At køre langsomt...
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-08 00:28

Det sker ind i mellem (læs: oftere end hvad jeg syns om...) at man møder en
bybus her i byen der har god tid. Det er jo ikke tilladt for dem at være
foran køreplanen så man fixer problemet ved at trille afsted lidt
langsommere end hvad køreplanen er beregnet efter. På den måde undgår man
at komme foran køreplanen.

Hvad er problemet så i det? Jo, det er pænt træls at ligge bag ved en bus
der kører 35km/t på en 50km/t vej, specielt når man har lidt travlt.
Tilsyneladende har de en tendens til at gøre det på veje hvor man ikke lige
kan komme til at overhale (dårlig oversigt, midterrabatter, modkørende mv).

I dag snakkede jeg med busselskabet om det. Deres "undskyldning" er at det
er mere miljøvenligt og støjvenligt at køre langsomt på vejen end at holde
stille ved stoppestedet. Derudover påpegede damen fra Sydtrafik at det jo
ikke er et krav at man kører 50km/t bare fordi man må. Der var det så jeg
kastede §3 om hensynsfuld optræden i nakken af hende og nævnte at der var
noget med at unødig gene ikke var tilladt.

Hva mener I om sådan en busdrift? Er det overhovedet iorden efter
færdselsloven at køre sådan? Jeg mener, der er ingen trafikale årsager til
at køre langsomt og man forsinker dem der kommer til at køre i kø bag
bussen.

Og lad nu være med at komme med latterlige kommentarer om at jeg ikke
behøver have så travlt, at det er sundt at slappe lidt af og at jeg jo bare
kunne være kørt tidligere hjemmefra. Det er IKKE emnet denne gang.

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-06-08 01:03

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bare
> kunne være kørt tidligere hjemmefra. Det er IKKE emnet denne gang.

Sådan afpasser vi da også tiden i taxa .. Er vi sent på den (er vi tit) ja
så får den en spand kul og er man tideligt på den tager man en slapper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-06-08 05:12

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in

> [...]
> travlt. Tilsyneladende har de en tendens til at gøre det på veje hvor
> man ikke lige kan komme til at overhale (dårlig oversigt,

Det lyder meget som steder hvor jeg personligt ville vælge en lidt lavere
hastighed hvis jeg var buschafut.

Generelt er der faktisk meget få steder i f.eks. indre København, hvor
jeg finder det forsvarligt at køre 50 km/t med en bybus.

> [...]
> færdselsloven at køre sådan? Jeg mener, der er ingen trafikale årsager
> til at køre langsomt og man forsinker dem der kommer til at køre i kø

Trafikken ser lidt anderledes ud fra en bus. En bybus har også hensynet
til passagerernes ve og vel.

Læg 10 løse æg mellem dine fødder næste gang du kører gennem byen, så får
du en fornemmelse af hvilke hensyn en bus er nødt til at tage.

> Og lad nu være med at komme med latterlige kommentarer om at jeg ikke
> behøver have så travlt, at det er sundt at slappe lidt af og at jeg jo
> bare kunne være kørt tidligere hjemmefra.

Så lad da være med at starte sådan en latterlig tråd

Hvis du havde så pissetravlt kunne du jo bare ha' taget bussen foran dig

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-08 15:58

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> Det lyder meget som steder hvor jeg personligt ville vælge en lidt
> lavere hastighed hvis jeg var buschafut.

Fordi du ikke kan finde ud af at styre din bus eller fordi du elsker at
genere andre i trafikken? Der er *ingen* grund til at sætte farten ned,
bare fordi der er dårlige oversigtsforhold til overhaling er der ikke
nødvendigvis dårlige oversigtsforhold til almindelig kørsel.

> Generelt er der faktisk meget få steder i f.eks. indre København, hvor
> jeg finder det forsvarligt at køre 50 km/t med en bybus.

Det her er Esbjerg - vi har lidt bedre plads ;)

> Trafikken ser lidt anderledes ud fra en bus. En bybus har også
> hensynet til passagerernes ve og vel.

Passagererne sidder lige behageligt om bussen kører 35 eller 50 km/t...

> Læg 10 løse æg mellem dine fødder næste gang du kører gennem byen, så
> får du en fornemmelse af hvilke hensyn en bus er nødt til at tage.

Det her handler om at man af hensyn til køreplanen vælger bevidst at genere
den øvrige trafik...

> Så lad da være med at starte sådan en latterlig tråd

Den kommentar skal jeg huske næste gang nogen brokker sig over folk der
ikke holder til højre på motorvejen...

> Hvis du havde så pissetravlt kunne du jo bare ha' taget bussen foran
> dig

Den kører jo ik det rigtige sted hen... ellers havde jeg nok overvejet det.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-06-08 16:14

> Fordi du ikke kan finde ud af at styre din bus eller fordi du elsker
> at genere andre i trafikken?

Af hensyn til min egen og mine medtrafikanters sikkerhed?

> Der er *ingen* grund til at sætte farten
> ned, bare fordi der er dårlige oversigtsforhold til overhaling er der
> ikke nødvendigvis dårlige oversigtsforhold til almindelig kørsel.

Ja den situation kan jeg ikke rigtig mindes at have mødt... måske vores
opfattelser af "dårlige oversigtsforhold" er forskellige.

> Passagererne sidder lige behageligt om bussen kører 35 eller 50
> km/t...

Sålænge alting går efter planen... ved en pludselig forhindring skal der
trædes en del hårdere på bremsen hvis udgangshastigheden er 50 km/t.
Iøvrigt er buspassagerer ikke fastspændt, og stående passagerer, ja sågar
løse barnevogne, kan forekomme.

> Det her handler om at man af hensyn til køreplanen vælger bevidst at
> genere den øvrige trafik...

Nej det handler om at du er af den opfattelse at det er det der sker. De
fleste andre er tilsyneladende uenige.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-08 16:31

> Ja den situation kan jeg ikke rigtig mindes at have mødt... måske
> vores opfattelser af "dårlige oversigtsforhold" er forskellige.

En let kurve og en bus foran dig - det er ikke gode oversigtsforhold til en
overhaling. Til gengæld er der ingen problemer i at holde farten på 50km/t
når man holder sig til sin egen vejbane.

Husk nu, dårlige oversigtsforhold henholder sig KUN til overhalingen.

> [...]
> km/t. Iøvrigt er buspassagerer ikke fastspændt, og stående passagerer,
> ja sågar løse barnevogne, kan forekomme.

Jamen så må bussen jo aldrig køre mere end 30km/t - eller måske helst
langsommere.

> Nej det handler om at du er af den opfattelse at det er det der sker.
> De fleste andre er tilsyneladende uenige.

Der er sjovt nok ikke særlig mange der forholder sig til at bussen skaber
en kø og forsinker trafikken - de fleste kommer med en masse "du skal ikke
have så travlt" (og andre i samme kategori) kommentarer. Iøvrigt sjovt som
folk kan få kropsvæsker til at koge når folk ikke lige holder til højre på
motorvejen så de kan køre deres 170km/t - men når en bus kører 35 så skal
man bare slappe af og lade være med at føle sig generet. Det er da
dobbeltmoral.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-06-08 18:01

> En let kurve og en bus foran dig - det er ikke gode oversigtsforhold
> til en overhaling. Til gengæld er der ingen problemer i at holde
> farten på 50km/t når man holder sig til sin egen vejbane.

Ah ja. Mine tanker var i andre baner. Point taken.

> Jamen så må bussen jo aldrig køre mere end 30km/t - eller måske helst
> langsommere.

Nu er min reference København... men herovre er det faktisk sjældent en
bybus kører mere end 40 km/t.

> Der er sjovt nok ikke særlig mange der forholder sig til at bussen
> skaber en kø og forsinker trafikken

Af den simple grund at bybusser med jævne intervaller holder ind til siden.
Det er netop hvad jeg ville forvente af et køretøj der kører med en
unormalt lav hastighed.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 00:34

> Nu er min reference København... men herovre er det faktisk sjældent
> en bybus kører mere end 40 km/t.

Der er stor forskel på KBH og Esbjerg. Det er ikke unormalt at køre max
tilladt hastighed, heller ikke i byen og faktisk heller ikke myldretiden.

> Af den simple grund at bybusser med jævne intervaller holder ind til
> siden. Det er netop hvad jeg ville forvente af et køretøj der kører
> med en unormalt lav hastighed.

Hvis der så bare var buslommer alle steder så de kom af vejen - hjælper jo
ik så meget at bussen holder stille i vejsiden hvis der er modkørende så
man ik kan komme forbi alligevel :/

Men hvis der ik er særlig mange passagerer kan en bus jo sagtens hoppe et
par stoppesteder over.

Fra : Knut

Dato : 20-06-08 05:51

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message

> [...]
> bare
> kunne være kørt tidligere hjemmefra. Det er IKKE emnet denne gang.

Tag bussen - så ville du jo komme først endog uden at at sikkerheden for
andre og miljøet overstyr.

Knut

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-08 15:58

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> wrote in

> Tag bussen

Ja flot - den kører jo ikke det rigtige sted hen...

Fra : Billy the kid

Dato : 20-06-08 16:26

Henrik Stidsen wrote:
> "Knut" <engodmailadresse@mail.dk> wrote in

> Ja flot - den kører jo ikke det rigtige sted hen...

Men så bliv bagved bussen indtil den drejer væk eller overhal den.
Sværere er det virkeligt ikke...

Når man kører bil så må man jo indstille sig på, at andre folk i
trafikken ikke altid lige kan og vil indordne sig efter at man selv har
travlt!

Jeg satte godtnok smiley på sidst da jeg skrev at du bare kunne tage
afsted i god tid, men det er jo faktisk sandheden......... Du kan da
ikke forvente at andre i trafikken altid lige kører nøjagtigt som du vil
have det?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-08 16:34

Billy the kid <invalid_billy@the_invalid_kid.org> wrote in

> Men så bliv bagved bussen indtil den drejer væk eller overhal den.
> Sværere er det virkeligt ikke...

Jeg er udemærket klar over hvordan man kører bag ved en bus. Som jeg skrev
var der ikke nogen særlige overhalingsmuligheder - det er ik så svært at
læse vel, det er faktisk nemmere end at køre bag en bus og vente på den får
flyttet sig ;)

> Når man kører bil så må man jo indstille sig på, at andre folk i
> trafikken ikke altid lige kan og vil indordne sig efter at man selv har
> travlt!

Det ved jeg godt og det var ikke det jeg skrev noget som helst om. Jeg
skrev om at busselskabets politik er at køre langsomt uden at tage hensyn
til den øvrige trafik. DET var emnet. Ikke om jeg har travlt eller er
utålmodig.

> [...]
> afsted i god tid, men det er jo faktisk sandheden......... Du kan da
> ikke forvente at andre i trafikken altid lige kører nøjagtigt som du vil

Men det hænder man er kommet sent afsted og/eller er forsinket. Jeg er stor
tilhænger af at køre i god tid - men vi ved jo alle at virkeligheden ikke
er perfekt og ind i mellem kommer man sent afsted.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-06-08 16:45

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> skrev om at busselskabets politik er at køre langsomt uden at tage
> hensyn til den øvrige trafik. DET var emnet. Ikke om jeg har travlt

Jow, jow, Henrik - men du ved jo osse godt hvordan det i reglen går her i
gruppen:

Hvis man brokker sig over noget, bliver før eller senere til at det er din
egen skyld.

Ebbe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-08 16:54

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in

> Hvis man brokker sig over noget, bliver før eller senere til at det er
> din egen skyld.

Ja det er sørgeligt, det er det der ødelægger gruppens debat.

Fra : Billy the kid

Dato : 21-06-08 11:25

Henrik Stidsen wrote:
> [...]

> skrev om at busselskabets politik er at køre langsomt uden at tage hensyn
> til den øvrige trafik. DET var emnet. Ikke om jeg har travlt eller er

Ok, sorry. Så det er politikken... Men min holdning er stadigvæk den
samme. Hvis vejene udelukkende var til dig og dit brug, ville du jo
heller ikke syntes det var så sjovt fordi du skulle være millionær eller
milliardær for at betale vejudgifterne alene.

> Men det hænder man er kommet sent afsted og/eller er forsinket. Jeg er stor
> tilhænger af at køre i god tid - men vi ved jo alle at virkeligheden ikke
> er perfekt og ind i mellem kommer man sent afsted.

Enig... Men så skulle du prøve at køre bus og komme for sent afsted!!!
Det er mildt sagt ikke lettere... Her vinder privatbilismen altid, så
jeg kan ikke helt se problemet andet end at man bare må acceptere
situationen... Og de busser - selv i Esbjerg - der kan sgu' ikke gå lang
tid før den drejer til siden eller holder ind til et stoppested,
hvorefter du kan overhale...

Okay: Her i KBH kan jeg da også godt blive irriteret ind imellem over
vejarbejde og lignende, der kan få alting til at gå helt i stå... Men
sådan er det jo at have bil.

Man er ikke den eneste i verden, så det er forståeligt at engang imellem
kommer man bare for sent og det må man acceptere.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 13:16

> [...]
> situationen... Og de busser - selv i Esbjerg - der kan sgu' ikke gå
> lang tid før den drejer til siden eller holder ind til et stoppested,

Faktisk drejer det sig om ~75% af min vej til arbejde hvor jeg risikerer at
køre bag sådan en bus... Og når de kører langsomt stopper de jo ikke ved de
tomme stoppesteder - og hvis de gør så er hele formålet med at køre
langsomt ligesom ødelagt...

> Man er ikke den eneste i verden, så det er forståeligt at engang
> imellem kommer man bare for sent og det må man acceptere.

Det gør jeg såmænd også - jeg syns bare det er irriterende når andre vælger
at være ivejen og genere.

Fra : Knut

Dato : 21-06-08 13:45

> Det gør jeg såmænd også - jeg syns bare det er irriterende når andre
> vælger
> at være ivejen og genere.

Siden hvornår har du fået eneret til vejen? Der er ingen der generer for at
genere, men i dette tilfælde fordi forholdene er til den fart. En del af
forholdene kunne være overholdelse af en køreplan. Det er jo ikke populært
at komme for tidligt (eller for sent) til stoppestederne.

Knut

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 14:16

> Siden hvornår har du fået eneret til vejen?

Siden hvornår har jeg bedt om eneret eller troet jeg havde det?

Hvornår har busserne fået eneret til vejen?

Pointen er jo at handler om at vi alle skal være der - og at det er
ulovligt at sinke eller genere trafikken uden grund.

> Der er ingen der generer
> for at genere, men i dette tilfælde fordi forholdene er til den fart.

Nej, der er ingen trafikale forhold der taler for den lave fart.

> En del af forholdene kunne være overholdelse af en køreplan. Det er jo
> ikke populært at komme for tidligt (eller for sent) til
> stoppestederne.

Køreplanen er trafikken uvedkommende. Hvis min køreplan siger jeg skal køre
45km/ på motorvejen, er det så også bare helt okay? Eller hvis den siger
20km/t på en landevej med dobbeltoptrukne linier - og når jeg så når til
der hvor der må overhales er jeg nået til den del af min køreplan der
tilsiger 90km/t - lige indtil der hvor der ik må overhales mere, så siger
den 25km/t...

Fra : Knut

Dato : 21-06-08 16:40

> [...]
> ulovligt at sinke eller genere trafikken uden grund.

> Nej, der er ingen trafikale forhold der taler for den lave fart.

Det er jo 100% din vurdering! Buschaffuttens vurdering er måske mindst lige
så relevant

> [...]
> der hvor der må overhales er jeg nået til den del af min køreplan der
> tilsiger 90km/t - lige indtil der hvor der ik må overhales mere, så siger

Hvis de hastigheder er hvad der aktuelt er forsvarligt at køre gør du da
bare det - det kan da ikke være dit problem at andre føler de har mere magt
over situationen eller mangler lidt tålmodighed. De må da pænt blive bag dig
i det tilfælde (som du pænt må blive bag bussen) indtil der er forsvarlig
plads til at komme forbi.

Knut

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 21:37

> Hvis de hastigheder er hvad der aktuelt er forsvarligt at køre gør du da
> bare det

Aktuelt forsvarligt har intet med sagen at gøre. Det er udelukkende min
køreplan der siger jeg skal køre den hastighed. Fanger du snart den del af
det? Så kan vi efterfølgende fortsætte med resten...

Fra : Knut

Dato : 20-06-08 18:09

> "Knut" <engodmailadresse@mail.dk> wrote in

> Ja flot - den kører jo ikke det rigtige sted hen...

Hvordan kan den så genere dig, når du alligevel ikke skal samme vej?

Knut

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 00:36

> Hvordan kan den så genere dig, når du alligevel ikke skal samme vej?

Spiller du dum eller kan du virkelig ik regnet det ud selv? (jeg mener det
faktisk helt seriøst)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-06-08 16:41

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Spiller du dum eller kan du virkelig ik regnet det ud selv? (jeg mener det
> faktisk helt seriøst)

Knud Thomsen spiller det ikke ...

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Knut

Dato : 21-06-08 17:01

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message

> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Knud Thomsen spiller det ikke ...

Er han det??

Knut

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-06-08 13:48

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Er han det??

Du har lige ført bevis for min formodning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-08 05:58

Henrik Stidsen skriver:

> Hva mener I om sådan en busdrift? Er det overhovedet iorden efter
> færdselsloven at køre sådan?

Ja - omend det kan være noget så irreterrende.

Men det er folk der har for travlt også. I går jeg kom hjem kørte jeg de
sidste 3 km inden Hammel lige de 80 der er tilladt i min kammerats
"Völle". Her kom en Pug 406 og lavede en meget tæt overhalning med høje
motoromdrejninger, for blot at ende 3 meter bag den forankørende. 2
gange var han ude i en overhalning af den forankørende, kom lidt op på
siden af den forankørende og måtte panikbremse ned igen.

Da vi var kommet ind til selve byen og skulle dreje til venstre,
gestikulerede manden voldsomt og den stakkels 406'er fik en ordentlig
omgang gas og startede med hjulslip. Da jeg drejede til venstre ind af
vjene jeg bor på, var han stadigvæk lige foran.

Bør jeg nævne at det ene positionslys af bag var defekt, den ene
bremselyspære var sprunget og anhængertrækket sad op foran nummerpladen,
men reklamen for det elfirma han arbejdede for/ejede var ganske tydelig
- der ligger jeg nok ikke nogen penge.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : ShutEye

Dato : 20-06-08 15:37

> Ja - omend det kan være noget så irreterrende.

Og ikke særlig hensynsfuldt :\

> [...]
> bremselyspære var sprunget og anhængertrækket sad op foran nummerpladen,
> men reklamen for det elfirma han arbejdede for/ejede var ganske tydelig

LOL! Elsker sådanne historier :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-08 18:34

ShutEye skriver:

> Og ikke særlig hensynsfuldt :\

Pas, nogen gange kører jeg "for stærkt", andre gange "for langsomt". Det
er da heldigvis op til mig så længe jeg ikke er til fare for andre. Dem
der mener at jeg er til fare fordi jeg kører for langsomt har altså for
lav en stresstærskel.

> LOL! Elsker sådanne historier :)

Så får du lige endnu en fra her til aften:

På vej fra Foldby til Hammel kommer vi gennem en 60km/t zone. Her kommer
en ældre Civic ganske hurtigt tæt på, det var klart, hvorfor hans
venstre forskærm og bliklys var lettere kvadret. Han smuttede forbi med
knapt 100 km/t. Da vi 3-4 km senere var kommet op gennem skoven og
skulle til at dreje ind mod Hammel var han "fanget" bag en forankørende
og vi trillede let op lige bag ham.

Fra : ShutEye

Dato : 22-06-08 12:02

> [...]
> er da heldigvis op til mig så længe jeg ikke er til fare for andre. Dem
> der mener at jeg er til fare fordi jeg kører for langsomt har altså for

Jaja rigtigt nok.
Og som du selv skriver må man bare læne sig tilbage i sædet og slappe af.
(falder mig ikke altid liiige nemt :)

:)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-06-08 06:24

On 19 Jun 2008 23:28:28 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Hvad er problemet så i det? Jo, det er pænt træls at ligge bag ved en bus
>der kører 35km/t på en 50km/t vej, specielt når man har lidt travlt.
Synd for dig, men det er og bliver kun dit problem.

>I dag snakkede jeg med busselskabet om det. Deres "undskyldning" er at det
>er mere miljøvenligt og støjvenligt at køre langsomt på vejen end at holde
>stille ved stoppestedet.
Dårlig undskyldning, for de må som oftest ikke holde i tomgang i mere
end 1 minut de fleste steder. Og motoren kan også standses i en bus.

>Derudover påpegede damen fra Sydtrafik at det jo
>ikke er et krav at man kører 50km/t bare fordi man må.
Der i har damen jo ret.

>Der var det så jeg kastede §3 om hensynsfuld optræden i nakken af hende
Teksten i §3 er noget der ligner:
§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så
at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre,
og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal
også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

Stk. 2. Særligt hensyn skal vises over for børn, skolepatruljer,
ældre mennesker samt personer, der ifølge særligt af trafikministeren
fastsat kendetegn eller i øvrigt, efter hvad der fremgår af
omstændighederne, lider af svækket syn eller hørelse eller anden
legemlig mangel eller sygdom, som er til ulempe for dem i færdslen.

Stk. 3. Det påhviler politi og vejmyndigheder efter samråd med
skolerne at træffe foranstaltninger til at beskytte børnene mod
farerne fra den kørende færdsel på deres vej til og fra skolen.
Og du tolker "hensyn" som værende "Andres hensyn til at nogle
trafikanter SKAL hurtigt afsted".
En noget mærkelig tolkning når man læser teksten, den kan kun udlægges
i den modsatte retning, altså at hensynet skal gå på at vise hensyn
overfor alle andre end ens eget ønske om fremkommelighed.

Det eneste, der hvis man hiver det ud af kontekst, kan tolkes i din
retning er "færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres", men
bemærk at ordene er taget ud af den sammenhæng de er i i FL og derfor
kan tolkes meget anderledes end hvis man læser hele stykke 1.

>og nævnte at der var noget med at unødig gene ikke var tilladt.
Det er så ikke sådan jeg læser FL §3, stk. 1.

>Hva mener I om sådan en busdrift?
>Er det overhovedet iorden efter færdselsloven at køre sådan?
Ja det er ok hvis de ellers overholder FL på de øvrige punkter.

>Jeg mener, der er ingen trafikale årsager til at køre langsomt og man forsinker dem der kommer til at køre i kø bag bussen.
Ovenstående er jo bare dine forsøg på at finde et "seriøst" og logisk
argument for at "tvinge" (i dette tilfælde) buschauffører til at køre
med den hastighed du finder bedst, du overser meget bekvemt at FL
flere steder nævner at man skal sænke hastigheder under givne
omstændigheder og ikke et ord om at man SKAL køre med en bestemt
minium hastighed.

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-08 16:41

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in

> Synd for dig, men det er og bliver kun dit problem.

Men hvis nu det er ulovligt så er det faktisk også busselskabets problem...

> Dårlig undskyldning, for de må som oftest ikke holde i tomgang i mere
> end 1 minut de fleste steder. Og motoren kan også standses i en bus.

Enig, det er en dårlig undskyldning.

> Der i har damen jo ret.

Ja, fuldstændig. Har jeg heller ikke anfægtet.

> [...]
> også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.
> Og du tolker "hensyn" som værende "Andres hensyn til at nogle

Nej jeg tolker det som at man ikke må være til gene for andre, at man skal
vise hensyn overfor den øvrige trafik - at køre langsomt og dermed forsinke
andre uden nogen særlig grund mener jeg ikke er hensynsfuldt. Svarer lidt
til at man står midt i døråbningen og snakker uden at gide flytte sig for
dem der skal igennem døren...

> [...]
> bemærk at ordene er taget ud af den sammenhæng de er i i FL og derfor
> kan tolkes meget anderledes end hvis man læser hele stykke 1.

Det behøver man ikke tage ud af kontest for at det kan bruges. At køre
langsomt og tvinge alle andre til det er da unødigt at hindre og forstyrre
trafikken.

> Det er så ikke sådan jeg læser FL §3, stk. 1.

Det var heller ikke om §3, læs resten af FÆL, der er mange tilfælde hvor
både "gene" og "unødig gene" bliver forbudt.

> [...]
> flere steder nævner at man skal sænke hastigheder under givne
> omstændigheder og ikke et ord om at man SKAL køre med en bestemt

Men ingen af de omstændigheder er, så vidt jeg kan se, til stede i det
tilfælde jeg nævner...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-06-08 23:41

On 20 Jun 2008 15:40:59 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in

>Men hvis nu det er ulovligt så er det faktisk også busselskabets problem...
Det er ikke ulovligt, så busserne har intet problem, Det er dig der
har et problem.

>Ja, fuldstændig. Har jeg heller ikke anfægtet.
Det er ellers det du igen og igen agiterer for, ikke kun i denne tråd,
men også i mange andre.

> [...]
>til at man står midt i døråbningen og snakker uden at gide flytte sig for
Du har en ret egoistisk indstilling til "hensyn" det rette sig
udelukkende ind efter hvad der passer ind i dit kram. "Dit kram" skal
læses som værende "Os der vil køre hurtigt".

Det du ønsker er jo i bund og grund anaki, altså at dem der køre
stærkest er dem der sætter mindstehastigheden, og dem der ikke ønsker
at "pisse ind" har bare at holde sig væk.

Tror du at du ville kunne lidet at køre et sted hvor trafikken
afvikles på "din måde", altså at de øvrige trafikenter sætter den
hastighed du skal køre med ?

>Det behøver man ikke tage ud af kontest for at det kan bruges. At køre
>langsomt og tvinge alle andre til det er da unødigt at hindre og forstyrre
>trafikken.
Du læser FL som fanden læser Biblen. Du plukker udelukkende de små
dele der passer dig og ser total bort fra helheden.
Det overordnede i FL er at trafikken skal afvikles så sikkert som
muligt.
Det bevirker at ham der køre langsomst i en kø, er ham der "bestemmer"
hastigheden for alle de bagvedliggende, det har de bare at affinde sig
med indtil de på sikker vis kan overhale, eller køen opløses af sig
selv.

>Det var heller ikke om §3, læs resten af FÆL, der er mange tilfælde hvor
>både "gene" og "unødig gene" bliver forbudt.
Hverken "gene" og "unødig gene" er nævnt en eneste gang i FL, det er
udelukkende når folk forsøger at populær-fortolke FL at disse to
vendinger dukker op.

>Men ingen af de omstændigheder er, så vidt jeg kan se, til stede i det
>tilfælde jeg nævner...
Prøv nu at få det ind i hoved:
Der er INGEN krav til mindste hastighed.
Du (og andre) kan heller ikke stille krav om hvilken hastighed andre
SKAL køre med.

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 00:38

> Det er ikke ulovligt, så busserne har intet problem

Det er vi så ikke enige om.

> Det er ellers det du igen og igen agiterer for, ikke kun i denne tråd,
> men også i mange andre.

Det passer ikke. Det har jeg *aldrig* agiteret for. Jeg tror du forveksler
mig med en anden.

Fra : Aage Andersen

Dato : 20-06-08 06:47

"Henrik Stidsen">
> I dag snakkede jeg med busselskabet om det. Deres "undskyldning" er at det
> er mere miljøvenligt og støjvenligt at køre langsomt på vejen end at holde
> stille ved stoppestedet.

Det mest miljøvenlige og trafikvenlige maa være at holde ind til siden og
STANDSE motoren.

Aage

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-08 09:05

Aage Andersen skriver:

> Det mest miljøvenlige og trafikvenlige maa være at holde ind til siden og
> STANDSE motoren.

Nej.

Vi tager den lige lidt overdrevet sådan for at fremme forståelsen.

Hvad tror du er mest miljøvenligt, 20 km med 50 km/t eller 20 km med 100
km/t og 12 minutter med motoren standset.

Fra : Aage Andersen

Dato : 20-06-08 19:16

> [...]
>
> Hvad tror du er mest miljøvenligt, 20 km med 50 km/t eller 20 km med 100
> km/t og 12 minutter med motoren standset.

Og hvad er mest miljøvenlig og trafikvenlig, hvis du SKAL bruge 1 time paa
de 20 km?

Aage

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-08 20:19

Aage Andersen skriver:

> Og hvad er mest miljøvenlig og trafikvenlig, hvis du SKAL bruge 1 time paa
> de 20 km?

At cykle.

Fra : Aage Andersen

Dato : 21-06-08 07:40

"Klaus D. Mikkelsen"
> Aage Andersen skriver:

> At cykle.

Goddag mand. Økseskaft.

Det er ikke mange busser, der er forsynet med pedaler til passagererne.

Aage

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-08 08:02

Aage Andersen skriver:

> Det er ikke mange busser, der er forsynet med pedaler til passagererne.

Nej. Og der er heller ingen busser der skal køre 20 km/t.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 13:17

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in

> Det er ikke mange busser, der er forsynet med pedaler til passagererne.

Det ville ellers forklare hvorfor de kører langsomt uden for myldretiden ;)

Fra : Billy the kid

Dato : 21-06-08 11:37

Aage Andersen wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Og hvad er mest miljøvenlig og trafikvenlig, hvis du SKAL bruge 1 time paa
> de 20 km?

Tåbeligt spørgsmål. Du har måske slet ikke forstået svaret på
spørgsmålet? Her kommer den igen: Hvad er mest miljøvenligt:

1) 20 km med 50 km/t
2) 20 km med 100 km/t og pause resten af tiden.

Svar: Den laveste hastighed er ALTID mest miljøvenligt pga. når du øger
hastigheden stiger brændstofspildet fra luftmodstanden kvadratisk og
luftmodstanden bliver enorm stor, når man kører stærkt.

Hastigheden har intet at gøre med "trafikvenlighed". Selv i Esbjerg kan
der ikke gå mere end 10 minutters tid før bussen holder ind ved
stoppested eller drejer af og så kan man overhale den eller komme
videre... Eller også kan man selv dreje af og tage en alternativ rute.

Hvis ikke man kan forstå at andre folk i trafikken ikke altid lige har
samme planer og 100% den samme mening som en selv mht. hvilken hastighed
der er bedst, så har man et problem.

Og jeg kan godt se det fornuftige i at gamle mennesker kører langsommere
end os andre - deres reaktionsevne er jo noget lavere så for gamle
menneskers vedkommende er det nok mest "trafikvenligt" at køre måske
10-20-30 km/t langsommere end max-grænsen. Det har de endda pligt til
hvis ikke de ellers kan overskue og nå at bremse op og den slags redder
menneskeliv.

Tilbage til bus-selskabets politik: De gør jo ikke noget ulovligt og så
må man acceptere det og tage en smule tidligere afsted.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-06-08 13:01

"Billy the kid" skrev

> Tilbage til bus-selskabets politik: De gør jo ikke noget ulovligt og så må
> man acceptere det og tage en smule tidligere afsted.

Kom til at tænk på et lille "forsøg" en gammel kollega lavede for år tilbage
(~20 år)

Rute: Bjæverskov -> Gladsaxe
Hvor meget sparer man ved at køre som død og helvede mod at tage det som det
kommer?
Det klassiske svar er selvfølgelig sit eget og andres liv og lemmer, men
ellers drejede det sig om sølle 5 minutter gevinst i rejsetid ...
Valget mht ens kørestil er nu heller ikke så svært igen med de benzinpriser
vi har i dag :)

- Peter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-06-08 16:47

"Billy the kid" <invalid_billy@the_invalid_kid.org> skrev i meddelelsen

> [...]
> hastigheden stiger brændstofspildet fra luftmodstanden kvadratisk og
> luftmodstanden bliver enorm stor, når man kører stærkt.

Til gengæld kører du i et meget lavt gear når du kører 20 km/t. Den bedste
brændstoføkonomi får man i højeste gear.

Så ja - dit svar er ikke nødvendigvis rigtigt.

> Hvis ikke man kan forstå at andre folk i trafikken ikke altid lige har
> samme planer og 100% den samme mening som en selv mht. hvilken hastighed
> der er bedst, så har man et problem.

Jeg ville mene alle har et problem hvis alle kørte bus som den bus Henrik er
kommet bagved nogle gange. SÅ skulle du se klager ved busselskabet.

> [...]
> 10-20-30 km/t langsommere end max-grænsen. Det har de endda pligt til hvis
> ikke de ellers kan overskue og nå at bremse op og den slags redder

Forudsat at de er så gamle at deres reaktionsevne er nedsat. Fordi ellers
klarer de alting bedre på rutinen end "de unge".

Forudsat de er unge nok. Sammenligner man ældre og unge, så laver unge de
største og fleste ulykker.

Fra : Billy the kid

Dato : 22-06-08 15:58

Per Henneberg Kristensen wrote:

> "Billy the kid" <invalid_billy@the_invalid_kid.org> skrev i meddelelsen

> Til gengæld kører du i et meget lavt gear når du kører 20 km/t. Den
> bedste brændstoføkonomi får man i højeste gear.

Nej, undskyld, men hvad helvede er det for noget vås igen?

Det står dig da fuldstændigt frit for at køre i 5. gear med 20 km/t,
hvis du mener det er bedre... Det er det så ikke fordi momentet er for
lavt og det er iøvrigt ikke godt for motoren.

Det optimale for mig plejer at være hvor omdrejningstælleren er på ca.
2000-3000 (ved høj hastighed, er den højere).

Men igen: Er du utilfreds, så skift dog til et højere gear...

> Så ja - dit svar er ikke nødvendigvis rigtigt.

Det er noget vås du skriver... Jeg kører selvfølgeligt i det bedste gear
til hastigheden og det jeg skrev med luftmodstanden *ER RIGTIGT*. Du
brænder meget mere brændstof af ved høj hastighed end ved lav hastighed.

Det er altid rigtigt. DET ER FYSIKKENS LOV...

> Jeg ville mene alle har et problem hvis alle kørte bus som den bus
> Henrik er kommet bagved nogle gange. SÅ skulle du se klager ved
> busselskabet.

Ok, indrømmet. Nogen gange er det sgu' irriterende når folk kører
langsomt foran en selv - specielt hvis de kører i venstre vognbane og
ikke vil trække ind til højre...

Men altså. Herregud: Kom videre...

> [...]
> ellers klarer de alting bedre på rutinen end "de unge".
>
> Forudsat de er unge nok. Sammenligner man ældre og unge, så laver unge

Det er nok fordi de kører hurtigere end de kan overskue...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-06-08 13:55

> [...]
> du mener det er bedre... Det er det så ikke fordi momentet er for lavt og

Hør nu her, the Kid ... har du overhovedet kørekort endsige prøvet at køre
bil?

Hvilken bil kan du få til at køre 20 km/t i højeste gear? Min kører over
45-50 stykker, så jeg vil da gerne høre hvilken bil du mener der kører 20
km/t i højeste gear?

Brændstoføkonomi har ikke noget med momentet at køre så længe vi snakker
bil. Folk med uddannelse inden for skibsmotorer vil gerne blande den del ind
i diskussionen, men den hører ikke hjemme der.

> Det er noget vås du skriver... Jeg kører selvfølgeligt i det bedste gear
> til hastigheden og det jeg skrev med luftmodstanden *ER RIGTIGT*. Du
> brænder meget mere brændstof af ved høj hastighed end ved lav hastighed.

Ja, så længe du kører i det højeste gear. Men det kan du ikke i en bil med
20 km/t - det er fysisk umuligt.

> Det er altid rigtigt. DET ER FYSIKKENS LOV...

Prøv med lidt erfaring oveni.

> Ok, indrømmet. Nogen gange er det sgu' irriterende når folk kører langsomt
> foran en selv - specielt hvis de kører i venstre vognbane og ikke vil
> trække ind til højre...
>
> Men altså. Herregud: Kom videre...

Den del af diskussionen er jeg ikke med i.

Fra : Klaus Andersen

Dato : 20-06-08 09:01

> [...]

> færdselsloven at køre sådan? Jeg mener, der er ingen trafikale årsager til
> at køre langsomt og man forsinker dem der kommer til at køre i kø bag

Jeg føler mig stort set aldrig generet af bussernes hastighed i byerne, men
jeg kører dagligt mellemViborg og Århus på forskellige tidspunkter af dagen,
og her kan busserne godt finde på at tøffe derudaf på lige strækning med
60-70 km hvis de har god tid - og det er *andme irriterende hvis man ikke
kan overhale dem.

Det er ike kun busserne der kører langsomt, men også både lastbiler og
almindelige trafikanter har af og til lidt rigelig tid.

Jeg har stor forståelse for at lastbilerne ikke kører hurtigere end de må,
og at de af og til også kører meget forsigtig, sikkert for ikke at vælte
gods osv, men de bilister jeg finder mest irriterende er private som "suser"
derudaf med 70 kmt på lige landevej med en 4 km lang kø efter sig.

Det er som oftest gamle mænd eller deres koner - og hastigheden er
formentlig tilpasset deres ydeevne - så fred være med dem, men en lille del
er dem jeg kalder for "hastigheds demonstranter" (man når det jo alt
sammen - også hvis man kun kører 70, du kunne jo bare være kørt lidt før,
tænk på milijøet, 80 er hastighedsbegrænsning - ikke minimumshastighed osv.)
og dem har jeg altså ikke meget til overs for, især ikke dem som trækker ud
for at forhindre en overhaling.

Nå - men ... selvtægt er forbudt - så der er ikke andet til overs end at
ryste på hovedet af og til.

Mvh

KA

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-08 09:06

Klaus Andersen skriver:

> Nå - men ... selvtægt er forbudt - så der er ikke andet til overs end at
> ryste på hovedet af og til.

Eller bare læne sig tilbage i sædet og slappe af.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-08 16:43

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> wrote in

> [...]
> derudaf på lige strækning med 60-70 km hvis de har god tid - og det er
> *andme irriterende hvis man ikke kan overhale dem.

Det er samme situation her bortset fra at det her er inde i byen. Men det
er jo åbenbart ikke tilladt, her i gruppen, at føle sig generet af det...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-06-08 18:39

Henrik Stidsen skriver:

> Det er samme situation her bortset fra at det her er inde i byen. Men det
> er jo åbenbart ikke tilladt, her i gruppen, at føle sig generet af det...

Jo det er. Men det hjælper ikke noget at blive det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 00:40

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Jo det er. Men det hjælper ikke noget at blive det.

Jeg regnede heller ikke med at samle opbakning til en demonstration hvor vi
kørte langsomt foran alle landets busser på samme tid. Jeg havde dog
forventet at der var flere der kunne holde sig til det givne emne istedet
for at synge den samme gamle "det er din egen skyld, du er lettere
retarderet når du ikke fatter det, jeg er lidt bedre end alle jer andre"
sang.

Fra : Knut

Dato : 21-06-08 06:29

> [...]
> for at synge den samme gamle "det er din egen skyld, du er lettere
> retarderet når du ikke fatter det, jeg er lidt bedre end alle jer andre"

Hvordan kunne du tro at få opbakning til en dødfødt ide, som udelukkende er
et korstog fra din side?

Knut

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 12:25

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> skrev :

>Jeg regnede heller ikke med at samle opbakning til en demonstration hvor vi
>kørte langsomt foran alle landets busser på samme tid.

Det ville ikke betyde en disse - og adskillige chauffører vill emåske
også juble lidt over at "få en pause"

Men - hvad tror du passagererene i busserne ville synes om bilfolket ?

> [...]
>retarderet når du ikke fatter det, jeg er lidt bedre end alle jer andre"

Dybest set måske fordi emnet er afledt af noget der i brund og grund
er opstået fordi "man selv" er årsagen til problemet ?

Var du kørt afsted i god tid, havde du jo haft overskud til at lade
bus være bus, og trafik være trafik - eller hür ?
--
Jan_stevns

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-06-08 12:55

"jan_stevns" skrev

> Var du kørt afsted i god tid, havde du jo haft overskud til at lade
> bus være bus, og trafik være trafik - eller hür ?

Eller Henrik kunne give en melding over den håndfri at han igen at kom til
tiden fordi han blev generet af den øvrige trafik?
Det er faktisk standardbeskeden når man (endnu engang) ikke har fået røven
med sig i tide :)

- Peter

Fra : Kate

Dato : 21-06-08 13:10

jan_stevns wrote in

> Var du kørt afsted i god tid, havde du jo haft overskud til at lade
> bus være bus, og trafik være trafik - eller hür ?

Jeg kan nu godt genkende Henriks irritation. Nu kender jeg ham ikke, så
jeg ved ikke om han er typen der sidder og hamrer hånden i hornet af
arrigskab eller han, som jeg, bare hvisler mellem tænderne "Kom nu
videre". Jeg har flextid, meget udvidet, og kan derfor teknisk set ikke
komme for sent. Derfor bliver jeg meget sjældent stresset over
trafikken for jeg kommer når jeg kommer, men nu er jeg jo sådan at jeg
gerne vil ind og starte arbejdet så tidligt som muligt, så jeg kan
komme væk derfra igen så tidligt som muligt.

Bl.a. i Albertslund, et sted jeg yderst sjælden for ikke at sige aldrig
mere, befærder, men der har man valgt at anlægge en eller meget bred
vej på en sådan måde at bussen holder i vejbanen når den skal samle
passagerer op eller sætte dem af. Man har så samtidig valgt at sætte et
helle anlæg ca ud for midten af bussen når den holder. Dvs biler kan
ikke komme udenom når der holdes. Det er i min optik direkte tåbeligt
da man så lader x antal biler holde i tomgang den tid af- og påsætning
foregår. Da det er et tætbefolket boligområde betyder det temmligt
meget trafik i myldretiderne.
Så bliver jeg glad for jeg er fraflyttet området.

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 13:23

Kate <doughnut@oliwer.invalid> wrote in

> [...]
> jeg ved ikke om han er typen der sidder og hamrer hånden i hornet af
> arrigskab eller han, som jeg, bare hvisler mellem tænderne "Kom nu

Det er mulighed 2 der er en korrekte. Hornet plejer jeg kun at bruge til de
situationer hvor der er brug for det - f.eks. i går hvor en tysker mente
jeg havde vigepligt og han derfor kørte ind foran mig. Han skulle dreje til
venstre i et lyskryds, jeg kom fra den modsatte retning og skulle til
højre.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 13:40

Kate <doughnut@oliwer.invalid> skrev :

>Jeg kan nu godt genkende Henriks irritation.

tag ikke fejl - det kan jeg da også

Jeg kan så kun punke mig selv fordi et eller andet forsinkede min
afgang, det kan jeg jo ikke bebrejde andre

resten snippet ...

Typisk trækræmmer idioti - nothing else

--
Jan_stevns

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 13:28

jan_stevns wrote in

> Det ville ikke betyde en disse - og adskillige chauffører vill emåske
> også juble lidt over at "få en pause"

Der er da ik meget pause over at blive forsinket? Jeg vil hellere kalde det
en stressfaktor.

> Men - hvad tror du passagererene i busserne ville synes om bilfolket ?

I henhold til gruppens reaktion burde passagererne synes det var helt
iorden.

> [...]
> Var du kørt afsted i god tid, havde du jo haft overskud til at lade
> bus være bus, og trafik være trafik - eller hür ?

At bussen uden (god) grund kører langsomt vil irritere mig uanset hvad. At
jeg bliver forsinket og kommer for sent vil kun irritere mig hvis jeg rent
faktisk bliver det. Så nej, det er ikke et problem jeg selv er årsag til.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 13:42

> [...]

>en stressfaktor.

>I henhold til gruppens reaktion burde passagererne synes det var helt

Du kender ikke meget til sådanne ... kan jeg høre ;)

Jeg vil lade brormanden berette om dem, istedet for mig.

--
Jan_stevns

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 14:19

jan_stevns wrote in news:mmtp54d1upldv5r1consf1uf14rmp9af9d@news.tele.dk:

> Du kender ikke meget til sådanne ... kan jeg høre ;)

Næ, jeg plejer ikke at have særlig mange passagerer med når jeg kører - men
hvis man puttede denne gruppes medlemmer ind i bussen ville de klappe i
hænderne og bestille blomster og pizza til den billist der kørte 20km/t
foran bussen...

Fra : Knut

Dato : 21-06-08 13:42

> [...]
> faktisk bliver det. Så nej, det er ikke et problem jeg selv er årsag til.

Du egner dig vist ikke til at færdes ude i trafikken. Du må respektere, at
det er den som kører, der har ansvaret for og dermed afgør om han kører
efter forholdene pågældende sted. Vurderer buschaffutten, at 15 km/t er det
forsvarlige for ham på den strækning, er han da i sin gode ret - og du må
bare lære at slappe af i forhold til det - eller tage bussen!!

Knut

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 14:18

> [...]
> buschaffutten, at 15 km/t er det forsvarlige for ham på den strækning,
> er han da i sin gode ret - og du må bare lære at slappe af i forhold

Du har helt tydeligt overhovedet ikke fattet hvad jeg snakker om. Hvis
forholdene virkelig er til at bussen kun kan køre 35km/t, hvordan kan det
så være den som regel faktisk kører 50km/t ?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-06-08 14:29

On 21 Jun 2008 13:17:30 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>forholdene virkelig er til at bussen kun kan køre 35km/t, hvordan kan det
>så være den som regel faktisk kører 50km/t ?

Hmmmm, lad mig nu se.

Som regel kan godt erstattes med oftest, eller de fleste gange.

Bybus indikerer at der er tale om bymæssigt område, og derfor er vi i
en 50 km/t. zone.

Hvis vi så kombinere de to udsagn, så når vi frem til at de fleste
gange kører bussen med højst lovlige hastighed, og at du kun en
sjælden gang føler dig forulempet.

Det har du så ringet til trafikselskabet om, samt skabt en alenlang
tråd herinde.

Guldmann og dig er s'gu noget specielle af og til.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 14:59

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> [...]
> sjælden gang føler dig forulempet.
> Det har du så ringet til trafikselskabet om, samt skabt en alenlang

Din konklusion er næsten helt forkert - men hvis du nu læste hvad jeg
startede med at skrive (hvilket 90% af dem der har svaret tilsyneladende
ikke har gjort) så stod der faktisk at det skete "ind i mellem" og ja, det
er oftere end jeg syns om for jeg møder tilsyneladende de langsomme busser
oftere end hvad jeg burde rent procentmæssigt. Det er ikke mig der har sagt
de altid kører langsomt. Det er ikke mig der har sagt jeg altid er generet
af dem. Jeg har aldrig kaldt det forulempet, jeg har kaldt det irriterende
at de køre langsomt uden nogen trafikal grund. Iøvrigt har jeg skrevet det
var mest irriterende når jeg var sent på den og derfor ikke havde tid til
at trille afsted med halv fart. Det er ikke mig der har skabt den alenlange
tråd du åbenbart irriterer dig over. Størstedelen af tråden er skabt af
folk der ikke læser hvad der står men hvad de tror de gerne vil læse - og
så bitcher de over det. Hvis de nu havde læst hvad der rent faktisk stod
ville tråden ikke have været så lang.

Jeg har iøvrigt ikke ringet til trafikselskabet - men det er vel den eneste
form for kommunikation man kender til i din alder ;) Desuden har jeg ikke
krævet andet af busselskabet at de overvejde HVOR de kørte langsomt og HVOR
de holdt pauser - for at de kunne genere færrest muligt. Men den slags
forslag er åbenbart spildt overfor vognmænd og dk.fritid.bil...

Fra : Knut

Dato : 21-06-08 16:36

> [...]
> forholdene virkelig er til at bussen kun kan køre 35km/t, hvordan kan det
> så være den som regel faktisk kører 50km/t ?

Det handler jo ikke om hvad bussen KAN - men om hvad der aktuelt er
forsvarligt.

Din bil kan sikkert også køre 200 km/t - men det giver dig hverken ret eller
pligt til at køre med 200 km/t.

Knut

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-06-08 10:45

Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:

> [...]
>foran køreplanen så man fixer problemet ved at trille afsted lidt
>langsommere end hvad køreplanen er beregnet efter. På den måde undgår man

Køreplanerne er udregnet efter en gennemsnitshastighed på 28 Km/T

>Hvad er problemet så i det? Jo, det er pænt træls at ligge bag ved en bus
>der kører 35km/t på en 50km/t vej, specielt når man har lidt travlt.

Hastighedsgrænserne er maximumgrænser, ikke minimumsgrænser.

>Tilsyneladende har de en tendens til at gøre det på veje hvor man ikke lige
>kan komme til at overhale (dårlig oversigt, midterrabatter, modkørende mv).

Lyder som et klogt sted at nedsætte hastigheden.

> [...]
>kastede §3 om hensynsfuld optræden i nakken af hende og nævnte at der var
>noget med at unødig gene ikke var tilladt.

Har du tænkt på hvor meget brændstof(og dermed forurening) der skal
bruges for at accelerere en 16 tons tung bus op fra stilstand, i
forhold til at trille afsted med en konstant hastighed?

>Hva mener I om sådan en busdrift?

Jeg kan godt lide det... stressen er væk.

> Er det overhovedet iorden efter færdselsloven at køre sådan?

Ja. Hastighedsgrænsen er jo ikke en minimumsgrænse.

> Jeg mener, der er ingen trafikale årsager til at køre langsomt og man
> forsinker dem der kommer til at køre i kø bag bussen.

Den trafikale årsag er jo netop overholdelse af køreplanen. Man skal
også tænke på at køre således at ens passagerere ikke kommer til skade
under kørslen.

>Og lad nu være med at komme med latterlige kommentarer om at jeg ikke
>behøver have så travlt, at det er sundt at slappe lidt af og at jeg jo bare
>kunne være kørt tidligere hjemmefra. Det er IKKE emnet denne gang.

Æv. Jeg ville ellers godt have fortalt lidt om hvor mange gange jeg
har oplevet andre trafikanter kaste deres køretøj ind foran min bus
med voldsom opbremsning til følge, så hastigheden efterhånden må
sættes så langt ned, at i hvert fald jeg og mine passagerere ikke
kommer til skade.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-08 12:20

"Claus Frørup" skrev

> Æv. Jeg ville ellers godt have fortalt lidt om hvor mange gange jeg
> har oplevet andre trafikanter kaste deres køretøj ind foran min bus

Nå sådan noget med at køre venstre om bussen for umiddelbart efter (samme
lyskryds) dreje skarpt til højre for at komme ned ad tilkørslen til
motorvejen
Buschaufføren havde nær fået hjertestop :(

- Peter

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-06-08 16:02

Isang tao pinangalanan, Peter Lykkegaard nagsulat:

>"Claus Frørup" skrev

>Nå sådan noget med at køre venstre om bussen for umiddelbart efter (samme
>lyskryds) dreje skarpt til højre for at komme ned ad tilkørslen til
>motorvejen

Jeps, men det sker ved alle former for kryds.

>Buschaufføren havde nær fået hjertestop :(

Orv, ham kender jeg.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-08 16:28

"Claus Frørup" skrev

> Jeps, men det sker ved alle former for kryds.

Det kunne godt få een til at overveje eens plads her i livet

Jeg er da heldigvis kun fyld i bussen i vinterperioden og har kun oplevet en
så "underlig" en manøvre een gang
Men det svarer vel til at der kommer een hamrende ned fra tilkørselen og
helt ud til venstre med få meters margen til de omkringliggende køretøjer?

Personligt foretrækker jeg at se den slags i bio'en hvor jeg vil formode at
den slags stunt er optaget under kontrollerede forhold - i dagligdagen er
det lidt for spændende

Hvilket minder mig om en vinterdag (sne på vejen) for rigtig mange år siden
i København (jeg kan ikke længere huske hvor det var)
En bybus holder helt stille ved stoppestedet og en 2CV kommer med alm
hastighed (og efter forholdene) i samme retning
Jeg ved ikke lige hvad der sker, men føreren opdager for sent bussen og
klodser bremsen med det resultat at 2CV'en glider derudaf og rammer bussens
bagende med de yderste 15-20 centimeter af højre side og får bulet højre
skærm godt og grundigt - man kunne knap se nogen skade på bussen ...

- Peter

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-06-08 12:23

On Fri, 20 Jun 2008 11:44:58 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
wrote:

> [...]
>med voldsom opbremsning til følge, så hastigheden efterhånden må
>sættes så langt ned, at i hvert fald jeg og mine passagerere ikke

Nu synes jeg du er urimelig..............igen.

Du kan da nok begribe, at når jeg har ligget og tullet rundt bagved
dig i indtil flere sekunder, og dampen står ud af ørerne af indestængt
stress, så er jeg da, når endelig muligheden byder sig, nødt til at
give fuld gas.

Både for at komme hurtigt forbi, og også for at få reduceret trykket i
kroppen lidt.

Så kan du da sige dig selv, at når jeg så er kommet forbi bussen, og
er trukket ind igen, så er hastigheden blevet alt for høj, og derfor
må jeg bremse hårdt op.

I stedet for at sidde og tænke på, hvornår det er fyraften, skulle du
tage og holde lidt øje med den øvrige trafik, og køre derefter. ,-)

Det kan ikke udelukkes at dette indlæg indeholder et stænk af ironi.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Broegger

Dato : 20-06-08 13:02

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev

<snip>
> [...]
> give fuld gas.
>
> Både for at komme hurtigt forbi, og også for at få reduceret trykket i

Kan det ikke klares ved at rykke lidt i banditten?

<snip>

--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-06-08 13:06

On 20 Jun 2008 12:01:35 GMT, Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk>
wrote:

>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev
>
><snip>

>Kan det ikke klares ved at rykke lidt i banditten?

>--

Åh, herregud dog.

Hvis du vidste hvilket spektakel der kan blive, bare fordi man skal
brygge lidt kaffe i lastbilen, ville du slet ikke nævne det der med
"banditten" )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Broegger

Dato : 20-06-08 14:30

> Åh, herregud dog.
>
> Hvis du vidste hvilket spektakel der kan blive, bare fordi man skal
> brygge lidt kaffe i lastbilen, ville du slet ikke nævne det der med
> "banditten" )

Hmmm... Det er vel kun et stort problem hvis han vil se film samtidigt?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-06-08 14:42

Folmer Rasmussen wrote:

> Åh, herregud dog.
>
> Hvis du vidste hvilket spektakel der kan blive, bare fordi man skal
> brygge lidt kaffe i lastbilen, ville du slet ikke nævne det der med
> "banditten" )

Ja selv når i bruger jeres AP'ere, så får i på puklen

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

AP = AfføringsPoser

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-06-08 14:47

On Fri, 20 Jun 2008 15:41:58 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Ja selv når i bruger jeres AP'ere, så får i på puklen

>--

Sjældent har Trine Dyrholm haft så meget ret, end da hun sang:

Det er hårdt at være menneske, jeg har prøvet det selv.

*LOL*

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-06-08 16:03

Isang tao pinangalanan, Folmer Rasmussen nagsulat:

klip

Nu er det dælme dig der er urimelig
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-08 16:49

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> wrote in

> Hastighedsgrænserne er maximumgrænser, ikke minimumsgrænser.

Og hensyn er hensyn, ikke at genere unødigt.

> Lyder som et klogt sted at nedsætte hastigheden.

Så det er klogt at sætte farten ned i en let kurve hvor man pga. bussen
ikke kan se langt nok frem til at overhale?
Eller fordi busser er bange for midterrabatter?

> Har du tænkt på hvor meget brændstof(og dermed forurening) der skal
> bruges for at accelerere en 16 tons tung bus op fra stilstand, i
> forhold til at trille afsted med en konstant hastighed?

Bussen stopper alligevel ved ca. ligeså mange stoppesteder - så jeg kan
ikke se der skulle være det helt store at spare.

> Jeg kan godt lide det... stressen er væk.

For chaufføren måske - men ik for de 4-5 biler der kører bagved bussen og
skal se på reklamen "hvor lang tid har du tænkt dig at bruge i trafikken i
dag?" (man sku tro de prøvede at få folk til at bruge længst mulig tid i
trafikken...)

> Ja. Hastighedsgrænsen er jo ikke en minimumsgrænse.

Nu er FL jo mere end hastighedsgrænser...

> Den trafikale årsag er jo netop overholdelse af køreplanen. Man skal
> også tænke på at køre således at ens passagerere ikke kommer til skade
> under kørslen.

Køreplanerne er trafikken uvedkommende. Dine passagerer sidder ligegodt om
du kører 30 eller 50 km/t.

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-06-08 17:39

Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:
klip

>Og hensyn er hensyn, ikke at genere unødigt.

Det har du ret i, men andre kan jo egentlig være ligeglad med om du
har travlt.

>Så det er klogt at sætte farten ned i en let kurve hvor man pga. bussen
>ikke kan se langt nok frem til at overhale?

Hvis man lige tænker lidt, er svaret absolut ja.

>Eller fordi busser er bange for midterrabatter?

ikke forstået.

klip

>Bussen stopper alligevel ved ca. ligeså mange stoppesteder - så jeg kan
>ikke se der skulle være det helt store at spare.

Min erfaring er, at busserne kun snegler sig afsted når myldretiden er
overstået. Der står jo ikke passagerer ved alle stoppesteder, så der
er ingen grund til at standse.

Klip <lidt stress>

>Nu er FL jo mere end hastighedsgrænser...

Ja, den handler også om at opføre sig ansvarligt så andre ikke kommer
til skade.

>Køreplanerne er trafikken uvedkommende.

Naturligvis. Jeg opfatter den som en hensigtserklæring.

> Dine passagerer sidder ligegodt om
>du kører 30 eller 50 km/t.

Nope! ikke med den grad af vedligehold der er på vejene.

Alt andet lige, så forstår jeg godt din frustration.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 00:48

> Det har du ret i, men andre kan jo egentlig være ligeglad med om du
> har travlt.

Og jeg kan være ligeglad med køreplaner, miljø og støjgener.

> Hvis man lige tænker lidt, er svaret absolut ja.

Jeg kan ikke komme frem til den konklusion, kan du forklare ?

> ikke forstået.

Ellers kan jeg ikke se nogen grund til at de skulle sætte farten ned pga.
et helleanlæg.

> Min erfaring er, at busserne kun snegler sig afsted når myldretiden er
> overstået. Der står jo ikke passagerer ved alle stoppesteder, så der
> er ingen grund til at standse.

Selv i myldretiden stopper de ikke ved alle stoppesteder.

>>> Ja. Hastighedsgrænsen er jo ikke en minimumsgrænse.

> Ja, den handler også om at opføre sig ansvarligt så andre ikke kommer
> til skade.

Og så man ikke er til gene for andre... Det er den §§ der i mange andre
tråde her i gruppen er kaldt den vigtigste af dem alle...

> Naturligvis. Jeg opfatter den som en hensigtserklæring.

Så hvis bare jeg hjemmefra beslutter at min hensigt er at køre 30km/t hele
vejen så er det helt iorden at jeg skaber 10km kø? ^o)

> Nope! ikke med den grad af vedligehold der er på vejene.

Det handler jo om bussens støddæmpere osv ;)

> Alt andet lige, så forstår jeg godt din frustration.

Tak :)

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-06-08 14:25

Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:

klip
>Og jeg kan være ligeglad med køreplaner, miljø og støjgener.

Køreplaner....ja. Miljø og støjgener...nej, i en ideel verden burde vi
alle værne om miljøet og begrænse støj.

klip

>Jeg kan ikke komme frem til den konklusion, kan du forklare ?

Tænk nu lidt længere Henrik. Hvis du ikke kan overskue en let kurve,
er det da tåbeligt at sætte farten op for at overhale, ikke?

>Ellers kan jeg ikke se nogen grund til at de skulle sætte farten ned pga.
>et helleanlæg.

Nåeh, sådan.

>Selv i myldretiden stopper de ikke ved alle stoppesteder.

Nåeh... det ved jeg nu ikke rigtigt. De ruter jeg kører har en
temmelig god belægning i myldretiden... F.eks 77/78 der kører i en
ring rundt på Amager. Uden for myldretiden er den død som en
Portugesisk sardin i tomat. Hvorimod det myldrer op fra kloakkerne når
folk skal på arbejde eller i skole.

klip

>Og så man ikke er til gene for andre... Det er den §§ der i mange andre
>tråde her i gruppen er kaldt den vigtigste af dem alle...

Det er jeg også enig i, men hensynet til andre er ikke kun rettet mod
den bil der kører bagved. Det handler også hensynet til dem der sidder
i bussen og er ved at skide grønne grise fordi bussen kører for
stærkt.

klip

>Så hvis bare jeg hjemmefra beslutter at min hensigt er at køre 30km/t hele
>vejen så er det helt iorden at jeg skaber 10km kø? ^o)

Detr synes jeg ikke. Det er jo en beslutning du har taget på forhånd
for at genere andre. Når bussen kører langsomt, er det en beslutning
der er taget ud fra den aktuelle trafikale situation, herunder mængden
af passagerere og kørende trafik.

>Det handler jo om bussens støddæmpere osv ;)

Jeg vil godt invitere dig med på en tur i en dobbeltdækker med 50 Km/T
på Artillerivej..... og vi kører tilbage igen med 30 Km/T... så kan vi
se om du stadigvæk mener hastigheden er ligegyldig for komforten

>Tak :)

D' så lidt
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 15:05

> Køreplaner....ja. Miljø og støjgener...nej, i en ideel verden burde vi
> alle værne om miljøet og begrænse støj.

Ja - men verden er ikke ideel og jeg er ligeglad med om bybussen udleder 14
eller 15 g CO2 på en given strækning. Jeg ville have valgt en bil der kørte
længere på literen hvis jeg gik helt vildt op i den slags.

> Tænk nu lidt længere Henrik. Hvis du ikke kan overskue en let kurve,
> er det da tåbeligt at sætte farten op for at overhale, ikke?

Jeg tror du er på et eller andet vildspor... Jeg kan ikke se hvorfor bussen
skal nedsætte hastighedne for jeg - når jeg kører bag ved bussen - ikke kan
se langt nok frem i en højrekurve fordi bussen er foran mig. Det giver
absolut ingen mening.

Der er fint oversigt til at køre 50 km/t men ikke til at overhale, bussen
fylder jo ret godt i landskabet og er temmelig svær at se igennem...

> [...]
> ring rundt på Amager. Uden for myldretiden er den død som en
> Portugesisk sardin i tomat. Hvorimod det myldrer op fra kloakkerne når

Men det er i KBH - ikke i Esbjerg.

> [...]
> den bil der kører bagved. Det handler også hensynet til dem der sidder
> i bussen og er ved at skide grønne grise fordi bussen kører for

Men 50km/t er ikke for stærkt... Og det er den hastighed de plejer at køre
uden problemer...

> [...]
> for at genere andre. Når bussen kører langsomt, er det en beslutning
> der er taget ud fra den aktuelle trafikale situation, herunder mængden

Det er en beslutning der er taget på vognmandens kontor - at man skal køre
på den måde for at overholde køreplanen. Man har valgt den løsning der
generer flest muligt.

> Jeg vil godt invitere dig med på en tur i en dobbeltdækker med 50 Km/T
> på Artillerivej..... og vi kører tilbage igen med 30 Km/T... så kan vi
> se om du stadigvæk mener hastigheden er ligegyldig for komforten

Så kan du jo prøve at lave samme nummer i en stor komfortabel Audi og se om
resultatet stadig er det samme.

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-06-08 18:50

Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:

klip<farten ned i en kurve>

> [...]
>
>Der er fint oversigt til at køre 50 km/t men ikke til at overhale, bussen
>fylder jo ret godt i landskabet og er temmelig svær at se igennem...

Her giver du jo selv svaret på hvorfor du ikke skal sætte farten op.

klip<myldretid på Amager>

>Men det er i KBH - ikke i Esbjerg.

Er myldretid ikke det samme, uanset hvor man er?

klip<gene og hensyn>

>Men 50km/t er ikke for stærkt... Og det er den hastighed de plejer at køre
>uden problemer...

Så er det enten en der ikke kan lide dig, eller en eller anden særlig
situation der gør at bussen kører langsomt på de tidspunkter du er i
nærheden.

<Hvisker stille/on>
Hvis nu du kørte hjemmefra lidt tidligere, ville du ikke møde den
skide bus
<Off/hvisker stille>

klip<beslutninger>

>Det er en beslutning der er taget på vognmandens kontor - at man skal køre
>på den måde for at overholde køreplanen. Man har valgt den løsning der
>generer flest muligt.

Nej, det er trafikselskabet der fastlægger køreplanerne ud fra
passagermængde og trafiktæthed.

Vognmanden udfører kørslen for trafikselskabet og har ikke ret megen
indflydelse på selve køreplanen.

Trafikselskaberne er polittisk sammensat så det egentlig er vælgerne
der bestemmer hvem der skal styre trafikselskaberne....

Derfor er det jo egentlig dig, der som stemmeberettiget her i landet,
er med til at bestemme hvem der skal fastlægge køreplanerne.

Så det er faktisk din egen skyld at bussen kører for langsomt når du
har travlt, du kunne jo bare have valgt nogle andre polittikere)))

Klip<siddekomfort>

>Så kan du jo prøve at lave samme nummer i en stor komfortabel Audi og se om
>resultatet stadig er det samme.

Det har jeg prøvet og det viste, at ham der sidder i Audien ikke aner
en skid om hvor ubehageligt det er at sidde i en bus med den samme
hastighed...
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 22:19

> Her giver du jo selv svaret på hvorfor du ikke skal sætte farten op.

Ja hvis jeg sætter farten op kører jeg jo ind i bagenden af bussen ;)

Jeg har, kun til ære for dig, lavet en lille video der viser situationen.
Så kan du jo give en saglig vurdering af vejforholdene og bussens kørsel.
Jeg havde egentlig bare tænkt mig at optage selve vejen men så kom der
tilfældigvis en bus forbi :)

> klip<myldretid på Amager>

> Er myldretid ikke det samme, uanset hvor man er?

Er forskel på hvor voldsomt det er.

> Så er det enten en der ikke kan lide dig, eller en eller anden særlig
> situation der gør at bussen kører langsomt på de tidspunkter du er i
> nærheden.

Iflg. vognmanden er den særlige situation at de er i god tid. Det er den
jeg ikke mener er særlig nok til at genere bagvedkørende.

> <Hvisker stille/on>
> Hvis nu du kørte hjemmefra lidt tidligere, ville du ikke møde den
> skide bus
> <Off/hvisker stille>

I know - men som skrevet i første post, det er netop når jeg i forvejen er
sent på den at det er mega irriterende. Jeg kan som regel nå det jeg skal
hvis jeg kører det jeg må - men ikke hvis jeg kører det halve.

> Vognmanden udfører kørslen for trafikselskabet og har ikke ret megen
> indflydelse på selve køreplanen.

Men det er vognmanden der beslutter hvordan man håndtere selve kørslen -
altså, at man skal køre langsomt istedet for at holde stille når man er
foran køreplanen.

> Det har jeg prøvet og det viste, at ham der sidder i Audien ikke aner
> en skid om hvor ubehageligt det er at sidde i en bus med den samme
> hastighed...

Og så er vi tilbage til at bussen må have nogle bedre støddæmpere så den
ikke bliver så generet af de dårlige veje ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 22:38

> [...]
> bussens kørsel. Jeg havde egentlig bare tænkt mig at optage selve
> vejen men så kom der tilfældigvis en bus forbi :)

Og nu har jeg så også oploadet den til YouTube så du kan se den ;)

http://www.youtube.com/watch?v=7jXxDMNC68o

Fra : Claus Frørup

Dato : 22-06-08 00:07

> [...]

>Så kan du jo give en saglig vurdering af vejforholdene og bussens kørsel.
>Jeg havde egentlig bare tænkt mig at optage selve vejen men så kom der

Har set videoen. Og jeg forstår stadig din frustration. Den eneste
undskyldning jeg kan se her, udover at være foran køreplanen, er at
chaufutten måske forsøger at afpasse hastigheden efter lyskrydsene.
Det lykkedes så ikke for ham/hende på videoen, men måske det var
tilfældet tidligere.

>Iflg. vognmanden er den særlige situation at de er i god tid. Det er den
>jeg ikke mener er særlig nok til at genere bagvedkørende.

Nu ved jeg ikke hvordan det er i Esbjerg, men her i København udløser
det en bøde til "Vognmanden", hvis chaufutten kører for tidligt fra
checkpunkterne.... alt efter hvilken rute det er, koster det
1.500-2.000 eller 3.000kr... Det kan man da vist godt sige er en
særlig grund til at køre langsomt..

>I know - men som skrevet i første post, det er netop når jeg i forvejen er
>sent på den at det er mega irriterende. Jeg kan som regel nå det jeg skal
>hvis jeg kører det jeg må - men ikke hvis jeg kører det halve.

Murphys lov....

>Men det er vognmanden der beslutter hvordan man håndtere selve kørslen -
>altså, at man skal køre langsomt istedet for at holde stille når man er
>foran køreplanen.

Der hvor jeg er ansat, er det chaufutten der suverænt bestemmer hvor
hurtigt eller langsomt der skal køres. Og det bruger vi blandt andet
færdselsloven, patienternes magelighed og køreplanen til at vurdere.
Vognmanden forventer blot at vi kører på en måde så han ikke får
bøder.(De kaldes kvalitetsbrist)

Vi i Citytrafik, ligger faktisk ret langt nede på movias bøderegnskab.

>Og så er vi tilbage til at bussen må have nogle bedre støddæmpere så den
>ikke bliver så generet af de dårlige veje ;)

Eller måske kunne man flytte hullerne så de passede med
akselafstanden
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-06-08 00:48

> [...]
> chaufutten måske forsøger at afpasse hastigheden efter lyskrydsene.
> Det lykkedes så ikke for ham/hende på videoen, men måske det var

Jeg har selv forsøgt at finde en optimal fart i forhold til lyskrydsene.
Det findes tilsyneladende ikke. Jeg tror nok lyssignalerne er individuelt
styrede efter timere OG med trafikfølere, de er i hvert fald ikke
synkroniserede og det skifter hvordan de "passer sammen".

> [...]
> checkpunkterne.... alt efter hvilken rute det er, koster det
> 1.500-2.000 eller 3.000kr... Det kan man da vist godt sige er en

Det kan der sagtens være her også - og så forstår man jo godt de ikke vil
køre for tidligt!

> [...]
> færdselsloven, patienternes magelighed og køreplanen til at vurdere.
> Vognmanden forventer blot at vi kører på en måde så han ikke får

Det lyder også fair nok - det var blot hvad Sydtrafik refererede at
vognmanden havde forklaret, derfor regner jeg med det er en
vognmandsbeslutning at "sådan gør vi", at instruksen til chaufføren er: "Er
du foran tidsplanen kører du langsomt".

> Vi i Citytrafik, ligger faktisk ret langt nede på movias bøderegnskab.

Hvordan holder de egentlig øje med om I kører for tidligt fra et
stoppested?

> Eller måske kunne man flytte hullerne så de passede med
> akselafstanden

Graver et nyt hul i vejen og bruger materialet til at fylde et gammelt hul
op - smart taktik :)

Fra : Claus Frørup

Dato : 22-06-08 11:49

Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:

klip<video>

> [...]
>styrede efter timere OG med trafikfølere, de er i hvert fald ikke
>synkroniserede og det skifter hvordan de "passer sammen".

Der er ikke andet for, end at du en dag ved lejlighed spørger
chaufføren? Jeg er ret sikker på at du får et ordentligt svar, hvis du
spørger pænt nok.

>Det kan der sagtens være her også - og så forstår man jo godt de ikke vil
>køre for tidligt!

Jeps.... Money rules.
klip

> [...]
>vognmanden havde forklaret, derfor regner jeg med det er en
>vognmandsbeslutning at "sådan gør vi", at instruksen til chaufføren er: "Er

Det lyder som den sædvanlige bortforklaring fra et trafikselskab....
"Det er de andres skyld"

Det er nu engang trafikselskabet der fastlægger køreplanen og sender
aben via vognmanden til chaufføren der skal vurdere hvor hurtigt eller
langsomt han skal køre.

>Hvordan holder de egentlig øje med om I kører for tidligt fra et
>stoppested?

"Big Brother"

Vores radioanlæg viser nøjagtigt hvor bussen er og om den er foran
eller bagud køreplanen. Det påstås at disse informationer blot er til
statistisk brug, men de anvendes ved kundeklager vedr. manglende
busser. Movia har også et korps af trafikkontrollører der holder øje
med driften på gadeplan. Når de er ude at tjekke billetter, tjekker de
også om busserne er driftmæssigt i orden(Rengøring, billetautomater,
dørsikring, køreplaner osv. osv.

>Graver et nyt hul i vejen og bruger materialet til at fylde et gammelt hul
>op - smart taktik :)

Det burde sikre beskæftigelse de næste mange år

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-06-08 16:30

> Der er ikke andet for, end at du en dag ved lejlighed spørger
> chaufføren? Jeg er ret sikker på at du får et ordentligt svar, hvis du
> spørger pænt nok.

Uh nej, det kræver jo at jeg rent faktisk tager en tur med sådan et gult
monstrum (bussen, ikke chaufføren), det går virkelig ikke ;)

> Det lyder som den sædvanlige bortforklaring fra et trafikselskab....
> "Det er de andres skyld"

De skrev faktisk at de havde snakket med vognmanden og at han iøvrigt også
referede til at Esbjerg Kommune har ændret hastighedsgrænser på
indfaldsvejene til 60 istedet for 70 af "miljø og støjhensyn". Derfor menes
det at falde i god jord hos kommunen at bussen kører langsomt.

> [...]
> med driften på gadeplan. Når de er ude at tjekke billetter, tjekker de
> også om busserne er driftmæssigt i orden(Rengøring, billetautomater,

Selvfølgelig - det er hårdt at være underleverandør :/

> Det burde sikre beskæftigelse de næste mange år

Sådan sikrer vi lav fortsat lav arbejdsløshed ;)

Fra : Claus Frørup

Dato : 22-06-08 17:13

> [...]

>Uh nej, det kræver jo at jeg rent faktisk tager en tur med sådan et gult
>monstrum (bussen, ikke chaufføren), det går virkelig ikke ;)

Årh... kom nu..... buschaufutter bider ikke...... tror jeg
klip

> [...]
>indfaldsvejene til 60 istedet for 70 af "miljø og støjhensyn". Derfor menes
>det at falde i god jord hos kommunen at bussen kører langsomt.

Tjah..... Det lader til at sådan er det bare... når bussen kører
langsomt, må du finde en anden vej.... eller, gud forbyde det, køre
hjemmefra lidt tidligere....

>Selvfølgelig - det er hårdt at være underleverandør :/

Ja. Jeg kører for resten også på en servicebuslinie i Tårnby kommune.
Du ved, en af dem der er beregnet på pensionister.
Der er så megen køretid og så få passagerer, at man er tvunget til at
holde stille ved hvert eneste stoppested i et minut for ikke at komme
alt for tidligt frem til tjekpunkterne. Hvis man ikke holder stille,
skal man køre med max 30 Km/T for at få tiden til at passe...
Det er eddermanemig træls, når man ikke kan køre stærkere.

>Sådan sikrer vi lav fortsat lav arbejdsløshed ;)

Hehe

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-08 23:26

> Årh... kom nu..... buschaufutter bider ikke...... tror jeg

Det var nu også mere det at skulle køre med bussen jeg var bange for - jeg
er ikke bange for at skulle snakke med chaufføren ;)

> Tjah..... Det lader til at sådan er det bare... når bussen kører
> langsomt, må du finde en anden vej.... eller, gud forbyde det, køre
> hjemmefra lidt tidligere....

Jeg plejer også at køre hjemmefra lidt tidligere - men det passe jo lige
præcis med at når jeg er for sent på den så møder jeg bussen. Typisk ik?

> [...]
> skal man køre med max 30 Km/T for at få tiden til at passe...
> Det er eddermanemig træls, når man ikke kan køre stærkere.

Det er da rimelig nedtur med sådan en linie. Det lyder jo som om der er så
god tid at det er stressende...

Fra : Claus Frørup

Dato : 24-06-08 00:36

> [...]

>Jeg plejer også at køre hjemmefra lidt tidligere - men det passe jo lige
>præcis med at når jeg er for sent på den så møder jeg bussen. Typisk ik?

Ja, Murphys lov er dælme ikke til at komme uden om

>Det er da rimelig nedtur med sådan en linie. Det lyder jo som om der er så
>god tid at det er stressende...

Tjoh.... men jeg bruger tiden til at hyggesnakke.... og hvis der ingen
passagerer er, snakker jeg bare med mig selv

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-08 16:21

> Ja, Murphys lov er dælme ikke til at komme uden om

Jeg syns den skal erklæres grundlovsstridig :)

> Tjoh.... men jeg bruger tiden til at hyggesnakke.... og hvis der ingen
> passagerer er, snakker jeg bare med mig selv

Så er der jo ind i mellem et fornuftigt menneske at snakke med ;)

Fra : Claus Frørup

Dato : 25-06-08 23:39

Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:

>Claus Frørup <Claus@froerup.dk> wrote in

>Jeg syns den skal erklæres grundlovsstridig :)

Kan man ikke..... den er over grundloven.

>Så er der jo ind i mellem et fornuftigt menneske at snakke med ;)

Øehhhhh....<kigger forundret omkring> hvem?........ Mig??????
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-06-08 00:12

> Kan man ikke..... den er over grundloven.

Hmmm, jamen er grundloven så i strid med Murphys lov? ^o)

> Øehhhhh....<kigger forundret omkring> hvem?........ Mig??????

Ja jeg skal nok lade være med at påpege du jo nævnte noget med nogle
passagerer der ind i mellem kom og generede din køretur ;)

Fra : Claus Frørup

Dato : 27-06-08 10:27

Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:

>Claus Frørup <Claus@froerup.dk> wrote in

>Hmmm, jamen er grundloven så i strid med Murphys lov? ^o)

Næhh.... den kan vel betragtes som et tillæg....
Grundloven fortæller jo ikke hvordan man skal forholde sig til en
leverpostejmad i frit fald.

>Ja jeg skal nok lade være med at påpege du jo nævnte noget med nogle
>passagerer der ind i mellem kom og generede din køretur ;)

Pyha... så er jeg mere rolig

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-06-08 17:28

> Næhh.... den kan vel betragtes som et tillæg....
> Grundloven fortæller jo ikke hvordan man skal forholde sig til en
> leverpostejmad i frit fald.

Og det er jo en af de vigtigste ting :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-06-08 13:58

> [...]
> menes
> det at falde i god jord hos kommunen at bussen kører langsomt.

Ja, jeg kan desværre ikke huske navnet på den politiker der lagde navn til
båden ovenstående (der bor stort set ingen i nærheden af de veje hvor
hastigheden er nedsat fra 70 til 60, og de der gør havde ingen forskel
bemærket i støjniveauet)., han står også for et par indre tiltag, bl.a. at
lave 1-sporede veje ind til Esbjerg C.

Magen til fjols ... "folk kunne jo bare køre en anden vej ind til byen .."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-08 16:24

> [...]
> forskel bemærket i støjniveauet)., han står også for et par indre
> tiltag, bl.a. at lave 1-sporede veje ind til Esbjerg C.

Hvornår var det de ændrede det? Jeg har boet ud mod Stormgade i 5½ år og
har aldrig følt mig generet af støjen fra vejen. Først 2½ år med ~30m og en
hæk og nu de sidste 3 år med ~50m og et buskads med nogle træer imellem
boligen og Stormgade. Støjniveauet er ikke meget anderledes på de to
steder.

Jeg tror iøvrigt Stormgade er en af de veje der har fået nedsat hastigheden
og hvor der bor flest mennesker i nærheden af vejen, kan det passe?

Fra : Knut

Dato : 22-06-08 17:40

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message

Hvis du for eksempel kørte hjemmefra bare 1 minut tidligere ville du jo
komme foran den nævnte bus - og så behøvede du slet ikke lade dig irritere
over dens fart.

Knut

Fra : Møller

Dato : 22-06-08 18:47

Knut skrev:
> [...]
> komme foran den nævnte bus - og så behøvede du slet ikke lade dig irritere

må vi nu være her?
Hvad skulle Henrik så brokke sig over??
)

Møller

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-08 23:27

> Hvis du for eksempel kørte hjemmefra bare 1 minut tidligere ville du
> jo komme foran den nævnte bus - og så behøvede du slet ikke lade dig
> irritere over dens fart.

Du vil bare ikke fatte noget som helst?

Fra : Knut

Dato : 24-06-08 06:14

> "Knut" <engodmailadresse@mail.dk> wrote in

> Du vil bare ikke fatte noget som helst?

Hvad er der at fatte?

Du er kommet for sent af sted - og så mener du, at det problem er andres
ansvar!

Knut

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-08 16:25

> Hvad er der at fatte?
> Du er kommet for sent af sted - og så mener du, at det problem er andres
> ansvar!

Nej, det er så overhovedet ikke engang tæt på at være rigtigt.

Fra : Billy the kid

Dato : 20-06-08 16:21

Henrik Stidsen wrote:
> Og lad nu være med at komme med latterlige kommentarer om at jeg ikke
> behøver have så travlt, at det er sundt at slappe lidt af og at jeg jo bare
> kunne være kørt tidligere hjemmefra. Det er IKKE emnet denne gang.

Du behøves sgu' da ikke at have at have så travlt! Du kunne bare have
kørt hjemmefra tidligere!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-08 16:50

> Du behøves sgu' da ikke at have at have så travlt! Du kunne bare have
> kørt hjemmefra tidligere!

Jamen jeg sku lige være færdig med at sove ;)

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 18:04

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> skrev :

>Jamen jeg sku lige være færdig med at sove ;)

Så skulle du have brugt mindre tid på at flå dynen af ;)

--
Jan_stevns

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-06-08 18:14

> Jamen jeg sku lige være færdig med at sove ;)

Hvis du ikke får søvn nok på dit arbajd, må du sgu ta natten til hjælp

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 00:54

> Hvis du ikke får søvn nok på dit arbajd, må du sgu ta natten til hjælp

Det er hård at arbejde et sted med en chef der forventer man rent faktisk
laver noget ;)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-06-08 03:46

> Det er hård at arbejde et sted med en chef der forventer man rent
> faktisk laver noget ;)

Lave noget? Så kan man jo være ansat alle steder

Fra : Billy the kid

Dato : 21-06-08 11:40

Henrik Stidsen wrote:
> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> Det er hård at arbejde et sted med en chef der forventer man rent faktisk
> laver noget ;)

Cheferne skulle bare prøve, hvordan det er at skulle lave noget! Så
kunne det være de kom på andre tanker

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-06-08 17:47

On Fri, 20 Jun 2008 14:57:51 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Passagererne sidder lige behageligt om bussen kører 35 eller 50 km/t...

Her øjnes konturen af en kulturkløft: "Sidder"...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 00:36

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Her øjnes konturen af en kulturkløft: "Sidder"...

Ja det må være svært for jer københavnere at forholde jer til resten af
landet - veje hvor man kan køre mere end 20km/t, busser der ikke altid er
overfyldte, veje med plads til trafikken osv ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-06-08 17:51

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> behøver have så travlt, at det er sundt at slappe lidt af og at jeg jo bare
> kunne være kørt tidligere hjemmefra. Det er IKKE emnet denne gang.

Det der kunne du godt havde skrevet inden jeg gik i retten på den med
min bøde for at overhale.

De argumenter busselskabet bruger kunne måske havde hjulpet mig.

Hvis det er tilladt med en bus i bytrafik at nedsætte andre trafikanters
hastighed med 30% må det vel også være tilladt for lastbiler at nedsætte
andres hastighed med 19% uden det koster?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Hjemme på weekend)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 00:57

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Det der kunne du godt havde skrevet inden jeg gik i retten på den med
> min bøde for at overhale.
> De argumenter busselskabet bruger kunne måske havde hjulpet mig.

Du tabte sagen kan jeg regne ud?

> Hvis det er tilladt med en bus i bytrafik at nedsætte andre trafikanters
> hastighed med 30% må det vel også være tilladt for lastbiler at nedsætte
> andres hastighed med 19% uden det koster?

Miljø, støj, køreplaner - blankocheck til at genere andre - jeps, det er
logikken åbenbart...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-06-08 07:35

Henrik Stidsen skrev:
> Du tabte sagen kan jeg regne ud?

Ja, det skrev jeg den gang.

> Miljø, støj, køreplaner - blankocheck til at genere andre - jeps, det er
> logikken åbenbart...

Og hvad kommer køreplaner mig ved?

Men der gælder måske andre regler for kollektiv trafik end for den
øvrige trafik.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
(QSH: Hjemme på weekend)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 13:29

> Men der gælder måske andre regler for kollektiv trafik end for den
> øvrige trafik.

Det lyder det til ja.

Fra : Jens Olsen

Dato : 20-06-08 17:58

wrote:

> [...]
>
>Hvad er problemet så i det? Jo, det er pænt træls at ligge bag ved en bus
>der kører 35km/t på en 50km/t vej, specielt når man har lidt travlt.

Hvor er det. Der tror jeg at jeg vil flytte hen, for her i Københavns
nordlige omegn kører buschaufførerne som død og helvede, så man kastes
rundt i bussen.

Roligere buskørsel tak!

Jens

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-06-08 18:00

On Fri, 20 Jun 2008 15:50:17 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Billy the kid <invalid_billy@the_invalid_kid.org> wrote in

> Jamen jeg sku lige være færdig med at sove ;)

Nu er det jo ikke manden men bilen der har travlt. Trækker den stadig til
siden, den bette potte?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-08 00:53

> Nu er det jo ikke manden men bilen der har travlt. Trækker den stadig
> til siden, den bette potte?

Nej, den er dog stadig let påvirkelig af vejens ujævnheder mv - så man skal
holde godt fast i rattet hvis vejen ik er ordentlig jævn. Derudover har den
en tendens til at "flyde" på grus. Har en teori om at det skyldes brede dæk
på en forholdsvis let bil...

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 21-06-08 16:27

On Sat, 21 Jun 2008 14:39:57 +0200, jan_stevns wrote:

> resten snippet ...
>
> Typisk trækræmmer idioti - nothing else

Er Albertslund kommune begyndt at sælge julegraner?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-06-08 17:00

On 21 Jun 2008 15:26:57 GMT, Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk>
wrote:

>Er Albertslund kommune begyndt at sælge julegraner?

>--

Det er bare Jan der er ude af takt med moden.

Alle og enhver véd jo, at det hedder en vadmelsmumler, og ikke en
trækrammer, som der nok skulle have stået.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 18:46

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Det er bare Jan der er ude af takt med moden.

Pjat med dem, hr !

>Alle og enhver véd jo, at det hedder en vadmelsmumler, og ikke en
>trækrammer, som der nok skulle have stået.

Det hedder en trækrammer - basta ! :)

--
Jan_stevns