Ericsson dejlige nyheder
Fra : Jørgensen

Dato : 20-07-01 09:25

Ericsson-underskud på 16 mia. kr.

Stockholm, fredag
Den kriseramte svenske telegigant Ericsson fremlagde fredag morgen sit 2.
kvartalsregnskab, der viste et underskud før skat på 20 mia. svenske kroner.
Det var ventet, at telekoncernen vil komme med et stort underskud, men
analytikere er bekymret over, at koncernchef Kurt Hellström ikke ser lys
forude.

"Det bliver en hård tid fremover", fastslog Ericsssons topchef ifølge
Aftonbladet.se.

- De dårlige markedsbetingelser for vor industri fortsatte i andet kvartal.
Mange af vore kunder har udsat udgifter på netværksudvidelser... Vi kan ikke
sige, hvor længe denne situation vil vare, da der endnu ikke kan ses tegn på
forbedring, siger Hellström videre.

Ericsson har på verdensplan knap 100.000 ansatte.

Regnskabet
Det er meningen, at effektivitetsprogrammet skal mindske omkostningerne med
38 mia. skr.
Forretningssegmentet telefoner fik i 2. kvartal et mindre driftsunderskud
end ventet af analytikerne. Ifølge en rundspørge foretaget af SME var der i
gennemsnit ventet et driftsunderskud på 5,7 mio. skr. (4,6 mia. kr.), mens
underskuddet blev på 4,6 mia. skr. (3,7 mia. kr.). I 2000 var underskuddet
på 2,1 mia. skr.

Koncernens største forretningsområder, telefonsystemer havde i 2. kvartal et
driftsoverskud på 0,6 mia. skr. mod 9,6 mia. skr. i 2. kvartal 2000.

Resultat før skat for hele koncernen havner som følge af
omstruktureringsomkostninger på 15 mia. skr. på minus 20,3 mia. skr., mens
nettounderskuddet blev på 14,2 mia. skr. mod et overskud på 10,2 mia. skr. i
samme kvartal året før. For årets første seks måneder blev nettounderskuddet
på 13,8 mia. skr. mod et overskud på 14,4 mia. skr. året før.

Totalomsætningen i 2. kvartal faldt til 62,8 mia. skr. fra 65,0 mia. skr. i
samme periode året før. Omsætningen på telefoner faldt 39 pct. til 8,1 mia.
skr., mens omsætningen på telefonsystemer steg 9 pct. til 50,7 mia. skr.

Selskabet gør opmærksom på, at målet om en driftsmarginal på 10 pct. og et
positivt cashflow muligvis realiseres senere end ventet som følge af det
svagere marked. Som følge af den stigende usikkerhed i USA og Vesteuropa med
hensyn til, hvor lang og alvorlig markedsnedgangen bliver, har Ericsson
valgt ikke at offentliggøre sine forventninger til 3. kvartal og året som
helhed.

Ericsson regner for hele året med at øge omsætningen af telefonsystemer i
takt med markedet, og at "Back-to-Profit"-programmet for telefoner vil være
gennemført ved årsskiftet.

/ritzau/AFP/RB-Børsen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 20-07-01 10:41

"Jørgensen" <r.j@pobox.dk> wrote in message
> [...]
> Det var ventet, at telekoncernen vil komme med et stort underskud, men
> analytikere er bekymret over, at koncernchef Kurt Hellström ikke ser lys

Tja det kan vel ikke kaldes en nyhed har jo været meldt ud for længe siden,
og er faktisk bedre end ventet

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 20-07-01 16:16

Flemming Lynggaard <nospam@lynggaard.com> skrev i
meldingsnyheter:995622066.120215@robert...

> [...]
> kroner.
>
> Tja det kan vel ikke kaldes en nyhed har jo været meldt ud for længe

Ja, det er korrekt! Kun Nokia gjør det virkelig bra, men det ser ut som
veksten ikke er fullt så stor lenger. Så synd... De andre selskapene
rapporterer om oppsigelser og fanden og oldemora. Nei, ikke fullt så ille.
Ericsson har den siste tid innkassert store avtaler, samt at de begynner å
få noen virkelig interessante modeller på markedet. Jeg tror og håper
Ericsson kommer til å øke markedsandelen.

Deres nye T39 selger meget godt i Sverige. Se artikkel i bladet Mobil
www.mobil.nu