Reklamation - Sliddele
Fra : Carsten Andersen

Dato : 18-06-08 19:45

Hej,

Jeg har hos en forhandler, residerende 80 km fra min bopæl, købt en Mondeo
TDCi for 2 mdr. siden, og der har hele tiden været en hylen når man trådte
koblingen ned. Nu tænkte vi ikke så meget over det, vi er ikke bilkyndige,
og er vandt til lidt underlige lyde fra den tidligere skoda. Min mekaniker
siger så i sidste uge (nu at udrykkerlejet skal skiftes, og jeg kontakter
forhandleren som undersøger hvad det vil koste at lave bilen hos en
mekaniker i hans lokalområde. Han får en pris på 2500+moms, men da jeg gerne
vil have den lavet i min by accepterer han at betale 2500+moms af
reparationen hos min mekaniker, og jeg betaler selv resten.
Under udskiftningen idag ringer værkstedet så og fortæller at der er slør i
svinghjulet (Tilsyneladende ikke ualmindeligt), det er målt ud, og skal
skiftes. Ligeledes er der en rem og et remstrammerhjul der skal skiftes.
Der er tidlgere på reklamation udskiftet: Motor til forlygtejustering,
termostat - begge dele må vel betegnes som sliddele?
Disse dele samt et "Panikhåndtag" er skiftet hos mit lokale værksted uden
brok fra forhandleren.

Her kommer så humlen:

Det er selvfølgelig ved at blive dyrt for ham at have solgt denne "Mekanisk
og kosmetisk" klargjorte mondeo til os, men har vi ret til at få skiftet
sliddele der var modne til udskiftning allerede ved leveringen?
Bilen havde ved levering kørt 210000 km og vi har kørt 7000 km - Min egen
mekaniker mener at det er endog meget sansynligt at delene var udslidte ved
leveringen. Er det urimeligt at forlange svinghjul og rem/remstrammerhjul
udskiftet på reklamation set i lyset af at vi "Kun" har kørt 7000 km
Udover måtte vi iøvrigt få bilen sporet som noget af det første efter
leveringen og der er nogle gange problemer med at åbne højre fordør, dette
har vi dog ikke involveret forhandleren i. Den virker bare ikke mekanisk
klargjort, men hvad dækker den term?. Vi er ikke ude på at malke
forhandleren, men ret skal være ret, og vi betaler selvfølgelig selv uden at
kny, hvis det er os der forkert på den.

mvh

Carsten Andersen

Fra : N/A

Dato : 19-06-08 09:19

Fra : Carsten Andersen

Dato : 19-06-08 09:19

"Møller" <e@bg2n.dk> skrev i en meddelelse

> Kan være han har ret, men....
> det har jeg aldrig hørt!
>
> Man skifter udrykkerlejet og kobling på samme tid, arbejdslønnen er den
> samme.
> Når man køber en kobling er der i sampak:
> -kobling
> -trykplade med fjedre
> -trykleje
> Når man alligevel har taget gearkassen af skifter man det hele. det er kun
> 6 skruer der skal ud.
> giv mekanikeren max. 30 min ekstra.
> Men måske tager jeg fejl, så er det 1. gang )
>
> Møller

Mekanikeren har kontaktet Nelleman / Ford og problemet med svinghjul er vist
ikke så ualmindeligt, ihvertfald havde man i Randers skiftet 7-8 stykker i
år pga. slør. Jeg får selvfølgelig skiftet kobling samtidig, det skulle jeg
måske have skrevet, men syntes ikke det var relevant ift. til indlægget.
Spørgsmålet var mere om det var rimeligt at forlange udgiften dækket af
forhandleren der jo allerede har sagt ja til at dække udrykkerlejet, og har
dermed påtaget sig et ansvar.

mvh

Carsten Andersen