"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:486624be$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "P3R WlLDAU" <ingenmail@tak.dk> skrev i meddelelsen
> news:g44ugf$1q70$1@newsbin.cybercity.dk...
>>
>> "Mogens" skrev:
>>
>>>> og et andet fra citronik.dk en V6 Activa som min (Activa'en har manuelt
>>>> gear):
>>>
>>> Tillykke med din nye bil - din søn fortalte mig om købet :)
>>>
>>>> Gad vide hvordan fartpiloten virker ind på benzinbudgettet? Der var en
>>>> som sagde at fartpilot skubbede forbruet opad.
>>>
>>> Ja, den kan "ruinere" dig, hvis du ikke slår den fra, når det går opad.
>>> Man kan gøre det, at man holder bilen i fart med speederen og slår
>>> fartpiloten fra ved bakkefoden. Så mærker medpassagererne ikke skiftet -
>>> og du kan selv dosere motoren op ad bakken. Lader du blot stå til, vil
>>> din motor forsøge at holde den indstillede fart og selv om du har en V6,
>>> kan det være svært og ikke mindst forbrugende.
>>>
>>> Jeg tror du vil få en km/l ø på 8 - average :)
>>
>> Hej Mogens,
>>
>> Tak skal du ha'.
>>
>> Man kan faktisk hvis man har en tå på speederen mærke hvor langt
>> 'piloten' trykker speederen ned.
>
> Jeg kan så regne ud, at du ikke har elektronisk speeder?
>
> I min er der ingen fysisk forbindelse til speederen, så der er intet at
> mærke - speederen står i øverste position, når man kører med fartpilot.
> Derfor kan man godt selv overtage styringen, hvis man har lidt fornemmelse
> for det (og det er ikke svært).
>
> Fartpilot kan for nogle give et lavere forbrug i form af konstant (ikke
> for høj) fart - men i forhold til optimalt forbrug, kan man gøre det bedre
> selv. Jeg kører dog med fartpilot mest muligt af komforthensyn - og kan
> for tiden holde 17-18km/l (diesel) i en Renault Grand Scénic (1550kg
> egenvægt og stort frontareal) - så helt håbløst er det ikke med fartpilot.
Ok, der løber simpelthen et ekstra speederkabel på en eller anden måde på
Xantia'en.
Fartpiloten er lækker at have når man skal snegle afsted med campingvogn,
den hjælper en med at læne sig tilbage og affinde sig med tingenes tilstand.
Det gør den i det hele taget for mig.
Den har en klart modererende tendens med hensyn til at provokere
fartgrænserne, og sætte efter BMW'erne.
P3R