|
| Ny bil: Skoda Fabian Greenline Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 15-06-08 21:58 |
|
Hvis man er forestiller at man skal køre ~ 160 km om dagen (pendling) + det
løse rundt i landet ville man kunne blive tilfreds med en Skoda Fabia
Greenline (combi) ?
(ekstraudstyret svarer til ambient modellen)
Umiddelbart sidder jeg fornuftigt på forsædet etc
Eller vil jeg blive mere tilfreds med den større Octavia?
Det handler selvfølgelig også om økonomi :)
- Peter
| |
tp (16-06-2008)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 16-06-08 05:36 |
|
> Hvis man er forestiller at man skal køre ~ 160 km om dagen (pendling) +
> det løse rundt i landet ville man kunne blive tilfreds med en Skoda Fabia
> Greenline (combi) ?
> (ekstraudstyret svarer til ambient modellen)
>
Det er der helt sikker mange herinde der vil påstå at du ikke kan, men jeg
har da pendlet 200km dagligt i dens forgænger (felicia) uden probs, så jeg
vil mene jo.
Kører nu Cordoba (samme størrelse) og eneste grund til at vi nu vil have en
større spand er, at ungerne bagi sparker mig i ryggen når vi kører, meeen
jeg mener da den nye fabia er blevet større, og det burde derfor ikke være
et problem i den, så GO FOR IT :)
| |
Peter Lykkegaard (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 16-06-08 06:07 |
|
"tp" slrev
> Det er der helt sikker mange herinde der vil påstå at du ikke kan, men jeg
> har da pendlet 200km dagligt i dens forgænger (felicia) uden probs, så jeg
> vil mene jo.
He det er jo selvfølgelig ikke en Volvo V70
> Kører nu Cordoba (samme størrelse) og eneste grund til at vi nu vil have
> en større spand er, at ungerne bagi sparker mig i ryggen når vi kører,
> meeen jeg mener da den nye fabia er blevet større,
Meget, min svigerfar har en ældre Fabia, den er lidt "problematisk" mht
størrelse
Fabiaen er blevet større
Med sædet helt tilbage kan jeg bevæge benene ind under rattet og sælgeren
kunne sidde bagved uden at genere mig i ryggen - ingen af os hører til de
"mindste" :)
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 16-06-08 05:44 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> Hvis man er forestiller at man skal køre ~ 160 km om dagen (pendling) + det
> løse rundt i landet ville man kunne blive tilfreds med en Skoda Fabia
> Greenline (combi) ?
Jeg kender flere der har pendlet længere i en Lupo 3L med fuld
tilfredshed, så størrelsen bør ike være noget problem - omend at næsten
uanset hvor stor en bil man har vil en fysisik større bil føles mere
afslappet at køre i.
Hvad er ekstraprisen for en Greenline?
Hvis du vil skifte hjulene til noget bredere/pænere går en del af
besparelsen fløjten.
> Umiddelbart sidder jeg fornuftigt på forsædet etc
> Eller vil jeg blive mere tilfreds med den større Octavia?
>
> Det handler selvfølgelig også om økonomi :)
Under alle omstændigheder er det dyrt at købe en helt ny bil - det er de
første år det støreste værditab ligger - en 2 år gammel Octavia vil
måske bedre kunne betale sig.
Desuden skal du overveje en Golf i stationcar, hvis du overvejer Octavia
i stationcar. Prisen er næsten det samme og golfen i basisversion har
mere udstyr.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Lykkegaard (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 16-06-08 06:19 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" skrev
> Hvad er ekstraprisen for en Greenline?
>
He den koster lige under 200k uden ekstra ekstraudstyr (indtil 25 august)
> Under alle omstændigheder er det dyrt at købe en helt ny bil - det er de
> første år det støreste værditab ligger - en 2 år gammel Octavia vil
> måske bedre kunne betale sig.
>
Jeg får måske op til 50k om året i kørselsbehov
Nuværende dagspriser vil det være ca
22.000 kr - 24 km/l
35.000 kr - 15 km/l
Brugtpriser for fx Fabia'en der har kørt 150k versus Octavia/Golf der har
kørt fx 250.000?
> Desuden skal du overveje en Golf i stationcar, hvis du overvejer Octavia
> i stationcar. Prisen er næsten det samme og golfen i basisversion har
> mere udstyr.
>
Er golfen også blevet større?
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 16-06-08 06:25 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> He den koster lige under 200k uden ekstra ekstraudstyr (indtil 25 august)
Hvad koster en "ikke greenline" i forhold til ?
> Jeg får måske op til 50k om året i kørselsbehov
> Nuværende dagspriser vil det være ca
> 22.000 kr - 24 km/l
> 35.000 kr - 15 km/l
En ældre Ocatavia kan også bringes til 20+ km/l
> Er golfen også blevet større?
Den er på størrelse med Octaviaen.
Jeg har selv en i "normaludgaven", der er der fint plads mellem for og
bagsæde. Jeg kan "sidde bag mig selv", trods mine 1,85m.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Lykkegaard (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 16-06-08 07:45 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" skrev
> Hvad koster en "ikke greenline" i forhold til ?
>
+ 40k for combi'en
Den er baseret på Ambient 1,4 TDI DPF
> Den er på størrelse med Octaviaen.
>
Ok den er blevet noget større siden jeg har kørt i en sidst
Jeg sidder fornuftigt i Ford Focus, Opel Astra, Citroen C2, Fiat Punto trods
mine 200+
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 16-06-08 07:53 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> + 40k for combi'en
> Den er baseret på Ambient 1,4 TDI DPF
Det var ikke så lidt - kan det betale sig i længden ?
> Ok den er blevet noget større siden jeg har kørt i en sidst
> Jeg sidder fornuftigt i Ford Focus, Opel Astra, Citroen C2, Fiat Punto trods
> mine 200+
Jeg har haft en Focus C-max i 3 måneder. Den er der ikke meget plads i i
forhold til min Golf.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Lykkegaard (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 16-06-08 08:14 |
|
"Klaus D. Mikkelsen"
>> + 40k for combi'en
>> Den er baseret på Ambient 1,4 TDI DPF
>
> Det var ikke så lidt - kan det betale sig i længden ?
>
Prisforskellen på den Ambient 1,4 TDI DPF Combi og Greenline Combi er ca
40k, ikke merpris for Combi'en
Merprisen for Greenline Combi versus Greenline Hatchback ligger på 10k (pt)
Om det kan betale sig at købe combi'en?
Jeg har ikke rigtig noget valg, da der _skal_ være plads til to beagler i
"bagsmækken" :)
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 16-06-08 08:32 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> Prisforskellen på den Ambient 1,4 TDI DPF Combi og Greenline Combi er ca
> 40k, ikke merpris for Combi'en
Jeg tænker også mest på om det kan betale sig at købe den i greenline
udgaven.
40kkr er trods alt en del penge.
> Jeg har ikke rigtig noget valg, da der _skal_ være plads til to beagler i
> "bagsmækken" :)
De kan såmænd være i en Golf V (ikke sationcar)
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Lykkegaard (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 16-06-08 08:42 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" skrev
> Jeg tænker også mest på om det kan betale sig at købe den i greenline
> udgaven.
Nåhh :)
Det er omvendt - Greenline er billigere pt (introduktionstilbud)
>
> De kan såmænd være i en Golf V (ikke sationcar)
>
hmm ja jo, sikkert :), men øhm jeg foretrækker nu at have dem i bur af ca
samme årsag som man har sikkerhedssele på samt poderne ryger i autostol
Man kan selvfølgelig få sikkerhedsseler til kræ'ene, men der reducerer
antallet af mulige passagerer
Det kunne være nice at hele familien kan komme på tur en sjælden gang i
mellem :)
- Peter
| |
.J.S... (16-06-2008)
| Kommentar Fra : .J.S... |
Dato : 16-06-08 14:53 |
|
"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
news:4856195a$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> "Klaus D. Mikkelsen" skrev
>
>> Jeg tænker også mest på om det kan betale sig at købe den i greenline
>> udgaven.
>
> Nåhh :)
> Det er omvendt - Greenline er billigere pt (introduktionstilbud)
>>
Noget af mindreprisen skyldes vel også at den kører længere på literen, om
ikke andet på papiret, og det giver mindre afgift.
| |
Anders Majland (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 16-06-08 15:01 |
|
>> Jeg tænker også mest på om det kan betale sig at købe den i greenline
>> udgaven.
> Det er omvendt - Greenline er billigere pt (introduktionstilbud)
Jeg tror at det er et rigtigt fornuftigt køb, relativ billig i indkøb, lave
afgifter og servicen burde heller ikke rende løbsk... Ligeledes tror jeg du
kan forvente ret lav afskrivning* da den helt sikkert også vil være populær
som brugt. I den henseende er kombi'en også det rigtige valt da merprisen
for bagageplads er relativt lille...
* VW og toyota ejer plejer at bryste sig af at deres biler har en lavere
afskrivning - i procent. Men det er nu engang værditabet i kroner der
belaster ens økonomi ...
Men tag en lang prøvetur - finde du dig ikke godt tilrette i den er det
noget andet du skal have .... Men det er en lille motor og skal den køres
økonomisk kræver det forudseende kørsel... Vægt effekt forholdet er nok ikke
meget anderledes end vores C5 - der er en 1,6hdi jo heller ikke nok til
"præstationer der imponerer" - men tilbagelæner har den såmend kræfter nok.
Det samme var lidt mere knebet med 64benzin hk i den forrige skoda fabia
kombi. Det er ikke møj, men var nok i det dagligte ...
| |
Peter Lykkegaard (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 16-06-08 15:14 |
|
"Anders Majland" skrev
> Jeg tror at det er et rigtigt fornuftigt køb, relativ billig i indkøb,
> lave afgifter og servicen burde heller ikke rende løbsk... Ligeledes tror
> jeg du kan forvente ret lav afskrivning* da den helt sikkert også vil være
> populær som brugt. I den henseende er kombi'en også det rigtige valt da
> merprisen for bagageplads er relativt lille...
Jeg satser lidt på at den kan give en fornuftigt pris pga det lave forbrug
Er der ekstraudstyr der evt kan betale sig når den skal afhændes (dvs mere
attraktiv)?
fx bedre AC?
>
> Men tag en lang prøvetur - finde du dig ikke godt tilrette i den er det
> noget andet du skal have ....
Jow det var også meningen hvis det hele falder i hak
> Det samme var lidt mere knebet med 64benzin hk i den forrige skoda fabia
> kombi. Det er ikke møj, men var nok i det dagligte ...
Min svigerfar har en ældre fabia med en mindre motor den er knap så sjov og
der er meget mindre plads
Mht pladsen er blevet positiv overrasket (ok det er ikke en Mondeo :)
- Peter
| |
Anders Majland (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 16-06-08 15:28 |
|
> Er der ekstraudstyr der evt kan betale sig når den skal afhændes (dvs mere
> attraktiv)?
> fx bedre AC?
Måske ikke ret meget mere i pris, men måske gøre den nemmere/hurtigere at
sælge. Køberen af vores fabia vægtede det ihvertfald højt at den fra ny
havde fået en supplerende rustbeskyttelse..
Og mhs til udstyr ville jeg få en fartpilot i hvis det ikke er standard ...
Men jeg ved ikke hvad merprisen er for klima i forhold til standard ac så
det vil jeg ikke gætte på om er prisen værd ...
/A
| |
Peter Lykkegaard (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 16-06-08 15:42 |
|
"Anders Majland" skrev
> Måske ikke ret meget mere i pris, men måske gøre den nemmere/hurtigere at
> sælge. Køberen af vores fabia vægtede det ihvertfald højt at den fra ny
> havde fået en supplerende rustbeskyttelse..
>
Ok en ekstra rustbehandling er sat på listen
> Og mhs til udstyr ville jeg få en fartpilot i hvis det ikke er standard
> ...
Standard :)
> Men jeg ved ikke hvad merprisen er for klima i forhold til standard ac så
> det vil jeg ikke gætte på om er prisen værd ...
>
Fabriksmonteret er det 5k ekstra
- Peter
| |
tp (17-06-2008)
| Kommentar Fra : tp |
Dato : 17-06-08 14:47 |
|
>> Er der ekstraudstyr der evt kan betale sig når den skal afhændes (dvs
>> mere attraktiv)?
>> fx bedre AC?
jeg kigger efter nyere brugt bil, og jeg sorterer biler uden AC fra uanset
hvor meget billigere de er, så jeg vil mene det betyder noget
Endvidere foretrækker jeg biler med pava...
| |
Anders Majland (17-06-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 17-06-08 15:28 |
|
> jeg kigger efter nyere brugt bil, og jeg sorterer biler uden AC fra uanset
> hvor meget billigere de er, så jeg vil mene det betyder noget
Men hvor meget vægter du klima i forhold til AC ?
Jeg er enig i at AC må være min. i en ny bil idag, men jeg vil godt give
ekstra for klima... Som altid med komfortudstyr, har man først haft det kan
man ikke undvære ....
> Endvidere foretrækker jeg biler med pava...
Det fik min skoda - men jeg foretrækker dinitrol. I min bog har pava stadig
et lidt kedligt ry fra de de havde problemer med produktet.
Skoda'en fik pava fordi forhandleren kunne sørge for en delbehandling af
for/bagklap og en del undervogn uden at der skulle bores huller - ud fra
devisen at den jo ihulrummene er blandt de bedste fra fabrik.
Citroen fik en komplet dinitrol - dels fordi jeg ikke tror at den ab fabrik
er god nok til danske forhold og dels fordi der ret lokalt ligget et citroen
værksted der også har laver dinitrol ndervognsbehandlinger. Så man man da
formode at de kender en c5 ...
| |
Klaus D. Mikkelsen (19-06-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 19-06-08 19:20 |
| | |
Anders Majland (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 16-06-08 09:26 |
|
> Under alle omstændigheder er det dyrt at købe en helt ny bil - det er de
> første år det støreste værditab ligger - en 2 år gammel Octavia vil
> måske bedre kunne betale sig.
Når man medtager alt - og ser hvad brugte sættes til salg for er det ikke
entydigt .. Vi købte i efteråret 2004 en ny fabia kombi og solgte den igen i
foråret 2007. Vi kørte 65000km i den. Mit alles 2,05kr/km. Det synes jeg er
billigt for at købe i en ny bil. Og hvrofor skulle den nye fabia blive
dyrere ?
En brugt octavia har ringere driftsøkonomi, er dyre i service og grøn afgift
(that is facts) og jeg tror også værditabet vil være større ... eller
ihvertfald ikke væsenligt billigere ...
| |
Ukendt (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-06-08 18:41 |
|
On Sun, 15 Jun 2008 22:57:46 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:
>Hvis man er forestiller at man skal køre ~ 160 km om dagen (pendling) + det
>løse rundt i landet ville man kunne blive tilfreds med en Skoda Fabia
>Greenline (combi) ?
>(ekstraudstyret svarer til ambient modellen)
Det er en anelse mere end jeg kører dagligt i en Punto JTD - det er sq
fint nok. Vi bruger den også, hvis vi kun skal af sted to personer
uden de store pladsbehov - den står oftest nemmest tilgængeligt
>
>Umiddelbart sidder jeg fornuftigt på forsædet etc
>Eller vil jeg blive mere tilfreds med den større Octavia?
>
>Det handler selvfølgelig også om økonomi :)
Fabia'en er jo billigere og dermed også billigere i afskrivning, som
er den store post. Den bruger formodentlig også lidt mindre brændstof,
men nok ikke så meget mindre, det virkelig rykker noget.
Men en større bil er uden tvivl mere behagelig på de lange ture
>
>- Peter
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter
| |
|
|