Q: Befordringsfradrag ....
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-06-08 21:32

Hmm bare lige for at være 110% sikker ;

156 km tur/retur giver det ~ 4.000 pr måned?

0-25: 0
75-100: 137,25
100-156: 51,52

pr dag: 188,77
pr md (21 dage): 3964,17

Tak på forhånd :)

- Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-06-08 21:43

On Sun, 15 Jun 2008 22:32:28 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Hmm bare lige for at være 110% sikker ;
>
>156 km tur/retur giver det ~ 4.000 pr måned?

> [...]
Hvilket år snakker vi, bare for at være på den sikre side ?

/Hans

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-06-08 21:51

"Hans Kjaergaard" skrev

> Hvilket år snakker vi, bare for at være på den sikre side ?

Fra september og fremefter :)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-06-08 21:53

"Peter Lykkegaard" skrev

> Fra september og fremefter :)

Hmm ok 2008 selvfølgelig
Jeg har taget satserne herfra:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1549830

Jeg går ud fra at 25% tiillæg kun gælder hvis man tjener op til
indtægtsgrænsen :)

- Peter

Fra : Ib Tinning

Dato : 15-06-08 21:52

Fra : alexbo

Dato : 15-06-08 22:16

"Peter Lykkegaard" skrev

> Hmm bare lige for at være 110% sikker ;
> 156 km tur/retur giver det ~ 4.000 pr måned?

> 0-25: 0
> 75-100: 137,25
> 100-156: 51,52

Nu du skriver 110% så er jeg enig i de ~4.000 kr, men ikke i din udregning.

0-24:
25-100 = 76 km@ 1,83 kr. =139,08 kr.

Jeg formoder at du ikke bor i en udkantkommune, de 25% er du opmærksom på
kan jeg læse i et andet indlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-06-08 22:28

"alexbo" skrev

> 0-24:

Ahh der står jo også: "- de første 24 km intet fradrag"

> Jeg formoder at du ikke bor i en udkantkommune,

Nope: Midt i Danmark .)

- Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 16-06-08 09:53

> Ahh der står jo også: "- de første 24 km intet fradrag"

Og så er det ret vigtigt at huske at fradrag på 4000kr ikke det mere i
hånden... Er man oppe og betale topskat er værdien af fradraget kun omkring
1/3.

Et eksempel: En årsintægt på 400.000kr giver på tastselv.skat.dk (viborg) at
der skal betales 136.987,69 i skat (plus 32.000 i AM) Med 48000 i
befordringsfradrag 120.307,69 Eller 1390kr/måneden mere udbetalt end uden
fradraget...

Eller ca 42øre per km .... Dvs det dækker ikke engang brændstofudgiften ved
at køre i egen bil (lupo 3l undtaget)

Fra : Søren Mors

Dato : 19-06-08 21:20

Anders Majland wrote:

> Og så er det ret vigtigt at huske at fradrag på 4000kr ikke det mere i
> hånden... Er man oppe og betale topskat er værdien af fradraget kun
> omkring 1/3.

Værdien af befordringsfradraget er ganske uafhængigt af om man betaler
topskat eller ej.

Søren Mors

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-08 19:10

> Værdien af befordringsfradraget er ganske uafhængigt af om man betaler
> topskat eller ej.

Ja dårligt formuleret af mig - Man får ikke fradrag i topskatten.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 19:13

On Fri, 20 Jun 2008 20:09:55 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Ja dårligt formuleret af mig - Man får ikke fradrag i topskatten.

Nej, man får ca 33& og det er så ligegyldigt om man sidder på HT-kort
i toget/bussen eller betaler i dyre domme for at holde i kø på
motorvejen. (har prøvet begge dele og er i sidste kategori pt. -
heldigvis har jeg en "smutvej")
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 16-06-08 15:03

> "Peter Lykkegaard" skrev

> Nu du skriver 110% så er jeg enig i de ~4.000 kr, men ikke i din
> udregning.
>
> 0-24:
> 25-100 = 76 km@ 1,83 kr. =139,08 kr.

Må man spørge hvad der er galt her?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-08 15:06

"Brian Axelgaard" skrev

> Må man spørge hvad der er galt her?
Det er 0 til 24 der er "gratis" ikke 0 til 25

Eller øh?
Er det 75 eller 76 km der giver fradrag på 1,83?

- Peter

Fra : Henning

Dato : 16-06-08 14:24

> [...]
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Hmm bare lige for at være 110% sikker ;
>
>156 km tur/retur giver det ~ 4.000 pr måned?

Nej, du glemmer at tage forbehold for ferie, sygdom osv. Skat bruger
220 arb. dage som udgangspunkt.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-08 14:44

"Henning" skrev

> Nej, du glemmer at tage forbehold for ferie, sygdom osv.

Jeg tager heller ikke forbehold for de dage hvor jeg (måske) arbejder hjemme
eller de weekender hvor jeg (måske) skal på arbejde - eller de vinterdage
hvor det er træls at køre pga sne/isglatte etc og jeg måske vælger at
arbejde hjemme

Det væsentlige er at jeg "glemte" at det blot er et fradrag dvs den reelle
værdi er på ~ 1400 kr/md (med 21 arb dage hvor jeg kører alle arbejdsdage)
og tak til Anders for det :)

- Peter