"Henning" < @> skrev i en meddelelse
news:1o2l645fins1tirq02ecl2pkopq6q0c1d2@4ax.com...
> Ifølge
>
www.fdm.dk/public/nyheder/ferie/ferienyheder/2008/renbeskedommiljomaerker.htm
> er der tre forskellige mærker. Men hvordan kategoriseres bilen? Skal
> den måles, eller slår man bare op i et skema?
www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=47940
Fakta - Kan din bil få miljømærket?
Miljømærkaterne fås i grøn, gul og rød, og hver farve angiver niveauet for
køretøjets miljøbelastning ud fra Euronormen.
.. Grøn miljømærkat tildeles den mest miljøvenlige kategori. Den er beregnet
til Euro IV, V, VI.
.. Gul miljømærkat tildeles køretøjer, der opfylder kravene til Euro III.
.. Rød miljømærkat tildeles køretøjer, der opfylder kravene til Euro II.
Benzinbiler:
.. Benzinbiler, der er registreret fra og med 31. december 1992, kan få en
grøn miljømærkat via telefonisk henvendelse til FDM.
.. Biler uden katalysator kan ikke få en miljømærkat.
.. Mange danske biler fra 1989/90 har katalysator, men for at få
miljømærkatet er det nødvendigt at se bilen fysisk.
Dieselbiler:
.. Dieselbiler, der er registreret i årene 1997-2000, kan som udgangspunkt få
en rød miljømærkat (Euro II).
.. Dieselbiler, der er registreret i årene 2001-2005, kan som udgangspunkt få
en gul miljømærkat, (Euro III).
.. Dieselbiler, der er registreret efter 2005, får en grøn mærkat (Euro IV,
V, VI).
.. Alt afhængigt af første registreringsdato kan dieselbiler have en højere
Euronorm, end registreringsdatoen indikerer. Derfor skal der fremlægges
dokumentation fra fabrikanten af køretøjet.
.. Dieselbiler, der er registreret fra 1997-2005, kan i visse tilfælde få
eftermonteret et godkendt partikelfiltersystem iht. tysk lovgivning, hvilket
berettiger til at få opgraderet Euronormen til en over - dvs. Euro II bliver
til Euro III. Dette kræver dog særskilt dokumentation fra producenten af
partikelfiltersystemet.
.. Nogle dieselbiler registreret før 31.12.1996 vil have en bedre Euronorm,
end det fremgår af registreringsattesten. Men det kræver dokumentation fra
fabrikanten af køretøjet om, at køretøjet opfylder Euro II.