Nye dæk Bridgestone Turanza - vender de ri~
Fra : mugge

Dato : 28-06-08 19:03

Heps

Melder mig lige med et spørgsmål til de kloge så jeg ikke bliver til grin
ved dækmanden på mandag.

Har lige fået monteret 4x Bridgestone Turanza ER300 på bilen.

Når jeg går rundt om bilen ser det ud som om dækkene på venstre side er
montere "omvendt" i forhold til dem på højre side? Altså det ser ud som om
mønsteret i højre side "vender bagud" mens det vender forud på venstre
side???? Er det korrekt??? Eller skal jeg have fat i manden på mandag?

På dækkene står der "outside" på ydersiden, men hvis der er forskel på et
højre og et venstre dæk så vil et højredæk jo vende mønsteret forkert når
man vender det outside på venstre side?

Kan nye dæk i øvrigt have betydning for at drengen blev så køresyg at han
kastede op i bilen i dag?

mugge

- Der hellere vil lyde dum idette venlige forum, end tabe ansigt hos
dækmanden................-

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-08 19:06

mugge skriver:

> Kan nye dæk i øvrigt have betydning for at drengen blev så køresyg at han
> kastede op i bilen i dag?

Så har du for lidt luft i, eller defekte støddæmpere.

Knægten er sku nok syg.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : mugge

Dato : 28-06-08 19:19

> mugge skriver:

> Så har du for lidt luft i, eller defekte støddæmpere.
>
> Knægten er sku nok syg.

Nah bilen har gået 40k km og er lige gået i gennem på aut. og er
nysporet........

Han er nok bare hysterisk som faren............

mugge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-06-08 19:31

"mugge" skrev

> Kan nye dæk i øvrigt have betydning for at drengen blev så køresyg at han
> kastede op i bilen i dag?

Når jeg en sjælden gang har bil og har den ældste knægt med ude at køre så
bliver han aldrig køresyg men ellers bliver han det nemt
Hmm måske noget med kørestil, rolig kørsel, tryghed etc?
Min bedre halvdel siger jeg kører for stærkt, hmm .. det er ikke nemt :)

- Peter

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 28-06-08 20:05

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i meddelelsen

> På dækkene står der "outside" på ydersiden, men hvis der er forskel på et

Hvis der står outside på ydersiden af alle fire dæk, så vender de som
fabrikanten siger. Pirelli Pzero Nero og Rosso og mange andre dæk er lavet
på samme måde... sov du trygt på det. Værre er det med knejten, så hellere
gået ham efter i sømmene :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-06-08 20:11

On Sat, 28 Jun 2008 20:03:00 +0200, "mugge"
<mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> wrote:

>Heps
>
>Melder mig lige med et spørgsmål til de kloge så jeg ikke bliver til grin
>ved dækmanden på mandag.

>--

Under du ikke det arme menneske en smule fornøjelse?

>--

>Har lige fået monteret 4x Bridgestone Turanza ER300 på bilen.

>--

Tillykke med dem.

> [...]

>mønsteret i højre side "vender bagud" mens det vender forud på venstre
>side???? Er det korrekt??? Eller skal jeg have fat i manden på mandag?

Hvis de er retningsbestemte, er det tydeligt markeret på ydersiden af
dækket, enten med pile, eller noget der ligner.

> [...]

>højre og et venstre dæk så vil et højredæk jo vende mønsteret forkert når

Det er netop derfor at pilene er der, hvis de er der.

>--

>Kan nye dæk i øvrigt have betydning for at drengen blev så køresyg at han
>kastede op i bilen i dag?

>--

Er det svundet i de dåsebajere du har stående?

>--

>- Der hellere vil lyde dum idette venlige forum, end tabe ansigt hos
>dækmanden................-

>--

Naaarhh, man er nok nærtagende, hva'? ))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : mugge

Dato : 28-06-08 20:24

> Er det svundet i de dåsebajere du har stående?
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Nej det er der godt nok ikke men det planlægger jeg at få rettet op på i de
næste par timer

mugge

Fra : ShutEye

Dato : 28-06-08 22:37

> På dækkene står der "outside" på ydersiden, men hvis der er forskel på et
> højre og et venstre dæk så vil et højredæk jo vende mønsteret forkert når
> man vender det outside på venstre side?

Har lige fået monteret 4 stk Fulda 'Eco Control' på Civic'en og der er også
'outside' og 'inside' markeret.
Men hvis der ikke er pile der viser omløbsretningen så er det det.

> Kan nye dæk i øvrigt have betydning for at drengen blev så køresyg at han
> kastede op i bilen i dag?

Ja da, monter i stedet 'Wommit Control' :)

> mugge
>
> - Der hellere vil lyde dum idette venlige forum, end tabe ansigt hos
> dækmanden................-

Hehe ja - sjovere her end der :)

Fra : Mogens

Dato : 28-06-08 23:08

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige fået monteret 4x Bridgestone Turanza ER300 på bilen.

OK, jég købte Continental forleden...

> På dækkene står der "outside" på ydersiden, men hvis der er forskel på et
> højre og et venstre dæk så vil et højredæk jo vende mønsteret forkert når
> man vender det outside på venstre side?

Nix, det vender ikke forkert. Du har sikkert asymetrisk mønster - som på
mine dæk. Derfor er der ingen pile, men istedet en mærkning med "outside"
således, at det asymetriske mønster kommer til at vende rigtigt. Jeg spurgte
nemlig dækmanden

Fra : Bruno

Dato : 28-06-08 23:11

mugge wrote:

> Kan nye dæk i øvrigt have betydning for at drengen blev så køresyg at han
> kastede op i bilen i dag?

Næppe - han sad vel ikke tilfældigvis med snuden nede i en Gameboy og
spillede et 3D spil? Køresyge er har meget at gøre med om det vores øjne
ser svarer til det vores balancenerve registrerer.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-06-08 13:25

mugge wrote:
> [...]
> mønsteret i højre side "vender bagud" mens det vender forud på venstre
> side???? Er det korrekt??? Eller skal jeg have fat i manden på mandag?

Har samme dæk på dytten, og ja, det er rigtig nok at der ikke er
rotationsretning på dem, men istedet blot markering af outside på
dækket. Så hvis du kan læse det på ydersiden så vender de rigtigt.

At knejten har køresyge er vist ikke dækkenes skyld

Thomas

Fra : Leif

Dato : 29-06-08 13:29

> [...]
> man vender det outside på venstre side?
>>
> - Der hellere vil lyde dum i dette venlige forum, end tabe ansigt hos

Jeg har den samme type på, spurgte om det samme og fik svaret: Alt er ok.
Sådan er de altså, men en helt anden træls ting: jeg er på vej for at få dem
afbalanceret for 3. gang! efter kun 3000km.
Denne gang dog der hvor jeg ellers normalt handler. Købte dem et andet sted
pga. at vi får firmarabat. Den sætter jeg vist til igen.

Min normale dækmand siger, der er nogle mærker, der lettere end andre ikke
holder cirkel-formen og uden at han har set dem ville han vædde det er mit
problem. Så de mister nok et par mm i rasperen.
Normalt har jeg haft Michelin på uden problemer i dækkets levetid.

Ja -resten af bilen er ok, med hensyn til ophæng og tilhørende dele.

Mvh, Leif

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-08 16:20

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dem
> afbalanceret for 3. gang! efter kun 3000km.

Træls

> [...]
> problem. Så de mister nok et par mm i rasperen.
> Normalt har jeg haft Michelin på uden problemer i dækkets levetid.

Har haft dæk magen til med det problem. Kører nu med Michelin og ingen
rystelser eller lign. mere

--
/HB