Fejlfinding på ladeanlæg
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-06-08 15:18

Hej

Jeg skal i morgen fejlfinde på en mejetæsker hvor ladelampe lyser konstant.
Og den lader intet!

Men jeg ved ikke så meget om ladeanlæg på biler (og landbrugs køretøjer), så
jeg håber at der er en venlig sjæl som kan hjælpe mig.

Jeg vil gerne vide om hvordan man måler en generator igennem for at se om
den er ok inden at jeg piller den af.
Og hvad skal man måle på de 2 tynde ledninger som går fra den (type Bosch)?
Hvordan tjekker man om det er laderelæet det er galt med?

Jeg kan fortælle at den var fuld af støv da endedækslet blev pillet af, og
derfor har den nok haft det varmt! Hvad plejer det at give af fejl (udover
at den ikke lader)?

På forhånd mange tak.

Mvh.
Ole

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-08 16:26

On Mon, 16 Jun 2008 16:17:53 +0200, "Ole Rasmussen"
<opj@_vækmeddette_rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>derfor har den nok haft det varmt! Hvad plejer det at give af fejl (udover
Laderelæ på en Bosch er ofte også kulholderen som sidder med 2 skruer.
Pil denne af og se om kullene er slidt, se også efter om der er store
"hjulspor" inde på rotoren der hvor kullene går imod.
Ny laderelæ/kulholder kan fåes til omkring 100-200 kr.

Afbrudte / kortsluttede dioder er også gode fejlmuligheder.

Ellers er det dårlige elektriske forbindelser du skal jagte (specielt
efter du har haft det skildt ad) vær særlig opmærksom på
stelforbindelser hele vejen fra generator til batteri.

Gentager: Vær opmærksom på dårlige forbindelser, rengør grundigt på
alle flader der går strøm igemmen, vær særlig opmærksom på
stelforbindelser.

Det er oftes nemmest at pille generator af og så gå ind til et
elektrofirma og få en ombytter fremfor at forsøge selv at skille
generatoren ad og selv skifte dele.
Ombytningspriser ligger ofte på 300-1500 kr. med mindre det er en
speciel generator.

Hvad Bosch nummer har generatoren, står som 9-12 cifere i grupper af 3
?

/Hans

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 17-06-08 14:27

> [...]
> speciel generator.
>
> Hvad Bosch nummer har generatoren, står som 9-12 cifere i grupper af 3

Hej Hans

Jeg kunne desværre ikke se noget Bosch nummer på den.

Men jeg kunne måle 3vdc på den lille tynde ledning som gik ud fra den når
motoren kørte. Måske det kan givedig et hint?

Mvh.
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 20:04

> Men jeg kunne måle 3vdc på den lille tynde ledning som gik ud fra den når
> motoren kørte. Måske det kan givedig et hint?

Der skal være 13.8 V på et 12V anlæg.
Hvordan så kullene ud ?

Det er ladestrømmen der løber ud af "de tynde" ledninger.