Råd om Toyota Carina II
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-06-08 20:09

Jeg har sådan én fra 1989. Den har kørt 270.000 km.

Jeg har nu to gange oplevet et motorstop, som min
mekaniker er ved at rive håret ud over. Her er hvad
det sker:

Når jeg har kørt 60-80 km, sætter motoren ud. Når
jeg så starter igen, går motoren i gang, men sætter
ud igen efter 20-sekunders forløb. Hvis jeg giver
gas, sætter motoren også ud.

Når jeg så har fået den slæbt på værksted, er
ingen problemer. Ved sidste stop tjekkede Falck-
manden at benzinpumpen var ok.

Jeg ved ikke så meget om biler, men håber der
er nogen her der har nogle ideer, eller evt kan
pege på en usenet nyhedsgruppe, et forum eller
lignende, hvor man kan få råd om den slags.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : alexbo

Dato : 22-06-08 21:07

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> Når jeg så har fået den slæbt på værksted, er
> ingen problemer. Ved sidste stop tjekkede Falck-
> manden at benzinpumpen var ok.

Hvordan gjorde han det, og hvor var du da din bil blev slæbt på værksted.
Det jeg gerne vil frem til er hvor længe der skal gå efter motorstoppet før
bilen er normal.
Har du selv kørt med Falck til værksted og der kunne bilen stadig ikke
starte, sådan ca. efter en halv time.

Kan man fremprovokere motorstoppet ved bare at køre ud af motorvejen med høj
hastighed ville jeg mistænke bensinfilteret.
Selv på denne årstid kan der komme karburatoris, navnlig hvis varmeskjoldet
over udstødningen er rådnet væk, hvad det ofte er på Carina.

>evt kan pege på en usenet nyhedsgruppe

dk.teknik.bil er ganske velegnet til spørgsmål som dit, men husk at skrive
hvilken motor du har i bilen, navnlig om det er med karburator eller
indsprøjtning, de hedder 1,6i eller 2,0i.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 22-06-08 22:23

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg så starter igen, går motoren i gang, men sætter
> ud igen efter 20-sekunders forløb. Hvis jeg giver

Har du prøvet at skrue benzindækslet af, når den lige er stoppet?

Nogle gange lukker udluftningen til benzintanken - så dannes der undertryk
efterhånden som du bruger af benzinen - og til sidst kan den ikke suge
benzin mere. Når den så har stået et stykke tid, har du "fået luft" og kan
køre videre indtil der igen er undertryk.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-06-08 23:06

Jørgen Farum Jensen skrev:
> [...]
> er nogen her der har nogle ideer, eller evt kan
> pege på en usenet nyhedsgruppe, et forum eller
> lignende, hvor man kan få råd om den slags.

Jeg har haft et lignende problem med efterfølgeren (E) efter at et fæ af
en mekaniker havde monteret en fleksibel slange til retur til tanken. Da
han monterede den nye tank fik han så klemt denne slange. Det medførte
symptomer nøjagtig som du beskriver, og ingen var selvfølgelig i stand
til at regne ud hvad det kunne være.

Så budet er en blokeret returledning til tanken.

--
Niels

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-06-08 15:22

Niels P Sønderskov skrev:

> [...]
> til at regne ud hvad det kunne være.
>
> Så budet er en blokeret returledning til tanken.

Tak til alle tre respondenter. Jeg bed i det
sure æble og kørte ud til vores lokale Toyota
værksted, hvis værkfører overhovedet ikke var i
tvivl: Defekte tændrørskabler. Når de bliver
varme, afbryder de strømmen til tændrørene,
når de er kølet af igen efter en slæbetur med
Falck, fungerer de ok.

Og det lyder i mine ører ret logisk.

Så nu skal jeg bare huske at tage en stor pose
is med, når jeg skal køre langt

Eller overveje at få skiftet kablerne.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 25-06-08 21:13

Et tændkabel sæt koster 400 kr ved T Hansen, det skulle vel være til at
klare hvis du samler flasker i et par weekender.