"Per Henneberg Kristensen" skrev
> Et batteri må normalt kun lades på med 1/10 af batteriets kapacitet - det
> gælder hvert fald for ladning med almindelig lader. Hvorfor denne regel så
> tilsyneladende ikke gælder med en generator ved jeg ikke.
Det gør den også,
at en generator kan lade så meget skyldes at den samtidig skal klare et
forbrug på bilen, som kan være 30-40 A.
Batteriet bliver ikke ladet med mere end det kan klare, derfor er det bedre
at en bilgenerator lader et lille batteri op end en ustyret hjemmelader.
Et batteri på 4-6 Ah kan bilen lade op uden problemer, mens 6A hjemmelader
koger det i stykker.
Forskellen ligger i at en hjemmelader er en omformer den omformer 230v til
12v og er den ikke styret gør den det bare lige ud i luften.
En generator er et elværk, den er styret så den producerer ikke mere end der
skal bruges.
Man kan ofte direkte høre det på motoren når man tænder elbagruden eller
andre store forbrugere, navnlig på ældre biler hvor tomgangen ikke kan
regulere sig selv.
Exide har en ganske glimrende side.
http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF
mvh
Alex Christensen