Mærkat til kørsel i tyske byer ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-08 14:09

Hvordan er det nu med den dersens nye mærkat, som man skal have i sin bil
når man vil køre i de større tyske byer ?
Hvor køber man den (billigst) ?
Hvad koster den ?
Hvor længe gælder den ?
Andet ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : thl

Dato : 09-06-08 07:33

On 9 Jun., 15:09, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:
> Hvordan er det nu med den dersens nye mærkat, som man skal have i sin bil
> når man vil køre i de større tyske byer ?
> [...]

Du kan købe dem på alle TÜV-prøvestationer og DEKRA-værksteder
i Tyskland, og de koster mellem 5 og 10 Euro.
Den bliver lavet med dit bilnummer på og gælder "evigt".
Læs mere her:

http://www.umwelt-plakette.de/int_daenemark.php

med venlig hilsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-08 14:44

thl wrote:

> Du kan købe dem på alle TÜV-prøvestationer og DEKRA-værksteder
> i Tyskland, og de koster mellem 5 og 10 Euro.
> Den bliver lavet med dit bilnummer på og gælder "evigt".
> Læs mere her:

Er der ikke noget om, at man kan købe den herhjemme i DK inden afrejse ?
Altså fra et dansk firma ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : OZ3BTO

Dato : 09-06-08 17:12

> Er der ikke noget om, at man kan købe den herhjemme i DK inden afrejse ?
> Altså fra et dansk firma ?
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - Motorsport
> Masser af bil videoer

div. synshaller sælger dem her i DK

Fra : thl

Dato : 09-06-08 08:08

On 9 Jun., 15:43, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:

> Er der ikke noget om, at man kan købe den herhjemme i DK inden afrejse ?
> Altså fra et dansk firma ?
>
> --
> Mvh Perwww.perbeer.dk- Motorsport
> Masser af bil videoer

Det kan du godt

Applus sælger tyske miljøzonemærker

Fra 1. januar 2008 indfører flere tyske byer miljøzoner, hvor biler
kun må køre ind, hvis de er i besiddelse af en tysk miljøplakette, en
såkaldt "Umweltplakette" eller "Feinstaubplakette" i farverne grøn,
gul eller rød. Mærkaterne bliver forsynet med bilens
indregistreringsnummer og er gyldige overalt i Tyskland i hele bilens
levetid, dog skal mærkaten udskiftes hvis et køretøj omregistreres og
får et nyt registreringsnummer.

Miljøzoner er områder, som kun køretøjer, der opfylder bestemte
forureningskrav, må køre ind i.
Reglen gælder for alle, også udenlandske køretøjer, og det kan koste
en bøde på 40 Euro at køre uden mærkat.
I Berlin og Köln træder reglen om miljøzoner i kraft 1. januar 2008.
Flere større tyske byer forventes at indføre miljøzoner i løbet af
2008.
Applus+ Bilsyn har derfor indgået en aftale med motorkontoret i
Flensborg og således mulighed for at sælge miljøzonemærkater til de
danske bilejere og vognmænd, således:

* de alle bliver forsynet med den rigtige miljøzonemærkat
* de kan få monteret den fornødne miljøzonemærkat inden de kører
hjemmefra.

Hvordan ser jeg hvilken miljøplakette min bil kan få?
Som udgangspunkt tildeles miljøplaketterne i forhold til bilens første
registreringsdato og Euro norm. Endvidere er det vigtigt om bilens
drivkraft er benzin eller diesel og om det er en lille bil (personbil
M1, varebil N1 og campingbil op til 2,5 t) eller en stor bil (stor
personbil M2/M3 eller lastbil N2/N3)

Se hvilken miljøzonemærke din bil kan opnå:

* Personbil M1, varebil N1 og campingbil op til 2,5 t
* Stor personbil M2/M3 eller Lastbil N2/N3 og campingbil o. 2,5 t

Der kan dog være tilfælde, hvor en bil med f.eks eftermonteret
partikelfilter
kan opnå en bedre miljøzonemærkat.

Hvor får jeg en miljøplakette?
De tyske miljøplaketter kan købes hos alle Applus+ synssteder.

Hvad koster en miljøplakette?
Prisen for en miljøplakette er kr. 150,-

Kan jeg finde yderligere oplysninger omkring de tyske miljøzoner?
Idet etablering af miljøzoner løbende udbygges således at flere byer
Tyskland indfører miljøzoner, kan udviklingen følges på www.umwelt-plakette.de.

Her kan ses hvilke regler der er gældende for opnåelse af plaketterne
http://kortlink.dk/applusbilsyn/5db3

med venlig hilsen

Thorbjørn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-08 14:52

Per Beer Hansen wrote:
> Hvordan er det nu med den dersens nye mærkat, som man skal have i sin
> bil når man vil køre i de større tyske byer ?
> [...]

Jeg fandt selv lige dette link:
http://www.applusbilsyn.dk/fileadmin/Webmasterfiler/Nyheder/2007/Tildeling_af_tyske_miljoezonemaerker_Bilag_1.pdf
Og ifølge det, så kan en gammel spand som min (reg. før 31/12-92) ikke få
sådan en miljø mærkat overhovedet.
Så må vi jo bare holde os uden for se større byer

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : thl

Dato : 09-06-08 08:13

On 9 Jun., 15:51, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:

> [...]
> sådan en miljø mærkat overhovedet.
> Så må vi jo bare holde os uden for se større byer

Prøv at se på skemaet. Hvis der findes en typegodkendelse på
bilen, så er det venstre side der kigges på.
Er der kun registreringsattest så er det 31/12 92 der gælder.

med venlig hilsen

Thorbjørn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-08 15:16

thl wrote:

> Prøv at se på skemaet. Hvis der findes en typegodkendelse på
> bilen, så er det venstre side der kigges på.

Ja sådan kan det gå, når man er lidt for hurtig
Takker for hjælpen indtil videre, jeg må vist prøve at kontakte Applus.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : thl

Dato : 09-06-08 08:45

On 9 Jun., 16:15, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:

> Ja sådan kan det gå, når man er lidt for hurtig
> Takker for hjælpen indtil videre, jeg må vist prøve at kontakte Applus.

> [...]

Prøv at google :miljøzonemærkat,- der ser det ud til at du kan få
mærkaten allevegne.
Du kan også kontake tyskerne direkte hos Amt für öffentliche Ordnung,
og sende 5 Euro
sammen med dpairerne på bilen og der går ca to uger og man har et
mærkaten.

mvh
Thorbjørn

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-08 18:26

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

> [...]
>sådan en miljø mærkat overhovedet.
>Så må vi jo bare holde os uden for se større byer

Pheew - godt min færge er en god årgang ;)

--
Jan_stevns

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-08 19:30

jan_stevns wrote:

> Pheew - godt min færge er en god årgang ;)

Jeg fandt så lige ud af (eller rettere sagt thl gjorde), at man (bilen)
måske kan godkendes vha typegodkendelsen.
Det prøver jeg i morgen hos Applus.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-08 14:23

Per Beer Hansen wrote:

> Jeg fandt så lige ud af (eller rettere sagt thl gjorde), at man
> (bilen) måske kan godkendes vha typegodkendelsen.
> Det prøver jeg i morgen hos Applus.

Og det ku' den så desværre ikke
Ifølge Applus manden, så er det meget få biler fra før 31/12-92 der kan få
mærkaten, det er typisk kun hvis man har fået lavet forbedringer vedr
miljøet eller lignende, så kan det lade sig gøre.
Ifølge ham, så var der stort set ingen biler, fra før den dato, som havde
miljø/forurenings oplysningerne med i typegodkendelsen.
Og min var så heller ikke nogen undtagelse.
Men hva' så sparede jeg da de 150,-

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-06-08 23:19

[KLIP]
> Men hva' så sparede jeg da de 150,-

Så er der også til taxaen ind i en miljøzone - og ud hvis du vælger en af de
små zoner

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Broegger

Dato : 09-06-08 15:08

> Hvordan er det nu med den dersens nye mærkat, som man skal have i sin
> bil når man vil køre i de større tyske byer ?
> [...]

Hvor kan man se hvilken man skal have til sin bil? Det er en Octavia 2,0
TDI uden filter

--
Hilsen Thomas
Gode venner kan lave alting sammen,

Fra : thl

Dato : 09-06-08 08:16

On 9 Jun., 16:08, Broegger <tho...@removethisbroeggerne.dk> wrote:
> [...]
>

> Hvor kan man se hvilken man skal have til sin bil? Det er en Octavia 2,0

Her:

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-08 07:48

> Hvor kan man se hvilken man skal have til sin bil? Det er en Octavia 2,0
> TDI uden filter

Jeg var til TÜV i Flensborg og fik en grøn mærkat, da den opfylder EURO3.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-08 20:28

Fik en rød til min multivan fra 2000, men endnu er der ikke lavet cirkler
omkring byerne, men det kommer nok

Købte hos applus, mener det kostede kr 200

Fra : Autocadster

Dato : 09-06-08 21:42

Hansen skrev:
> Fik en rød til min multivan fra 2000, men endnu er der ikke lavet cirkler
> omkring byerne, men det kommer nok

Er det så man bare kan sætte det i når man kører til tyskland, så pille
det ned når man er ude igen og så genbruge evt. næste gang, eller er
det sådan noget permanent gøgl ?

--
Venligst
Autocadster / 2620

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-08 07:49

> Er det så man bare kan sætte det i når man kører til tyskland, så pille
> det ned når man er ude igen og så genbruge evt. næste gang, eller er det
> sådan noget permanent gøgl ?

Stort klistermærke til forruden.

Per