Vedr: Underlig lyd ved venstre forhjul på ~
Fra : Steen

Dato : 01-07-08 13:22

Hej med jer.

Jeg har tidligere skrevet til gruppen om en underlig lyd, jeg troede
kom ved venstre forhjul, men det viser sig at det er bøsningerne i
venstre bærarm er defekte, især den inderste bøsning.
Bærarmen er også meget rusten, ikke gennemtæret... men bør nok
skiftes, så derfor køber jeg en ny bærarm og ikke bare nye
bøsninger,så er spørgsmålet bare kan man skifte den selv... er der
nogle i gruppen der kan beskrive hvordan man skifter den, hvis det
ellers er noget man selv kan gøre.

Mvh.
Steen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-07-08 20:34

Hej!

Steen wrote:
> bøsninger,så er spørgsmålet bare kan man skifte den selv... er der
> nogle i gruppen der kan beskrive hvordan man skifter den, hvis det
> ellers er noget man selv kan gøre.

Det er ikke specielt svært at skifte bærearmen hvis man har adgang til det
rigtige værktøj og en lift. Personligt tror jeg ikke det bliver nemt at få den
skiftet uden at bilen er hævet op i øjenhøjde. Har selv skiftet dem i begge
sider (og bøsningerne alene et par gange tidligere).

Ellers er det "bare" at løsne de bolte den sidder fast med og få bærekuglen til
at slippe (aftrækkertang og evt. en hammer). Det "sjove" kommer når den skal på
igen, og man skal have boltene til at passe igennem bøsningerne. Kræver lidt
fumlen frem og tilbage.

PS: Svar venligst i den oprindelige tråd i fremtiden, så vi kan holde
diskussionen samlet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Bak

Dato : 01-07-08 20:45

> [...]
> kommer når den skal på igen, og man skal have boltene til at passe igennem
> bøsningerne. Kræver lidt fumlen frem og tilbage.

Og bilen skal jo spores bagefter. Det har man normalt ikke udstyr til på
perlegruset...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-07-08 20:57

Hej!

Martin Bak wrote:
> Og bilen skal jo spores bagefter. Det har man normalt ikke udstyr til på
> perlegruset...

Jeg fik sporet min efterfølgende sidst (altså efter skift af bærearmene). Og der
skulle faktisk ikke justeres på noget som helst.

Jeg tror faktisk, at (ihvertfald originale) bærearme er så ens, at man ikke
behøver det. Personligt ville jeg nok kigge efter unormalt dækslid i starten, og
skippe det hvis alt ser normalt ud efter en tid. Men det er selvfølgelig op til
personen der laver reparationen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Claus Frørup

Dato : 01-07-08 21:38

Isang tao pinangalanan, Steen nagsulat:

> [...]
>bøsninger,så er spørgsmålet bare kan man skifte den selv... er der
>nogle i gruppen der kan beskrive hvordan man skifter den, hvis det

Jeg skiftede bærearme og styrkugler på min gamle Sierra for nogle år
siden. Der er et par billeder på
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/clausbil.htm

Jeg havde regnet ud, at højre og venstre side af bilen havde kørt
næsten lige langt, så jeg valgte at skifte dem i begge sider da bilen
alligevel var løftet op

Regn med at du skal have den sporet bagefter.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.