Hvad I sikkert ikke så på TV vedr. Le Mans
Fra : Mogens

Dato : 16-06-08 12:46

Nu skal man jo passe på med at udtale sig, når man de seneste 5 dage
"desværre" ikke havde mulighed for at se dansk TV, men jeg havde på Le Mans
en enestående oplevelse, som sikkert kun er/var dem forundt, som var
dernede. Vi så 2 gange træning samt een times race med gruppe C racerbiler
fra peridoen '84 til '92. 32 stk 850 hk's monstere, som i selve løbet blev
kørt til stregen omgang efter omgang.

For dem der ikke ved hvad en gruppe C er, ja så var det bla en Silk Cut
Jaguar, som John Nielsen vandt Le Mans 1990 i - eller en Schlesser Mercedes,
som med sin 257 miles pr hour (411 km/t) endnu har hastighedsrekorden på Le
Mans. OG selvfølgelig den legendariske Porsche 962 !!

Guys - min fritid går meget med motorsport IRL, og gruppe C oplevelsen på Le
Mans var top of the pops. 32 racere på een gang IRL (40 tilmeldet
www.lemans.org/24heuresdumans/ressources/pdf/engages_groupe_c_2008.pdf -
mere end der nogensinde tidligere har været samlet på een gang i et gruppe C
race. Fantastic

Gruppe C data - http://en.wikipedia.org/wiki/Group_C

Fra : René Løweneck

Dato : 16-06-08 12:51

Hej Mogens !

> [...]
> Mercedes, som med sin 257 miles pr hour (411 km/t) endnu har
> hastighedsrekorden på Le Mans. OG selvfølgelig den legendariske Porsche

Og hvad er det mod en stor stationcar (105 personers Volvo) ? ))

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Mogens

Dato : 16-06-08 13:51

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Mogens !

Dawz

> Og hvad er det mod en stor stationcar (105 personers Volvo) ? ))

Vand? :)

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 13:08

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> mere end der nogensinde tidligere har været samlet på een gang i et gruppe

...Og det mener du er relevant læsning for folk som stadigvæk ikke er kommet
sig over ikke at have været dernede i år )
Jeg så dem ikke på tv, men det må have været en super fed x-tra oplever at
se gruppe C racerne. De er jo rene kongebiler.

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 16-06-08 13:47

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> ..Og det mener du er relevant læsning for folk som stadigvæk ikke er
> kommet sig over ikke at have været dernede i år )

He he

> Jeg så dem ikke på tv, men det må have været en super fed x-tra oplever at
> se gruppe C racerne. De er jo rene kongebiler.

Jep - de engelske kommentatorer på Le Mans radioen svømmede helt over i
eufori. Især kommenterede de selvfølgelig motorlyden, men også bilernes evne
på banen var overraskende (konkurrencedygtighed). Da løbet startede nævnte
de, at det skulle blive spændende at se, om det blev mere show end go - det
blev det sidste.

De traditionelle billeder kom op på storskærmen (medmindre man havde valgt
at placere sig der IRL). 2 gruppe C racere, der kommer tordnende ned ad
langsiden og udbremser hinanden i chikanerne. Vi taler om biler, der koster
KAS-sen, og i princippet er uerstattelige !

Hurtigste bil blev Schlesser-mercedesen, som desværre under jagten på de 4
førende på grund af en olieplet spandt af banen (uden at blive skadet), hvor
selve løbet blev vundet af en Silk Cut Jaguar tæt efterfulgt af FAT turbo
Porsche 962 - min favorit

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-06-08 06:38

On Jun 16, 1:46 pm, "Mogens" <nyhedsgrupperS...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> som med sin 257 miles pr hour (411 km/t) endnu har hastighedsrekorden på Le
> Mans. OG selvfølgelig den legendariske Porsche 962 !!

Og var det ikke tilbage til den tid hvor kørene løb hen til bilerne ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Mogens

Dato : 16-06-08 13:49

> Og var det ikke tilbage til den tid hvor kørene løb hen til bilerne ?

Nope - det tager en krig at entre gruppe C bilerne.
Situationen du omtaler, ligger tilbage i tiden, hvor man eksemplevis heller
ikke skulle have 6 punkt sikkerhedsselen på (kræver ekstern hjælp).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-06-08 06:59

On Jun 16, 2:49 pm, "Mogens" <nyhedsgrupperS...@jubii.dk> wrote:

> Nope - det tager en krig at entre gruppe C bilerne.
> Situationen du omtaler, ligger tilbage i tiden, hvor man eksemplevis heller
> ikke skulle have 6 punkt sikkerhedsselen på (kræver ekstern hjælp).

OK

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-06-08 14:03

Mogens havde fået den ide at fortælle:
> [...]
> www.lemans.org/24heuresdumans/ressources/pdf/engages_groupe_c_2008.pdf
> - mere end der nogensinde tidligere har været samlet på een gang i et

Jow jow da, så det på Eurosport de sendte løbet live kl 10 lørdag formiddag,
det var herligt at se de "gamle" Silkcut Jaguar og Sauber Mercedes fræse
rundt, den Silkcut v12er der vandt lyder bare for godt ikke som det
nymodens diesel pis de køre med nu

--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-06-08 14:06

Martin Vollert havde fået den ide at fortælle:
> [...]
> Mercedes fræse rundt, den Silkcut v12er der vandt lyder bare for
> godt ikke som det nymodens diesel pis de køre med nu

Nåede forresten lige at få hdoptager sat igang, hvis man en dag fik lyst til
at høre dem igen

Fra : Mogens

Dato : 16-06-08 14:17

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Ja, Audi og Peugeot'erne gav ikke meget lyd fra sig. De skifter gear ved
5.000 omdr - ikke meget for en "normal" racermotor

> Nåede forresten lige at få hdoptager sat igang, hvis man en dag fik lyst
> til at høre dem igen

Jep, lucky you. Lyden er fed på TV - enormt endnu federe IRL og med den
rette kulisse

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-06-08 14:39

> [...]
>
> Ja, Audi og Peugeot'erne gav ikke meget lyd fra sig. De skifter gear
> ved 5.000 omdr - ikke meget for en "normal" racermotor

De snakkede om 5500 i kvallen og 5000 i selve løbet
Jeg lå rigtig mærke til det da starten gik, der kom først 5 biler som man
ikke kunne høre også kom den der Lola/Aston Martin som kunne høres

> Jep, lucky you. Lyden er fed på TV - enormt endnu federe IRL og med
> den rette kulisse

Ja ja lucky og lucky jeg ville nu heller være hvor du var men uden
tvivl, alt motorsport er bare bedre IRL. især når man kan "mærke" lyden....

Fra : Bruno

Dato : 16-06-08 15:13

Mogens wrote:
> [...]
> fra peridoen '84 til '92. 32 stk 850 hk's monstere, som i selve løbet blev

Eurosport viste løbet og med en kører fra den tid som kommentator, så
var det ikke dårlig underholdning. Ifgl. kommentatorne så kom Gruppe C
bilerne op på en højere topfart end LMP1'erne, så "veteranbilerne"
spildte ikke tiden

Man kan finde løbet, den alm. 24 timersløb, træning og meget mere på
racingunderground.

Mvh
Bruno

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-06-08 15:49

Mogens skrev:
> [...]
> end der nogensinde tidligere har været samlet på een gang i et gruppe C race.

Jeg så det desværre ikke, men jeg kan du næsten stikke den
Jeg laver smådele til en CanAm racer fra 1970.
I mine øjne nogen mere interessante biler end Gr. C.
750-1100 hp, 750 kg, og så køres der 8 løb om året i Eu, hvor der køres
til.
http://www.orwell-supersportscup.com/Ossc_uk.htm
Nr. 86:
http://www.orwell-supersportscup.com/Fotos/01_Hockenheim2008/img_1743.jpg
Kai

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-08 16:41

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> racerbiler fra peridoen '84 til '92. 32 stk 850 hk's monstere, som i
> selve løbet blev kørt til stregen omgang efter omgang.

Jepz, de lød p*ssegodt især syntes jeg godt om lyden fra Mazda'en, sådan
en Wankel-maskine er altså sprød

Men en godt trimmet V8'er er nu heller ikke af vejen

Jeg så dig forresten under PitWalk'en Fredag, men nåede ikke at fange
dig i mængden af labre Dome-piger ...
He-he-he.....
--
Brian Sørup - LeMans-debutant....
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Mogens

Dato : 17-06-08 17:02

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg så dig forresten under PitWalk'en Fredag, men nåede ikke at fange dig
> i mængden af labre Dome-piger ... He-he-he.....

He he - nope, vi var ikke alene :)