at køre over 300 meter mens jeg
kørte 100 meter. Min hastighed var 80 ...do the math.

Netop, hastighed 240 minimum ...

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-07-08 16:28

Kåre wrote:
> Jaja, hvis ikke en lille provokation kan skabe lidt debat

Jeg bekæmper bare generaliseringer når de dukker op - ingen er tjent med
at vi polariserer os, og peger fingre af "de andre". Når det kommer til
stykket er de fleste af os "medlemmer" af en del forskellige
trafikantgrupper. En idiot på MC er sikkert også idiot i bil, til fods
og på cykel.

> OK, jeg laver gerne mit postulat om så: 5 ud af 10 som overhaler mig med
> betydelig hastighedsoverskridelse, og ligner en der er ude at lege, er en
> motorcykel.

Der er jo også det faktum at MC'erne _kan_ overhale dig hurtigt. Hvis
standardbilen havde 300+ heste, mon ikke at der ville være flere
bilister der overhalede dig "med betydelig hastighedsoverskridelse"?

> Men nok om det...

Så nemt slipper du ikke

--
vh
Torben

Fra : Kåre

Dato : 02-07-08 18:30

> [...]
> stykket er de fleste af os "medlemmer" af en del forskellige
> trafikantgrupper. En idiot på MC er sikkert også idiot i bil, til fods og
Nej! Jeg kender flere gode mennesker, som alligevel mener at når de sætter
sig op på en motorcykel, så er de ude at lege... I en bil skal de fra A til
B, men den der tohjulede, det er legetøj.

> Der er jo også det faktum at MC'erne _kan_ overhale dig hurtigt. Hvis
> standardbilen havde 300+ heste, mon ikke at der ville være flere bilister
> der overhalede dig "med betydelig hastighedsoverskridelse"?
Men sådan er det bare ikke.
Sådan som verden er skruet sammen i dag, så er det motorcyklerne der kan det
trick. Og de benytter det...
Lad nu være med at forestil dig noget som alligevel ikke er virkelighed. I
virkeligheden af i dag er det sådan, at forholdet mellem dem som VIRKELIG
giver den gas, og dem som kører rigtig pænt er meget forskelligt fra
motorcykel til bil.
Det er et faktum som er temmelig naivt at afvise.
Når så motorcykelfolket (og det er ikke kun dig, jeg kender flere...) bander
og svovler over de idioter som gør det farligt fr dem at køre i trafikken,
fordi det er SÅ farligt at køre på motorcykel, fordi men er SÅ sårbar, så
forstår man ikke helt hvorfor der bliver kørt så stærkt...

> Så nemt slipper du ikke

OK Men vi når nok aldrig enighed...

Kåre

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-07-08 11:19

Kåre wrote:
> Nej! Jeg kender flere gode mennesker, som alligevel mener at når de sætter
> sig op på en motorcykel, så er de ude at lege... I en bil skal de fra A til
> B, men den der tohjulede, det er legetøj.

Det lyder som om det er bilister du kender. At dine venner kører
søndagskørsel på MC gør dem ikke til MC-ister IMHO. Mine MC'er er ikke
legetøj. Dem der kun benytter MC'en til lystkørsel har sjældent sat sig
ind i farer og særlige forhold - og man ser dem sjældent på kørekurser.
Jeg vil medgive at den gruppe er blevet større her under friværdiboblen
- men lur mig om ikke de sælger "legetøjet" som det første når krisen
kradser.

Dem der lejer en offroader på Mallorca og kører rundt i speedo's er
heller ikke for skarpe - dén tankeløse opførsel kan MC-ister som gruppe
heller ikke tages til indtægt for.

> Men sådan er det bare ikke.
> Sådan som verden er skruet sammen i dag, så er det motorcyklerne der kan det
> trick. Og de benytter det...

Ja, selvfølgelig. Ingen grund til at ligge i modgående spor med 83km/t
over et par hundrede meter, når man kan overstå overhalingen på få
sekunder. Det ville du forstå hvis du havde kørt MC. Det er meget
sjældent at der sker uheld når en MC overhaler. Det giver så nogle
bilister stress, og giver dem en fejlagtig fornemmelse af at det er en
farlig fremfærd.

> [...]
> motorcykel til bil.
> Det er et faktum som er temmelig naivt at afvise.

Faktum? Vi er ikke enige, og der er vist ikke statistikker på området.
Jeg har den fordel at jeg kører MC og bil ca. 50/50 og dermed kan
afpasse min opførsel efter den ekstra viden det giver. Du viser alle
tegn på ikke at forstå hvordan man bedst og mest sikkert kører MC - og
hvordan skulle du dog også vide det. Det morsomme er så at du gerne vil
give MC'isterne råd om hvoran de skal køre :D

> [...]
> fordi det er SÅ farligt at køre på motorcykel, fordi men er SÅ sårbar, så
> forstår man ikke helt hvorfor der bliver kørt så stærkt...

Dine generaliseringer spiller dig et puds. Der er mange trafikanter i
alle grupper der føler sig usårlige, og kører enten hurtigt eller
uopmærksomt. Det burde ikke fratage mig retten til at påtale andres
uagtsomhed - f.eks. vedr. fastspænding af gods(?)

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-08 17:48

>Det lyder som om det er bilister du kender. At dine venner kører
>søndagskørsel på MC gør dem ikke til MC-ister IMHO.

Dvs. når jeg engang får skrabet pengene sammen så er jeg ikke MC-ist
fordi jeg kun hiver den frem i godt vejr?

>legetøj. Dem der kun benytter MC'en til lystkørsel har sjældent sat sig
>ind i farer og særlige forhold - og man ser dem sjældent på kørekurser.

Jeg skal ihvertfald..

>- men lur mig om ikke de sælger "legetøjet" som det første når krisen
>kradser.

Selvfølgelig.. det er jo ikke et køretøj der kan bruges til noget
seriøst som villa-ejer. Bevares bor man i det indre KBH så kan det
nemmere gøres året rundt på sådan en, men sq ikke i provinsen. Bind
lige en trailer efter sådan en...

Og nu ved jeg godt der kommer 5 frem og påstår de uden problemer kører
året rundt og bor ude på Lars Tyndskids mark, hvilket blot beviser at
hvor der er en vilje er der vej.

Men hvem siger vejen er behagelig?

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-08 19:23

> Og nu ved jeg godt der kommer 5 frem og påstår de uden problemer kører
> året rundt og bor ude på Lars Tyndskids mark, hvilket blot beviser at
> hvor der er en vilje er der vej.

Og en bil med trailer ... Niel Pein og jeg var de to første ... Torben bor
vist relativt centralt

> Men hvem siger vejen er behagelig?

Her i landet er det ihvertfald ikke økonomien der får en til at vælge mc
istedet for bil ...

Og du har da helt ret i at en m ikke kan dække transportbehovet når først
det bliver til børn og have(affald) eller byggematerialer. Men det er stadig
et rigtigt godt supplement istedet for bil #2.

/A

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-08 19:40

>Og en bil med trailer

Men ikke kun MC ;)

>Her i landet er det ihvertfald ikke økonomien der får en til at vælge mc
>istedet for bil ...

Fisk.

>Og du har da helt ret i at en m ikke kan dække transportbehovet når først
>det bliver til børn og have(affald) eller byggematerialer. Men det er stadig
>et rigtigt godt supplement istedet for bil #2.

Hvis vi snakker MC som "bil nr. 2" så kan en alm. knallert vist fint
dække det behov.

Næh MC er og bliver vist stadig legetøj for mig - jeg kan på ingen
måde se det som noget seriøst - og intet ondt i det - faktisk kun en
masse positivt - fra min side.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-08 19:50

> Hvis vi snakker MC som "bil nr. 2" så kan en alm. knallert vist fint
> dække det behov.

Jeg ved godt jeg er atypisk - men jeg pendler ~20-25000km på mc om året og
har gjort det i snart 6år. En af grundene er at den er billigere og nemmere
at få med færgen (næsten altid plads uden reservation) men også at jeg langt
det meste af tiden hellere vil kører mc. Ja selvfølgelig kan man ønske sig
selv i læ når man kører et par hundrede km i silende regn og 2graders
"varme". Og der er da dage hvor det er så glat at jeg er nødt til at lade
være (fordi risikoen for at bliver påkørt er for stor) - Men det svarer nok
lidt til debatten om hvor mange dage om året man ikke kan køre på sommerdæk
.... Og frostklar vinternat er nu også pæn fra en mc

En lovlig knallert er fin i byen - og dem med gule nummerplader vil oftest
været hurtigt på cykelstien. Men skal man lidt længere ud så bliver
tidsforbruget på knallert hurtigt et problem. Og der er vist slet ikke nogen
herinde der ønsker flere 45'er der pendler på landevejene ...

> Næh MC er og bliver vist stadig legetøj for mig - jeg kan på ingen
> måde se det som noget seriøst - og intet ondt i det - faktisk kun en
> masse positivt - fra min side.

En mc kan være et fint legetøj - men også så meget andet.

/A

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-08 20:03

> [...]
>tidsforbruget på knallert hurtigt et problem. Og der er vist slet ikke nogen
>herinde der ønsker flere 45'er der pendler på landevejene ...

Jeg må hellere med det samme notere at jeg tænkte på "bil nr. 2" til
bybrug

Både fruen og jeg arbejder inden for byskiltet.

>En mc kan være et fint legetøj - men også så meget andet.

Ja - det er bare "sjovt" at se dem der mener de klarer sig året rundt
på MC - når det kommer til stykket kan de alligevel ikke - men spørger
du dem så går det fint fint. De er blot alligevel afskåret fra en del
og skal låne bil/trailer til højre og venstre for at klare dagen.

En MC er dejlig.. og som du siger kan være så meget andet. Men som et
seriøst "bil nr.1" nægter jeg at tro på.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 09:15

> [...]
> du dem så går det fint fint. De er blot alligevel afskåret fra en del
> og skal låne bil/trailer til højre og venstre for at klare dagen.

Det er så din omgangskreds... Rigtig mange i byerne klarer sig fint uden
bil. Man kan køre en del taxa og 4x34 for udgifterne til en bil. Jeg boede
fast i valby fra 1996 til 2002. Det første år klarede jeg mig med cykel
og/eller bus som jeg var vant til fra Aalborg. Men 20km og 50 lyskryds/dagen
der ikke passede eller 2 timer med bus gjorde at jeg købte en 45 knallert.
Men året efter tog jeg konsekvensen af ønsket om 2hjul og ikke at være i
vejen og købte en større knallert (læs mc). I 1999 købte vi så også en
gammel bil - ikke til den daglige transport men til storindkøb og for at
komme hjem til jylland Der var der stadig ikke mange i omgangskredsen
med bil så den blev da af og til lånt ud til dem - og sjovt nok ikke til
nogen med mc, men blot til nogen uden bil...

Men har man først været vant til at der står en bil er den da ikke til at
undvære igen - og efter at vi er flyttet på landet er den uundværlig.

Jeg har som skrevet "kun" haft motorkøretøjer siden 1998 - Det er blevet til
150.000km på mc og 200.000km i bilerne hvoraf min kone nok har kørt godt
halvdelen (hun har ikke mc-kort så dem har jeg for mig selv)

> En MC er dejlig.. og som du siger kan være så meget andet. Men som et
> seriøst "bil nr.1" nægter jeg at tro på.

Er der nogen der har påstået det ?

Har man ikke behov for en bil i det daglige, kan den dække det hul der er
mellem cykel/knallert og bil. Rigtig mange af dem der pendler til arbejde
er alene i bilen - og i f.eks indre kbh har mc'en den store fordel at den
parkerer gratis. Det ved jeg har flyttet nogle fra bil til mc.

Og så er en ansvar på en lille mc oftest billigere end en knallert ... Og
jeg giver mindre i kasko på mc end bil, men jeg er jo også et "gammelt
røvhul" og bilen er 4 gange så meget værd så i forhold til maks erstatning
er mc'en dog stadig dyrest ...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 10:43

>Det er så din omgangskreds... Rigtig mange i byerne klarer sig fint uden
>bil. Man kan køre en del taxa og 4x34 for udgifterne til en bil.

Så klarer man sig heller ikke uden bil. Så det er ikke kun min
omgangskreds

>Men har man først været vant til at der står en bil er den da ikke til at
>undvære igen - og efter at vi er flyttet på landet er den uundværlig.

Enig.

>Er der nogen der har påstået det ?

Måske ikke lige her... men har da stødt på nogen der sværger så meget
til MC at der er to torsdage i en uge før de sætter sig ind i en bil.

> [...]
>jeg giver mindre i kasko på mc end bil, men jeg er jo også et "gammelt
>røvhul" og bilen er 4 gange så meget værd så i forhold til maks erstatning

Jeg skal give det samme i kasko på en eks. CBR600 som på vores Kia
Hvilket ikke er ret meget..

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 11:18

Martin Johansen [6000] wrote:

> Måske ikke lige her... men har da stødt på nogen der sværger så meget
> til MC at der er to torsdage i en uge før de sætter sig ind i en bil.

Det er slet ikke så umuligt som du tror :
http://www.snowdonclassiccarriages.co.uk/Pictures/MotorBike.jpg

:D

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 12:10

>Det er slet ikke så umuligt som du tror :
>http://www.snowdonclassiccarriages.co.uk/Pictures/MotorBike.jpg

Haha det ser sq cool ud :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 12:26

Martin Johansen [6000] wrote:

> Haha det ser sq cool ud :)

I woudn't be caught dead in that! ..err..

--
vh
Torben

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 03-07-08 21:27

Martin Johansen [6000] skrev:

> Dvs. når jeg engang får skrabet pengene sammen så er jeg ikke MC-ist
> fordi jeg kun hiver den frem i godt vejr?

**************

Tjah, fiser du rundt på sår'n en motorcykel, er du motorcyklist.
Kører du bil, er du bilist.
Går du, er du fodgænger.
Cykler du, er du roadkill.
Og hiver du kun motorcyklen frem i godt vejr, lader det ikke til at du
har lært endnu, at motorcykler er til *udendørs* brug. ;oD

Efter min mening så er man motorcyklist når man har gyldigt kørekort til
motorcykel - og i det øjeblik ejeren af pågældende kørekort smækker
røven i sædet på en motorcykel og kører, er vedkommende motorcyklist
uanset antal kørte kilometer om året, om man kun kører når vejret er
godt, eller hvilket kriterie man ellers kan finde på at opstille for at
definere en motorcyklist.

**************

> Jeg skal ihvertfald..

**************

Det er nok muligt, og min mening er at mere uerfarne motorcyklister
ville have gavn og glæde af et kørekursus, ligesom mange bilister - både
erfarne og uerfarne, ville - men sådan hænger virkeligheden desværre
ikke sammen.

**************

> [...]
> seriøst som villa-ejer. Bevares bor man i det indre KBH så kan det
> nemmere gøres året rundt på sådan en, men sq ikke i provinsen. Bind

http://www.lilthoroughbredtrailers.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/p1010748.jpg
Det går da meget godt.
Man kan også smide en sidevogn på, så er der plads til konen bagpå og
ungerne i sidevognen:
http://www.dkimages.com/discover/previews/820/580038.JPG

**************

> Og nu ved jeg godt der kommer 5 frem og påstår de uden problemer kører
> året rundt og bor ude på Lars Tyndskids mark, hvilket blot beviser at
> hvor der er en vilje er der vej.

**************

Bimsen blev kørt i vinterhi den 31. december 2007, og hentet frem igen
den 7. februar 2008.
Bopæl: 2750 Ballerup. På den ene side af vejen er der boligblokke, på
den anden side begynder markerne.

**************

> Men hvem siger vejen er behagelig?

**************

Med sædevarme, varmehåndtag, en god køredragt, lunt undertøj, fornuftige
kørestøvler, en tæt klaphat, en god halsedisse og ditto handsker går det
såmænd fint.
Tilføj derefter en BMW R1200RT fra 2007 med ESA (Electronic Suspension
Adjustment), Michelin-dæk, fuldkåbe og en solid og gedigen boksermotor,
og da langt de fleste veje her i landet er asfalterede, jamen så går det
fint hele året.

Men jeg kan da godt forestille mig at det at køre om efteråret/vinteren
på en ældre BMW eller Nimbus er en temmelig kølig affære - dertil har
jeg da hørt nok historier om sådant fra nuværende og tidligere kollegaer.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-08 21:33

>Tjah, fiser du rundt på sår'n en motorcykel, er du motorcyklist.
>Kører du bil, er du bilist.
>Går du, er du fodgænger.
>Cykler du, er du roadkill.

Godt så -

>Og hiver du kun motorcyklen frem i godt vejr, lader det ikke til at du
>har lært endnu, at motorcykler er til *udendørs* brug. ;oD

Jeg er bare luksusdyr - hader dårligt vejr uanset påklædning.

>http://www.lilthoroughbredtrailers.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/p1010748.jpg
>Det går da meget godt.

Det har overhovedet intet med en MC at gøre.. det er noget der IMHO
hører til i USA og mangler et sæt hjul Det er og bliver en bil på
2 hjul.

>Med sædevarme, varmehåndtag, en god køredragt, lunt undertøj, fornuftige
>kørestøvler, en tæt klaphat, en god halsedisse og ditto handsker går det
>såmænd fint.

Og 20min. "klargøring" inden du kan køre. I bilen hopper jeg bare ud
og så afsted. 40 gange nemmere end at klæde sig på til dårligt vejr..
nåh ja når man så når frem på sin MC så ligner man en rummand som
føler sig lige så meget hjemme som en elefant i en porcelænbutik.

Måske jeg bare ikke helt har fanget "det" ... "det" som "rigtige"
MC-ister elsker.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 03-07-08 21:59

Martin Johansen [6000] skrev:

> Godt så -

> Jeg er bare luksusdyr - hader dårligt vejr uanset påklædning.

**************************

Hvilket omvendt næsten må betyde at du generelt er dårligt påklædt, da
man med god og effektiv påklædning faktisk godt kan nyde et skybrud/en
snestorm/en sommerregnbyge af de store? ;oD
Nå ja. Du siger det jo selv: Luksusdyr.

**************************

> Det har overhovedet intet med en MC at gøre.. det er noget der IMHO
> hører til i USA og mangler et sæt hjul Det er og bliver en bil på
> 2 hjul.

**************************

Se, DET kan vi så kun være enige om!

**************************

> [...]
> føler sig lige så meget hjemme som en elefant i en porcelænbutik.
>
> Måske jeg bare ikke helt har fanget "det" ... "det" som "rigtige"

**************************

Ja gu' tager det tid at hoppe i klunset, men har man sin krop kær, så
kører man ikke uden, uanset om temperaturen udendørs er 15 eller 35
grader celcius.

Hvad angår at føle sig som "som en elefant i en porcelænbutik", så er
det et spørgsmål om øvelse og vane.
Ja, en køredragt fylder mere på grund af alle sikkerhedsskallerne der er
i den - men jeg vil nødig undvære dem!

Og hvad angår at ligne en rummand, så vil jeg hellere hurtigt få varmen
på motorcyklen i løbet af ti minutter, end sidde og klapre tænder i en
halv time i en bil, før varmen bekvemmer sig til at indfinde sig.

Jeg kan godt lide at køre, men spørgsmålet er, om ikke denne debat
omkring biler og motorcykler er ligesom de gentagne debatter om olie i
motorcykelgruppen - nemlig et spørgsmål om "religion".

Jeg kan godt lide at køre bil, men intet slår for mig alt det jeg
oplever, sanser og nyder på motorcykel.

Nemlig friheden, duftene fra den skov man passerer igennem, eller fra
den gule rapsmark man suser forbi, og der er også havets salte luft og
byens os og larm - og knæenes klemmen om cyklen, motorens brummen og
vibrationerne i hele kroppen, følelsen af at flyve - selv med behersket
fart - rundt i sving, over bakker, igennem byerne, og at mærke at cyklen
svarer med det samme når man giver gashåndtaget et lille vrid, eller
bremser - og at mærke at jeg kører, med kroppen.

Kort sagt:
En frihed, en livsglæde og en køreglæde som jeg ikke føler man oplever i
bil.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-08 22:05

>Hvilket omvendt næsten må betyde at du generelt er dårligt påklædt, da
>man med god og effektiv påklædning faktisk godt kan nyde et skybrud/en
>snestorm/en sommerregnbyge af de store? ;oD

Sådan noget nyder jeg gennem mit stuevindue :)

>Ja gu' tager det tid at hoppe i klunset, men har man sin krop kær, så
>kører man ikke uden, uanset om temperaturen udendørs er 15 eller 35
>grader celcius.

Præcis..

>Hvad angår at føle sig som "som en elefant i en porcelænbutik", så er
>det et spørgsmål om øvelse og vane.
>Ja, en køredragt fylder mere på grund af alle sikkerhedsskallerne der er
>i den - men jeg vil nødig undvære dem!

Jamen også her.. vil da ikke undvære det. Men derfor er MC også noget
jeg kører på når det er fornøjelse og ikke hvis jeg skal i Fakta.
Gider ikke stå i Fakta og svede som en hest i sommervarmen fordi "det
er fedt at klare det hele på MC". Synes det er slemt nok på scooter...

>Og hvad angår at ligne en rummand, så vil jeg hellere hurtigt få varmen
>på motorcyklen i løbet af ti minutter, end sidde og klapre tænder i en
>halv time i en bil, før varmen bekvemmer sig til at indfinde sig.

Hmm min bil/kabine er varm når jeg kommer ud til den :)

>Jeg kan godt lide at køre bil, men intet slår for mig alt det jeg
>oplever, sanser og nyder på motorcykel.

Det er nok "det" jeg ikke har opfanget.

>Kort sagt:
>En frihed, en livsglæde og en køreglæde som jeg ikke føler man oplever i
>bil.

Lidt kan jeg følge dig.. i godt vejr

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-07-08 22:22

Martin Johansen [6000] skrev:

> Lidt kan jeg følge dig.. i godt vejr

og det er måske det der får Torben til at sondere mellem MC'ist og
"søndags/godtvejs kører"

Jeg kom i tanke om et digt af James Richmond

'Why do you do it?' friends often ask, perplexed,
Brows raised, minds sorely vexed.
'The world out there is dangerous!
Aren't you scared? Why do this?
You need steady work, a house, two cars!
You have only a motorbike, and sleep under stars!'

Dear friend, if you must ask, you cannot know
This curiosity that drives me so.
To you it is hidden; in me rises unbidden!
But one day the world I'll have ridden
By iron steed, then perhaps this need
Will have vanished, finally vanquished!
That day will find me on deathbed,
With no regrets for the life I led.

.... mellem livsstil og interesse

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 03-07-08 22:38

J.C.Kløve skrev:

> [...]
>

> Dear friend, if you must ask, you cannot know
> This curiosity that drives me so.
> To you it is hidden; in me rises unbidden!

Lige præcis.

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-08 22:56

>og det er måske det der får Torben til at sondere mellem MC'ist og
>"søndags/godtvejs kører"

Holder altså stadig på at kører man MC så er man MC-ist ligesom man er
bilist usanset hvor mange km man kører.

DEREFTER kan vi så tale om hvor god man er ... men man er vel stadig
MC-ist/whatever?

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 08:12

Martin Johansen [6000] wrote:

> Holder altså stadig på at kører man MC så er man MC-ist ligesom man er
> bilist usanset hvor mange km man kører.
>
> DEREFTER kan vi så tale om hvor god man er ... men man er vel stadig
> MC-ist/whatever?

Er man så cykelrytter når man har købt en Principia?

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 09:27

> Er man så cykelrytter når man har købt en Principia?

Nej cyklist

<sarkasme/ironi kan forekomme>

Cykelrytter kræver at man også ifører sig farvet trikot og glemmer alt om
færdselsloven. Desuden er cykelryttere oftest flokdyr

<Ovenstående fordom behæver vist ikke kommenteres her>

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 10:21

Anders Majland wrote:

> Nej cyklist

Nå, jeg troede at en Kildemoes var det der var adgangskriteriet til den
status

Det lyder som cykelrytter wannabee's.

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 10:43

>Er man så cykelrytter når man har købt en Principia?

Aner ikke hvad en Principia er

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 10:54

Martin Johansen [6000] wrote:

> Aner ikke hvad en Principia er

Heller ikke dét?

Well - der findes diverse søgemaskiner på internettet der vil kunne
hjælpe dig med hullerne i din paratviden

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 11:03

>Well - der findes diverse søgemaskiner på internettet der vil kunne
>hjælpe dig med hullerne i din paratviden

Satans..

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 08:16

J.C.Kløve wrote:

> og det er måske det der får Torben til at sondere mellem MC'ist og
> "søndags/godtvejs kører"

Jeps - ingen duft slår den man møder langs markerne efter et regnskyl.
Gylland undtaget.

> [...]
>

> Dear friend, if you must ask, you cannot know
> This curiosity that drives me so.
> To you it is hidden; in me rises unbidden!

Nu må du ikke nedbryde _alle_ fordommende - her går man og føler sig
lidt farlig og frygtet som en dødsforagtende MC-ist, og så bringer du
poesi ind i billedet?

--
vh
Torben - inderbanefartdjævel.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 10:44

>Jeps - ingen duft slår den man møder langs markerne efter et regnskyl.
>Gylland undtaget.

Det er da netop i Jylland du oplever den slags - ikke på Sjælland med
industri og beton overalt

Åh ja de kære fordomme ;)

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 10:56

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er da netop i Jylland du oplever den slags - ikke på Sjælland med
> industri og beton overalt
>
> Åh ja de kære fordomme ;)

Gylland er ikke et geografisk sted - det er alle de steder der spredes
gylle, eller der er svinestalde. F.eks. i Lynge 10km fra mig. Hvorfor
tror du jeg mente Jylland?

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 11:03

>gylle, eller der er svinestalde. F.eks. i Lynge 10km fra mig. Hvorfor
>tror du jeg mente Jylland?

Fordi det mener alle andre der siger "Gylland" :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 11:25

Martin Johansen [6000] wrote:

> Fordi det mener alle andre der siger "Gylland" :)

Tsk, tsk - jeg er ikke alle andre. Grov generalisering

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 12:10

On Fri, 04 Jul 2008 12:24:56 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Tsk, tsk - jeg er ikke alle andre. Grov generalisering

Jylland/Gylland.. tror jeg er undskyldt ;)

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 09:22

> Det har overhovedet intet med en MC at gøre.. det er noget der IMHO
> hører til i USA og mangler et sæt hjul Det er og bliver en bil på
> 2 hjul.

Da jeg kun havde en lille mc var jeg tæt på at købe en anhænger til den (til
bilkaindkøb og lign) Men den danske lovgivning er ret restriktiv. Trailende
totalvægt må kun være det halve af motorcyklens egenvægt. (Imho så skal
anhængeres hjul følge trækkøretøjet. Dvs ethjulede (1 track) til cykler/mc
og 2 tracks til 2 tracks køretøjer

> Og 20min. "klargøring" inden du kan køre. I bilen hopper jeg bare ud
> og så afsted. 40 gange nemmere end at klæde sig på til dårligt vejr..

Ja jeg bruger 5min på at kravle i udstyret, og lige så længe på at krænge
det af igen - og på en vinterdag hvorlænge bruger du da på at skrabe ruder ?
Samlet set over et år er det sikkert hurtigere at sætte sig i bilen og dreje
nøglen - medmindre man bor et sted hvor man skal lede efter p-pladser.

> Måske jeg bare ikke helt har fanget "det" ... "det" som "rigtige"
> MC-ister elsker.

Just precise At folk kigger underligt på mig når jeg komme igennem en
snestorm på mc kan jeg godt bære ... (Men skodaen kunne ikke komme igennem
sneen)

/A

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 10:45

>Ja jeg bruger 5min på at kravle i udstyret, og lige så længe på at krænge
>det af igen - og på en vinterdag hvorlænge bruger du da på at skrabe ruder ?

Jeg bruger ingen tid på det. Oliefyr er guds gave til bilfolket.

>Samlet set over et år er det sikkert hurtigere at sætte sig i bilen og dreje
>nøglen - medmindre man bor et sted hvor man skal lede efter p-pladser.

Altså nu går der 2 torsdage på en uge før jeg flytter i lejlighed og
skal lede efter en p-plads

>Just precise At folk kigger underligt på mig når jeg komme igennem en
>snestorm på mc kan jeg godt bære ... (Men skodaen kunne ikke komme igennem
>sneen)

Hva faen er det for en Skoda

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 12:37

> Hva faen er det for en Skoda

Fabia - den har "ingen" frihøjde

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 12:41

On Fri, 4 Jul 2008 13:37:21 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Fabia - den har "ingen" frihøjde

Sænket?

SAAB'en var også sænket og med minimal frihøjde, men med Michelin
vinterdæk kravlede den igennem _alt_. Fulgte endda en 4x4 op ad en
stejl bakke - han var nødt til at stoppe op og slå alle hjul til før
han kunne fortsætte - jeg kørte bare videre..

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 15:22

> Sænket?

Nope standard og på friske vinterdæk - De gjorde bare ingen gavn i februar
sidste år da vi fik "noget" sne. Inden det for alvor begyndte lykkedes det
at få den ind på matriklen (onsdag tror jeg det var ). Den blev den så til
en snedrive, og først den efterfølgende mandag havde vi en gummiged til at
grave os ud. Om lørdagen var jeg dog ved købmanden - MC'en kunne jeg få en
anden vej ud af udhuset og igennem have og over mark hvor sneen var føget
væk. Jeg måtte også en omvej for at komme igennem da de veje vi plejer at
bruge var helt lukkede - også for traktorer.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 15:37

> [...]
>væk. Jeg måtte også en omvej for at komme igennem da de veje vi plejer at
>bruge var helt lukkede - også for traktorer.

Du er heldig... de sidste 2 år har været kedelige her i Kolding hvad
angår sne

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 07:34

Martin Johansen [6000] wrote:

> Dvs. når jeg engang får skrabet pengene sammen så er jeg ikke MC-ist
> fordi jeg kun hiver den frem i godt vejr?

Næ, ikke i min optik. Dine indlæg i denne tråd lyder for mig som om du
bliver en af dem der gerne tager en tur i alm. tøj på villavejen når
dyret skal vises frem for vennerne - og når MC-en kun er en hobby er der
ikke stor chance for at din rutine bliver god. Typisk kanonføde.

Så er det op til dig at overraske mig positivt

> [...]
> seriøst som villa-ejer. Bevares bor man i det indre KBH så kan det
> nemmere gøres året rundt på sådan en, men sq ikke i provinsen. Bind

MC-trailer er en mulighed, hvis man agter at forfølge sin drøm om at
være sin egen skraldemand - det må i selv om Der findes også en
MC-camp hvis savnet af combicampen bliver for stort.

> Og nu ved jeg godt der kommer 5 frem og påstår de uden problemer kører
> året rundt og bor ude på Lars Tyndskids mark, hvilket blot beviser at
> hvor der er en vilje er der vej.

> Men hvem siger vejen er behagelig?

En optimal løsning for min familie er 2 sommer MC-er, 1 vinterMC og
medlemsskab af en delebilsordning. Desværre ser fruen ikke sådan på det
- men hun har nok ikke regnet på hvad vi kunne få i stedet for at have
bilen stående næsten ubenyttet i ~8 mdr. om året.

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 10:48

>Næ, ikke i min optik. Dine indlæg i denne tråd lyder for mig som om du
>bliver en af dem der gerne tager en tur i alm. tøj på villavejen når
>dyret skal vises frem for vennerne

Nej ikke alm. tøj. Jeg foretrækker "det rigtige kluns". Får næsten
dårlig mave når jeg ser en knægt på en sportsmaskine i fuld fart iført
shorts.

Hvorfor antager du (igen forkert) at jeg er en af "dem" ?

> - og når MC-en kun er en hobby er der
>ikke stor chance for at din rutine bliver god. Typisk kanonføde.

Kommer vel an på hvor meget man kører som hobby? Dine fordomme er ikke
helt i øjet hvis du spørger mig

>Så er det op til dig at overraske mig positivt

Det bliver det sidste jeg skal og vil tænke på - altså at overraske
dig ;)

>En optimal løsning for min familie er 2 sommer MC-er, 1 vinterMC og
>medlemsskab af en delebilsordning.

Jeg har det med biler som I har det med MC'er. Dvs. delebil bliver
over mit lig.

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 11:11

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> shorts.
>
> Hvorfor antager du (igen forkert) at jeg er en af "dem" ?

Jeg har skrevet hvad mine antagelser bygger på. Ingen af os ved endnu om
jeg får ret (og kun du kommer til at vide det).

> Kommer vel an på hvor meget man kører som hobby? Dine fordomme er ikke
> helt i øjet hvis du spørger mig

Selvfølgelig gør det det. Og om man er tryg ved, og trænet i regnvejrs-
og myldretidskørsel. Søndagskørsel på tomme landeveje giver ikke rutine
der gør dig til en sikker MC'ist gennem Milano, for nu at sætte det på
spidsen. Hvor meget rutine der er "nok" er flydende.

> Jeg har det med biler som I har det med MC'er. Dvs. delebil bliver
> over mit lig.

Tænk at dø for en blikkasse eller en motorcykel. Eller tog retorikken
lidt overhånd?

"I", "Jer", "Dem" er fine til at referere til homogene grupper -
homogene er hverken bil- eller MC-ister.

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 11:17

>Jeg har skrevet hvad mine antagelser bygger på. Ingen af os ved endnu om
>jeg får ret (og kun du kommer til at vide det).

Jeg ved du ikke får ret. Jeg "tør" simpelthen ikke køre uden.

> [...]
>der gør dig til en sikker MC'ist gennem Milano, for nu at sætte det på
>spidsen. Hvor meget rutine der er "nok" er flydende.

Lidt hen af vejen kan jeg godt følge dig. Men så må jeg også antage at
du er en bilist uden ret meget erfaring hvis vi skal følge samme
analogi ;)

>Tænk at dø for en blikkasse eller en motorcykel. Eller tog retorikken
>lidt overhånd?

Lidt?

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 11:34

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg ved du ikke får ret. Jeg "tør" simpelthen ikke køre uden.

Jeg håber du får ret. Og lad mig lige anbefale et bronzekursus som
overbygning på køreundervisningen - det er en billig og god måde at få
lært cyklen godt at kende - noget man næsten aldrig når til i en
køreskole, selvom det er essentielt for at undgå uheld.

http://www.dmc-kursus.dk/

> Lidt hen af vejen kan jeg godt følge dig. Men så må jeg også antage at
> du er en bilist uden ret meget erfaring hvis vi skal følge samme
> analogi ;)

Nøh - som tidligere skrevet er den motoriserede trafik ca. 50/50 for mit
vedkommende. Om foråret er jeg en urutineret MC'ist og erfaren bilist -
om efteråret er det omvendt. Jeg kan dog mærke at min forståelse for
andre trafikantgruppers opførsel bliver bedre når jeg selv har været en
af dem for nyligt - og det gør mig på nogen områder til en mere
tilgivende trafikant, kan jeg mærke. Du må også være en pænere bilist
overfor Scooter45'ere end flertallet - har jeg ret?

Men som Jan_Stevns ynder at agitere for, så er det vigtigste at man
kigger indad og ser de fejl man selv har - ellers giver det ikke mening
at pege på andres.

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 12:14

> [...]
>lært cyklen godt at kende - noget man næsten aldrig når til i en
>køreskole, selvom det er essentielt for at undgå uheld.

Linket er gemt - ville være ærgerligt at lægge cyklen ned pga.
manglende evner.

> [...]
>tilgivende trafikant, kan jeg mærke. Du må også være en pænere bilist
>overfor Scooter45'ere end flertallet - har jeg ret?

Jeg kører over for dem som jeg selv ønsker folk i bil kører over for
mig når jeg er på den lille scooter. Så ja, det har du nok ret i
Det resulterer så også i "blodpropper" når jeg på scooter bliver
"svinet" af bilisterne.

Jeg håber ikke MC-ister er udsat for den samme "pressen".

Ved du hvad.. jeg kan næsten garanterer dig for at hvis min scooter
kunne køre 150 gennem byen så ville folk stadig forsøge at presse sig
forbi - udelukkende fordi "hov der er en scooter - DEN SKAL VI DA
OVERHALE SELVOM DER IKKE ER PLADS, JAMEN DET SKAL VI DA".

>Men som Jan_Stevns ynder at agitere for, så er det vigtigste at man
>kigger indad og ser de fejl man selv har - ellers giver det ikke mening
>at pege på andres.

Enig.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 12:42

> [...]
> forbi - udelukkende fordi "hov der er en scooter - DEN SKAL VI DA
> OVERHALE SELVOM DER IKKE ER PLADS, JAMEN DET SKAL VI DA".

Og det gør mange os selvom det er en motorcykel - blot den ligner en
knallert .... Så ja du har helt ret.

Og den mangler vi så lige at tilføje til listen af oversete motocyklister -
dem der bliver forvekslet med en knallert ... Mange bilister vil som du selv
siger gøre ALT for at kommer foran en knallert. Incl at dreje ud foran den
for ikke at risikere at komme til at køre bag den ...

Da knallerter var nogen der kørte 30 og skulle holde sig inden i siden var
det nemmere at adskille. Men 45'er skal jo også føres midt i vognbanen som
en mc og så har vi igen balladen ...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 13:11

>Og det gør mange os selvom det er en motorcykel - blot den ligner en
>knallert .... Så ja du har helt ret.

Jeg troede aldrig jeg skulle sige det, men det er sørgeligt jeg har
> [...]

>siger gøre ALT for at kommer foran en knallert. Incl at dreje ud foran den
>for ikke at risikere at komme til at køre bag den ...

Det oplever jeg desværre også

>Da knallerter var nogen der kørte 30 og skulle holde sig inden i siden var
>det nemmere at adskille. Men 45'er skal jo også føres midt i vognbanen som
>en mc og så har vi igen balladen ...

Synes en 45'er er malplaceret. Næste knallert bliver en 30'er - så kan
jeg da hygge mig i nogenlunde fred inde på cykelstien.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 15:23

> Synes en 45'er er malplaceret. Næste knallert bliver en 30'er - så kan
> jeg da hygge mig i nogenlunde fred inde på cykelstien.

Ja der er det primært de svingende motorister der er problemet....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 15:38

On Fri, 4 Jul 2008 16:22:53 +0200, "Anders Majland"

>Ja der er det primært de svingende motorister der er problemet....

Ja men dem er jeg vant til på cykel - kigger mig over skuldren ved
hver sidevej, især hvis jeg kan høre der ligger noget "tungt" som en
lastbil.

Jeg skal ikke være hellig, men det er ikke mig der ender i en
"højresvingsulykke".

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 18:20

> Jeg skal ikke være hellig, men det er ikke mig der ender i en
> "højresvingsulykke".

Sagde jeg også til jeg blev taget af en bus - Havde set bussen men
forventede ikke at han ville svinge uden at vise af ... Jeg så ham dog tids
nok til ikke at ende under den - Og buschaufføren stak bare af fra ulykken
og jeg nåede ikke at få nummeret

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-08 18:49

>Sagde jeg også til jeg blev taget af en bus - Havde set bussen men
>forventede ikke at han ville svinge uden at vise af ...

Ja okay det kan jeg selvfølgelig ikke gardere mig imod.

Tænkte mere på det med bare at cykle med skyklapper og stole på at
ingen svinger ind foran.

>Jeg så ham dog tids
>nok til ikke at ende under den - Og buschaufføren stak bare af fra ulykken
>og jeg nåede ikke at få nummeret

Satans.. han skulle have haft hele turen

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-07-08 15:16

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> B, men den der tohjulede, det er legetøj.

klip
klip

> OK Men vi når nok aldrig enighed...
>
> Kåre

Nu er det jo ikke kun MCer der tager ud og leger..
Jeg bor midt i en lille by med en stor vej der går lige igennem..
Størstedelen af MCerne kommer stille og roligt igennem byen menes biler og
lastbiler bare holder på hele vejen igennem

Oplever MC kørene som nogen meget hensynsfulde trafikanter.. Vil hellere
dele vej med 30MCer som 10 biler
Man kan hurtig selv se når man kommer på MC hvilke billister der selv køre
MC.. Det er nemlig de billister der pr automatik trækker ind til højre så
MCen kan komme forbi

Fra : Brian Larsen

Dato : 09-07-08 05:58

On Jul 8, 9:20 pm, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> Bor du i villa med dertilhørende have?

Nix, men jeg bor på landet :)

Som du nok også har set så skrev jeg (for mig).

--
// brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-08 15:55

On Wed, 9 Jul 2008 04:58:14 -0700 (PDT), Brian Larsen
<brian.lund.larsen@gmail.com> wrote:

>Nix, men jeg bor på landet :)
>
>Som du nok også har set så skrev jeg (for mig).

Jeg bor ikke på landet, men lige i udkanten af centrum med lidt have
til..

Jeg har prøvet i ca. 3 år at klare mig uden bil... det gik kun fordi
jeg havde nogle steder jeg ugentlig kunne låne 1 bil samt en trailer
af og til.

Det er sq ikke holdbart i længden.

Men nu var min vilje til at klare mig på 2 hjul heller ikke så stor..
jeg gider ikke gå en omvej for at komme over åen efter vand :)

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-08 17:22

On Wed, 09 Jul 2008 16:54:41 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har prøvet i ca. 3 år at klare mig uden bil... det gik kun fordi
>jeg havde nogle steder jeg ugentlig kunne låne 1 bil samt en trailer

En bil er i ni ud af ti tilfælde luksus hvis man bor i byen. Det er en
mc for øvrigt også.

Jeg har balgt kun at have en mc - jeg lejer en bil et par gange om
året, tager taxa et par gange om ugen og klarer resten med bus og
cykel. Det er altså ikke så vanskeligt.

Og for øvrigt:
Hvis 6000 er dit postnummer kan gå fra sydlig kant til nordlig kant på
under en time.

Jeg under dig skam din bil - den luksus skal du have lov at have, men
lad være med at klynke og sig den er nødvendig.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-07-08 17:53

>Jeg har balgt kun at have en mc - jeg lejer en bil et par gange om
>året, tager taxa et par gange om ugen og klarer resten med bus og
>cykel. Det er altså ikke så vanskeligt.

For mig er det. Det er hvad jeg forbinder med vanskeligt

>Og for øvrigt:
>Hvis 6000 er dit postnummer kan gå fra sydlig kant til nordlig kant på
>under en time.

Jeps det er korrekt

>Jeg under dig skam din bil - den luksus skal du have lov at have, men
>lad være med at klynke og sig den er nødvendig.

Man kan gå til ekstremerne og sige at der er meget der ikke er
nødvendig.. Det er heller ikke nødvendig med surroundanlæg, jeg kan jo
bare gå i biffen.

Men ærligt talt der er visse ting der bare gør livet nemmere.. fx.
egen bil og trailer. Jeg vil bare ikke undvære i forbindelse med mit
hus.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-07-08 00:24

"Martin Johansen

> Men ærligt talt der er visse ting der bare gør livet nemmere.. fx.
> egen bil og trailer. Jeg vil bare ikke undvære i forbindelse med mit
> hus.

Jeg har klaret mig i ca 8 år uden bil med hus/have (hjørnegrund!)
Men jeg bor til gengæld under 10 min på cykel fra genbrugspladsen
Sådan en stor cykeltrailer kan bruges til meget og så sparer jeg hvad andre
bruger på motionscenteret :)

- Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-08 17:16

> [...]
>Men jeg bor til gengæld under 10 min på cykel fra genbrugspladsen
>Sådan en stor cykeltrailer kan bruges til meget og så sparer jeg hvad andre

Det er her jeg mener at hvor der er vilje er der vej ;)

Jeg kunne da også cykle derover.. eller gå.. men jeg kunne så sandelig
også lade være og gøre det lidt lettere for mig selv

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 10-07-08 01:40

On 8 Jul., 21:20, "Martin Johansen [6000]" wrote:

> Bor du i villa med dertilhørende have?

Jeg har boet i en villa med tilhørende have i Ellidshøj syd for
Aalborg i 7 år uden bil, men med mc, og det er da ikke noget problem.
Havde tidligere haft både bil og mc, men fik ikke brugt bilen ret
meget, så den solgte jeg igen.
Der gik omkring 14 år med mc, før jeg købte en bil oveni, dels for at
være i stand til at kunne give et lift til forskellige venner og
bekendte, og så fordi jeg begyndte at køre enduro, så det ville være
fikst med bil og trailer til at fragte offroad'eren rundt med til løb.
At den så også er nemmere ved indkøb og om vinteren er jo et plus, men
ikke tungtvejende.

I dag er jeg så doven at jeg kører mest bil, men foretrækker
motorcyklen hver gang der er lidt længere ture på programmet, f.eks.
møder ellers lignende rundt om i landet. Kan stadig sagtens undvære
bilen hvis det skulle være, og det vil også være bilen der bliver
solgt hvis ikke jeg har råd til begge dele. Bor stadig i villa (219
kvm) med have (2311 kvm). Og en lille hyggetur bare for at køre en
tur, foregår naturligvis på motorcyklen, undtagen om vinteren.

Jeg tror stort set alle motorcyklister ved fuldt ud hvordan det er at
køre bil, men det omvendte er sjældent tilfældet.
Niels Pein
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-08 18:17

"Kåre" <kaare@megajam.dk> wrote in

> Tankevækkende at 9 ud af 10 motorcyklister alligevel vælger at hjerne
> afsted i zig-zag bevægelser ud og ind mellem bilerne...men de må jo
> åbenbart ikke være så bange alligevel ?

Ja det er ikke overraskende at der er så mange MC kørere der dør i
trafikken hver gang de finder cyklerne frem fra garagen.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-08 18:58

> Ja det er ikke overraskende at der er så mange MC kørere der dør i
> trafikken hver gang de finder cyklerne frem fra garagen.

Ja det er desværre rigtigt mange der kommer galt afsted i trafikken - og
også motorcyklister. Og ja det er ~5 gange farligere at køre mc end bil*
..... MEN når man ser på årsagen til ulykkerne så er den den mest typiske
årsag at motorcyklisten bliver overset af en svingende bilist. Men det er
selvfølgelig de spektakulære ulykker der fylder mest i pressen hvor
motorcyklisten har kørt fuldstændigt tosset ... Men jo der er da også folk
der kører sig selv ihjel med høj fart og/eller sprit i blodet ... Men det
samme gælder jo også andre køretøjer.

Det er nok utopi at regne med at man kan få risikoen for mc kørsel lige så
lav som i bil da men jo er mere udsat uden et bur....

*Det nyeste jeg selv er faldet over er fra danmarks statistik og her
refereret af
fdm
http://www.fdm.dk/medlem/trafikogpolitik/trafikkenital/uheld/drabteprkoretoj.htm
kræver medlemdskab. Men ifølge den graf var det i 2002 ca 5gange farligere
at køre mc end bil (opgjort som antal dræbte per mio personkilometer)

Men det er da nemt at få fordomme i trafikken. F.eks oplever jeg oftest at
hasarderet kørsel er biler med tågelyset tændt og håndværkerbiler med
reklamer på siderne. Dernæset meget stylede biler, men dem ser man mest til
i de sene nattetimer hvor de sammen med taxa'erne har deres egen tolkning er
færdselsloven...

/A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-08 20:07

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in

> [...]
> bil* .... MEN når man ser på årsagen til ulykkerne så er den den mest
> typiske årsag at motorcyklisten bliver overset af en svingende bilist.

Jow, men hvor mange af dem er motorcyklister der har kørt meget for stærkt?
Hvis man på landevejen kører 120km/t kan man meget meget meget nemt være
reelt usynlig som MC på en landevej. Det er selvfølgelig ikke en
undskyldning for ikke at overholde sin vigepligt men det kan meget nemt
være en forklaring på det.

Fra : ShutEye

Dato : 02-07-08 20:09

> [...]
> reelt usynlig som MC på en landevej. Det er selvfølgelig ikke en
> undskyldning for ikke at overholde sin vigepligt men det kan meget nemt

Uha den har jeg selv været i da jeg lige havde fået kortet.
De ser MEGET små ud når de kommer de MC'er - jeg havde ingen fornemmelse af
farten.
Efter den oplevelse bliver jeg bare holdende indtil MC'em er forbi.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-08 22:25

> [...]
> reelt usynlig som MC på en landevej. Det er selvfølgelig ikke en
> undskyldning for ikke at overholde sin vigepligt men det kan meget nemt

Nu er du vist tilbage i fordomsland igen ....

Problemet er* at mennesket kun ser det som det kigger efter. Så som bilist
er man tilbøjelig til ikke at kigge efter noget der er mindre end biler. I
trafikken er der væsenligt flere input end man kan nå at behandle bevidst og
så risikere mindre trafikanter at bliver sorteret fra helt ubevidst.

* Englænderne har større tradition for at forske i uheld med 2hjulere end
herhjemme. (Det er vel først i år at man for alvor vil se systematisk på
alvorlige mc uheld) De taler meget om SMIDSY uheld - Sorry Mate I Did'nt
See you. De kører endda tv kampagner for at gøre opmærksom på at man nemt
kan overse mindre medtrafikanter.

Jeg kører ikke hurtigere på mc end i bil - men der er meget langt imellem at
jeg bliver overset i bilen. Der går år imellem, og heldigvis har det kun
været lige ved men ikke blevet til uheld. På mc bliver jeg derimod overser
meget ofte. Det er hver uge jeg må bremse for medtrafikanter og det mange
gange om året at det er tæt på ...

Problemet på mc er ikke så meget at blive overset på afstand - der kan man
jo bare bremse ned - men når det sker tæt på og man ikke kan bremse sig ud
af det. Ja gu er det irriterende at skulle bremse ned til gå tempo fordi en
klovn drejer ud foran en men det er ikke nødvendigvis farligt... Også derfor
at jeg giver meget for refleksveste eller ander der måske gør en synlig på
længere afstand - det er ikke det primære problem. Men nærmere at folk ikke
orinterer sig ordenligt.

Her er uk kampagner vedr trafiksikkerhed: http://www.dft.gov.uk/think/

Og en reklamefilm http://www.youtube.com/watch?v=8o-u0RFtyGY ?

Men som "blød" trafikant må man selvfølgelig være sin risiko bevidst. Det
indebærer selvfølgelig ordenligt udstyr, at man kører ordenligt men ikke
mindst at man er bevidst om at man nemt kan blive overset ...

Ja jeg ved dette er bilgruppen men som Torben synes jeg bare ikke helt jeg
kan lade de fordomme og postulater stå upåtalte... Hver gang en
motorcyklist bliver dræbt lyder koret jo at han nok selv var ude om det ....
Det kan man nok med rette sige om nogen af dem, men det må imho aldrig blive
en undskyldning/sovepude for ikke at se dig for...

Lidt presseklib fra iår.
2008-06-29 24-årig dræbt mod venstresvingende bilist
2008-06-09 28-årig dræbt mod overhalende bilist. Måske kørt op mod 200km/t
på mc uden lys - nordjylland
2008-05-04 23-årig mod venstresvingende bilist, vigepligt
2008-05-04 44-årig kvinde ramt af modkørende i slinger med hestetrailer
2008-05-01 veteranmotorcyklist dræbt af varevogn der holdt tilbage, men blev
påkørt bagfra
2008-04-22 49 årig motorcyklist dræbt af venstresvingende bilist
2008-04-19 20-årig mod traktor ført af 15årig. Dvs uden kørekort
2008-04-19 37-årig kvinde ved randers , eneulykke uforklarlig indtil videre
2008-03-15 59-årig dræbt på motorcykel, Bilist vigepligt

Så der er desværre rigeligt for den nye havarikommision at se på

Sidste sommer var der episoden med de to motorcyklister der kørte ræs og
torpederede en autocamper. Der blev det anslået at de kørte op mod 3 gange
den tilladte hastighed. Det var rigeligt at campisten slap for tiltale, men
efterfølgende var der en del debat. Konklusionen der var vist noget i
retning af for at slippe for tiltale ved en vigepligtsforseelse skulle
modparten køre omkring det dobbelte af hastighedsgrænsen.

Men det er ikke meget ved at have ret hvis man er død

Jeg er selv en ganske almindelig familiefar der pendler til arbejde på mc.
Dels fordi jeg godt kan lide at køre mc, men også fordi den er ganske
økonomisk til det samtidig med at den har et fint kraftoverskud (og så er
det lige den med færgepriserne ...) Jeg er vel efterhånden vant til at
forsøge at forsvare at det ikke behøver være totalt uansvarligt at køre mc
og at risikoen ikke er helt så slem som de gamle tal man ser gentaget igen
og igen (at det er 30-50 gange farligere at køre mc end bil) At risikoen er
5 gange større har jeg valgt at akceptere...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-08 22:50

> Nu er du vist tilbage i fordomsland igen ....

Måske med hastigheden, den er nok ofte større ;) Nej, jeg mener det faktisk
helt seriøst. Motorcyklister kører stærkt - det indrømmer de fleste af dem
gerne - og de er sværere at se end biler pga. deres størrelse. At de så
også har været væk fra vejene i et halvt års tid gør dem jo ikke mere
synlige - billisterne er ikke vant til dem.

Jeg vil aldrig påstå at det er en undskyldning for at overtræde sin
vigepligt og dermed medvirke til at en motorcyklist dør. Jeg vil til enhver
tid kalde det en forklaring på en stor del af de uheld der sker hvert år.
At der så også er mange motorcyklister der kører ganske vanvittigt gør det
jo ikke bedre - jeg mødte end for et par uger siden, han overhalede ca. 30
meter før et 90 grader sving. Det var ikke sjovt at være den modkørende der
kom rundt om hjørnet. Det var vist kun fordi begge billister bremsede hårdt
at det ikke endte i et uheld. Så det er i mine øjne de to største årsager
til ulykker med motorcykler - de kører stærkt og er svære at se og at der
er en del der kører over evne.

> [...]
> end biler. I trafikken er der væsenligt flere input end man kan nå at
> behandle bevidst og så risikere mindre trafikanter at bliver sorteret

Altså en videnskabelig grund til at motorcyklister bør passe bedre på sig
selv - f.eks. med refleksveste og ved at lade være at køre for stærkt.

> [...]
> Sorry Mate I Did'nt See you. De kører endda tv kampagner for at gøre
> opmærksom på at man nemt kan overse mindre medtrafikanter.

Reklamerne er tit genialt lavet - og de er jo ikke kun en reminder til
billisterne. Motorcyklisterne bør i samme grad blive remindet af dem - husk
nu på at I er sværere at se end biler og i er markant dårligere beskyttet
ved et eventuelt uheld. Husk det nu.

> Men nærmere at folk ikke orinterer
> sig ordenligt.

Det er bare så vanvittig svært at orientere sig om noget man ikke kan se...

> Men som "blød" trafikant må man selvfølgelig være sin risiko bevidst.
> Det indebærer selvfølgelig ordenligt udstyr, at man kører ordenligt
> men ikke mindst at man er bevidst om at man nemt kan blive overset ...

Præcis - som motorcyklist burde man som det aller aller første lære at man
er usynlig i trafikken og blot skal være glad for det når man bliver set.
Du ved, lidt ligesom når man som billist kører efter reglen at alle andre
er idioter der ikke kan finde ud af at køre bil. Forvent det værste og bliv
positivt overrasket ind i mellem.

> Det kan man nok med rette sige om nogen af dem, men det må
> imho aldrig blive en undskyldning/sovepude for ikke at se dig for...

Det kan vi godt blive enige om - det er ikke en undskyldning men en
forklaring.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-08 23:50

> Måske med hastigheden, den er nok ofte større ;) Nej, jeg mener det
> faktisk
> helt seriøst. Motorcyklister kører stærkt - det indrømmer de fleste af dem
> gerne

Hvis du snakker med en flok på sportsmaskiner så måske nok. Snakker du med
en flok på cruisere eller en mz klub er svaret nok et andet. Og ja de
fleste motorcyklister har nok på et tidspunkt kørt mere end tilladst - men
hvor mange bilister kans ige sig fri for det ...

> At der så også er mange motorcyklister der kører ganske vanvittigt gør det
> jo ikke bedre

Ligesom alle andre grupper trafikanter ...

> [...]
> der
> kom rundt om hjørnet. Det var vist kun fordi begge billister bremsede

Jeg har før skrevet herinde om følgende episode. Kørte i et træk mod færgen.
Bilisten bag mig bliver utålmodig og trækker ud og påbegynder en overhaling
trods det at det at det er midt i et sving. Der kommer så også en modkørende
lastbil og han trækker ind selvom han ligger på siden af mig ... Ham fik jeg
så en snak med ved færgen. Han var komplet ligeglad med og sagde noget i
retning at han jo var nødt til at presse mig da der kom en lastbil....
Fuldstændigt uden for pædagoisk rækkevidde og havde jeg ikke haft min kone
bagpå var det måske endt i road-rage.... Eller da jeg bremsede for en pige
på vej ud i et fodgængerfelt og en bilist overhaler mig indenom. Eller da to
"brianer" på hillerød motorvejen kører om kap og overhaler mig hendholdsvis
højre og venste om (højre i nødsporet). ...

Jeg kan kun huske 2 episoder i bil hvor jeg virkeligt har bremset alt. En
gang ved et T-kryds hvor en bilist kørte ud foran mig. Engang på landevej
hvor en bilist med en anden på slæb lavede en u-vending midt i et sving. Jeg
nåede at stoppe klods op af den "døde" bil og så engang hvor jeg i en bil
uden ABS oplevede at trafikken på motorvejen stoppede og at bilerne foran
mig bremsede væsenligt bedre end den kasse jeg var kørende i. Men jeg har
opgivet at tælle hvor mange gange det er sket på mc.

Men de episoder kan ligesom din heller ikke bruges til andet end at der var
endnu en der kørte totalt uansvarligt.

> Så det er i mine øjne de to største årsager
> til ulykker med motorcykler - de kører stærkt og er svære at se og at der
> er en del der kører over evne.

Det var så 3 grunde.
- Det med at køre over evne - Der er klart nogen i stat. og gerne i
kombination med alkohol
- At mc'er er sværere at se end biler er svært at gøre noget ved - Men man
kan forsøge at opdrage folk til i det mindste at kigge.
- Hastighed - der har vi ikke samme opfattelse. Pressen er jo gode til at
bruge store typer og for at få nye tal må vi afvente havarikommissionen.
Dernæst er det så også forskel på om du med forstærkt mener alle der kører
hurtigere end lovens bogstav.

Citat:"Klippekortet omfatter grove overtrædelser, der ikke i sig selv
medfører frakendelse" Og her har man valgt at en overskridelse på 30% er så
grov en overskridelse at det skal medføre et klip. I praksis oplever jeg på
landeveje at de fleste kører mellem den tilladte hastighed og de +30% -
Uanset om det er motorcykler, biler eller lastbiler.

Din formulering af "de kører stærkt" for mig til at tro at du tænker på
hastigheder der ligger over de +30% ?

Men det er ligemeget om du på f.eks 250meter afstand kan se om jeg kører 80
eller 120. For kører jeg "blot" 80 har du 11 sekunder (plus de meter der
går inden jeg indhenter) til at komme ud og op på 80 . Det kan du nok ikke
nå så du vælger at holde for mig.... Skulle du istedet køre ud foran mig ja
så må jeg jo tage farten af og det kan jeg nemt gøre på den afstand. Også
selvom det var 120km/t og 7,5 sekund.

Der hvor jeg ofte kører ud på A13 at det er en afstand deromkring der er
nødvendig for at nå ud foran en lastbil uden at være til ulempe for ham.

Er det derimod på 100meters afstand er de tilsvarende mellem 3 og 4,5 sekund
jeg har til at stoppe og det er deromkring det bliver kritisk. Fra 100km/t
er bremselængden på en mc op mod 50m og dertil lidt reaktionstid

Er vi så nede på 50meter er det kun 2 1/4 sekund ved 80km/t og så er der kun
undvigemuligheden tilbage

Min pointe er at det er mindre vigtigt hvor synlig man er på flere hundrede
meters afstand - Det kan man bremse sig ud af. Det hvor det er kritisk er
når man bliver overset tæt på. Og på 50 - 100 meters afstand er en mc altså
ikke specielt lille eller svær at se ...

Her et bare et eksemspel på en SMIDSY ulykke hvor politiet skønner at
motorcyklisten har kørt med lovlig hastighed. Oftest vil de ikke udtale som
om hastigheden før efter de tekniske undersøgelser og så er nyhedsværdien jo
væk for aviserne
http://ekstrabladet.dk/112/article121589.ece

Dinm påstand er at sådanne ulykker skyldes at motorcyklisten kører for
stærkt - Min påstand er at ovenstående er normen og ulykken skyldes at
bilisten ikke orientere sig ordenligt.

> Altså en videnskabelig grund til at motorcyklister bør passe bedre på sig
> selv - f.eks. med refleksveste og ved at lade være at køre for stærkt.

Refleksvestene hjælper kun på stor afstand og det er ikke det der er farligt
for motorcyklistern. Men de er rigtig gode til at fange bevægelse i lyset
fra billygterne, så det kan bestemt hjælpe mod at blive kørt ned bagfra, men
forfra bliver man ikke meget tydeligere af en sådan.

> Det er bare så vanvittig svært at orientere sig om noget man ikke kan
> se...

Prøv at lægge mærke til hvor nemt det er at se en motorcykel på et par
hundrede meters afstand - Det er stadig møde/kryds ulykker der er de
farlige...

Så jeg er meget uenig i din påstand. Motorcykler er ikke usynlige og hvis
man ser efter dem kan man også se dem ... (Men også at men kan være
undskyldt hvis man overser eller fejlvurderer en trafikant der kører flere
gange den tilladte hastighed)

Men når du gentager at du mener at ulykkerne skyldes at motorcyklerne ikke
kan ses er jeg lodret uenig. Hvis englænderne var enige med dig lavede de
nok ikke kampagner for at man skal se sig for ...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 17:25

> Ligesom alle andre grupper trafikanter ...

Gør det det bedre?

> Men de episoder kan ligesom din heller ikke bruges til andet end at
> der var endnu en der kørte totalt uansvarligt.

Til gengæld kan de fortælle folk hvor det er det går galt - og ligesom en
fodgænger ikke bare skal gå ud i fodgængerfeltet før han ved om bilerne
holder tilbage så må motorcyklister også forholde sig til virkeligheden og
passe på sig selv.

> Det var så 3 grunde.

Nej for dem du kalder de to første var kun en - de kører stærkt og er svære
at se (fordi de kører stærkt og dermed kommer tæt på hurtigere end de
burde).

> - At mc'er er sværere at se end biler er svært at gøre noget ved -
> Men man kan forsøge at opdrage folk til i det mindste at kigge.

Jeg tror ikke på der er nogen der med vilje kører ind foran en MC eller
noget som helst andet.

> - Hastighed - der har vi ikke samme opfattelse. Pressen er jo gode til

Jeg bruger ikke pressen som reference når jeg siger at MCer kører for
stærkt. Det er det ikke behov for.

> Prøv at lægge mærke til hvor nemt det er at se en motorcykel på et par
> hundrede meters afstand - Det er stadig møde/kryds ulykker der er de
> farlige...

Og du mener ikke at synlighed har noget at sige i et møde/kryds uheld?

> [...]
> være undskyldt hvis man overser eller fejlvurderer en trafikant der
> kører flere gange den tilladte hastighed)

Så du er enig i at en MC der kører meget for stærkt bliver sværere at se og
at der derfor er større risiko for at en billist overser den og kører ud
foran? For i så fald er vi fuldstændig enige.

> Men når du gentager at du mener at ulykkerne skyldes at motorcyklerne
> ikke kan ses er jeg lodret uenig. Hvis englænderne var enige med dig
> lavede de nok ikke kampagner for at man skal se sig for ...

Nu overdriver du min udtalelse. Lad lige være med det ik? :)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-07-08 18:53

Henrik Stidsen skrev:
> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in

> Gør det det bedre?

Nej - men derved skiller motorcyklisterne sig altså ikke ud

> [...]
> holder tilbage så må motorcyklister også forholde sig til virkeligheden og

Så du er ansvarsfri, og kan lalle afsted uden at være agtpågiven??

> Nej for dem du kalder de to første var kun en - de kører stærkt og er svære
> at se (fordi de kører stærkt og dermed kommer tæt på hurtigere end de
> burde).

De?? Det var en flot påstand.
Min oplevelse er at motorcyklister generelt _ikke_ kører for stærkt, men
tuller rundt på de små veje og nyder liver og udsigten.

> Jeg tror ikke på der er nogen der med vilje kører ind foran en MC eller
> noget som helst andet.

Det var da ikke at håbe.
Dog er det således at det er et faktum at man ikke ser hvad man ikke
kikker efter, og hvis man ser efter biler/lastbiler, overser man nemt
andre trafikanter. Det er ikke med vilje, det er blot den måde
(uhensigtsmæssigt bevares men alligevel) vores hjerne og sanseapparat er
skruet sammen på, netop derfor, vil øget opmærksomhed, altså en bevidst
påvirkning af _alle_ trafikanter til også at se efter MC, givet hjælpe.

> Jeg bruger ikke pressen som reference når jeg siger at MCer kører for
> stærkt. Det er det ikke behov for.

Hvad bruger du så?

Det er så vanvittigt svært at se noget man ikke kikker efter

> Så du er enig i at en MC der kører meget for stærkt bliver sværere at se og
> at der derfor er større risiko for at en billist overser den og kører ud
> foran? For i så fald er vi fuldstændig enige.

Det er alle vel enige i antager jeg, problemet har er at du
tilsyneladende påstår at _alle_ motorcykler kører langt over det
tilladte, hvilket er meget langt fra virkeligheden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 23:30

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in

> Nej

Det var svar nok.

> - men derved skiller motorcyklisterne sig altså ikke ud

Hvilket er fuldstændig ligegyldigt. At de andre også kørte stærkt hjælper
ik en skid når du ligger med flækket kranie efter at være kørt ind i en bil
hvor føreren overså dig.

> Så du er ansvarsfri, og kan lalle afsted uden at være agtpågiven??

Hvis det er sådan du ser på trafikken forstår jeg ikke du stadig lever.

> De?? Det var en flot påstand.

Tak, jeg er også meget stolt af den. Specielt farvespillet i den øverste
halvdel er fantastisk. Hvad er det egentlig du siger?

> Det var da ikke at håbe.

Godt, så lad være med at lade som om du tror det er sådan det fungerer. Det
er skide træls at man konstant fra MC folket får skudt i skoene at man er
ligeglad med dem og ikke gider tage hensyn til dem. Der er ikke nogen
normale billister der ønsker et uheld - heller ikke når modparten er en MC.

> [...]
> er skruet sammen på, netop derfor, vil øget opmærksomhed, altså en
> bevidst påvirkning af _alle_ trafikanter til også at se efter MC,

Og når de kommer frem fra garagen efter et halvt års fravær og så samtidig
er forårskåde og kører over evne (af den grund) så er det en dødelig
cocktail. Det undrer mig ikke at mange af dem dør af det, der er så mange
der kører over evne i et farligt miljø.

> Hvad bruger du så?

De motorcykler jeg møder i trafikken. I denne sæson ser det absolut ikke
godt ud.

> Det er så vanvittigt svært at se noget man ikke kikker efter

Igen, hvorfor er det du bliver ved med at tro at folk med vilje ikke gider
orientere sig? Hvis man kigger om der kommer modkørende kigger man jo ikke
først om der kommer lastbiler. Hvis der ikke gør det så kigger man efter
biler. Så motorcykler. Så fodgængere. Nej, man kigger efter modkørende og
andet man skal holde tilbage for. Det er virkelig utroligt at MC folket
ikke fatter at det ikke er ond vilje der gør dem sværere at se end biler og
lastbiler. Kom nu tilbage til virkeligheden.

> Det er alle vel enige i antager jeg, problemet har er at du
> tilsyneladende påstår at _alle_ motorcykler kører langt over det
> tilladte, hvilket er meget langt fra virkeligheden.

Jeg har påstået at en meget stor del af dem kører stærkt og at for mange
kører over evne (her tænker jeg specielt på dem med kvikke og stærke
maskiner). Men at påstå at motorcykler som gruppe generelt kører for stærkt
er jo ikke værre end at påstå at billister ikke VIL se motorcyklerne og
derfor kører ind foran dem.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-07-08 23:50

Henrik Stidsen skrev:
> [...]

> er jo ikke værre end at påstå at billister ikke VIL se motorcyklerne og

Læs nu hvad jeg skriver - det er _ikke_ er spørgsmål om VILJE, men om
perseption, der er da forhåbentligt kun ganske få der med overlæg
_søger_ et uheld (omend jeg har oplevet en bilist der fandt anledning
til at forsøge at anvende sin bil som våben i trafikken =8-/ )

Hvad angår "en meget stor del af motorcyklisterne" så kører de ekstremt
konservativt, og særdeles fornuftigt, for ikke at sige de er de rene
engle i trafikken, alene af den grund at en fejltagelse ikke kun giver
sved på panden, men blod på den invendige side af tøjet, så det er
relativt selvregulerende. Dermed _ikke_ sagt at _alle_ på MC kører lige
pænt - der er tosser i alle trafikkatagorier.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 09:41

> Igen, hvorfor er det du bliver ved med at tro at folk med vilje ikke gider
> orientere sig?

Kløves udsagn er fakta - resultatet af bla. engelske undesøgelser. Det er
ikke et spørgsmål om vilje men om træning - Det er så mange synsindtryk at
langt de meste sorteres fra inden man bevidst behandler indtrykkene.

> [...]
> biler. Så motorcykler. Så fodgængere. Nej, man kigger efter modkørende og

Ja man kigger men ser dem ikke

Prøv lige denne http://www.dothetest.co.uk/

> Det er virkelig utroligt at MC folket
> ikke fatter at det ikke er ond vilje der gør dem sværere at se end biler
> og
> lastbiler. Kom nu tilbage til virkeligheden.

Det er dig der ikke fatter det - Ja motorcyklister er sværere at se, men
ikke usynlige. Og på de afstande det er farligt at bliver overset er der
ingen undskyldninger for at overse motorcyklister med mindre de kører med
flere gange den tilladte hastighed.

Men jeg så op teksttv igår at i en stikprøve af 300 bilister havde 10% så
dårligt syn at de ikke ville kunne få kørekort (uden brillekrav)

> Men at påstå at motorcykler som gruppe generelt kører for stærkt
> er jo ikke værre end at påstå at billister ikke VIL se motorcyklerne og
> derfor kører ind foran dem.

Det er stadig ikke et spørgsmål om vilje.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-08 19:31

> Nej for dem du kalder de to første var kun en - de kører stærkt og er
> svære
> at se (fordi de kører stærkt og dermed kommer tæt på hurtigere end de
> burde).

Men du er så uenig i at det er på de korte afstande at det er farligt at
blive overset ?

> Jeg tror ikke på der er nogen der med vilje kører ind foran en MC eller
> noget som helst andet.

Nej men når folk med lovlig hastighed bliver dræbt fordi de bliver overset
kan man godt gøre en indsats for at få folk til at se efter ...

> Jeg bruger ikke pressen som reference når jeg siger at MCer kører for
> stærkt. Det er det ikke behov for.

Du påstår gentagne gange at motorcklister bliver overset fordi de kører for
stærkt - det er der ikke belæg for i uheldsstatistikken. Ja det er korrekt
at mange at i en stor del af uheldene har motorcyklisten kørt for stærkt.
Men derfra er der altså langt til at generalisere og sige at alle der kommer
til skade selv er skyld i det ....

> [...]
> at der derfor er større risiko for at en billist overser den og kører ud
> foran? For i så fald er vi fuldstændig enige.

Det var da rart - så mangler vi bare at blive enige om at motorcyklister der
ikke kører for stærkt også meget ofte bliver overset. Og de kommer også
slemt til skade eller bliver dræbt ...

/A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 23:35

> Men du er så uenig i at det er på de korte afstande at det er farligt
> at blive overset ?

Nej. Men problemet i at køre stærkt og samtidig være svær at se på afstand
er at når beslutningen om at krydse vejen bliver taget er motorcyklen måske
så langt væk at den ikke kan ses særlig nemt. I den tid der går fra føreren
af bilen, fejlagtigt, har konstateret fri bane og til bilen er væk fra
MC'ens bane går der kortere og kortere tid jo hurtigere MCen kører. Dvs,
det kunne være interessant at se hvor mange uheld der kunne være undgået
hvis MCen havde kørt med lovlig hastighed og derved, alene pga.
hastigheden, simpelthen ikke ville være nået hen til ulykkesstedet før
bilen var væk. Kan du følge hvad det er jeg mener?

Derudover ku jeg godt tænke mig at refleksveste blev lovpligtigt for alle
køretøjer hvor føreren sidder udenfor - altså, cykler, knallerter,
motorcykler, ATV'er osv.

> Nej men når folk med lovlig hastighed bliver dræbt fordi de bliver
> overset kan man godt gøre en indsats for at få folk til at se efter

Helt sikkert. Man kunne jo så kombinere det med en "kør lovlig hastighed -
forøg dine chancer for at blive set i tide" kampagne.

> [...]
> motorcyklisten kørt for stærkt. Men derfra er der altså langt til at
> generalisere og sige at alle der kommer til skade selv er skyld i det

Jeg har jo netop ikke sagt at de selv er skyld i det. Læg nu mærke til hvad
jeg skriver. Jeg snakker ikke som at undskylde, jeg forsøger blot at
forklare hvorfor billisterne så nemt overser motorcyklisterne. Og samtidig
skriver jeg at det ikke er en undskyldning men blot en forklaring.

> Det var da rart - så mangler vi bare at blive enige om at
> motorcyklister der ikke kører for stærkt også meget ofte bliver
> overset. Og de kommer også slemt til skade eller bliver dræbt ...

Men hvor mange ulykker bliver undgået fordi MCen ikke kører for stærkt?

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 10:04

> Derudover ku jeg godt tænke mig at refleksveste blev lovpligtigt for alle
> køretøjer hvor føreren sidder udenfor - altså, cykler, knallerter,
> motorcykler, ATV'er osv.

Vil ikke gøre nogen stor forskel på synligheden om dagen - Det du ser først
på afstand er forlygten, og vesten vil oftest være stort set dækket af
mc'en. En reflekshjelm vil være bedre ... Som f.eks Jacob her der har
malet skyggen med refleksmaling:
http://tenere.dk/forumnew/uploads/444/Mig_og_hjelm.JPg - Han aprilia har btw
også et ganske kraftig nærlys (originalt)

Men derfor kan man jo godt gøre hvad man kan for at være synlig. Det var
uheldigt for motorcyklisterne da det blev påbudt med kørelys på biler. Pt
køre jeg med nogle ret kraftige LED som kørelys om dagen - Ikke så proff som

http://www.hella.com/produktion/HellaDE/WebSite/MiscContent/Download/Autofahrer/Zubehoer-Tunining/Zubehoer_Tuning.pdf
LED kørelys på side 13 ...

Men de gør at mc'en ser lidt anderledes ud... Jeg har tidliger kørt med en
gul forlygtepære og det skifter jeg til igen - hvorfor ? Fordi det var min
oplevelse at færre overså mig fordi jeg skilte mig ud fra det almindelige
hvide lyshav. Eneste ulempe er så at man ikke kan se farven på nummerpladen
på parkede kassevogne ... Men de blinker alligevel kun rødt af dem der kører
for stærkt ...

Jeg forstår også dem der sætte xenon på deres mc'er. Ja det er ulovligt og
ja det kan blænde - MEN dem jeg kender med det oplever at væsenligt færre
overser dem.

Dernæst kan man gøre meget ved sin placering på vejen. Man er meget mere
synlig hvis man bevæger sig sidelæns i sin vognbane istedet for blot at
holde et lige spor (igen et resulat fra engelsk forskning) - Det kan være
det "trick" der skal til at nå igennem underbevidstheden på andre
trafikanter.

Jeg skal ikke forsøge at være hellig - jeg kører heller ikke altid efter
lovens bogstav, men det er yderst sjældent at min kørsel kan give anledning
til et klip... Jeg ligger ikke med 79.9 på landevejen men følger oftest
trafikken - Og indhenter "trafikken" en langsommere sørger jeg som regel for
at komme videre - hvis der er en række biler vil jeg helst ligge forest
eller bagerst, istedet for midt i en række der kører for tæt ....

Men mine mc vaner tager jeg med mig over i bil. For noget siden kørte jeg
med en kammerat fra kbh til viborg. Fra århus til viborg er det landevej med
mange kryds. Han syntes at jeg kørte paranoidt - F.eks bare fordi jeg som
vane flytter foden til bremsen når jeg på landevej kan se der holder på
sidevejen og indtil jeg kan se at de ser på mig osv. De fleste bilister
stoler på at medtrafikanterne overholder deres vigpligter. Den "luksus" har
man ikke på mc, da risikoen for at bliver overset er mange gange større.
--
/A

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 03-07-08 19:36

hej
nu fordomme og andet er på bordet
så køb ikke en seat den kan først bremse på den anden side af fodgænger
overgangen
kørte ca 8 km ved siden af sådan en på min mc
og hver eneste gang vi mødte rødt løs bremsede den ikke før.
gjorde føren opmæksom på hans defekte bremse, han grinede og trak på
skulderen
så jeg går ud fra det ikke kan laves ,så altså køb ikke seat
jeg kører lastbil,personbil ,mc og mc med sidevogn. hele året
og det er kun mc'en uden sidevogn som folk overser,om det er størelsen eller
? ved jeg ikke
kører det jeg må, så det er ikke farten, det eneste køretøj jeg kører for
stærkt i er lastbilen der kører jeg 85 km/t. på motorvej.
og jeg husker denne fra ekstra bladet da de ikke kunne lide lastbiler
overskrift
LASTBIL INVOLVERET I UHELD
bil torperet med lastbil
lastbilen holdt parkeret i højre side uden fører
hilsen Jørgen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 23:36

Jørgen Sørensen <solna@privat.dk> wrote in

> og det er kun mc'en uden sidevogn som folk overser,om det er størelsen
> eller ? ved jeg ikke

Mon ikke det er en meget stor del af et også?

Fra : N/A

Dato : 04-07-08 10:42

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-07-08 12:22

> [...]
> reelt usynlig som MC på en landevej. Det er selvfølgelig ikke en
> undskyldning for ikke at overholde sin vigepligt men det kan meget nemt

jeg har kørt mc i ca. 10 år.
Min egen erfaring er, at hastigheden bestemt ikke behøves overskrides for at
blive overset, jeg har mange gange klodser bremserne, med helt lovlig
hastighed, fordi en eller anden gut har travlt med at komme ud fra sidevejen
samtidig med der skal skrues, pilles, røres, ryges og hvad ved jeg inde i
bilen. Og det er så dertil opmærksomheden går.
Folk tager sig ikke tiden til at orientere sig. Kører også bil til daglig,
samme her, en bette Mazda er heller ikke stor nok til at den bliver set
altid, så hvorfor skulle man da også se en mc.

Jeg har for vane nogen gange lige at give et blink med det lange lys hvis
jeg er i tvivl om en der holder ved en sidevej, og det virker sgu ret godt,
har set en del gange hvordan de pludselig kigger mere koncentreret på mig og
deres bilen pludselig stopper mere konstant, istedet for de triller ud mod
vejen.
Om det er fordi de ser mig eller bare tænker "hvor står politiet" ved jeg så
ikke

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S og en bette Mazda
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : N/A

Dato : 04-07-08 10:42

Fra : N/A

Dato : 04-07-08 10:42

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-07-08 04:09

On Jul 4, 11:42 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> *SNIP*

> Så det du siger er nu er at _frekvensen_ er højere - ikke styrken?

Lydopfattelsen ind i min stue er højere på motorcykler end på biler,
og derved støjer de mere end biler.
Jeg tror det er fordi de frekvenser som en motorcykel udsender lettere
går ind i mit hus.

> Torben - med 82DB rør så vidt jeg husker. Ikke hørbart 300m væk ved jævn
> hastighed, medmindre det er en frostklar søndag morgen.

Eller en stille sommeraften eller.....

Fra : Brian Larsen

Dato : 08-07-08 03:52

On Jul 3, 9:03 pm, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>
> EnMCer dejlig.. og som du siger kan være så meget andet. Men som et
> seriøst "bil nr.1" nægter jeg at tro på.

Jeg har aldrig ejet en bil, men kører udelukkende MC. Jeg tror jeg kan
tælle på en hånd hvor mange gange jeg har lånt en bil de sidste 5 år
og det har kun været fordi jeg skulle køre for andre, en trailer har
jeg kørt med en enkelt gang da jeg skulle hjælpe en med at flytte.
Generelt undgår jeg helst at køre bil da jeg har lidt svært ved at
omstille mig til den sløve acceleration (der skal lige huskes på det
f.eks ved overhalinger).

Jeg pendler i øvrigt Falster->Høje Taastrup på MC fra marts til
december og tager toget i de 3 af forsikringen klassificerede
vintermåneder.

Det kan sagtens lade sig gøre at undvære en bil (for mig).

--
// brian - SV1000S K6

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-08 20:20

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-08 18:13

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote in

> Små lastvogne med trillebør på ladet får mig altid helt op på mærkerne -

Og med god grund - jeg har oplevet en trillebør der fløj af ladet
med 120km/t, vi var meget glade for der ik kørte nogen bagved, sådan en
flyvende trillebør er dødbringende er jeg ganske sikker på.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-07-08 03:17

wrote:

> [...]
> lang afstand. Men nu er vi vist igen igang med generaliseringer .........

Nej alle motorcyler. Det er simpelthen deres motorlyd, de højere

Dem med åbne rør kan måske høres 1000 m væk.

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-08 10:42

Fra : Niels Pein

Dato : 04-07-08 22:52

"Christian B. Andresen" skrev ...

Pudsigt, ikke her. Nærmest omvendt. Det er måske den skov jeg bor i der gør
forskellen.
Men med mindre du siger jeg lyver, så bør du nok modificere dine udlægninger
til at de gælder under de (specielle?) forhold du kender til, og ikke
nødvendigvis andre steder, så kan jeg gøre det samme.

Jeg synes dog du let og elegant springer hen over emnet "dækstøj", som jeg
synes er den væsentligste støjkilde ved de højere hastigheder i alm. trafik
(stor landevej f.eks.).
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : N/A

Dato : 04-07-08 10:42

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 03-07-08 05:03

On 2 Jul., 14:38, "Kåre" <ka...@megajam.dk> wrote:

> Tankevækkende at 9 ud af 10 motorcyklister alligevel vælger at hjerne afsted
> i zig-zag bevægelser ud og ind mellem bilerne...men de må jo åbenbart ikke
> være så bange alligevel ?

LOL.
Det var vist århundredets overdrivelse.

> Jeg siger ikke at DU gør det. Det er bare en konstatering af de faktiske
> omstændigheder jeg oplever.

Hvis du virkelig tror på det, så flyt dit opholdssted væk fra den
Italienske storby du åbenbart befinder dig i, og check hvordan tingene
ser ud i almindelig dansk trafik.
Alternativt, kig ind hos Synoptik.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 03-07-08 05:07

On 2 Jul., 15:22, "Kåre" <ka...@megajam.dk> wrote:

> [...]
> betydelig hastighedsoverskridelse, og ligner en der er ude at lege, er en

Det er da bekymrende at du åbenbart er een af de bilister som totalt
overser motorcyklister (medmindre de provokerer voldsomt). Det er
faktisk motorcyklisters største problem; at blive overset, og hvis du
selv tror på dit postulat, så er du en del af problemet. Alle de der
kører pænt ser du simpelthen ikke!
Skræmmende. =
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 03-07-08 05:10

On 2 Jul., 19:17, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:

> Ja det er ikke overraskende at der er så mange MC kørere der dør i
> trafikken hver gang de finder cyklerne frem fra garagen.

Hver gang?
Hvor mange gange kan man dø?

Forresten; motorcyklister dør ikke, de bliver slået ihjel. I hvert
fald generelt set, og statistikken bekræfter dette.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 17:27

Niels.Pein@gmail.com wrote in news:c44b64b1-39df-4af2-a8f8-
01a5f57fc1fc@a1g2000hsb.googlegroups.com:

> Forresten; motorcyklister dør ikke, de bliver slået ihjel. I hvert
> fald generelt set, og statistikken bekræfter dette.

Og det har nok noget at gøre med at statistikken ikke bekymrer sig om andet
end at billisten har overtrådt sin vigepligt og dermed får skylden. Hvis
man kiggede på hvor mange af ulykkerne der har involeret for høj hastighed
hos MC'en ville det nok se lidt anederledes ud.

Derudover er det fuldstændig ligemeget om man dør eller bliver slået ihjel
i trafikken - effekten er den samme.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-07-08 18:03

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> man kiggede på hvor mange af ulykkerne der har involeret for høj hastighed
> hos MC'en ville det nok se lidt anederledes ud.

Hvordan vil det da så se ud?

Nok kører de fleste bilister generelt for Stærkt på især landevejene,
men alligevel.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 18:09

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in

> Hvordan vil det da så se ud?

Hva tror du selv?

> Nok kører de fleste bilister generelt for Stærkt på især landevejene,
> men alligevel.

Prøv at sammenligne biler og motorcykler rent størrelsesmæssigt - så ka det
være du kan regne ud hvilken der er nemmest at se. Jo hurtigere man kører
desto kortere tid har de andre billister til at opdage og reagere på en.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-07-08 18:31

Henrik Stidsen skrev:
> "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in

> Hva tror du selv?

hmm Hvornår så jeg sidst en overskrift i retningen af
"Vandvittig bilist kører ud foran uforvarende motorcyklist"
hmmm aldrig!

Lad være med at lyde som en forfulgt uskyldighed, det er uklædelig.

> [...]
> desto kortere tid har de andre billister til at opdage og reagere på en.

Skal jeg forstå det sådan at jo større man er jo "mere i orden" er det
at køre for stærkt?

Så forstår jeg bedre hvorfor jeg så ofte møder 3-3,5 tons 4X4 der køre
usandsynligt stærkt...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 23:40

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in

> hmm Hvornår så jeg sidst en overskrift i retningen af
> "Vandvittig bilist kører ud foran uforvarende motorcyklist"
> hmmm aldrig!

Hvornår så du en overskrift der hed "Billist så godt MC'en men valgte at
køre ind foran ham"? Eller en der var noget med "MC kørte for stærkt og
blev derfor overset - så ka han lære det"? Nej, det er altid billisten der
får skylden og MC'en er bare det stakkels offer der ikke gjorde noget som
helst forkert og faktisk var en mønsterborger iøvrigt.

> Lad være med at lyde som en forfulgt uskyldighed, det er uklædelig.

Og i lige måde da - det er trættende at høre på jeres klynk om at billister
slår MCer ihjel fordi de syns det er sjovt.

> Skal jeg forstå det sådan at jo større man er jo "mere i orden" er det
> at køre for stærkt?

Nej, du skal til at tage dig sammen og lade være med altid at vælge den
mest negative tolkning du kan komme i tanke om. Hvis du nu seriøst tænkte
dig om, hvordan ville du så forstå det?

Jeg kan give dig så meget hint at jeg på intet tidspunkt har sagt det var
iorden at overtræde sin vigepligt. Jeg kommer med et seriøst bud på hvorfor
så mange billister overser motorcykler - og du forsvarer dig som om jeg
giver dig skylden for alle verdens ulykker. Du giver dig selv offerrollen.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-07-08 00:51

Henrik Stidsen skrev:
> "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in
>
> Og i lige måde da - det er trættende at høre på jeres klynk om at billister
> slår MCer ihjel fordi de syns det er sjovt.

Bilister slår motorcyklister ihjæl - men forhåbentligt morer det dem
ikke, vi har vel en fælles interesse i at der ikke sker!

Motorcyklister slår også sig selv ihjæl, men dem der kandiderer til det
diskuterer jeg med i et andet forum (det kan være lige så svært at
overbevise dem om at _de_ skal køre ordentligt og hensynsfuldt)

> [...]

> giver dig skylden for alle verdens ulykker. Du giver dig selv offerrollen.

.... og jeg siger det er en sovepude, ikke at det ikke sker, altså at der
kommer et blålys med 180 forbi et kryds, en ind-, udkørsel for det er
sket, og det sker givet igen næ jeg beder blot om, at man øger
opmærksomheden specielt i forhold til den almindelige gennemsnitlige MC,
i og med at der belæg for* at bilister _overser_ motorcykler - også dem
der kører som forventeligt. Jeg har ALDRIG påstået det er med vilje -
hvortil du dog notorisk henviser til "de kører for stærkt så jeg kan
ikke se dem"

Så sent som igår var der en dame i en 4X4 der bakkede lige ud foran mig
... jeg kørte 30, hvor man må køre 50, hun så "ret igennem mig" og var
ved at skide en snemand da jeg vinkede til hende idet jeg paserede
- spørger du hende i dag om den oplevelse, kørte jeg ikke under 100, for
sådan oplevede hun det, det ene øjeblik var jeg der _ikke_ og pludselig
ud af den blå luft var jeg der... bare som et eksempel.

* Jeg ville kunne stille en motorcykel på din køler (dette er en
overdrivelse - men alligevel)og ville du overse den, hvis din
opmærksomhed ikke er rettet mod det.
Der er en sjov lille test på nettet der viser det udmærket. (jeg husker
ikke adressen, men jeg blev særdeles overrasket)

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 04-07-08 08:34

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Der er en sjov lille test på nettet der viser det udmærket. (jeg husker
> ikke adressen, men jeg blev særdeles overrasket)

http://www.break.com/index/awareness-test.html

mvh
Bendt

Honda Shadow VT1100
Honda Shuttle 2,3 IES

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-07-08 16:22

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> wrote in

> http://www.break.com/index/awareness-test.html

Den kendte jeg godt - og så er den ret svær at blive overrasket over...

Men som en af kommentarerne siger:
"it's true we didn't see the bear moon walk across the screen, but only
because the human sized "bear" was blending in with the people in black.
WHEN THE HELL are we going to see A 2 ton CYCLIST DISGUISED AS A CAR?!"

Der er en god pointe i den kommentar - bjørnen gør alt for ikke at være
synlig. Jeg håber ikke MC folket gør alt for at blive overset ;)

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 18:23

> Den kendte jeg godt - og så er den ret svær at blive overrasket over...
> Der er en god pointe i den kommentar - bjørnen gør alt for ikke at være
> synlig. Jeg håber ikke MC folket gør alt for at blive overset ;)

Nope men den illusterer ganske godt at man kun set det man kigger efter ....

Også derfor der i motorcykelkredse er masser af debat om hvad man kan gøre
for at blive set... I tråden er allerede nævnt gule overtræk, reflekterende
hjelm, (ulovlige) xenon pærer, lovlige extra lygter, placering på vejen og
også mine forsøg med gule forlygtepærer ...

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-08 18:28

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev :

>Også derfor der i motorcykelkredse er masser af debat om hvad man kan gøre
>for at blive set...

hmmmm........ er det mon derfor de ofte ses med fjernlyset tændt ?

pisseirriterende at se på ;)
--
Jan_stevns

Fra : Niels Pein

Dato : 04-07-08 23:01

<jan_stevns> skrev ...

> hmmmm........ er det mon derfor de ofte ses med fjernlyset tændt ?

Jeps, lige præcis.

> pisseirriterende at se på ;)

Jeg synes også det er irriterende, men det er bilisternes egen skyld, fordi
der er så mange der er for dovne til at se sig ordentligt for, og derfor
behøver et skud lys lige i bærret for at opdage noget.

Personligt tror jeg så der er andre faktorer, specielt vejplacering, der er
vigtigere, og jeg bruger ikke selv at køre med langt lys på mc. Ikke endnu i
hvert fald.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Anders Majland

Dato : 05-07-08 21:37

Om dagen er der nok ikke mange der kan blive blændet af lovligt fjernlys -
Så meget lys kommer der alligevel ikke ud af en alm halogenpære..

Jeg kører normalt ikke med fjernlys tændt om dagen (bruger mit LED kørelys)
men har jeg en lavthængede sol bag mig så jo nogengange ...

> Jeps....Jeg tænder også mit fjernlys, så de kan se at jeg har set dem.
> Men af en eller anden uforståelig grund bliver de altid pisse sure
> over at blive blændet...? Jeg fatter dem ikke.

I lygtetændingstiden ? - der har alle bare at blænde ned når man kommer så
tæt på at det kan blænde ... Og at en ikke formår det retfærdiggør ikke
andres "hævn". I bil oplever jeg ofte modkørende blink på mere end 500
meters afstand - På den afstand kan lyset ikke blænde (alm halogen lygter
med std farve), men de kan da se at jeg kører med langt lys ... Efterhånden
skifter jeg så blot til nærlys for hvis jeg venter lidt kommer hævnaktionen
typisk med fjernlys lige inden vi mødes ... Så hellere køre et stykke i
mørke ...

På mc oplever jeg derimod ofte modkørende der ikke blænder end før de er
meget tæt på ... Om det er fordi de vælger at "ignore den eneøjde
modkørende" eller hvorfor aner jeg ikke - men forskellen mellem bil og mc er
meget markant. Måske fordi der er meget bedre lys på bilen end på mine
mc'er. Den ene med en alm H4 den anden med to 35W glødepærer (Den bygger jeg
dog om til 2 H4 snarest - det kører den med originalt i nogle lande, men min
er oprindeligt fra italien )

Det er mere speget på motorvej - der afhænger det af vejens forløb om
fjernlys kan genere de modkørende eller ej ... Men som udgangspunkt blænder
jeg ned hvis en modkørende med en blink markerer at jeg generer ...

Fra : Niels Pein

Dato : 05-07-08 22:03

Pudsigt Anders, dit indlæg står under mit i OE, men du kommenterer ikke på
een eneste linie jeg har skrevet, endsige citerer noget af det.

Helt ok, bare en underlighed.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-08 22:30

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> skrev :

>Pudsigt Anders, dit indlæg står under mit i OE, men du kommenterer ikke på
>een eneste linie jeg har skrevet, endsige citerer noget af det.

>Helt ok, bare en underlighed.

Indeed my friend - and your's too ;)

--
Jan_stevns

Fra : Anders Majland

Dato : 06-07-08 07:38

Niels Pein:
> Pudsigt Anders, dit indlæg står under mit i OE, men du kommenterer ikke på
> een eneste linie jeg har skrevet, endsige citerer noget af det.

Jeg undlader oftest kilde på dem jeg citerer - så undgår jeg oftest at jeg
får blandet debatører sammen ....

Ved godt at det ikke er "pænt" men

Nå, nu vil jeg ud og trille lidt i det gode vejr inden regnen kommer

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-07-08 13:39

Isang tao pinangalanan, jan_stevns nagsulat:

Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-07-08 22:43

> Nope men den illusterer ganske godt at man kun set det man kigger
> efter ....

Tjow, muligvis, men det svarer jo lidt til at sige "kig efter lastbilerne"
og så forvente at man ser motorcyklerne.

> [...]
> reflekterende hjelm, (ulovlige) xenon pærer, lovlige extra lygter,
> placering på vejen og også mine forsøg med gule forlygtepærer ...

Det er da positivt der er debat om det, vi må håbe der kommer noget godt ud
af det.

Fra : Borge

Dato : 04-07-08 07:08

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote in
.. Jeg kommer med et seriøst bud på hvorfor
> så mange billister overser motorcykler -
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Jeg var selv ved at lave den som bilist den anden dag, køre ud foran en mc
der var på vej rundt i en rundkørsel. Ved ikke hvorfor jeg overså ham, måske
sommervarmen, tankerne var et andet sted, hvad ved jeg. Opdagede ham i
sidste øjeblik og nåede at bremse.

Men nu kommer det værste, jeg er også motorcyklist og har haft flere uheld
fordi jeg blev overset. Min fart er altid lovlig, da det pga. af mit job
ikke ville være særlig fedt at blive taget, desuden går jeg ind for lavere
fart.
Men jeg har selv kørt ind i bla. en fodgænger der gik lige ud foran mc-en,
heldigvis kørte jeg kun 30 km/t så fodgængeren og jeg selv slap med lidt
knups - kørt ind i en knallertkører der også kørte lige ud foran mc'en,
ramte ham med 50 km/t, denne gang gik det lidt værre - kørt et par gange ind
i biler der kom ud fra sideveje, slap heldigvis godt fra det begge gange -
sikker pga af mit tøj og hjelm - samt at jeg ikke ramte noget under
flyveturen, begge gange var min fart på maks 80.

Men det er første gang jeg selv har overset en mc, og det føltes ikke rart.

Mvh
Borge

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 03-07-08 05:18

On 2 Jul., 21:07, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:

> [...]
> være reelt usynlig som MC på en landevej. Det er selvfølgelig ikke en
> undskyldning for ikke at overholde sin vigepligt men det kan meget nemt

Damn, det må være kedeligt for dig at tage til motorløb på
Jyllandsringen.

Og for at komme tilbage til emnet; det er i det mindste ikke
motorcyklister der kører rundt og taber alt muligt skrammel på vores
veje.
Og det er ikke motorcyklister der krøller de 5 bagerste biler i
motorvejskøen sammen fordi chaufføren sover.
Og det er ikke motorcyklister der udraderer en familie på 4 ved at
køre modsat på en motorvej.

Så hvad pokker brokker bilisterne sig over? Det går sjældent ud over
andre end motorcyklisten selv! Set fra det synspunkt, er
motorcyklister de mest hensynsfulde trafikanter af alle, fordi de ikke
kan lave ret meget ravage for andre med de få kilo der flyttes rundt
med.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-08 17:13

Niels.Pein@gmail.com wrote in news:ad3ece00-2f86-4b92-8ff8-
454e1cca3a8a@m73g2000hsh.googlegroups.com:

> Så hvad pokker brokker bilisterne sig over? Det går sjældent ud over
> andre end motorcyklisten selv!

Den dag du har en død mand igennem forruden tror jeg ikke på du siger sådan
længere.

Fra : Niels Pein

Dato : 04-07-08 22:55

"Henrik Stidsen" skrev ...

> Den dag du har en død mand igennem forruden tror jeg ikke på du siger
> sådan
> længere.

Hellere være den overlevende bag rattet end den døde i forruden ikke?
Og dermed igen, motorcyklisten betaler den højeste pris, uanset hvem der har
skylden.
--
Hilsen Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-08 12:23

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> wrote in

> Hellere være den overlevende bag rattet end den døde i forruden ikke?

Jo da, selvfølgelig.

> Og dermed igen, motorcyklisten betaler den højeste pris, uanset hvem
> der har skylden.

Det er rigtigt. Men hvis du tror det slet ikke påvirker dig ("går ud over
dig") at være skyld i en anden persons død så er du vist en ubehagelig type
- der er en grund til man ofte ser formuleringen "chaufføren af den anden
bil slap uden fysiske skader" eller noget i den retning. Man behøver ikke
dø før det er gået ud over en selv.

Fra : Niels Pein

Dato : 05-07-08 21:59

"Henrik Stidsen" skrev ...

> [...]
> bil slap uden fysiske skader" eller noget i den retning. Man behøver ikke

Selvfølgelig vil han da være påvirket af det hvis en bilist er skyld i en
motorcyklists død, men i så tilfælde har jeg da godt nok svært ved at have
ondt af ham.
--
Hilsen Niels
Chevolet Nubira 1.8 CDX

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-07-08 23:20

Niels Pein skrev:
> [...]
> motorcyklists død, men i så tilfælde har jeg da godt nok svært ved at have
nuu syntes jeg det bliver lidt for skingert

Nok så jeg gerne en øget opmærksomhed omkring MC
Men jeg har dog så stor tillid til mine medmennesker at jeg ikke antager
at de med fortsæt, forårsager andres død.

Når nu naturen (den menneskelige perception) spiller en et puds og man
ender i en situation hvor man involveres i et andet menneskes død, så
vil det IMO for de fleste, være en frygtelig byrde at skulle leve med
resten af livet.

Det er da uhyggeligt at vi lever i et angiveligt oplyst århundrede og
opleve at den generelle tendens i samfundet er at overvågning, straf,
hævn, og tugt er det eneste saliggørende.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-07-08 05:48

On Jul 2, 7:58 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> .... MEN når man ser på årsagen til ulykkerne så er den den mest typiske
> årsag at motorcyklisten bliver overset af en svingende bilist.

Og det er oftest fordi de kører væsentligt hurtigere end de andre
trafikanter.

> [...]
> i de sene nattetimer hvor de sammen med taxa'erne har deres egen tolkning er

Det er vist ikke fordomme (eller var dette også endnu en fordom) ?!?!?

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-08 13:13

> Og det er oftest fordi de kører væsentligt hurtigere end de andre
> trafikanter.

Og hvor ved du det fra ? Vel fordi at det har du selv set at de _altid_ gør
?

Men prøv at lyt når jeg og andre motorcyklister siger at vi også bliver
overset når vi kører med lovlig hastighed.

> Det er vist ikke fordomme (eller var dette også endnu en fordom) ?!?!?

Nej det var observationer - Altså at jeg ofte ser ovenstående i københavn.
Det siger intet om hvordan taxa'er kører generelt og igen så det de brådne
kar jeg ser. Alle de taxa'er der kører ordenligt lægger jeg jo ikke mærke
til. Og også at selv om der blandt dem der kører hasarderet er rigtigt mange
håndværkerbiler og biler med tågelyset tændt siger jo ikke noget om hvor
mange der er af dem der kører ordenligt ... Kørte alle med tåbelyset tændt
om natten var observationen helt ligegyldig, men det er trods alt et fåtal
der vælger den "smarte" men ulovlige lygteføring. Derfor jeg oplever det som
en sammenhæng mellem ulovlig lygteføring og høj fart / hasarderet kørsel.

Sikkert lidt på samme måde som du har kædet motorcyklister og høj fart
sammen.

Begge dele er baseret på observationer, men derfra kan man ikke konkludere
at alle motorcyklister eller bilister med ulovlig lygteføring kører for
stærkt.

Kan du følge mig ?

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-07-08 15:21

On Thu, 3 Jul 2008 04:47:48 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Og det er oftest fordi de kører væsentligt hurtigere end de andre
>trafikanter.

Nååå det samme er jeg da ude for når jeg kører på cykel. Her kan det
da vel ikke være hastigheden der er for høj.

Jens

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-08 15:28

> Nååå det samme er jeg da ude for når jeg kører på cykel. Her kan det
> da vel ikke være hastigheden der er for høj.

Rigtig god pointe jeg helt har glemt at fremhæve - Det er præcis samme
problemstilling. Cyklister bliver ligesom motorcyklister overset fordi der
ikke kigges efter dem .... Det er nok for længe siden at jeg har cyklet
længere strækninger med trafik ...

(og ja selvfølgelig er der brådne kar bla bla bla osv)

(Jeg er selv blevet kørt ned af en højresvingende bus - og dem der kender
mig vil nok ikke påstå at jeg må have cyklet for stærkt - Jeg kørte på en
cykelsti og bussen svingede uden tegngivning fra en busbane (Jeg så
ihvertfald ikke noget blinken))

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-07-08 05:51

On Jul 2, 11:50 pm, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:

> [...]
> også har været væk fra vejene i et halvt års tid gør dem jo ikke mere
> synlige - billisterne er ikke vant til dem.

Jeg vil støtte Henrik her.
Selv på vores mindre forbindelsesvej kører mange MC'ere væsenligt
hurtigere end bilerne.

> Det er bare så vanvittig svært at orientere sig om noget man ikke kan se...

Eller som bedømmes som værende 200 m væk og køre 80-90 men som kun var
100 m væk og kørte 160-170 ?

Fra : N/A

Dato : 04-07-08 10:42

Fra : N/A

Dato : 04-07-08 10:42

Fra : N/A

Dato : 04-07-08 10:42

Fra : N/A

Dato : 04-07-08 10:42

Fra : N/A

Dato : 04-07-08 10:42

Fra : jens.brauer.rasmusse~

Dato : 03-07-08 06:25

On 2 Jul., 10:42, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> Christian......http://www.yee-haw.dk
> Hold afstand....
> Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Det er ganske enkelt det væreste man kan komme ud for på mc - for 4 år
siden ramte jeg en tabt cykel på autobahn lidt nord for Hamburg.
Kostede mig dog ikke en tur i asfalten men min mc var næsten
totalskadet.

Jeg turde ikke køre bagved folk med cykler på bagsmækken i næsten et
halvt år.

--
Jens B R
Honda CBR1000F ´97

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 03-07-08 06:42

On 3 Jul., 13:51, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Eller som bedømmes som værende 200 m væk og køre 80-90 men som kun var
> 100 m væk og kørte 160-170 ?

Det vil jeg kalde en ret grov fejlbedømmelse af afstand og hastighed,
hvor vedkommende burde overveje det fornuftige i at fortsætte med at
have kørekort.

Selvfølgelig kan man argumentere at det er forkert hvis en
motorcyklist kører 160-170 på en landevej, men hvis en bilist fra en
sidevej ikke engang fra 100 meters afstand kan se at der kommer en
motorcykel med god fart på, så bør man øjeblikkeligt overlade sit
køretøj til mere kyndige hænder, og ringe efter hjælp til den videre
transport.

Man bliver ikke usynlig af at køre stærkt. Men der findes folk der er
for dovne til at orientere sig ordentligt, og derfor påstår at "de
kunne ikke se ...". Gu' kunne de da så, hvis de havde set ordentligt
efter.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-07-08 07:00

On Jul 3, 2:42 pm, Niels.P...@gmail.com wrote:

> Det vil jeg kalde en ret grov fejlbedømmelse af afstand og hastighed,
> hvor vedkommende burde overveje det fornuftige i at fortsætte med at
> have kørekort.

Jeg siger ikke at jeg har oplevet dette, men kan levende forestille
mig scenariet.

> [...]
> motorcykel med god fart på, så bør man øjeblikkeligt overlade sit
> køretøj til mere kyndige hænder, og ringe efter hjælp til den videre

Jeg er helt sikker på at ovenstående scenarie er grunden til mange
ulykker mellem MC'ere og biler.

> [...]
> for dovne til at orientere sig ordentligt, og derfor påstår at "de
> kunne ikke se ...". Gu' kunne de da så, hvis de havde set ordentligt

Nej, men hastigheden kan være svær at bedømme og man ser vitterligt
mange motorcyklister som kører omkring de 160-170 på lange lige
stykker.

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 03-07-08 08:07

On 3 Jul., 15:00, "Christian B. Andresen" wrote:

> ... men hastigheden kan være svær at bedømme og man ser vitterligt
> mange motorcyklister som kører omkring de 160-170 på lange lige
> stykker.

Måske nogle steder, men ikke her.
Kommer måske også an på hvilke tider af døgnet vi snakker om.

Jeg bor i landdistrikt i Midtjylland direkte ud til et halvstor
landevej. Stort set intet kommer forbi uden jeg opdager det, når
ellers jeg er hjemme.
Mange kører for stærkt, men det er generelt ikke motorcyklister, det
er bilisterne.
Hvis man kigger på top 1, altså DEN hurtigste, i løbet af et år, så
skal det nok være en motorcyklist med over 200.
Hvis man kigger på de der kører 160-170, så er det unge fyre i en
eller anden lille skrammelkasse af en faldefærdig, men flot stylet
bil, med fuldt blus på basgangen, og kun yderst sjældent
motorcyklister.
Hvis man kigger på de der kører 100-110 (det er nær ved at være de
fleste), så fordeler det sig pænt over hele spekteret, ingen overvægt
af motorcyklister.
Hvis man kigger på de der kører rigtigt pænt og faktisk holder de 80
eller måske lavere, så er der muligvis en lille overvægt af
motorcyklister. Det er nok mere fristende at køre en hyggetur på mc
end i bil. Lastbiler kører til gengæld ALDRIG langsomt her. De ligger
meget stabilt på noget nær det hurtigste de kan alle sammen.

Og så er der støjen. I byer støjer nogle motorcykler jo lidt rigeligt..
Men ved højere og mere stabile hastigheder (ikke accelleration), hvor
dækstøj bliver dominerende, så overtager de hurtige biler pladsen som
de mest støjende. Specielt biler i den større ende, som SUV'er, der
kommer med 150, er det rene helvede at være i nærheden af.
Kommer der en Ducati forbi er det derimod ren vellyd.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-07-08 00:54

On Jul 3, 4:15 pm, "OZ3BTO" <n...@spam.dk> wrote:
> Man kan hurtig selv se når man kommer på MC hvilke billister der selv køre
> MC.. Det er nemlig de billister der pr automatik trækker ind til højre så
> MCen kan komme forbi

Jeg kører ikke MC, men trækker ind til højre. Kun for at få dem foran
mig, så jeg ved hvor jeg har dem.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 09:30

> Jeg kører ikke MC, men trækker ind til højre. Kun for at få dem foran
> mig, så jeg ved hvor jeg har dem.

Uanset årsagen så er jeg sikker på at det er værdsat.

Men som mc'ist skal man også være lidt vågen ved om den forankørende giver
plads - eller blot slingrer lidt .... Så hvis du syntes mc'en bliver
hængende lidt længe bag dig er det måske kun fordi han lige vil være helt
sikker på dine hensigter..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-07-08 00:59

On Jul 3, 4:07 pm, Niels.P...@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Jeg bor i landdistrikt i Midtjylland direkte ud til et halvstor
> landevej. Stort set intet kommer forbi uden jeg opdager det, når

Nogenlunde samme omgivelser som vi bor, dog lige nord for Randers.

> [...]
> end i bil. Lastbiler kører til gengæld ALDRIG langsomt her. De ligger
> meget stabilt på noget nær det hurtigste de kan alle sammen.

Lige bortset fra lastbilerne er det IMO en meget atypisk strækning.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 10:06

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-07-08 03:04

On Jul 4, 10:29 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Uanset årsagen så er jeg sikker på at det er værdsat.

Det tror jeg skam også.

> [...]
> plads - eller blot slingrer lidt .... Så hvis du syntes mc'en bliver
> hængende lidt længe bag dig er det måske kun fordi han lige vil være helt

Jeg gør det nu ikke for så at vælte ham med et sving.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 10:16

> Jeg gør det nu ikke for så at vælte ham med et sving.

Nej, men jeg har prøvet at fejltolke et par gange...
- Trækker lidt til højde for bedre at kunne se mig i sidespejlet ?
- Kører bare uopmærksomt eller har travlt med alt muligt andet end at køre
bil ?

Jeg kører jo meget på en "udflugtsstrækning" fra Holbæk til Odden. Og det er
det rigtig folk der tuller afsted med <75% af hastighedsgrænsen. Samtidig er
der overhalingsforbud og/eller dobbeltoptrukket på en ret stor del af
strækningen. Havde de dog nøjedes med striberne var der mange flere steder
man lovligt kunne komme forbi en der gav plads - det sker at jeg risikerer
et klip ved at overhale en der inviterer til det ved at overhale indenfor
dobbeltoptrukkent men ved skiltet overhalingsforbud. Det er jo et dilemma om
man skal akcepter invitationen til at komme videre og derved overtræde
færdselsloven. Tager man ikke imod er det jo ikke sikkert at de giver plads
en anden gang ...

Hvor meget jeg tør stole på det afhænger meget af hvor længe jeg har kørt
bag vedkommende ... Hvis folk har kørt eksemplarisk og så tydeligt trækker
ud til linien er det som regel nemt nok. Og helt fint er det med et enkelt
blink til højre - det er da en invitation der ikke kan misforståes (men duer
jo ikke hvis der er andre trafikanter der kan misforstå det)

/A

Fra : OZ3BTO

Dato : 02-07-08 10:40

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> motorvejen?
> Det kan sguda ikke være så svært at surre lortet ordenlig fast?

Det er hvad man må forvente på de danske veje

På vejen mellem Vorbasse og motorvejen til Kolding/Esbjerg lå jeg en aften
bag en med trailer.. farten sagde ~100kmt og der var ikke det store læs på
traileren, Et spisebord og et par stole som ikke var bundet fast med
alligevel lå solidt

Pludselig går lyset på traileren ud og den drejer 90grader forså at tage en
rulletur hvor bord og stole bliver spredt ud over det hele

Det var ikke kun asfalten der kom bremsespor på/i.. Og nej der er IKKE ABS
bremser på en gammel sierra fra 85

Viste sig at det var en gammel trailer og ejeren godt vidste at den ikek var
for god mere .. det var ikek første gang den havde sluppet krogen
Heldigvis skete der intet men kunne da være gået grueligt galt

Jeg ved ikke hvad straf manden fik men politiet kom kort efter og det lød
ikke til at blive billigt

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-07-08 03:58

On Jul 2, 11:40 am, "OZ3BTO" <n...@spam.dk> wrote:
> [...]
> Heldigvis skete der intet  men kunne da være gået grueligt galt
>
> Jeg ved ikke hvad straf manden fik  men politiet kom kort efter og det lød

Shock.
Man må håbe at traileren denne gang blev totaltskadet

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-07-08 16:29

Christian B. Andresen wrote:

> Shock.
> Man må håbe at traileren denne gang blev totaltskadet

Hellere kørekortet :-/

--
vh
Torben

Fra : ShutEye

Dato : 02-07-08 11:04

> Det er hvad man må forvente på de danske veje

Åbenbart.

> [...]
> for god mere .. det var ikek første gang den havde sluppet krogen
> Heldigvis skete der intet men kunne da være gået grueligt galt

Satans til idiot - at køre med noget hvor man VED det kan gå galt.

> Jeg ved ikke hvad straf manden fik men politiet kom kort efter og det lød
> ikke til at blive billigt

Håber jeg da ikke!

Fra : brian

Dato : 02-07-08 11:48

>Satans til idiot - at køre med noget hvor man VED det kan gå galt.

Ja hvor mange gør mon det hver eneste dag. Mange syntes jeg at kunne
se.

Folk har vel den danske holdning "Det går nok"

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 02-07-08 19:48

"brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse

> Folk har vel den danske holdning "Det går nok"

Som vel "desværre" ikke er noget vi har patent på. Tror det er noget der er
arvet fra enten franskmænd eller italienere.
Det gode ved en tur sydpå er, at så virker dansk trafik pludselig som
finkultur når man kommer hjem

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : ShutEye

Dato : 02-07-08 19:58

> [...]
> er arvet fra enten franskmænd eller italienere.
> Det gode ved en tur sydpå er, at så virker dansk trafik pludselig som

Heh :) Ja forrige år var vi et smut i frankrig.
Sikke en fornøjelse det derefter var at køre i København.

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-07-08 00:08

> Heh :) Ja forrige år var vi et smut i frankrig.
> Sikke en fornøjelse det derefter var at køre i København.

Prøv at tage en køretur i eller omkring london og gerne i en højrestyret
bil.. Det giver sved på panden mere som en gang.. Deres rundkørsler er den
rene videnskab at finde rundt i

Erik

Fra : brian

Dato : 02-07-08 19:59

On Wed, 2 Jul 2008 20:48:05 +0200, "Ole Gaarde Kristensen"
<netpost98@hotmail.com> wrote:

> [...]
>arvet fra enten franskmænd eller italienere.
>Det gode ved en tur sydpå er, at så virker dansk trafik pludselig som

Der er vi så lidt uenige i hverttilfælde omkring tysland der glider
trafikkem meget mere glat selv om der tit er endnu flere biler pr bane
end i DK

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 03-07-08 00:59

> Der er vi så lidt uenige i hverttilfælde omkring tysland der glider
> trafikkem meget mere glat selv om der tit er endnu flere biler pr bane
> end i DK

Jeg var nu også noget sydligere end Tyskland
Og du har helt ret. Generelt glider det noget bedre i Tyskland end her.
Specielt på motorvejene (når der ikke er for mange turister).

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-08 12:03

> Hvorfor skal man på nærmest daglig basis høre om/opleve tabt gods på
> motorvejen?
> Det kan sguda ikke være så svært at surre lortet ordenlig fast?

Eller sikre at traileren sidder ordenligt på krogen ...

http://jp.dk/indland/trafik/article1383699.ece

Tre lastbiler endte i en stor bunke jern på den midtjyske motorvej, da der i
formiddag ved godt 10-tiden skete et harmonikasammenstød.

Ifølge vagtchefen hos Midt- og Vestjyllands Politi blev det udløst, da en
personbil mellem Herning og Brande tabte en anhænger. En lastbil nåede ikke
at standse og ramte anhængeren, og de to næste lastbiler hamrede op i den
første.

/A

Fra : ShutEye

Dato : 03-07-08 14:03

> [...]
> personbil mellem Herning og Brande tabte en anhænger. En lastbil nåede
> ikke at standse og ramte anhængeren, og de to næste lastbiler hamrede op i

*SUK*

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-07-08 08:17

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> personbil mellem Herning og Brande tabte en anhænger. En lastbil nåede
> ikke at standse og ramte anhængeren, og de to næste lastbiler hamrede op i

Gad vide hvor lang tid der var mellem de 2 sidste lastbiler.

10 minutter?

:)

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-08 17:18

> [...]
> traileren så den befinder sig LIGE foran vores bil, undviger men har ikke
> meget plads for der er en på vej forbi mig i tredje spor, men det går

Uha det er min største frygt når jeg kører med trailer, at man taber noget
og er skyld i uheld, jeg surre også altid alting ekstra godt fast :)

Mvh
Morten

Fra : ShutEye

Dato : 03-07-08 20:14

> Uha det er min største frygt når jeg kører med trailer, at man taber noget
> og er skyld i uheld, jeg surre også altid alting ekstra godt fast :)

Lyder betryggende :)
Holder liige lidt bedre afstand til trailerfolket end jeg gjorde før den
oplevelse.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-07-08 08:23

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> Lyder betryggende :)
> Holder liige lidt bedre afstand til trailerfolket end jeg gjorde før den
> oplevelse.

Man oplever nogle ting i trafikken, som præger ens opførsel som trafikant.
De fleste gange slipper man uskadt fra hændelsen, andre gange er man heldig
for man stadig er i live.

Jeg er f.eks. stoppet med at overhale traktorer, hvis der er bare
antydningen af en sidevej skråt foran til venstre for traktoren. Også hvis
det er en bil med en vej skråt foran til venstre er jeg forsigtig, fordi jeg
alt for mange gange har set bilister køre ind på en mere betydende vej uden
at orientere sig om, om den _vejbane_ vedkommende agter at bevæge sig af
rent faktisk er "ledig".

Således erfarer man nogle ting, som man bruger i sin færd rundt på kloden.

De unge kan dog godt være lidt tid om at begynde at bruge erfaringen :)

Fra : ShutEye

Dato : 04-07-08 10:05

> Man oplever nogle ting i trafikken, som præger ens opførsel som trafikant.
> De fleste gange slipper man uskadt fra hændelsen, andre gange er man
> heldig for man stadig er i live.

Jeg noterer den slags i bogen "Hvis det ikke slår mig ihjel gør det mig til
en bedre bilist", ment på den måde at det kan være sundt (ikke sjovt!) med
den slags oplevelser. Man skal være vågen derude!

> [...]
> uden at orientere sig om, om den _vejbane_ vedkommende agter at bevæge sig

Better safe than sorry :)

> Således erfarer man nogle ting, som man bruger i sin færd rundt på kloden.
>
> De unge kan dog godt være lidt tid om at begynde at bruge erfaringen :)

Ja de venter som regel til de bliver ældre ... for SÅ at bande over de unge
:)