On 24 Jun., 12:50, Leo_Jensen <maigaard-jen...@stofanet.dk> wrote:
> On 24 Jun., 11:24, Magnum <2...@email.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > On 24 Jun., 10:35, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
> > wrote:
>
> > > "Magnum" <2...@email.dk> skrev i meddelelsennews:251ea332-bf14-40da-9eb4-3ff195e9a62d@k13g2000hse.googlegroups.com...
>
> > > Min Traller ryster/hopper ved 80 km. og jeg har været bange for om det
> > > var akslen der var skæv efter utallige overlæs (Hvilket jeg er holdt
> > > op med),
>
> > > Kort svar imødeses
>
> > > Afbalancer hjulene.
>
> > > --
> > > Per
> > > Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse
> > > for at skrive direkte
>
> > Tak for tilbagemeldinger.
>
> > Jeg har, som jeg også skrev, fået testet begge hjul hos mit lokale
> > dækcenter og de fejler intet. Og jeg har selvfølgelig også prøvet at
> > bytte fælgene rundt, hvilket har gjort at problemet er lokaliseret til
> > akslen i højre side. Nu er jeg hoppet i min kedeldragt og vil gå ud og
> > adskille lejerne i højre side og så skal jeg nok holde de herrer
> > underettet om hvad jeg finder ud af. Hvis nu det er akslen der er skæv
> > (?), så er den jo nærmest umulig at måle på når den ikke kan køre
> > rundt.
>
> > Jeg rapporterer tilbage hurtigst muligt.
>
> > kh
>
> > Henrik - Herning
>
> Ups, jeg havde da vist ikke læst dit indlæg specielt grundigt inden
> jeg svarede.
>
> Akslen kører som du selv siger ikke rundt og vil derfor ikke kunne få
> noget til at hoppe, hvis der ikke er slør i den, og det bliver der
> ikke sådan lige.
> De mange gange overlæs kan dog på en gammel trailer få akslen til at
> blive nede, dvs du mister fjederevnen. Det kan du kontrollere ved at
> kigge på dine svingarme, de skal stå i en vinkel på ca. 25° ift.
> asfalten ved tom trailer og tæt på vandret ved fuld last. Vandrette
> arme ved tom trailer = defekt aksel
> Hvis affjedringen bevæger sig som beskrevet ovenfor kan du nøjes med
> at koncentrere díg om navet, når nu hjulene også ser ud til at være
> OK. Balance er ikke det samme som rundhed, men det har du vist selv
> fat i. Jeg ville prøve at løfte hjulet fri af jorden (monteret på
> traileren) og dreje det langsomt rundt og måle hvor meget det slår op/
> ned og fra side til side.
>
> MVH Leo- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Jamen man bliver helt rørt over at så mange deltager i min lille
debat
Følgende kan d.d. konstateres:
1: Trailerens affjedning er lige og nøje målt efter på værkstedsbordet
(Som er helt lige)
2. Hjulvinklerne er målt efter og er fuldstændig lige.
3. Eftersom akslen er fast, har jeg også selv fastslået at det ikke er
der skævheden ligger. Et hjul vil også køre lige på en skæv aksel når
traileren hænger i loftet.
4. Jeg har lavet forskellige eksperimenter med en løs fælg og med de
alufælge jeg normalt kører med og de slår alle (ikke slår, men op/ned
få mm.) på højre aksel.
Jeg har nu rengjort alle dele så de ser ud som nye, og monteret alt
uden fedt, og det slår stadig. Jeg kan ikke se, høre eller mærke fejl
på de koniske lejer, men jeg har konkluderet at fejlen næsten kun kan
ligge der, eftersom selve hjulklumpen er meget kraftig.
Summa summarum: Jeg har brugt 1,5 time på at finde et lejesæt billigst
muligt, og det blev hos TRAILERTEK.COM i England, som ville levere mig
2 lejer og 1 pakdåse for 187,- incl. fragt. (billigst i DK ca. 400)
Jeg skal selvfølgelig nok videregive mine erfaringer når jeg modtager/
monterer det nye leje engang i løbet af de næste par uger. MEN
foreløbig tak for de gode råd!!!!!
kh
Henrik - Herning