Hvordan tjekkes koblingen om den er slidt
Fra : ingen@mail.dk

Dato : 20-06-08 14:57

Vi skal snart en tur til udlandet. Men jeg kunne godt tænke mig, at finde ud
af om koblingen
er ved at være slidt forstået på den måde om den kan klare turen.
Bilen har kørt 110.000 km. med samme kobling. Er der evt. en gylden regel
mht.
at tjekke en kobling på en bil ?

mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 15:02

Tjaa et godt gammelt trick er at starte i 2., eller 3. og så planke pedalen
i bund, og lade den trække til redline, og se om den slipper nogle steder..

Mvh
Morten

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-06-08 15:34

On Fri, 20 Jun 2008 15:57:01 +0200, <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
>er ved at være slidt forstået på den måde om den kan klare turen.
>Bilen har kørt 110.000 km. med samme kobling. Er der evt. en gylden regel

Kender du ikke bilen?

Forstået på den måde, om det er dig der har kørt de 110.000 km?

Der er ingen grund til at tro, at en kobling ikke kan køre mindst det
dobbelte, hvis den ikke har været udsat for misbrug.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-06-08 15:43

Hej!

Folmer Rasmussen wrote:
> Der er ingen grund til at tro, at en kobling ikke kan køre mindst det
> dobbelte, hvis den ikke har været udsat for misbrug.

Præcis. Hvis den ikke har været filet så bør den holde mindst det dobbelte.

Koblingen i min Escort har da overlevet siden bilen var ny, og den har trillet
292kkm efterhånden.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Søren Kristensen

Dato : 20-06-08 15:51

> On Fri, 20 Jun 2008 15:57:01 +0200, <ingen@mail.dk> wrote:
>
> Der er ingen grund til at tro, at en kobling ikke kan køre mindst det
> dobbelte, hvis den ikke har været udsat for misbrug.

Ja det har vist meget med ens kørestil at gøre - min mondeo har kørt 447kkm
uden at skifte kobling.

Søren

Fra : Klaus G.

Dato : 20-06-08 16:15

> [...]
> er ved at være slidt forstået på den måde om den kan klare turen.
> Bilen har kørt 110.000 km. med samme kobling.
Som andre skriver burde den snildt kunne køre det dobbelte hvis der er kørt
nogenlunde pænt i bilen.

> Er der evt. en gylden regel at tjekke en kobling på en bil ?
Det er svært. En kobling har i følge min opfattelse tre "stadier":
1: Den køre som den skal og glider/fedter ikke.
2: Den glider/fedter ved bundgas i f.eks. 3.gear, og så har din kobling
måske kun 5000km tilbage.
3: Kobling defekt, kan ikke koble til længere

Så der er et stort hop i km fra 1 til 2. Mens hoppet fra 2 til 3 er meget
lille :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : ingen@mail.dk

Dato : 20-06-08 17:59

Tak for jeres svar. Nej jeg har ikke kørt i bilen alle 110.000 m. men siden
45.000 km. Jeg troede selv og var af den overbevisning, at koblingen måske
kun kun holde 100.000 - 150.000 km selvfølgelig afhængigt af
kørelsesmønsteret og så at de var ved at være kørte.
Jeg mener absolut ikke, at jeg kører gammelkonekørsel, så jeg regner med, at
efter jeres udsagn kan den holde en del km endnu
Så må konen til at tage cyklen

mvh Kim

Fra : Henning Lund

Dato : 20-06-08 20:37

ingen@mail.dk tastede:
> [...]
> turen.
> Bilen har kørt 110.000 km. med samme kobling. Er der evt. en

Jøsses! Tjae forrige bil Citroen Xantia 1,8i, 431000 km på
klokken, original kobling trods kamp med trailer og campingswugn.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/