12V udtag - max. antal?
Fra : SF

Dato : 10-06-08 00:57

Hvor mange stik kan man tilslutte cigartænderen på en gang? Jeg har tænkt
mig at købe en adapter så jeg kan tilslutte gps, køletaske, bærbar pc,
oplader til mobiltelefon samt en 12V lampe. Er det forsvarligt at
oplade/bruge alt dette under kørsel mht. bilbatteriet? Et 5-dobbelt 12V stik
lyder jo lidt voldsomt.

Fra : thl

Dato : 09-06-08 19:18

On 10 Jun., 01:56, "SF" <st...@steenmartin.dk> wrote:
> [...]
> oplader til mobiltelefon samt en 12V lampe. Er det forsvarligt at
> oplade/bruge alt dette under kørsel mht. bilbatteriet? Et 5-dobbelt 12V stik

Bilbatteriet er nok det mindste problem.
Under kørsel skal generatoren nok klare det.
Det kunne nærmere se ud til at du er ved at installere en ny
varmekilde i bilen.
Regn med at kunne trække ca 10 Ampere ud af cigartænderen.
I din instruktionsbog kan du se sikringsstørrelsen.
Hvis du kun havde småting som mobil og
GPS
var det ikke noget problem, men køletaske og bærbar kan godt tage fra.
Lampe ca 0,5A
Mobil 0,5A
GPS 1,0A
Køl 5,0A
Comp 3-10 A
Læs det det står med småt rundt omkring på apparaterne og se hvor
mange Amp.
det bliver i alt.
Men først og fremmest, sørg for god forbindelse,- rene stik der sidder
godt fast,
ellers begynder problemerne.

mvh
Thorbjørn

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-08 07:41

> Regn med at kunne trække ca 10 Ampere ud af cigartænderen.

> Men først og fremmest, sørg for god forbindelse,- rene stik der sidder
> godt fast,
> ellers begynder problemerne.

Jeg har lige smeltet et stik ved at trække 140W (11-12A) i et par timer. Og
både stik og fatning var helt rent ... Jeg ved nok ikke trække så meget i
længere tid i en bil ...

Fra : thl

Dato : 10-06-08 05:04

On 10 Jun., 08:41, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Jeg har lige smeltet et stik ved at trække 140W (11-12A) i et par timer. Og
> både stik og fatning var helt rent ... Jeg ved nok ikke trække så meget i
> længere tid i en bil ...

Det har du ret i,- jeg har selv installeret 220 volt 150w og et par
fornuftige kabler
derhen hvor strømmen kommer fra, med relæ imellem så den bliver
afbrudt
når nøglen fjernes fra bilen.Inverteren bruger 135mA i tomgang.
På den måde kan jeg bruge standardladerne til mobil,bærbar,kamera m.m.

mvh
Thorbjørn

Fra : Anders Majland

Dato : 11-06-08 18:10

>Det har du ret i,- jeg har selv installeret 220 volt 150w og et par
>fornuftige kabler derhen hvor strømmen kommer fra

Det er strømstyrken der er faren - Det er derfor at lavvolt installationer
er så brandfarlige. ved 230V er det jo knapt 1/2 A og det kan jo næsten
trækkes i en "sytråds" tynd ledning.