Fuck Applus
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-08 17:48

Jeg ser Applus fører sig frem med at der skal indføres miljømærker til brug
i byerne, lige som i Tyskland. Årsagen er selvfølgelig at de vil tjene
kassen akkurat lige som de tjener kassen når de sælger miljømærker til
Tyskland (flere hundrede procent dyrere end i Tyskland) samt syn til
trailer/campingvogne 100 km/t til brug i Tyskland.

Jeg finder hvert fald en alternativ synshal til de årlige syn (2 biler) der
er her i husstanden.

Fuck dem!

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-06-08 17:57

> [...]
> trailer/campingvogne 100 km/t til brug i Tyskland.
>
> Jeg finder hvert fald en alternativ synshal til de årlige syn (2 biler)

Hva, hvilke firmaer du handler med går ikke efter at tjene kassen? Håber sgu
mit firma gør det, for så kommer der forhåbentlig flere dollar i posen til
næste lønstigning.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-08 18:29

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev :

>Jeg finder hvert fald en alternativ synshal til de årlige syn (2 biler) der
>er her i husstanden.

og hvis du skal bruge den der mærkat, hvad gør du så ?

:)

--
Jan_stevns

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 09-06-08 18:50

On Mon, 09 Jun 2008 19:28:33 +0200, jan_stevns wrote:

>og hvis du skal bruge den der mærkat, hvad gør du så
Mon ikke han køber den et andet sted ?
Aplus er altså ikke de eneste der sælger den slags.
Mogens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-08 22:11

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> og hvis du skal bruge den der mærkat, hvad gør du så ?

Køber den majo majo billigere i Tyskland!

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : ShutEye

Dato : 09-06-08 19:15

> [...]
> til Tyskland (flere hundrede procent dyrere end i Tyskland) samt syn til
> trailer/campingvogne 100 km/t til brug i Tyskland.

Hehe det var også dem der mente at der skulle være syn en gang om året.
For miljøet og færdselssikkerhedens skyld naturligvis.

> Jeg finder hvert fald en alternativ synshal til de årlige syn (2 biler)
> der er her i husstanden.

Det er heldigvis ikke svært.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-08 21:01

> Hehe det var også dem der mente at der skulle være syn en gang om året.
> For miljøet og færdselssikkerhedens skyld naturligvis.

Og indføre periodisk syn på mc'er ...

Imho så klinger det hult hver gang de går ud politisk for at skaffe flere
kunder i butikken ... De har sjældent grundigt forarbejde bag, men kan de få
pressen til at gentage deres budskab er det jo billig reklame ...

> Det er heldigvis ikke svært.

Jeg tror heller ikke jeg komme hos applaus næste gang ...

/A

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-08 21:04

Støjniveauet for mc'er skal mindskes 50% nu de er igang....
Alt for mange tåbers mission i livet er at få lortet til at
larme mest muligt.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-08 22:08

> Støjniveauet for mc'er skal mindskes 50% nu de er igang....
> Alt for mange tåbers mission i livet er at få lortet til at
> larme mest muligt.

Først jeg er også træt af unødigt støj !

Men støjkravene er imho fine som de er - Men også enig i at der nogle som er
ude og pædgagoisk rækkevidde og støjer voldsomt. Både biler, lastbiler,
knallerter og motorcykler. Møder politiet en af slagsen har de allerede
lovhjemmel til indkalde vedkommende til syn for at få køretøjet støjmålt...
Det kan de ikke gøre på stedet.

Desværre er mange af mc'erne veteranmotorcykler fra før man opfandt
støjkravene (Læs harley Davidson). Det kan godt være at der stort set ikke
er andet end stelnummert tilbage fra dengang den var ny, men det er ny
engang dato'en for første registrering der bestemmer. Både mhs støj og
forurening. Og så er der forskellige grupperinger for hvem mest mulig larm =
lyder godt ... Desværre er motorcykler helt forkert konstueret på det punkt.
Udstødningerne burde føres op lige foran føreren så de selv kan få fuld
glæde af larmen. Det samler gælder iøvrigt også nogle bilister med
"sportsudstødninger" - fatter ikke de selv kan holde det ud ...

Men når jeg bliver vækket klokken skidt om natten er det mig ligemeget om
det er et dunk-dunk anlæg i en bil, lidt dækbrænding, en ulovlig udsstødning
eller et lovligt køretøj der køres ud til redline ... Jeg bliver pisse
irriteret når jeg bliver vækket af unødig støj (Så jeg accepterer falck larm
som værende nødvendig)

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-08 22:07

> Og indføre periodisk syn på mc'er ...

Er der så ikke en der kan komme med et godt argument, for ikke at inføre
syn, på motorcykler, en dårlig veligeholdt motorcykel er da også farlig i
trafikken.

Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-08 23:12

> Er der så ikke en der kan komme med et godt argument, for ikke at inføre
> syn, på motorcykler, en dårlig veligeholdt motorcykel er da også farlig i
> trafikken.

Jo - det er meget langt mellem dårligt vedligeholdte motorcykler. Og endnu
længere mellem motorcykler med fejl der gør dem farlige i trafikken _og_
samtidig med en fejl der vil kunne findes i et syn.

Langt de fleste motorcykler ejes og køres af folk der går op i det som hobby
og derfor også holder deres køretøjer i forsvarlig stand. Ligesom de
entusiaster der hygger sig med deres biler. Det er jo også en af de
væsenligtste grunde til at man har strukket synet af veteranbiler til 8år og
ikke hvert andet. Når man så ser på hvad biler kasseres på til syn kommer
rusten ind som et meget væsenligt punkt. Det er kun et fåtal af
motorcyklister der udsætter deres køretøjer for dansk vintervejt så det er
meget sjældent at rust er at problem. Og som regel er stellet på en mc af en
ganske god legering så selvom der kommer lidt overfladerust er der langt til
skadelige angreb. Bilers karossi er derimod lavet af ret tyndt plade.

Jeg har dog lige kasseret et sæt alu hjul fra 1988 fordi der var mere tæring
end jeg brød mig om. Men det meste af tæringen var på indersiden af fælgen
mod dæk/slange så det ville ikke engang kunne opdages til et syn.

Men hvad så med støjen ? Det er rigtigt at der er en del motorcykler der
kører rundt og støjer mere end tilladt i forhold til deres typegodkendelse.
Og det vil da klart være en ulempe for dem at de skal bruge 15min på at
skifte potten før og efter syn. Men marginalt ekstra tidsforbrug i forhold
til at skulle omkring en synshal. Så jeg tror ikke det reducerer antallet
med larmepotter ret meget. Og der skal vi lige huske at mange gamle
motorcykler kan larmes stort set så tosset de vil ...

Hvis der skete mange mc uheld pga dårligt vedligeholdte maskiner var det
klart en anden sag. Men så tror jeg at der vil være mere at hente med
periodisk syn af små trailere/campingvogne. Det er ihvertfald oftere at jeg
ser en nedslidt trailer efterladt tæt på en genbrugsstation end jeg ser
eller hører om en mc der er brudt ned på en defekt der har været til fare
for trafiksikkerheden. Og jeg kan faktisk ikke komme på en eneste der ville
være fundet til et syn. Og mhs til trailere er det nu stadig oftere dårlig
sikring er lasten der er problemet...

Hvis det er af hensyn til miljøet så er er problemet alderen. Der er ikke de
samme miljøkrav til gamle køretøjer som til nye. Og de gamle skal stadig kun
kunne leve op til deres typegodkendelse. Så da motorcykler generelt er gamle
karburatormodeller har de lov til at forurene meget - nok på niveau med en
80'er bil fra før kat'ens indførsel ... Her tror jeg også der vil være mere
at hente ved at kræve syn af samtlige haveredskaber med forbrændingsmotorer

Kombinationen periodisk syn og skrotningspræmie har helt sikkert fjernet
nogle gamle smadderkasser fra vejene. Men jeg tror ikke at der er et problem
med motorcykler der behøver løses den vej. Slet ikke hvis vi laver et lille
regnestykke ...

Der er 130.000 mc'er i dk - og da langt de fleste er ældre er det nok ikke
meget ved siden af med 60000 syn/året ved periodsik syn hvert andet år for
mc'er over 4år. Applaus tager 300,- for et mc syn, så det er en omsætning på
18 millioner kroner om året at slås for ...

Dertil et tilsvarende antal motorcyklister der skal bruge fritid på at køre
til syn. Selv uden spildtid kan det nok ikke gøres under en time med
transport for hver og i praksis går der nemt flere timer og måske 1/2 dag
spildt med et syn. Så måske et spild af 120.000 timer der kunne have været
brugt mere fornuftigt.

Men hvis der på et tidspunkt kan finde statistisk belæg for at der er et
problem der er en chance for at kunne løse den vej. Så ok, men ikke før ...

Bilsyn er nok kommet for at blive - men jeg er ikke tilhænger at at udvide
det til hverkten mc'er, trailere eller haveredskaber ...

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-08 00:05

Anders en meget fin redegørelse , som jeg må give dig 112% ret i

Kan huske Applaus argument for at en del MCer i Tyskerland blev kaseret ved
syn , men de glemte at skrive hvilke fejl , og lang hovedparten var

forkerte dæk , da der i de Tyske papire står hvilke mærke dæk den måtte køre
på feks Michilin , og så blev den sku kaseret hvis der sad Bridgestone på og
det samme gælder pærer osv.

Og selv om de blev gjort opmærksom på fejlen , blev de ved med at bruge
denne ubruglige stattistik

Men jeg har da lagt 4X 600 kr i et andet firma til mine opgaver , selv om
jeg har en ven der arbejder hos dem

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-08 19:29

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> Tyskland.
> Jeg finder hvert fald en alternativ synshal til de årlige syn (2

Ja så kan du altid købe den her:
http://www.umwelt-plakette.de/int_daenemark.php
30 Euro hvis din bil kan godkendes til det og "kun" 15 Euro hvis den ikke
kan.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-08 22:17

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> Ja så kan du altid købe den her:
> http://www.umwelt-plakette.de/int_daenemark.php
> 30 Euro hvis din bil kan godkendes til det og "kun" 15 Euro hvis den ikke
> kan.

Hvad koster de i Tyskland - 6 Euro (Jeg kører på hukommelsen her, det er
sengetid og har været det længe!)?