Udstødningen har fået huller !!!
Fra : Peter

Dato : 20-06-08 22:27

Hej NG!

Min udstødninger har fået et "temmeligt" stort hul i forrøret lige før 1.
potte. Nu synes jeg at den trækker "noget" dårligere end før (og larmer
selvfølgelig også en del mere). Kan det virkelig have så stort indflydelse
på motorens "overskud" og "måde" at arbejde på ?

hilsen
Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-08 22:32

Peter skriver:

> [...]
> selvfølgelig også en del mere). Kan det virkelig have så stort indflydelse
> på motorens "overskud" og "måde" at arbejde på ?

Ja.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter

Dato : 20-06-08 22:40

Har det "noget med at gøre" at der skal være "noget modstand" i motorens
"måde at komme af" med udstødningen på
?. I stedet for "bare" et "Ja!" - prøv at "forklare" det lidt nærmere (mere)
så jeg (forhåbentlig) kan blive lidt "klogere". Tak!

hilsen Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-08 22:48

On Fri, 20 Jun 2008 23:40:06 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

>Har det "noget med at gøre" at der skal være "noget modstand" i motorens
>"måde at komme af" med udstødningen på

Ja

..
..

Sorry.. men ja det har noget med modstand at gøre. Jeg formoder din
bil ikke har turbo da fri udblæsning ellers er sagen

Fra : Mogens

Dato : 22-06-08 14:00

> Ja

Hvis du ser F1 lige nu, kan du se, hvilken effekt det har at køre med en
motor, der ikke er afstemt ift. udstødningssystemet (manifold brækket hos KR
= reduceret effekt)

Fra : Jacob

Dato : 21-06-08 09:28

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvfølgelig også en del mere). Kan det virkelig have så stort indflydelse
> på motorens "overskud" og "måde" at arbejde på ?

Jep, udstødningens udformning og flow deri har stor indflydelse på hvordan
din motor går. Det er almen "overtro" at man kan sætte en sportspotte på sin
bil ( eller mc), og så få flere Hk ud af motoren, uden at ændre andet. De
såkaldte sportspotter har et mere åbent flow, og derfor må motoren jo
nemmere kunne komme af med udstødningen - det er da logisk?
Men, så simpelt er det ikke at designe en udstødning...
I en mere åben udstødningen (større rør / hul i rør) vil udstødningsgassen
ikke opnå samme hastighed, og netop hastigheden er vigtig. Udstødningsgassen
bliver skudt ud i pulser, dette skaber et overtryk i fronten af pulsen, og
et undertryk i enden. Undertrykket er med til at suge den sidste del at
udstødningsgassen ud af cylinderen, og er i flere tilfælde også med til at
suge benzin/luft blanding ind i cylinderen (når indsugningsventilen åbner
før udstødningsventilen er lukket).

Så med en mere åben udstødning, uanset om det er en "sports"potte eller pga.
huller, vil motorens ydelse lide under at mangle suge-effekten fra
udstødningen.

Mvh Jacob

Fra : KASO

Dato : 21-06-08 12:37

"Jacob" <SuNk@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Så med en mere åben udstødning, uanset om det er en "sports"potte eller
> pga. huller, vil motorens ydelse lide under at mangle suge-effekten fra

Og for en god ordens skyld kan man tilføje, at en fjernelse af
katalysatorer, som nogle ynder, vil have samme effekt (= den modsatte af den
ønskede). Til gengæld stiger forureningen så.....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-08 14:29

>Og for en god ordens skyld kan man tilføje, at en fjernelse af
>katalysatorer, som nogle ynder, vil have samme effekt (= den modsatte af den
>ønskede)

Kan så tilføje at det absolut ikke gælder for de fleste
turbomodeller.. mere udblæs = mere effekt.

Det med modstand er kun gældende for suge-motorer.