Yaris spørgsmål
Fra : Sven

Dato : 26-06-08 14:58

Hej.
Jeg har lige købt en Toyota Yaris 1,4 D fra 2002, men der fulgte ingen
instruktionsbog med. Jeg har nu i 2 dage forsøgt at få toyota i Næstved til
at bestille en, men det kan man vist ikke. Så hvis her er en der kender
noget til "køre"computeren i sådan en, så vil jeg være meget lydhør. jeg kan
få den til at vise en gennemsnitsfart, men er det virkelig alt hvad den kan?
Burde den ikke også vise forbrug eller lign.? Det er en ægte japaner (samlet
i Japan), så den er måske lidt forskellig fra de modeller der samles i
England? Radioen har knapper til info-anlæg og til navigation, men SVJV er
der ikke nav. i den, og infocenteret, kan jeg som nævnt kun få en enkelt
oplysning frem.
Hvor f....... fylder man sprinklervædske på til sprinkleren på bagruden?
(rødme)
Hvad skal dæktrykket være (originale fælge)? Dæktrykssedlen i førerdøren
mangler.
Har sådan en fætter tandrem eller kæde, og hvis tandrem, hvor tit skal den
skiftes?
Som I nok kan gætte ved jeg ikke ret meget om bilen, så al info er særdeles
velkommen.

På forhånd tak, og undskyld alle disse newbie spørgsmål.

Sven

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 26-06-08 15:41

On Thu, 26 Jun 2008 15:58:24 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>velkommen.
>
>På forhånd tak, og undskyld alle disse newbie spørgsmål.

Mion er "desværre" en bemzin-model, så jeg tror der er forskelle, men
min viser valgfrit km/l eller l/km. Mener at kunne huske, at
dieselmodellerne ikke har brændstofcomputer - men er ikke sikker. Min
har ikke tandrem men kæde - dieselmodel ? Men mon ikke det er også er
med kæde. Spriklervæske til bagrude hældes i beholderen til sprinkler
til forruden.
Held og lykke med en god bil.
Mogens

Fra : Anders Sørensen

Dato : 26-06-08 16:16

> [...]

>få den til at vise en gennemsnitsfart, men er det virkelig alt hvad den kan?

Ja, i Yaris 1 vises der ikke brændstofforbrug i dieselmodellerne.

> [...]
>oplysning frem.
>Hvor f....... fylder man sprinklervædske på til sprinkleren på bagruden?

I den samme beholder som til forrudevaskeren.

>Hvad skal dæktrykket være (originale fælge)? Dæktrykssedlen i førerdøren
>mangler.

Sidder den ikke på handskerumsklappen (det nederste)

>Har sådan en fætter tandrem eller kæde, og hvis tandrem, hvor tit skal den
>skiftes?

Kæde.

>Som I nok kan gætte ved jeg ikke ret meget om bilen, så al info er særdeles
>velkommen.

Håber du kunne bruge det

>På forhånd tak, og undskyld alle disse newbie spørgsmål.

Det er jo derfor vi er her.

Fra : Sven

Dato : 26-06-08 17:41

> Ja, i Yaris 1 vises der ikke brændstofforbrug i dieselmodellerne.

Æv, nå men det er der jo ikke noget at gøre ved.

> I den samme beholder som til forrudevaskeren.

Ok, det må være en lang slange, selvom det er en lille bil :)

> Sidder den ikke på handskerumsklappen (det nederste)

Erhm, jo ser du, men altså ... hmmmm ... jo, det gør der sørme også!

> Kæde.

Ok, vil det så sige, at jeg ikke behøver at bekymre mig om det overhovedet,
eller har sådan en kæde også faste skifte-intervaller?

> Håber du kunne bruge det

Jo, mange tak :)

En sidste ting. Bilen er som sagt fra 5 måned 2002, den har kørt 151000 km,
det er den helt skrabede udgave uden centrallås, og jeg har givet 79000,- kr
for den nysynet med nyt træk monteret samt helt ny kobling. Bilen fremtræder
uden "bilka-buler" og er hel og velholdt inden i, men servicebogen mangler.
Til gengæld ligger der en toyotakvittering på stort service udført ved
150.200 km, hvor de bl.a. anbefalede udskiftning af kobling, samt satte 4
nye dæk på. Efter hvad jeg kan se på bilbasen er denne pris ikke helt hen i
vejret, men et er hvad biler står til salg til, noget andet er jo hvad de
rent faktisk bliver solgt for, så hvad mener I om denne pris?

Sven

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-06-08 18:02

On Thu, 26 Jun 2008 18:41:09 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

>Ok, vil det så sige, at jeg ikke behøver at bekymre mig om det overhovedet,
>eller har sådan en kæde også faste skifte-intervaller?

En kæde er grundlæggende vedligeholdelsesfri, men du kan skifte den,
hvis der alligevel skal åbnes ind til motoren. Selve sådan en kæde
koster ca. 50 kr. Jeg fik skiftet kæden i vores Sierra ved 190.000 da
der var gået en fjeder ved ventilerne. Hele motoren var alligevel skilt
ad, så det kostede alt i alt 150 ekstra at skifte kæden.

Fly