Skyldfordelig harmonikasammenstød.
Fra : alexbo

Dato : 30-06-08 12:01

Davs

Skyldfordeling harmonikasammenstød

Forsikringsselskaberne har en skyldfordelingsnøgle, det er ikke en de selv
har fundet på, men resultatet af domstolenes afgørelse i en række sager.

http://www.ankeforsikring.dk/upload/13_630_100_ansvar_ved_sammen.pdf

I følge den vil skylden blive fordelt ligeligt mellem bil 1 og 2, den viser
ikke hvordan man fordeler mellem flere biler, hvor den første ikke rammes,
men de findes en ankenævnskendelse, der giver nr. 1 halvdelen af skylden
selv om nr.2 når at bremse, så her blev det nr.1 og 3 der delte.

http://www.fed.dk/default.asp?action=dom&id=27712

Hvor langt bagud man kan regne ved jeg ikke, hvis nr 12 kører op i nr. 11
der skubbes op i nr. 10, er det svært at se man kan komme
igennem med at give nr.1 halvdelen af skylden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Gamle

Dato : 30-06-08 14:23

alexbo wrote:
> [...]
> ikke rammes, men de findes en ankenævnskendelse, der giver nr. 1
> halvdelen af skylden selv om nr.2 når at bremse, så her blev det

Hvis man bremser op pga. en trafikal årsag og rammes bagfra, har man ingen
skyld. I afgørelsen i 27712 er der netop ingen grund til at den første bil
klodser bremserne. Nr 2 er helt uden skyld iflg. ovenstående. Derfor deles
ansvaret mellem 1 og 3, da 2 jo netop bremser af en trafikal årsag.
Selve fordelingsnøglen for skyld er blevet ændret siden jeg arbejdede med
autoskader. Dengang var det 1/3 - 2/3 og ikke som nu 50 50.

Mvh.
Torben