Hvilken pendlerbil
Fra : Mikkel

Dato : 23-06-08 13:03

Er der nogen, der har gode råd om valg af pendlerbil?

Jeg skal køre ca. 250 kilometer om dagen, og bilen skal ikke rigtig
bruges til andet.

Kan det betale sig at købe en på gule plader? Benzin/diesel?

Mvh. Mikkel

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-08 14:19

> Jeg skal køre ca. 250 kilometer om dagen, og bilen skal ikke rigtig bruges
> til andet.
>
> Kan det betale sig at købe en på gule plader? Benzin/diesel?

En trillingerne c1/aygo/107 eller en koreaner i samme prisklasse vil noget
være et godt bud på en billig pendlerbil - både i anskaffelse, men ikke
mindst i drift. Gulplade er dyrere i ejerafgift og værditabet nok ikke
mindre ... Skal den være lidt større kan en fabia greenline eller citroen c3
1,4hdi også være et gode bud - Der er plads til 4personer og bagage, men det
vel ligemeget medmindre du kan finde nogle at pendle sammen med ... På nogle
strækninger kan der være rigtig mange penge at spare på det hvis man har
nogenlunde faste arbejdstider ... Men hvad men en mini cooper diesel ? Dyr i
anskaffelse, nøjsom i brug
http://www.mini.dk/dk/da/mini_cooper_d/index.jsp

http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw97161.asp kan også være god til at finde
ellers oversete modeller der kan være økonomiske i brug... Men generetlt er
brugtprisen på nyere dieselbiler høj

Fra : Per Tolbøll

Dato : 23-06-08 16:38

> En trillingerne c1/aygo/107 eller en koreaner i samme prisklasse vil
> noget være et godt bud på en billig pendlerbil - både i anskaffelse, men
> ikke mindst i drift. Gulplade er dyrere i ejerafgift og værditabet nok

Har selv en C1 og gad _ikke_ køre 250 km _hver_ dag i den.
Bilen er fin til bykørsel, kortere ture og lejlighedsvis langfart, men
den generelle komfort er altså under gennemsnittet og man oplever
længere ture som trættende.
Som andre også har skrevet evt. en lettere brugt Citroën C3 HDI eller
evt en Citroën C2 HDI - hvis de er til at støve op.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 16:22

"Mikkel" <mikkel@newsaccount.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> til andet.
>
> Kan det betale sig at købe en på gule plader? Benzin/diesel?

Nu skriver du ikke om det er motorvej eller landevej du skal køre. Er det
motorvej vil jeg anbefale en diesel bil f.eks. en Skoda Fabia. Hvis det er
landevej findes der alternativer i benzin udgaver som kører langt på literen
Fabia Mpi/C1/107 osv.
Hvad angår værditab er jeg lidt på herrens mark da dieselen er steget til
benzin niveau hvad ang. brændstof, men ellers ville jeg vælge skodaen som
den mindst tabende.

--
/HB

Fra : Mikkel

Dato : 24-06-08 10:56

On 23-06-2008 17:22 HB wrote:
> Nu skriver du ikke om det er motorvej eller landevej du skal køre.

Det er stort set kun motorvej.

> Er det motorvej vil jeg anbefale en diesel bil f.eks. en Skoda Fabia.

Også selvom dieselprisen er steget?

> Hvad angår værditab er jeg lidt på herrens mark da dieselen er steget
> til benzin niveau hvad ang. brændstof, men ellers ville jeg vælge
> skodaen som den mindst tabende.

Vil jeg kigge på!

Mikkel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-06-08 16:15

Mikkel skriver:

> Også selvom dieselprisen er steget?

Da en diesel som regel er med turbo, går den rimeligt langt på literen.
Da de fleste benzinere er med almindelge sugemotorer går de knapt så
langt på literen. Find en turbobenziner, så kan det (måske) betale sig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mogens

Dato : 23-06-08 18:53

--
/Mogens

"Mikkel" <mikkel@newsaccount.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har gode råd om valg af pendlerbil?

Klima, fartpilot og lavt støjniveau/stor motor.

> Kan det betale sig at købe en på gule plader?

Ja, du sparer jo nemt 100.000 kr - så bestemt enig...

> Benzin/diesel?

Regner du nemt ud vha. dette link:
www.fdm.dk/public/biler/okonomi/benzindiesel

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 19:12

On Mon, 23 Jun 2008 14:02:36 +0200, Mikkel <mikkel@newsaccount.dk>
wrote:

>Er der nogen, der har gode råd om valg af pendlerbil?
>
>Jeg skal køre ca. 250 kilometer om dagen, og bilen skal ikke rigtig
>bruges til andet.

Mit umiddelbare bud ville være Skoda Fabia greenline - hovedsagelig
fordi den påstår at gå små 25 km/l og samtidig være en ganske stor
lille bil. Desuden har Skoda generelt gode brugtpriser - men regn
alligevel med en stor afskrivning, da 50000 km om året gør den lidt
langsommere at gensælge efter bare 2-3 år.

>Kan det betale sig at købe en på gule plader? Benzin/diesel?

Den er mere tricky - vil du køre hele bilens levetid eller skifte, når
den bliver for "træls"? Gulpladebilen koster væsentlig mindre i
anskaffelse, men til gengæld 5000 mere i afgift om året. (der kan også
være forskel i vægtafgift og ejerafgift - for de små superøkonomiske
bliver det samlede tal formodentlig større, for de større mindre)
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Brian Lund

Dato : 23-06-08 19:46

> [...]
> til andet.
>
> Kan det betale sig at købe en på gule plader? Benzin/diesel?

Seat Leon 1,9 TDI på gule plader? (den der ecomotive udgave)
Koster omkring 160k.

22,2 km/l blandet kørsel og 27 km/l landevej, hvis de altså holder hvad de
lover!

Brian

Fra : Darking

Dato : 23-06-08 13:16

On 23 Jun., 14:02, Mikkel <mik...@newsaccount.dk> wrote:
> [...]
> bruges til andet.
>
> Kan det betale sig at købe en på gule plader? Benzin/diesel?

Hvis du skal køre så meget, vil jeg anbefale noget med automat gear og
klimaanlæg
specialt hvis du skal kører køkørsel noget af tiden.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-06-08 21:58

"Darking" skrev

> Hvis du skal køre så meget, vil jeg anbefale noget med automat gear og
> klimaanlæg
> specialt hvis du skal kører køkørsel noget af tiden.

Måske ikke automatgear, men min AC + fartpilot imo

- Peter

Fra : martin@rise.dk

Dato : 23-06-08 16:09

> [...]
> bruges til andet.
>
> Kan det betale sig at købe en på gule plader? Benzin/diesel?

Jeg ville helt klart gå efter en Toyota Prius til det formål, den har
alt hvad man kan ønske sig, og er komfortabel at kører (men det kan
skyldes at jeg netop i dag selv har bestilt en på gule skilte.)

Mvh,

Martin Rise Christensen
Bedre på ski - i Danmark?
www.skiarena.dk

Fra : KASO

Dato : 24-06-08 05:33

<martin@rise.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

alt hvad man kan ønske sig, og er komfortabel at kører (men det kan
skyldes at jeg netop i dag selv har bestilt en på gule skilte.)

En Prius har mig bekendt ikke sin styrke på langtur, hvor den jo blot vil
køre som alm. benzinbil næsten hele ruten. Den har sin styrke på mindre ture
og i bykørsel. Det vil derfor være at "skyde spurve med kaniner" ifht. at
vælge en "alm." diesel.

Et bud kunne være en Audi A2 3l - hvis man tør tro på at børnesygdommene er
udryddet i de biler, der er til salg (brugt) idag. De kan købes importeret
fra Tyskland med klimaanlæg m.m.

Fra : martin@rise.dk

Dato : 29-06-08 15:38

KASO skrev:

> [...]
> alt hvad man kan �nske sig, og er komfortabel at k�rer (men det kan
> skyldes at jeg netop i dag selv har bestilt en p� gule skilte.)
>
> Mvh,

> En Prius har mig bekendt ikke sin styrke p� langtur, hvor den jo blot vil
> k�re som alm. benzinbil n�sten hele ruten. Den har sin styrke p� mindre ture
> og i byk�rsel. Det vil derfor v�re at "skyde spurve med kaniner" ifht. at
> v�lge en "alm." diesel.
>
> Et bud kunne v�re en Audi A2 3l - hvis man t�r tro p� at b�rnesygdommene er
> udryddet i de biler, der er til salg (brugt) idag. De kan k�bes importeret

Du kan for så vidt have ret - dens styrke er ikke motorvej - men den
gør det nu meget godt alligevel - jeg triller ca. 20km/l mellem
horsens og fredericia på motorvej - med en snitfart på 130km/t - alt
det kombineret med at jeg glider afsted i en dejlig stor vogn, med alt
i udstyr, og ikke skal bekymre mig om at rode med gear eller noget som
helst - og den har faktisk at ganske fint overskud, når man lige har
brug for at smide den op på 150 for at komme forbi et par lastvogne -
300nm fra en elmotor virker ret godt.

Men ja, jeg er farvet - har hentet min i tirsdags, og hold kæft hvor
er jeg glad for den - den spiller 100% - og så er det sjovt at have en
bil der kører længst, når jeg triller ind gennem horsens by i
myldretiden.... men stadig har måleren liggende på omkring 3,5l/100km
på landevej ved 90km/t med klima og alt det sjove slået til.

Mvh,

Martin Rise Christensen
www.skiarena.dk