Så bliver man glad for tågelyset
Fra : OZ3BTO

Dato : 16-06-08 23:41

Undrede mig lidt over på vej til Job idag hvorfor så mange blinkede af mig..
ok der kunne da være gået en pære

For ikke kikket nærmere på det da jeg er sent på den
Da jeg så skal hjem her i mørket så er der sku nul og nix lys ude foran..
Kun positions lys virker også lang lys i venstre lygte

Heldigvis er Terranoen udstyret med et temlig godt tågelys + har projektøre
til lang lys så fik listet mig de 18km hjem

Er så kommet frem til at køre man offroad (Var på rømø og lege søndag) ja
så skal man IKKE bruge de dyre osram H4 pære for de holder ikke(Har kørt
under 10Kkm med dem i )

Imorgen ryger der 2 af Hr. Hansens de billigste i 100watt version i
lygterne + et sæt til handskerummet

Fra : Jakob

Dato : 17-06-08 07:35

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> under 10Kkm med dem i )
>
> Imorgen ryger der 2 af Hr. Hansens de billigste i 100watt version i

Der er nu ikke noget galt i positionslys + tågelygter. Det er tilladt. :)
Men kun uden for lygtetændingstiden.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 17-06-08 02:44

On 17 Jun., 08:34, "Jakob" <pointshopm...@forum.dk> wrote:

> Der er nu ikke noget galt i positionslys + tågelygter. Det er tilladt. :)
> Men kun uden for lygtetændingstiden.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Det er ikke generelt tilladt uden for lygtetændingstiden eller for den
sags skyld indenfor lygtetændingstiden at køre med positionslys +
tågelys.

Der skal være nedsat sigtbarhed for at det er tilladt.

Det er tilladt at bruge positionslys alene eller tågelys alene som
kørelys men ikke i kombination.

Fra : alexbo

Dato : 17-06-08 10:04

"Christian Denfjerde" skrev

>Det er tilladt at bruge positionslys alene eller tågelys alene som
>kørelys men ikke i kombination.

Der er simpelthen intet rigtigt i ovenstående.

Positionslys som kørelys er ikke tilladt.
Tågelys alene er ikke tilladt,
det må ganske enkelt ikke være muligt at tænde tågelygterne uden at
positionslyset er tændt, uanset om tågelygterne bruges som kørelys eller
tågelys.

Tågelygter må derimod gerne bruges som kørelys i kombination med
positionslys.

De regler har været gennemgået og citeret så mange gange i denne NG, så jeg
gider ganske enkelt ikke citere dem een gang til.

Folk vrøvler jo videre alligevel.

Ud over det tror jeg slet ikke 100w. pærer kan holde til offroadkørsel, det
er glødepærer en glødende tråd, den knækker let ved hård belastning.

En god måde at se om lyset har været tændt på en bil der har været
indblandet i trafikulykke, er at se på forlygtepærerne, der er tydeligt at
se om pæren var tændt da den smadrede.

Er den krøllet sammen var den tændt, er den bare knækket var den slukket, er
den hel var den sandsynligvis slukket.

mvh
Alex Christensen

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-06-08 11:35

> [...]
> se om pæren var tændt da den smadrede.
>
> Er den krøllet sammen var den tændt, er den bare knækket var den slukket,

Jeg var egentlig ret ligeglad med om det var lovlig

Klokken var omkring midnat og på de 18km jeg har hjem møder jeg oftes
ingen andre biler så tog chancen

Nu er der sat 2 billige i fra Thansen

Fra : alexbo

Dato : 17-06-08 16:25

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev

> Jeg var egentlig ret ligeglad med om det var lovlig

Det er jeg godt klar over, det var heller ikke din lygteføring jeg svarede
på men Christians sludder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 17-06-08 07:05

> Imorgen ryger der 2 af Hr. Hansens de billigste i 100watt version i
> lygterne + et sæt til handskerummet

De holder heller ikke - kig istedet efter nogle "Heavy Duty" fra en
anderkendt producent..

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-06-08 11:31

> De holder heller ikke - kig istedet efter nogle "Heavy Duty" fra en
> anderkendt producent..

Kan godt være de ikke holder .. men de koster så også kun en 50er

Fra : Anders Majland

Dato : 17-06-08 14:22

> Kan godt være de ikke holder .. men de koster så også kun en 50er

Plus besværet for at skifte dem ... Jeg har specielt haft problemer med
5/21W bag/stoplys på en encylindret mc. Der holder standard pærer ikke mere
end 3måneder (6000km) mens nogle kraftigere (altså opbygningen - ikke lyset)
holdt op til et år. Men så smed jeg LED i istedet - De holder ... Lyset fra
led'ene er subjectivt ikke helt på højde med en ny 5/21W pære (=ikke
overbevisende i kraftig sol) så jeg har også en 21W stoplygte monteret i
topboksen

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-06-08 15:17

> [...]
> led'ene er subjectivt ikke helt på højde med en ny 5/21W pære (=ikke
> overbevisende i kraftig sol) så jeg har også en 21W stoplygte monteret i

Kommer an på bil modellen .. Tager ca 2 min pr side i terranoen