Papegøjeplader
Fra : Henning Hansen

Dato : 30-06-08 20:22

hejsa

Så kommer der et lovforslag om papegøjeplader:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/06/27/082110.htm

--
Mvh Henning

Forbehold for stave/tastefejl tages.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 20:59

On Mon, 30 Jun 2008 21:21:55 +0200, Henning Hansen <hoph@SLET
DETTEhotmail.com> wrote:

>hejsa
>
>Så kommer der et lovforslag om papegøjeplader:
>
>http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/06/27/082110.htm

Hvorfor bruger de ikke lejligheden til at få ryddet op i det sindssyge
afgiftssystem. Nåååh-ja......skattestop *suk* Så skal man nok have
mærkelige skilte på næste køretøj, ja, ja da - det tager vi med -
klistrer bare et "showdogs on tour" over )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Ivar

Dato : 30-06-08 21:27

Ivan Madsen skrev:

> Hvorfor bruger de ikke lejligheden til at få ryddet op i det sindssyge
> afgiftssystem.

Enig. Jeg mødte for nyligt en canadier. Han syntes at det var en
vittighed, at man i Danmark kunne spare skat, ved at tage bagsædet
ud af bilen.

> Nåååh-ja......skattestop

Det er ingen hindring, medmindre du altså mener, at skatterne skal
hæves.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 05:36

On Mon, 30 Jun 2008 22:26:58 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>ud af bilen.

>Det er ingen hindring, medmindre du altså mener, at skatterne skal

Hvis man vil reducere/fjerne reg. afgiften er man jo nok nødt til at
hæve nogle andre takster - og så rammer man den berømte "klods", det
er set før.

Fra : Ivar

Dato : 01-07-08 17:02

Ivan Madsen skrev:

> Hvis man vil reducere/fjerne reg. afgiften er man jo nok nødt til at
> hæve nogle andre takster - og så rammer man den berømte "klods", det
> er set før.

For kort tid sinden blev afgiften for biler der kører langt på
literen sænket, samtidigt med at den blev hævet for nogle
gulpladebiler.
Det er ikke rigtigt, når du skriver, at skattestoppet er en hindring.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-07-08 11:37

On Mon, 30 Jun 2008 21:58:49 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>mærkelige skilte på næste køretøj, ja, ja da - det tager vi med -
>klistrer bare et "showdogs on tour" over )

Opkomling!! )

Alt dit bawl skyldes simpelthen at du ikke er gammel nok.

Min første bil var registreret på papegøjeplader. Det var en Ford
Anglia, af den type hvor sedan-modellens bagrude "vendte forkert".

Det var også den første Anglia med topventilet motor, og så hut jeg
visker også den første Anglia med bundgear.

Bilen kørte glimragende efter datidens normer, og var helt ligeglad
med de to-farvede nummerplader.

Det var s'gu tider. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivar

Dato : 01-07-08 17:11

Folmer Rasmussen skrev:

> Min første bil var registreret på papegøjeplader. Det var en Ford
> Anglia, af den type hvor sedan-modellens bagrude "vendte forkert".

Det kan da godt være. Men det er tåbeligt at udvide cirkuset
med en ekstra type plade. Danmark er er et af de få lande
med to typer plader. Det bør man ændre til en ikke til tre.

Ja, de gamle regler var om muligt endnu mere tåbelige, end dem man
har i dag. En bil på papegøjeplader måtte gerne have sideruder
bag i, det måtte en gulpladebil ikke. Tåbeligt at have et skattesystem
der krævede at bilerne skulle have en stor blind vinkel.
Jeg kan ikke forstå at du omtaler det som et godt system.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 18:32

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev :

>En bil på papegøjeplader måtte gerne have sideruder
>bag i, det måtte en gulpladebil ikke.

Er du *helt* sikker på det ?

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 19:01

On Tue, 01 Jul 2008 19:32:26 +0200, jan_stevns wrote:

>Er du *helt* sikker på det ?

I 64-65 havde familien da en Olympia på papegøjeplader - der var ikke
mange sideruder bagi Det var en mørk kasse - men væsentligt mere
rummelig end afløseren, en godt brugt Prinz 2.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 21:07

Ivan Madsen <> skrev :

>I 64-65 havde familien da en Olympia på papegøjeplader - der var ikke
>mange sideruder bagi Det var en mørk kasse - men væsentligt mere
>rummelig end afløseren, en godt brugt Prinz 2.

Vi havde også en papegøje - også uden ruder

vist en gammel Fordson ... ( ikke traktoren, men varevognen )

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 01-07-08 21:30

Isang tao pinangalanan, jan_stevns nagsulat:

>Vi havde også en papegøje - også uden ruder
>
>vist en gammel Fordson ... ( ikke traktoren, men varevognen )

Jeps, det var en fordson.
Vi havde også en fiat 500 stationcar på pagajepløjer......ellr hvr dn
det nu støves........
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Lazy

Dato : 02-07-08 05:09

Mine forældre købte i 1969 en Skoda Oktavia på papegøjeplader.

Bilen var uden sideruder, da det på dette tidspunkt ikke var lovligt med
sideruder i en bil på papegøjeplader, jeg tror dog at reglerne kort efter
1969 blev ændret, da jeg husker at min far fik monteret side ruder, han
ofrede endda et sæt originale, det var ikke alle der fråsede sådan, de
originale var nu meget pænere end de uoriginale som ikke rigtigt passede.

Bilen klarede et periodisk syn efter 5 år, da Skodaen var 6 år blev det
vurderet at blive alt for dyrt at få den gennem syn, så den blev skrottet.

Ovenstående er skrevet som jeg husker det.

Hilsen Lazy

Fra : Elmand

Dato : 02-07-08 11:00

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Er du *helt* sikker på det ?
>

> --
> Jan_stevns

Jeg var i sin tid hos "Bøgely" med min papegøjepladebil, det blev pludselig
tilladt at have
sideruder. Dengang sagde man også, at papegøjepladerne var fordi. så var det
tilladt at have
konen med.
Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-08 20:28

>Er du *helt* sikker på det ?

Du'eh - Jan! Der står en "færge" til salg i Ll. Skensved. Kender ikke
pris, årgang mv. , men det er en blå sedan! ) (bare en
servicemeddelelse)

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-08 20:55

Ivan Madsen <> skrev :

>Du'eh - Jan! Der står en "færge" til salg i Ll. Skensved. Kender ikke
>pris, årgang mv. , men det er en blå sedan! ) (bare en
>servicemeddelelse)

Hehe .... har du set de der kedelige tekster bensintankene viser ved
indkørslerne ?

min har det glimragende .... endnu da ;)
--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-08 20:59

On Wed, 02 Jul 2008 21:55:17 +0200, jan_stevns wrote:

>Hehe .... har du set de der kedelige tekster bensintankene viser ved
>indkørslerne ?
>
>min har det glimragende .... endnu da ;)

Jow, jow - problemet er jo at holde km-prisen under 0,50 kr. Det var
bare sådan hvis en eller anden i din omgangskreds manglede sådan en
"kult-vogn".

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-08 21:06

Ivan Madsen <> skrev :

>Jow, jow - problemet er jo at holde km-prisen under 0,50 kr. Det var
>bare sådan hvis en eller anden i din omgangskreds manglede sådan en
>"kult-vogn".

Tjaehhhh ... det er sgu tyndet lidt ud - Brormanden's legede jo
oliekilde, den anden fik røde myrer...

Og med de nuværende brændstofpriser, skal man da være fanatiker ;)

... noget yder på din yndlingsaversion, er ved at vinde indpas, forstå
det hvem der vil

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-08 18:46

On Wed, 02 Jul 2008 22:06:02 +0200, jan_stevns wrote:

>Tjaehhhh ... det er sgu tyndet lidt ud - Brormanden's legede jo
>oliekilde, den anden fik røde myrer...
>
>Og med de nuværende brændstofpriser, skal man da være fanatiker ;)

Nååh - ja! Men hvis nu der var en med begrænset kørselsbehov og
mulighed for en god handel - du plejer da at være frisk på den slags.
Men den har stået der længe efterhånden.

>.. noget yder på din yndlingsaversion, er ved at vinde indpas, forstå
>det hvem der vil

Der kan vist gøres endog meget gode handler med nogle af
firhjulstrækkerne, der holder forbrugsfest. Nogle kan jo lade sig
friste )

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-08 22:27

Ivan Madsen <> skrev :

>Der kan vist gøres endog meget gode handler med nogle af
>firhjulstrækkerne, der holder forbrugsfest. Nogle kan jo lade sig
>friste )

det kan man da ;)

Jeg tror nu jeg ville være mere fristet hvis en ok Chrysler Voyager
var i sigte ;)

( bare synd maskinen kun er en 6benet )

--
Jan_stevns

Fra : John N. H.

Dato : 01-07-08 18:34

"Ivar" skrev i en meddelelse:

> Ja, de gamle regler var om muligt endnu mere tåbelige, end dem man
> har i dag. En bil på papegøjeplader måtte gerne have sideruder
> bag i, det måtte en gulpladebil ikke.

Det er nu ikke rigtigt. En bil på papegøjeplader måtte ikke have
sideruder bagi, men den havde bagsæde. Det var nu ikke meget, en
bagsædepassager kunne nyde udsigten

I den sidste del af "papegøje-æraen" omkring 1971 blev reglerne lempet,
så sideruder blev tilladt. Hurtigt herefter blev papegøjepladen
afskaffet, det blev tilladt at få sorte nr.-plader på uden at betale
afgiften. Den sorte nr.-plade var et "must" at få på, for så skulle man
ikke mere stille til det årlige syn.

John
; -))

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-07-08 10:18

Ivar wrote:

> Ja, de gamle regler var om muligt endnu mere tåbelige, end dem man
> har i dag. En bil på papegøjeplader måtte gerne have sideruder
> bag i, det måtte en gulpladebil ikke.

Det kom til senere. Fatter's første Opel Rekord på papegøjeplader (ca. 1966)
havde ikke sideruder bagi. Efterfølgeren havde.

Ebbe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-07-08 01:59

On Jun 30, 9:21 pm, Henning Hansen <hoph@SLET DETTEhotmail.com> wrote:
> hejsa
>
> Så kommer der et lovforslag om papegøjeplader:
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/06/27/082110.htm

Tsk tsk tsk.
Hvorfor ikke bare sige hvide plader til privat, gule plader til
mosmreg. firmaer. Ingen privat kørsel i gulpladebiler, færdig.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Ivar

Dato : 01-07-08 17:27

Christian B. Andresen skrev:

> Hvorfor ikke bare sige hvide plader til privat, gule plader til
> mosmreg. firmaer. Ingen privat kørsel i gulpladebiler, færdig.

Ja, hvorfor ikke. Hvis Folmer havde købt sin første bil 15 år før,
havde han enten købt den på købstilladelse eller på dollarpræmiering.
Det først var kun for dem der have erhvervsformål med bilen, det
sidste krævede, at man skulle betale bilen dobbelt. Det blev så
afløst af systemet med gule og sorte plader, som vi har i dag.

Hvis produkt sælges til private og til firmaer, er det billigst
for private. Fx. er Microsofts Home Edition billigere end
Pro versionen, som er et must i større netværker. Man kan få
billige flybilleter hvis man er ude natten mellem lørdag og søndag,
som private ofte er, men erhvervsfolk sjælden. Kun staten er
så dum, at den sælger billigt til firmaer og dyrt til private.

Jeg synes, at man helt skulle afskaffe de to typer plader.
Som en start kunne man blot fordele afgiften. Hvis der skulle
være rabat for erhvervs køretøjer skulle det kun være for
dem over 3500 kg.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Anders Majland

Dato : 01-07-08 17:33

> Hvorfor ikke bare sige hvide plader til privat, gule plader til
> mosmreg. firmaer. Ingen privat kørsel i gulpladebiler, færdig.

Og derved "forbyde" private med brug for god plads at køre i en kassevogn ?
Kunne f.eks være en med en hobby som hunde, windsurfing, gocart eller noget
2hjulet motorsport.
En hiace/transporter med hvidpladeafgift vil blive usælgelig ...

Der er idag krav til lastrummet størrelse for at noget kan indregisteres på
gule plader - og pt består hullet vist mest i pickup's... De små
gulpladebiler der sælges til privat brug bliver jo beskattet så meget
hårdere end tilsvarende hvidplade at det for de færreste kan svare sig (De
dyreste undtaget.)

Sålænge vi har så (urimelig) høj en afgift på almindelige personbiler kan
man ikke med et nemt grab lave et sæt regler der både mulligør brug af
gulplade biler for de private der har brug for pladsen uden at det bliver
urimeligt dyrt - eller der er nogle huller .....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-07-08 02:19

On Jul 1, 6:33 pm, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Og derved "forbyde" private med brug for god plads at køre i en kassevogn ?

Ja, hvis de ikke vil betale fuld afgift + mosm så vil det jo være
konsekvensen.

> Kunne f.eks være en med en hobby som hunde, windsurfing, gocart eller noget
> 2hjulet motorsport.

Trailer.

> En hiace/transporter med hvidpladeafgift vil blive usælgelig ...

Skal kun gælde nye biler.

> [...]
> gulpladebiler der sælges til privat brug bliver jo beskattet så meget
> hårdere end tilsvarende hvidplade at det for de færreste kan svare sig (De

Jeg blev overhalet af en Yaris på gule plader i går, det kan kun være
for at slippe billigere.

> [...]
> gulplade biler for de private der har brug for pladsen uden at det bliver
> urimeligt dyrt - eller der er nogle huller .....

Det vil jeg mene man kan ved at sige at biler på gule plader må kun
købes og ejes af momsreg. eller momsreg. firmaer og kun bruges til
erhvervsmæssig kørsel.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-08 10:29

> Trailer.

Tror de færreste herinde ønsker sig flere trailere på vejene ...

> Jeg blev overhalet af en Yaris på gule plader i går, det kan kun være
> for at slippe billigere.

Ja, den er billigere i indkøb men pga misundelsesafgiften
(privatbenyttelsesafgif) på 5040kr/årligt er et tvivlsomt regnestykke for så
billig en bil...

Hvid plader 3-dørs
Yaris 1,0 Luna - 155000kr
Yaris 1,4 Diesel Luna 179000

Gule plader
Yaris 1.0 Luna 120.000kr
Yaris 1,4 Diesel Sol 154000kr

Så ja der er sparet 30000kr i indkøb - eller efter 6år vil hvider plader
være billigst... Og så tror jeg afskrivningen bliver høj på gulpladebilen

Men sådan en gulplade yaris er da et oplagt valg til f.eks hjemmehjælpere
eller andre der har brug for en bil erhvervsmæssigt. Så halveres
privatbenyttelsesafgiften og der kan _måske_ komme fornuft i regnestykket

Der hvor der er noget at spare er på "luksus stationcars" hvor de
5000/årligt ikke kommer i nærheden af besparelsen ...

> Det vil jeg mene man kan ved at sige at biler på gule plader må kun
> købes og ejes af momsreg. eller momsreg. firmaer og kun bruges til
> erhvervsmæssig kørsel.

Nej du gør det "umuligt" for privat at køre i f.eks en peugeot boxer -
istedet tvinger du dem til at køre med en stor lukket trailer istedet. Men
hov den har jo også gule plader - Skal trailere til privat anvendelse også
pålægge med 105/180% afgift ?

Oprindeligt var gul plader biler med lav afgift en hjælp til erhverslivet.
Men idag har vi vel så godt som akcepteret at en bil også er nødvendig for
rigtigt mange mennesker... Det er en generation eller to siden at man
bosatte sig så man kunne "gå på arbejde", sådan helt bogstaveligt.

Så hvorfor skal firmaer fortsat have rabat på afgiften - Det ville da være
mindst lige så retfærdigt at alle køretøjer op til 4ton blev afgiftsbelagt
ens. Uanset indretning (antal sæder).

Idag er der mange private der har brug for mere end 5/6 sæder der vælger at
køre i en bus med 10+ sæder fordi en 9 personers er "urimeligt dyr"..

Så kan man jo passende skrue afgiften sammen således at den er mere
afhængigt af miljøbelastning end af købspris... Ikke nødvendigvis gå helt
over på en stykafgift men et regnestykke derimellem... De fleste køber trods
alt bil efter deres behov og hvis de økonomisk blev tilskyndet til at vælge
en super økomisk bil med lav emission ville mange nok gøre det.. Imho
tåbelitg at en bil som en prius idag er så dyr i dk at den kun er for
entusiaster ... Derimod kom lupo'en og a2'en pga afgiftslempelserne så langt
ned i pris at de blev økonomisk attraktive for mange med et stort
kørselsbehov ...

Mon ikke en afgift omkring de 100-125% og så med tillæg/fradrag for
brændstøføonomi/miljåpåvirkning og sikkerhed kunne være et udgangspunkt....

Der er jo allerede i 2003 lavet en energimærkning af biler og den ville da
være et godt udgangspunkt ... Der mangler så lige A+ eller A++

Vores primære bil er ikke A mærket. Det er kun blevet til et B - En C5
diesel med partikelfilter. Men det er ikke nemt at finde en rummelig
stationcar der er bedre...

Kiggede lige igen på http://www.hvorlangtpaaliteren.dk - A mærket og 5
sjerner i ncap. Det nærmeste er
Ford Focus 1,6 TDCi Stationsvogn
Kia cee'd 1,6 Diesel
Renault Megane Touring 1,5 dCi
Volkswagen Golf 1,9 TDI Variant
Peugeot 308 1,6 HDi

Alle biler der er noget mindre selvom peugeot'en er godt med i - Men som
SW'er er den også kun en B'er

Ja vi kunne vælge en mindre bil, men ville så blot oftere komme til at køre
med trailer eller noget på taget og så ryger brændstoføkonomien jo også ....

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 02-07-08 22:26

On Wed, 2 Jul 2008 11:28:35 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>eller andre der har brug for en bil erhvervsmæssigt. Så halveres
>privatbenyttelsesafgiften og der kan _måske_ komme fornuft i regnestykket

Den bliver sikkert brugt rent erhvervsmæssigt, når den er på gule
plader kan firmaer jo fratrække momsen, også på driften af bilen.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-07-08 03:55

On Jul 2, 11:28 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Tror de færreste herinde ønsker sig flere trailere på vejene ...

Jeg synes bestemt ikke gulpladevarevogne er bedre....

> Så ja der er sparet 30000kr i indkøb - eller efter 6år vil hvider plader
> være billigst... Og så tror jeg afskrivningen bliver høj på gulpladebilen

Det kan jeg godt se, men ikke desto mindre ser man en del
minigulpladebiler, som aldeles ikke er anvendelige til varetransport.

> Der hvor der er noget at spare er på "luksus stationcars" hvor de
> 5000/årligt ikke kommer i nærheden af besparelsen ...

Ja, det er vel derfor der er så mange som mener at 4x4 er nødvendigt
foran caféerne og golfklubberne

> Nej du gør det "umuligt" for privat at køre i f.eks en peugeot boxer -
> istedet tvinger du dem til at køre med en stor lukket trailer istedet.

Ja, men når et hul udnyttes som med store 4x4 så er kan det jo være
konsekvensen.

> Men hov den har jo også gule plader - Skal trailere til privat anvendelse også
> pålægge med 105/180% afgift ?

tsk tsk

> [...]
> rigtigt mange mennesker... Det er en generation eller to siden at man
> bosatte sig så man kunne "gå på arbejde", sådan helt bogstaveligt.

Det ved jeg. Vi bor (også) på landet og har 2 biler, men da vi begge
skal have mulighed for at hente og bringe børn, er begge på hvide
plader.

> Så hvorfor skal firmaer fortsat have rabat på afgiften - Det ville da være
> mindst lige så retfærdigt at alle køretøjer op til 4ton blev afgiftsbelagt
> ens. Uanset indretning (antal sæder).

Det kunne man, og så kunne man lave det sådan at firmaerne kan trække
afgiften fra io regnskabet til sidst. Så ville hullerne lukeks mere
effektivt.

> Idag er der mange private der har brug for mere end 5/6 sæder der vælger at
> køre i en bus med 10+ sæder fordi en 9 personers er "urimeligt dyr"..

Det ved jeg godt, men det kræver jo så også buskort og det er jo en
ekstra udgift.

> [...]
>
> Mon ikke en afgift omkring de 100-125% og så med tillæg/fradrag for
> brændstøføonomi/miljåpåvirkning og sikkerhed kunne være et udgangspunkt....

Ja det ville jo nok være mest rimeligt, dog ærgeligt for os pålandet
som har længere afstande end folk i byerne.

> Vores primære bil er ikke A mærket. Det er kun blevet til et B - En C5
> diesel med partikelfilter. Men det er ikke nemt at finde en rummelig
> stationcar der er bedre...

Det ved jeg.

> Ja vi kunne vælge en mindre bil, men ville så blot oftere komme til at køre
> med trailer eller noget på taget og så ryger brændstoføkonomien jo også ....

Jeg er helt enig i det, men som afgiftsystemet er nu er det bare
sådan.